SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý večer ,
Potreboval by som poradiť aký je najlepší materiál na výrobu noža . Alebo aký plech atď. . Počul som , že najkvalitnejšia oceľ je na pilových listoch . Myslím , že to asi nieje ono .
Predbežne ďakujem za odpovede .
Offline
Dobrý večer,
zde mohu zcela přesně odpovědět tak jak odpovídám 100x do měsíce tazatelům na tuto otázku.Pojem nejlepší ocel na nůž prostě neexistuje-záleží co od toho nože očekáváte.Někdo má požadavek na odolnost vůči korozi,někdo vyžaduje maximální držení ostří(odolnost x opotřebení) a někdo zas a to zejména u větších kousků houževnatou pružnou čepel.Ideální je tyto vlastnosti v materiálu skloubit dohromady což se dá zejména díky protichůdným křivkám hodnothouževnatosti a odolnosti proti opotřebení skloubit jen částečně.Listy do strojních pil na kov nejsou všechny stejné.Obecně jsou vhodné pružinové oceli,jen se nesmí popustit až na hodnoty pružinových tvrdostí.Hitem poslední doby jsou oceli vyráběné práškovou metalurgií umožňující oceli se složením konvenčním způsobem nevyrobitelným jako je například hit japonských oceláren Daido-ZDP 189 se 3%uhlíku(což by byla běžnou technologií už litina)Podoibně je na tom třeba bohlerácká K390 s cca 2,5%C;9%V,která je však díky relativně nízkému obsahu chromu(kolem 4,5%) dost snadno korodující.Taky jde o to jak hodláte ten nůž vyrábět-jakým strojním vybavením disponujete jelikož v naších krajích jsou nožířské oceli v rozumném profilu poněkud hůř dostupné.Osobně mám rád Stabilku-drží slušně,řeže výborně a je ješte pružná.
Offline
viděl jsem reportáž o japonském mečíři, z několika druhů oceli v podobě pásoviny kovářsky splétal "copánek" aby vytvořil základní materiál se všemi požadovanými vlastnostmi, z něj teprve později vykoval vybrousil a vyleštil pravý samurajský meč. Výroba jednoho kusu trvá několik měsíců...
Offline
bourač napsal(a):
viděl jsem reportáž o japonském mečíři, z několika druhů oceli v podobě pásoviny kovářsky splétal "copánek" aby vytvořil základní materiál se všemi požadovanými vlastnostmi, z něj teprve později vykoval vybrousil a vyleštil pravý samurajský meč. Výroba jednoho kusu trvá několik měsíců...
Pokud si dobře vzpomínám, říká se tomu damascénská ocel.
Offline
Já jsem na nůž použil ocel ze starého vyřazeného pilového pásu ze strojní pásové pily. Nemá to chybu.Je velice pružný a drží ostří, trochu hůř se brousí .
Offline
kirkmen napsal(a):
Pokud si dobře vzpomínám, říká se tomu damascénská ocel.
Jo, to je starověká technologie vynalezená zřejmě souběžně na více místech. Damascénská se nazývá podle města Damašek , nyní v Iráku nebo Sýrii, nevím teď přesně.
Co o tom vím já, pásy oceli se vykovaly to tenka, řádově desetiny milimetru, z kovací teploty se chladily v lázni, snad oleje nebo podle některých autorů v krvi , podle krvelačnosti autora v krvi z ušlechtilých velbloudů či dokonce poražených nepřátel.
Tím kutím a potom chlazením ve všelijakých lázních měly vzniknout tenké pásy s pro pevnost ideální mikrostrukturou krystalů a z té lázně s optimálním množstvím uhlíku a snad z krve i trochu dusíku, díky tenkosti rovnoměrně v celé hmotě kovu. Víc pásů se pak svařilo kováním do listu meče či šavle či katany. Takže ne copánek, ale plošné spojení. Pokud jsem tam napsal nesmysl, tak to někdo opravte.
