SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Radim hypoteticky:
kúpil som 2 ročné auto z bazáru, mám tam neznámu baterku, jeden týždeň jazdím denne, druhý týždeň auto stojí,neviem čo je to miliamper a neviem merať s merákom akú mám kúpiť nabýjačku?
Offline
Já bych řekl, že nepotřebuju žádnou. :-)
Offline
arno napsal(a):
Radim hypoteticky:
kúpil som 2 ročné auto z bazáru, mám tam neznámu baterku, jeden týždeň jazdím denne, druhý týždeň auto stojí,neviem čo je to miliamper a neviem merať s merákom akú mám kúpiť nabýjačku?
No, nabíječka je nářadí jako každé jiné a bez potřebných znalostí nabíječka udělá víc škody než užitku. Nedovedu si moc představit, že by někdo nevěděl, co je to miliampér a neuměl měřit. Určitě ale existují i kompletně automatické nabíječky na olověné automobilové akumulátory, za nějakou tisícovku, kde žádné znalosti nejsou potřeba.
Já jsem vždycky nabíjel tak, že jsem vzal nějaké trafo, co jsem měl zrovna po ruce, k tomu nějakou žárovku nebo odpor a nabíjel jsem. Hodně dlouho jsem nabíjel s obyčejným napáječem F2 z bývalé NDR původně určeným na napájení modelu železnice nebo obyčejným rumunským zvonkovým transformátorem se zdvojovačem napětí.
Offline
pkod napsal(a):
Mrazik:
par detailu pro upresneni
.......Velky pulsni proud je naopak skodlivy, zpusobuje vibrace a droleni elektrod (pulsni nabijeni rizene tyristorem - casty to omyl).
Nechci se nikoho dotknout, ale zde se ukazuje co člověk to názor. S tím, že.... pulsni nabijeni rizene tyristorem - casty to omyl.... nesouhlasím. Praxe mnohokrát prokázala, že toto poměrně primitivní zapojení skutečně dokáže regenerovat PB aku. Tedy pokud se jedná o PB aku klasické konstrukce. Pokud někdo tvrdí, že tomu tak není tak se této problematice málo věnoval, nebo měl špatnou konstrukci tyristorové nabíječky. Lineární nabíječka tohoto efektu nikdy nedosáhne i kdyby měla kombinované 3 klasické režimy nabíjení
Editoval prezident (17-02-2010 21:03:21)
Offline
prezident napsal(a):
.... nesouhlasím. Praxe mnohokrát prokázala, že toto poměrně primitivní zapojení skutečně dokáže regenerovat PB aku.
To nepopiram. Tyristorove a jine pulsni nabijecky vsak casto zpusobuji chveni desek a jejich droleni. Jde hlavne o naijecky s velkou vykonovou rezervou, kde je tyristor oteviran na chvilinku (nizka strida) a spickova hodnota proudu je vysoka. Akumulator tedy takto konstruovane nabijecky jistym zpusobem poskozuji. Vedle toho mohou urychlit odstraneni "sulfatace". Tedy akumulator z jineho pohledu regeneruji. Jenze toho lze dosahnout i nabijenim nizkym stejnosmernym proudem nebo lepe jednocestne usmernenym resp. stridave pripinanym zdrojem proudu a zaroven pripojenou zatezi. Proud dodavany zdrojem ma byt ve stredni hodnote o malinko vetsi nez ten odebirany. V prubehu nabijeni je tak akumulator stridave nabijen a vybijen v kratkych periodach. To urychluje rozpousteni vetsich krystalu siranu s mensimi negativnimi nasledky.
Offline
ja osobne som tento problem riesil pred cca rokom. Doma mam PB baterky do stvorkoliek (15Ah) a kedze sa malo pouzivaju, tak pravidelne ich musim dobijat pred jazdou. Zasa v autach mam gelovky a to dve v hodnote 45Ah a jednu 105 Ah .. takze som potreboval nejaku univerzalnu dobijacku ako na gelovky, tak aj na PB a ako na nizke Ah tak aj na vysoke. Z toho dovodu som na klasicke dobijacky ani nekukal, jednu 15Ah som tak odpalil.
volba padla na automaticku nabijacku HELVI DISCOVERY 16 .. zatial spokojnost, aj ked si tak matne spominam ze som dal za nu menej ako 100€ .. dneska stoji viac ..
yo .. link ... http://www.zvarcentrum.sk/produkty/nabi … scovery-16
Offline
Ještě doplním, u olověného akumulátoru je aktivní hmota na nabitém akumulátoru oxid olovičitý PbO2, látka krystalická a tuším elektricky nevodivá. Proto záleží hodně na mikrokrystalické struktuře toho PbO2. A tu mikrostrukturu právě ovlivňuje velikost a tvar nabíjecíhi proudu, trochu i vybíjecího.
