SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Legování titanem s tím nesouvisí, ten jen stabilizuje uhlík. Při vyšším obsahu uhlíku, nad 0,02 % se na uhlík při vyšších teplotách váže chróm a tvoří se karbidy chrómu. Svarovému kovu pak vlivem ochuzení o chróm klesá odolnost korozi. Příznivý vliv má v tomto případě to, že ocel může mít vyšší obsah uhlíku a má proto i trochu vyšší pevnost.
Vyfocené výfuky jsou evidentně z vysokolegovaných ocelí. Zkuste použít pro svaření UTP A 068 HH nebo Thermanit Nicro 82. Stojí sice ca. 1300,- Kč/kg, ale tyto slitiny s vysokým obsahem niklu mají vysokou houževnatost a jsou vysoce žárupevné. Ona totiž žáruvzdornost není žárupevnost a odolnost oxidaci např. 1 100°C nic neříká o pevnostech za těchto teplot.
Pro Franka : http://www.t-put.com/DE_EN_Prospekt_Kfz-Abgas_0809.pdf
Offline
JardaK napsal(a):
.... Ona totiž žáruvzdornost není žárupevnost a odolnost oxidaci např. 1 100°C nic neříká o pevnostech za těchto teplot.
Pro Franka : http://www.t-put.com/DE_EN_Prospekt_Kfz-Abgas_0809.pdf
Svatá pravda. A už vůbec nic to neříká o tepelné únavě. Ono totiž je celkem zbytečné mluvit zde o žárupevnosti v případě výfuku na běžném automobilu. Tvrdím, že na většinu aplikací vyhovuje nerez 304. Snad na nějakém vysokovýkonném motoru, kde teplota výfukových plynů je vyšší než na běžném motoru je opodstatněné použití vícelegovaných materiálů. Důležitější je údaj o oxidaci za vysokých teplot, ale zase více-méně je to jen kosmetický požadavek. Daleko důležitější by bylo hledět na fakt, že ve speciálních výfuk. potrubích se využívá rázový efekt, kdy vznikající rezonance, které způsobí vibrace a to je příčina praskání. Jistě, svařovat materiálem s vysokým obsahem Ni považuji za zákl. požadavek.
Dík za odkaz. Možná, že je to vážně výhodnější použít ty feritické oceli k výrobě výfuku. Pokud vím, mají větší odolnost proti tepelné únavě, což by daný případ řešilo. Jak vidím, spíše toto používají Němci. Ale donedávna jsem jezdil Mercedesem 420 a tam bylo potrubí z 304. Teď mám WV Passat W8 a tam jsem se ani nepodíval co to je, to je hanba.
Offline
Zdravím, je nutné při svařování nerez výfuku používat formovací plyn nebo není potřeba řešit vzhled svaru uvnitř trubky. Může mít "nehladký" vnitřní svár nějaký vliv na jeho funkci? Svařuji metodou TIG výfuk na motorku a je to první amatérský pokus.
Offline
Materiál 308(304) má určeno tepelné zatížení do cca 300° C. Při překročení dochází po delším provozu k velké degradaci materiálu, jak z hlediska pevnosti tak i korozivzdornosti. Přes můj odpor vyrobily u nás ve firmě vložku do kotle, která byla chlazena jen tím, že se dotýkala plechů chlazených vodou. Po půl roce byla vložka naprosto roztrhaná. Vložky z obyčejného materiálu vydržely až 6x déle (pak už odešli korozí). Nepomohla ani změna materiálu na 309. On totiž ten austenit má velmi malou mez kluzu a rychleji se "unaví" při různých tahových napětích způsobených teplem, zkrátka se v určitých místech zpevní až na mez svojí pevnosti a praskne.
Nehladký svar uvnitř trubky zvýší odpor výfukovým plynům a lépe se tam bude uchycovat karbon, nebylo by lepší mít trubku přesazenu ?
Offline
Část kterou svařuji je složená z několika ohybů a rovných segmentů, protože to byl složitější tvar. Mám to sbodované a části jsou sesazeny natupo k sobě. Ohyby jsou 1,5 a rovné části 1 stěny. Celkově bude asi 6 svarů na kusu 500 délky.
Offline