Nabízeli mně na prodejním sezení jedněch potulných prodejců prodávajících kuchyňské vybavení komerční verzi, nůž do kuchyně vyrobený na principu damascénské oceli , ale spojených pravděpodobně nějakou modernější technologií než svařováním kováním. Nůž, jestli si dobře pamatuji, bratru za 1500....
Mimochodem, jak se hodí na nůž ocel 14 260? Mám doma na tento účel schovaný plát této oceli, nějak 200 x 35 x 3 mm velký.
Až budu mít "někdy čas" vytáhnu kovadlinu, plát nahřeju do rudého žáru, vykovám z obou stran ostří, rozfiknu podélně a budu mít dvě čepele na nůž s ostřím něco pod 20 cm.
Offline
Riso zalezi od toho ake mas moznosti dalsieho spracovania,listove pruziny nakladnych aut,pilove listy gatrov su tie dobry material,videl som mačetu yvrobenu z velkeho valcekoveho loziska...v amerike je firma ktora sa zaobera vyrobou vreckovych nozov a ako material na ich vyrobu pouzivaju len hlavne z vyradenych tankov a hufnic,ak si dobre pametam tak cena takeho noza sa pohybuje okolo 800/1000 eur !
Offline
Ahojte ,
Ďakujem že ste si na mňa našli čas a nevy .Tak začnem odpovedať na všetky otázky . Na výrobu noža som doposiaľ používal obyčajný oceľový ( hrúbka cca. 3mm ) plech ktorý som si vyrezal , obrúsil a zakalil . Kov režem prevažne flexou , aby som rez veľmi tepelne neovplyvnil , brúsim to buď na stolovej brúske , alebo opäť s flexou . Ďalej prichádza na rad kalenie . Kov nahrejem autogénom . Používam PB s kyslíkom a postupujem asi takto . Kov nahrejem do oranžová , trošku počkám kým teplota klesne asi o 100 °C , potom nažeravený kov schladím v zimnej vode . Neviem či ten môj postup je správny , ale nič lepšie nemám . Vyhňu vynechajme , to sa my nikdy zohnať nepodarí . Nôž po zakalení vyleštím a poriadne nabrúsim . No a ďalší veľký problém je jeho ochrana pred koróziou . Postupujem asi takto , vyleštený a naostrený nôž postriekam priesvitným lakom . Zatiaľ tie nože nepredávam , asi ani nebudem . Potrebujem kov ktorý by my nezhrdzavel a dal by sa dobre rezať flexou a dobre ohrievať autogénom . Nerez sa autogénom ohrieva strašne rýchlo mám odskúšané . Teraz momentálne idem vyrábať sériu bodákov . Tak by som ešte uvítal nejaké skvelé návrhy . Ďakujem
Offline
Taky lano a řetěz z motocyklu jsou prý vhodné na damascénskou ocel.
Offline
aby to nekorodovalo treba to zahriat a ponorit do oleja ale ked to prebrusis odstranis tu ochrannu vrstvu
Offline
Myslíš ten olej , alebo ten lak ?
Offline
Poprípade aký použiť olej ?