Nabíječky, které olověný akumulátor regenerují, mají krátkou dobu vysoký impulzní nabíjecí proud a po zbytek doby proud opačného směru, který akumulátor zase částečně zpětně vybíjí a tím dosáhne optimální formy PbO2. Třeba v tom cyklu 50 hertz se desetinu doby akumulátor nabíjí proudem třeba 2 C a po zbytek doby, 9 /10 času se akumulátor vybíjí proudem 0,15 C . Výsledná bilance je aktivní, akumulátor je nabíjen proudem cca 0,065 C
Offline
Pánové už jse slyšeli o 30%peroxydu vodíku a jeho použití u PB baterií.Dělám okolo baterií víc než 30let opravařinu baterií ,výměny článků,poravy alternátorů a starterů.Dobíjecí zdroje používám s kondenzátorovou regulací k velké zpokojeností né a mých zákazníků.Nechci dělat reklamu ale staré opravářské příručky vám řernou více.
Offline
Na internetu jsem našel za dobrou cenu pěknou nabíječku s mnoha funkcemi. Tak sem házím tip. PROSPEKT.PDF
http://www.baterie-shop.cz/nabijecka-ce … p-958.html
Editoval gondis (01-06-2010 09:07:59)
Offline
Má někdo zkušenosti s nabíječkou co uvádí gondis? Cemont CHARGER 15
Offline
Ani já ne taky by mě to zajímalo ale výrobce Cemont vyrábí svářecí zdroje a nabízí je firma Air Liquide. A má to něco společného i s Oerlikonem, tak by to nemusel být špatný výrobek..
Offline
Lucky napsal(a):
Dobrý den.
Před třemi měsíci jsem si pořídil do automobilu novou 55Ah baterii. Je "bezúdržbová" (má přelepené zátky). Po nějakém čase zčernalo magické oko a tak jsem usoudil, že ja čas na nabíjení. Vybral jsem si tuto nabíječku: http://www.akushop.cz/bosch-battmax-aut … p-216.html
Problém je v tom, že nabíječka hned po připojení indikovala, že baterie je nabitá. Při tom na ní bylo 12,4V. Tak jsem oprášil nabíječku starou a nabil jsem baterii stálým proudem 3A. Po třech hodinách nabíjení magické oko zezelenalo a na baterce se ustálilo napětí na 12,8V.
Potřeboval bych od Vás poradit, co mám teď s tou novou nabíječkou dělat? Napadlo mě, že bych požádal prodávajícího, aby mi ji vyměnil za jiný typ. Po dlouhém výběru jsem si našel tuto: http://www.motostar.cz/cs/dily-k-motocy … 10091.html
Parametrově je sice jen do 50Ah, ale dočetl jsem se, že může být použita i na větší kapacitu. Jen se prodlouží doba nabíjení. Teď jde jen o to, abych neměl zbytečnou lítačku a nabíječka se bude chovat stejně jako ta BOSCHka.
Díky za rady a postřehy
Ja mám tiež BOSCH BATTMAX AUTOMATIC a má charakteristiku Wae. Po pripojení začne nabíjať akumulátor (ak nie je napätie pod hranicou smrti, čo si vie sám vyhodnotiť) a po dosiahnutí 14,3V - 14,4V (plynovacie napätie) vypne a čaká až napätie klesne pod 12,8V (napätia plne nabitého akumulátora) a takto stále dookola (takto môže byť akumulátor pripojený nepretržite aj niekoľko rokov a to aj priamo pripojený v automobile).