Offline
Vemu to postupně abych "zbořil" některé mýty.-Výrobou chladných zbraní se již nějaký pátek "bavím"a bez informací není problém vydat se do některé ze slepých uliček kterých je i v nožířině jako v každém oboru mnoho.Tak začnem tím Japonskem.To že japonský meč(nihontó)je nezničitelný je nesmysl ba právě naopak se jedná o velice citlivý a poškození náchylný nástroj v rukou osoby neznalé zacházení s ním.V rukou umění meče znalého bojovníka je to přesný a stěží překonatelný nástroj.Něž se tomu však stane učí se mnoho let bojovat s dřevěným mečem(boken) nebo v případě souboje Kendo se šinají(tréninkový meč skládaný z plátků tonkinského bambusu)Dokonce to není tak dlouho co mi přišlo reálné video kdy si nováček při cvičení s ostrým mečem odseknul vršek lebky.Problematika výroby jap.meče je velice obsáhlá a dost často se japonští výrobci specializují(kovář,brusič,leštič atd.)Všechno začíná výrobou oceli na meč původní technologií ze železitých písků v "tataře."(otevřená pec ve které se topí dřevěným uhlím na jehož povrch se sype ten písek který se cestou do lože pod pecí roztaví a nauhličí),Výslednému produktu se říká "Tamahagane" což je vlasně litina ve formě houby která se rozbije na kusy a roztřídí podle obsahu uhlíku a tedy následného umístění v konstrukci meče která je sendvičová několiky typů rozdílných dle období,školy a provincie.Společné mají jedno:Totiž nejtvrdší materiál konstrukce se nachází na ostří.Kovář si tu houbu několikerým prokováním za svařovací teploty zhomogenizuje a vyčistí(litina se při vysokých teplotách kovářského svařování zároveň poněkud oduhličí na hodnotyvysokouhlíkové oceli(stále víc jak 1,5%C)).Vzniklá placka se zakalí rozbije na kousky které se opět roztřídí podle struktury,naskládají se na sebe,prosypou popelem z rýžové slámy,zabalí do mokrého rýžového papíru,celé se to poleje řídčím blátem(kvůli delšímu držení teploty pod jeho krustou) a opět kovářsky svaří.Vzniklý produkt se dál kovářským svařováním se zhomogenizuje a dál kove,sesekládá do konstrukce a svařuje.Rozbor celé technologie výroby by však byl na knížku.Takže ve zkratce dalším důležitým faktorem je kalení čepele na tzv. hamon kdy se boky a hřbet čepele které mají zůstat měké a pružné pokryjí pastou z hlíny a ostří které má být tvrdé zůstane odkryté čímž dojde k jeho prokalení a vzniku kalící linky.Broušení se provádí ručně na kamenech-prací brusiče je dát čepeli geometrii a leštiče pak zajímá stuktura kovu a hlavně ta kalící linka hamon.Leští se až na drsnost povrchu pod jeden mikron.
Damascénskou ocel rozlišujem dle způsobu její výroby na pravou(litou dendritickou) jejíž prapůvod je nejspíš v oblastech Indie a střední Asie-mezi její výhody patří značná pružnost i přivyších tvrdostech.Dlouhé čepele se dokonce převážely omotané kolem pasu nebo stočené do kruhu a zajištěné proti rozmotání.Po sejmutí jištění se opět vrátily do původní polohy.Výhoda je že díky povrchovým dendritům vzniká na břitu mikropilka která řeže i při na pohmat tupém ostří.Celek se však ani nemusí kalit aby řezal.Damašek se tomu říká podle centra obchodu s němi dnes ležícímu v Sýrii.
Té druhé se říká svářková damascénská ocel o jejím původu se vedou dodnes spory.Takže proberem to polopaticky-několik druhů materiálů odlišných vlastností se seskládá střídavě do paketu(třeba plátky o 3x25x50mm).ohřejí se ve výhni na svařovací teplotu a údery kladiva na kovadlině svaří.Vytáhne se na cca dvojnásobek délky,na utínce se nasekne,přes hranu kovadliny se přehne v naseknutí na poloviny které se opět kovářsky svaří.(dělat to z tenčích plíšků je nesmysl odhoří vám kraje při ohřevu na teplotu).
Celá problematika je daleko obsáhlejší-chystám se vytvořit(až bude chvilka času) pár článků zabývajících se tematikou a vyvěsit je na mých webových stránkách a bude li zájem můžu i zde.
Editoval Ládes (05-02-2011 14:58:37)
Offline
Ládes napsal(a):
Výhoda je že díky povrchovým denddritům vzniká na břitu mikropilka celek se tedy ani nemusí kalit aby řezal.
pěknej report Ládesi - je vidět, že v tvém případě je téma trefou do černého
jenom sem nepochopil tu větu co cituju, myslím že do toho odstavce nepatří?
Offline
lades .. jedine slovo ... WOW ...