Stalo sa mi, že som známemu nabíjal akumulátor (ktorý už nepretočil štartérom) asi 3 sekundy a hneď bolo dosiahnuté plynovacie napätie a nabíjačka prepla do režimu sledovania (s tým, že známy povedal, že takáto nabíjačka stojí za h.vn.), ale ak akumulátor dosiahne takéto napätie hneď po pripojení nabíjačky, tak mu nepomôže ani charakteristika I, U, IUoU a pod. Jediné, čo ho nakopne je brutálna nabíjačka z baubauobchodu a tá ho prefacká 16V až 20Voltami a ten akumulátor je schopný jedného-dvoch štartov, ale ráno znova nenatočí, pretože je zasulfátovaný. Potom skúšal nabíjačku, ktorá dáva na konci nabíjania neustále konštantné napätie 14,3V až 14,4V - výsledok bol tiež negatívny a musel kupovať nový akumulátor. Takáto príhoda sa mi opakovala ešte s ďalšími dvoma známymi. Ja som si zo začiatku tiež myslel, že ten BOSCH BATTMAX AUTOMATIC stojí za h.vn., ale skúsenosť ukázala, že ak je akumulátor v stave, že nenaštartuje a nabíjanie do plynovacieho napätie trvá podozrivo krátko, tak táto nabíjačka ušetrí čas nakoľko nám vlastne oznámi, že ten akumulátor je v prd.li. hneď na začiatku.
Jeden sused mi zasa doniesol akumulátor ráno, nakoľko zabudol večer neičo v aute vypnúť (mám pocit, že osvetlenie interiéru) a ráno nepretočil štartérom - doniesol to - dal som to na ten BOSCH BATTMAX AUTOMATIC a po pripojení ho nabíjalo približne 2 - 3 hodiny, kým prvýkrát odstavilo nabíjanie - tak bolo jasné, že akumulátor je v poriadku akurát je slušne vybitý.
Preto sa pýtam Lucky-ho: ako vtedy dopadol, keď mu ten BOSCH BATTMAX AUTOMATIC tiež "nenabil" ten jeho akumulátor a obzeral sa po iných - tipujem, že musel ten akumulátor vymeniť aj tak za nový (pokiaľ nebola tá nabíjačka vadný kus), nakoľko bol určite zasulfátovaný...
P. S.: ten BOSCH BATTMAX AUTOMATIC Wae sa už nevyrába, "soudruzi" od BOSCHa prešli už tiež na charakteristiky IUoI, IU a pod.
Editoval FF (07-03-2012 10:14:06)
Offline
Radim napsal(a):
No, každý nově zakoupený akumulátor, kromě neznačkového levného šuntu z benzinek nebo ze supermarketů by měl mít k sobě nějaký návod, kde tyhle základní věci, do jakého napětí, jakým maximálním proudem nabíjet a spoustu dalších věcí. Nebo dnes odkaz na webové stránky, kde se toto najde. Stačí jen podle toho návodu vybrat nabíječku a režim nabíjení.
Podle mně se u každého takového akumulátoru zaplatí levný měřák za pár stovek pro ověření, jestli se to děje správně.
Co se týká proudu nabíječek, shora je to omezeno maximálním nabíjecím proudem, zespoda četností užívání a způsobem stání auta. Když mám auto v garáži a vyjedu jednou za týden, stačí na nabíjení malé levné trafíčko a proud od 50 milimapér po 100 - 400 miliampér. Když jezdím každý den a auto mi stojí před barákem, takže musím večer vzít baterku do bytu a ráno ji mít nabitou, musím mít nabíječku s plným dovoleným nabíjecím proudem...
JIstě radime kazžý panelákovyý atomobilista si levou zadní změří nabijecí proud na alternátoru a co 4 měsíce kontroluje jak má zaoksidované kontakty a kolik je tam náplě popř ji doplní. a při velké zimě bere baterku do bytu a tam ji nabijí. Ono je to trsku jinak v životě a v návodu
Offline
...podľa tvojho príspevku - ty ma poznáš?! :-D
Offline
este ked som mal š120 som vzdy nabil akumulator,ked prisli prve mrazy potom cez zimu a nakoniec po zime...teraz mam nissan almera 97 ale robim to stale,sused sa tuto zimu rehnil ze je to zbytocne...ciastocne mal pravdu ale rozhodne to akumulatoru neuskodi no zasmial som sa aj ja ked jeho 5 rocny passat odmietal rano nastartovat moja 15 rocna šunka chytila na brnk a to som s nej musel najprv odhadzat 2-tyzdnovy sneh,samozrejme nebolo to ani tak akumulatorom i ked ten v mojom aute ma iba rok a ten jeho je tam od vyroby ale hlavne tym ze ja beham na benzin a sused na diesel...
Offline
letošni zimu ty 20stupnove mrazy proveřily me auto dukladne ješte napodzim semi odporoučela baterka ze dne na den koupil jsem novou auto jsem mel koupeno na jaře celou dobu jsem jezdil v pohodě častečne jsem auto musel vyvařit zadní lemy vymenil filtry olej, zapalovací svičky skontroloval klínak , kabely ke svičkam dily rozdelovače, a a zmeřil jsem kolik dodava alternator do baterky ja ve voltech tak kleštakem kolik A dodava do slabší baterky.. jezdím hlavne na etanol+ dalších 10% benzinu navic do cele nadrže me felicie kombi tchan ma taky feicii a když jsem mu říkal že má vyměnit svíčky a baterku říkal mi že není třeba pak nebylo auto schopne nastartovat ani přes kabely z meho auta a to jezdí na čisty benzin bez etanolu a moje chytlo na drc i ve 20 stupnovem mrazu.. ja jsem daval baterku na nabiječku aspon 2x za tyden jezdim jen kratke tratě par kilometru... používam tuto nabiječku: http://www.autobaterie-autodoplnky.cz/p … -5a-20097/ je poněkud dražší ale hodne chvalená koupil jsem ji levneji přes aukro..
Editoval alll (07-03-2012 19:56:34)
Offline
alll napsal(a):
.. jezdím hlavne na etanol+ dalších 10% benzinu navic do cele nadrže me felicie ..
Tak o tom etanolu byl někdy loni moc pěkný článek ve Světě motorů. Ta "úspora" se časem hodně, hodně prodraží. První věc: vyšší spotřeba, která nižší cenu téměř vyrovná a co je daleko horší, Druhá věc: etanol vyplavuje změkčovadla z plastů, ty potom ztvrdnou což vede k praskání hadiček a ke zničení palivového čerpadla a vůbec nejhořší je podle Světa motorů Třetí věc: následná koroze motoru.
Jak jsem slyšel (v tomto případě četl), tak prodávám.
Já bych si to do nádrže nenalil, ani kdyby to bylo zadarmo.
Editoval JARDA V (07-03-2012 20:21:47)
Offline
MiraGSX napsal(a):
Má někdo zkušenosti s nabíječkou co uvádí gondis? Cemont CHARGER 15
Tak přesně tuhle nabíječku jsem si pořídil před zimou ,když se mi po 20 letech odporoučela stará klasická trafonabíječka made in houm. Nabíjím s ní baterie v břichoplazce,offu a traktorech na statku od 55-180Ah a zatím šlape v pohodě a když na ni zapomenu tak nepřebii baterky jako stara trafonabíječka ,ale po nabití přejde do udržovacího režimu.
Ale jeji inteligence je mi někdy na škodu ...když náhodou potřebuju nárazově kvůli startu nabít baterii která už nemá v nejlepším stavu některý článek a stará nabíječka ji v poho,i když jen na chvíli nabila,tato ji okamžitě vyhodnotí jako chybnou,začne pípat jak šalena a tím to skončí
Offline
proto mam i trafo nabiječku z modulem ktery nadetekuje plne nabití baterie a nabiječku od baterky odpojí.. při poklesu napetí baterie zase sepne a nabiječka zase dobíjí nekde na vebu jsem sehnal za 3 kila osazeny tištak ktery tohle zařídí.. a pridal do nabiječky kterou mam po domacku vyrobenou..
Offline
dale mam zakoupenu na aukru tu řídící jednotku na E85 i znavodem na montaž montaž jsem provedl svepomocí jednotku jsem propojil mezi vstřikovače a řídíci jednotku jednotku na E 85 jsem nastavil podle navodu na zimní nebo letni provoz a staruje auto na drc už jezdím natuto směs cea 1 rok na zimu přidavam natural 95 navic pro bezproblemove straty a přes leto jsem jezdil na čisty E85 ten už ma v sobe 15% naturalu. jsem zvedav co mi zmeří na emisich jak pujdu na technickou příští tyden. a znam i borce co jezdí na e85 i karburatorovym fávem jen upravoval předstich nastavoval karbec a jezdí na čistej e85 dele jak 3 roky nema žadny problem... jen koroze vyfuku ve spalinach jde vice vody.. ethanol neni korozivni, tosi pletete z metanolem ten korozivni je..