Offline
Wow , Lades si v tom fakt mister ... . Vieš o tom diskutovať a diskutovať . Som rád , že ste sa tu zbehli samí odborníci . Prepač Lades ale , diky za ten veľkí článok , ale chlec by som vedieť čo je lepšie použiť na kálenie , či je to voda , alebo olej . Budem kaliť obyčajný plech ( možno som to stratil v tom veľkom článku ). A ďalej ako ten plech ošetriť proti korózii ? Fakt diky za ten veľký článok , samozrejme aj za tie ostatné . Si človek s veľkým Č .
Offline
Patří tam jen však okrajově,chtělo by to rozebrat výrobu pravé damascénské oceli,taky se jí říká wootz nebo bulat.Vzniká tak že se do tavícího kelímku nasype železo se známým pokud možno co nejnižším obsahem uhlíku,dál něco co by ji nauhličilo(může být čisté dřevěné uhlí) a optimálně pár odřezků nějakého materiálu s obsahem karbidotvorných prvků(kousek zlomenýho molybdenovýho vrtáku apod.Přidávaly se i vysušeně kožené pásy.Spočítají se požadované hodnoty výsledného produktu a podle toho se naváží vsázka.Pak se to všechno sesype do tyglíku a povrch se zasypa skleněnými střepy a taglík se dá ohřívat(sklo se roztaví a celou vsázku vzduchtěsně uzavře.Tavba probíhá několik hodin během kterých vzniká litá ocel s vysokým obsahem uhlíku obohacená karbidotvornými prvky.Teplota tavby se však musí udržovat taková aby nedošlo k úplnému roztavení vsázky.Pak přichází neméně důležitý proces tuhnutí a to je právě fáze vzniku dendritů na hranicích zrn.Vzniklý produkt je lupa s vlastnostmi litiny.Aby se dala vůbec zpracovávat musí následovat několik procesů žíhání pro oduhličení povrchových vrstev aby byl materiál kujnější.Při kování čepele už by však teplota neměla překročit 800-900°C aby zůstaly zachovány mechanické vlastnosti wootzu(je to jak mlátit do studenýho železa se špatnou kujností-jediné co jde ještě hůř z toho co jsem zatím zkoušel mlátit jsou práškové Bohler K390 a M390)
Offline
Riso SK napsal(a):
Wow , Lades si v tom fakt mister ... . Vieš o tom diskutovať a diskutovať . Som rád , že ste sa tu zbehli samí odborníci . Prepač Lades ale , diky za ten veľkí článok , ale chlec by som vedieť čo je lepšie použiť na kálenie , či je to voda , alebo olej . Budem kaliť obyčajný plech ( možno som to stratil v tom veľkom článku ). A ďalej ako ten plech ošetriť proti korózii ? Fakt diky za ten veľký článok , samozrejme aj za tie ostatné . Si človek s veľkým Č .
Kalit jaký plech?Jaké třídy materiálu?Od toho se odvozuje jak kalící teplota tak chladící médium(bývá to uvedeno v materiálovém listu.Uhlíkové oceli lze kalit do vody aby došlo k dosažení nebo překročení kritické ochlazovací rychlosti a transformaci austenitu v martenzit(ideální je použití tzv. lomeného kalení voda a následně olej.Dojde tak ke zkrácení časů na přeměně perlitu a troositu na teplotu Ms kdy se vytváří martenzit.Jakmile se teploty Ms dosáhne lze chlazení ukončit a nechat tak čepel popustit zbytkovým teplem z kalení.Následně stačí nechat nůž cca hodinu v elektrické troubě při 150-250°C(dle požadované tvrdosti)čím dřív po kalení tím líp aby nedošlo ke stabilizaci martenzitu.Ale pozor manganové oceli 19 312,313,314 a 315 nikdy nechladit ve vodě rády praskají.Pokud mi napíšete konkrétní materiál,doporučím vám kalící,popouštěcí teploty,ochlazovací prostředí i způsob ohřevu(pozor na ohřev oxidačním plamenem autogenem-optimální je tak neutrální až mírně redukční)
Od pokusů se "švajcaparátem jsem upustil a když kalí uhlíkovky a domakalitené nástrojovky na barvu ohřívám v dřevěném uhlí(kvůli rychlosti rovnoměrnosti a čistotě ohřevu) a olej používám kalící Paramol TK46 a vodu ohřátou alespoň na 25-30°C
Korozní ochrana? ocelí korozi podléhajících to je problém buď se čepel vyleští do zrcadla čímž se sníží ulpívání molekul vody v povrchových vrstvách,Nebo se dá použít fosfátování nebo pasivování povrchu leptem(taky to není zaručená ochrana,ale je míň pracné odbroušení vyrzení a obnova leptu než obnovovat zrcadlově lesklý povrch).Dá se to taky hodit do komaxitu(vypaluje se při cca 180°C což není pro čepel zas tak moc nebo nechat při obdobných teplotách napovlakovat DLC povlakem.