Editoval alll (07-03-2012 23:33:11)
Offline
To snad není pravda , to jsou zase kecy . Vždyť ani nevíš co to etanol a metanol je . Na 85ku řezanou technickým jezní v poho 120ka . Na etanolovou směs žádný štelování u karburátoru nestačí , musí se přetryskovat .
Offline
franišek napsal(a):
JIstě radime kazžý panelákovyý atomobilista si levou zadní změří nabijecí proud na alternátoru a co 4 měsíce kontroluje jak má zaoksidované kontakty a kolik je tam náplě popř ji doplní. a při velké zimě bere baterku do bytu a tam ji nabijí. Ono je to trsku jinak v životě a v návodu
Ono je třeba trochu myslet a neblbnout. Když mám vybíjecí křivku akumulátoru, stačí pouze u novějšího akumulátoru měřit jeho napětí a vím , jak moc je vybitý nebo nabitý. Neboli dlouhodobě sleduji, jestli alternátor auta funguje normálně nebo nedobíjí nebo přebíjí. Když mám nabíječku, která aspoň jakž takž drží konstantní proud, ověřím si z doby nabití , případně z průběhu nabíjecí křivky a napětí při nabíjení, jestli akumulátor má plnou kapacitu nebo jestli je poškozený či sulfatovaný a bude brzo končit. Když sleduji pokles napětí při vysokém odběru - startování, tak když je oproti novému akumulátoru moc velký , tak taky, buď je akumulátor hodně vybitý nebo jeho životnost končí nebo je sulfatizovaný . A tak dál.....Stačí levný voltmetr za 200.
Jinak ale za mrazů je vhodné baterku vzít dovnitř. Případně ji ještě nahřát na takových 30 st C. Baterka má pak menší vnitřnií odpor, takže přo startování dává větší proud. O nějakém nabití nemluvě. To bylo dřív u starých aut za mrazů automatické , baterku do tepla a do motorového oleje do motoru ještě před vypnutím motoru namixovat pár deci benzínu.
Co se týká sulfatování, je chyba takový akumulátor nabíjet velkými proudy. Poškozuje se tím kladná elektroda, ta křehne a nakonec se rozpadne. Sulfatovaný akumulátor, má li se oživit, se musí nabíjet dlouhodobě týdny, ale velmi malým proudem. Asi 1,5 až trojnásobek udržovacího proudu, tak, aby napětí akumulátoru se dlouhodobě drželo na rozhraní, kdy právě začíná mírně plynovat. Jedině za takového režimu se postupně rozpustí obtížně rozpustný síran olovnatý PbSO4, jehož vyloučení v málo nabitém akumulátoru je podstatou problému sulfatizace a přitom se nepoškodí kladná elektroda.
Offline
bobobo strčte si vaše nemistne poznamky za klobouk!! o etanolu a metanolu je toho na vebu napsano celkem dost, a pokud jde upravu postelovani auta tak jsem u toho nebyl jen jsem se ptal co stim dělal a vim ze už dloho jezdí na tohle palivo a kupuje ho ve velkem.. pokud jde o modul co jsem přidaval do nabiječky tak jeto tento:http://www.conrad.cz/nabijeci-automatika-max-10-a.k197912
Editoval alll (08-03-2012 09:46:29)
Offline
Jaké nemístné . Já jsem chemii absolvoval v Pardubicích a v Semtíně mi denně rukama protekla cisterna C2H5OH . Ale ty víš o chemii ještě míň než o elektrice =prd . Pracoval jsem tam na výrobně acetoctanu etylnatého , ověř si suroviny . No a internet je protkán radami jak od tebe , kolikrát i nebezpečnými .
Offline
Radim napsal(a):
...a do motorového oleje do motoru ještě před vypnutím motoru namixovat pár deci benzínu...
Tak toto v žiadnom prípade!!!!!!!!!!!!!!!!!
Offline