Editoval Ládes (05-02-2011 00:01:52)
Offline
Diky lades . Fakt vieš o tom veľa . No ešte mám takú poznámku , počul som že železo sa po kálení a vyleštení môže močiť v HCl ( kyselina chlorovodíková ) a vznikne krásna vygravirovaná čepeľ . Ten plech z ktorého bude ta čepeľ je klasický ( ľudovo nazívaný čierny plech ) . Pri tom plameni si dám pozor , skôr ako píšeš ty dám ten plameň neutrálny . Mám poruke len autogén tak preto . Ale dik za všetky rady . Si v tom fakt mistr .
Offline
no nevim nevim kalit obyčejnou konstrukčňí ocel to nebude to prave ořechové.
Offline
Lept patří mezi metody pasivace povrchu a leptat se dá v lecčems.Z dostupných kyselin je ta chlorovodíková opravdu nejdostupnější,ale její užití má spoustu negativních vedlejších efektů způsobených především jejími paramy(slušně dráždí sliznice a veškeré železo v okolí se jejich působením rychle pokryje vrstvou rzi,takže pozor na elektroniku v místnosti.Jeden známej mi říkal o zničení nového invertoru právě působením par HCl.Z tohoto hlediska je šetrnější lept naředěnou kyselinou dusičnou(HNO3),sírovou,případně lept pomocí chloridu železitého(FeCl3-roztok na leptání plošňáků).Při působení kyseliny fosforečné dochází k fosfátování povrchu(dá se to máčet i v kofole nebo desinfekčních prostředcích na toalety s obsahem této kyseliny.
Osobně bych se na výrobu nožů z "černého plechu" s prominutím vybodnul neboť výsledek nestojí za vloženou investici.Aby byla ocel vůbec kalitelná na spodní hranici vhodnosti na nože měla by mít alespoň 0,4%C(i tak to sice bude mizerný nožířský materiál,ale stále lepší než "černota" s obsahem uhlíku sotva polovičním)Z toho jak popisujete kalení se mi bez urážky ježí vlasy na hlavě-ono kalení a tepelné zpracování kovů je samostatná disciplína kterou kvalitně ovládá sotva polovina lidí kteří se jí živí ač jako zaměstnanci zakázkových kalíren.Čím dál časteji mě tato politováníhodná skutečnost nutí uvažovat o stavbě vlastní pece abych i ocelím vyžadujícím výdrž na austenitizační teplotě byl schopen poskytnout co potřebují.Předně každý kalitelný materiál má své rozmezí kalících teplot.Nedosažením kalící teploty nedojde k zakalení materiálu.A překročením teplot dochází k jevu zcela nežádoucímu z hlediska mechanických vlastností materiálu totiž zhrubnutí zrna.Ohřev na kalící teplotu by měl být pozvolný a plynulý,výdrž na teplotě až do dosažení stejnoměrného prohřátí v průřezu celého profilu.Obvykle se počítá tak 30s až 60s(dle materiálu) na mm tloušťky a přenos kaené čepele do chladícího média co nejrychlejší aby nedošlo ke zchládnutí čepele v nejtenčích a nejexponovanějších místech- v oblasti budoucího břitu tedy.Ten jev jak popisujete kalení "švajcaparátem" se nazývá zhrubnutím zrna při překročení hranice austenitizační hranice(kolem 800°C)Pozná s tak že ocel začíná vytvářet okuje a nemagnetizuje.Pro začátek bych vám doporučil zakoupit alespoň ocel 12 060(ferona vůbec kde kdo ji prodávají v plechu) a začít dělat předměty s jakousi užitnou hodnotou a nikoliv jen plýtvat prostředky a energií na výrobě "dekorací".Držm pěsti
Offline
K těm svářkovým damaškům,teorie o jejich vzniku nejsou prokázány,ale nejpravděpodobnější je průnik těchto skutečností:Totiž v raném středověku byl kvalitní vysokouhlíkaté oceli nedostatek a její cena nehorázně vysoká,navíc tehdejší technologií uměli udělat ocel buď pružnou nevhodnou na výrobu nstrojů s funkčním břitem,nebo naopak velmi tvrdou ale značně křehkou.Takže nějaký kovář nejspíš dospěl k výsledku že když na tu měkou čepel(čepel jen jako příklad) navaří břit z té tvrdé ale křehké oceli nejen že ušetří za drahou ocel(pro názornost a srovnání- Hodnota meče tenkrát byla zhruba jako cena poplužního dvora nebo jiné zemědělské usedlosti.Nůž měl cenu jedné až několika krav)kterou musí kupovat od kupců křižujícíchEvropu a Asii(odtud se jim občas dostal do rukou nejspíš i pravý damašek wootz)Kovář měl v oceli uložené celé své jmění),ale nástroj jako celek bude tvrdý a pružný zároveň a taky k tomu že kovářským svařováním dojde k mírnému poklesu tvrdosti a zvýšení houževnatosti na té tvrdé části.Měká část že díky prodifundování části uhlíku z té tvrdé oceli do struktury získá trochu na tvrdostiDalším důležitým faktorem byla nedostupnost a cena pravého damašku,takže se nějaký "filuta" kovářpokusil napodobit jeho nejmarkantnější rozpoznávací rys jemnou kresbu tvořenou shluky dendritů na povrchu opět pomocí technologie kovářského svařování,kdy ocel různě kroutil nasekával a překládal jen aby dosáhl co největší podobnosti s wootzem.Zjištění že to není ani mechanicky moc za pravým damaškem asi jen uvítal
Offline
Tak , to čo je na obrázku je výtvor za dnešný deň . Musím poznamenať lades , máš pravdu , z toho plechu sa to neoplatí robiť . Dostal som veľký plech z nerezu tak možno neskôr skúsim niečo urobiť aj z toho . No len zase by som potreboval radu ako s nerezom ? Ten plech je oničom ( posúď obrázok ) neviem ho vôbec vyleštiť . Skúšam to aj flexou , všeličím , ale aj tak to nejde .
Offline
U nerezi bych v první řadě vyzkoušel jestli je austenitická(na nože zcela nevhodná) nebo feritická kde je jakás takás šance že se povede zakalit.Tohle v případě že neznám konkrétní třídu materiálu.Zkouška je zcela jednoduchá zatímco na feritickou nerez se magnetka přchytí na austenitku nikoliv.Z našich ocelí dle ČSN se na nože dají použít tyto:17 023,17 024,17 029,17 030,17 031,17 042 a nezanormovaná17 033 a ještě asi 2 typy o kterých se mnoho neví s čísly 17 100 něco(mezi 110 a 155).Leštění je vždycky největší "pakárna" a to platí o těch titěrných dokončovacích pracech které nejsou z hlediska výroby jako celku moc vidět.K leštění je potřeba přihlížet již ve fázi broušení a uvědomovat si že každý rýpanec dolík apod. budu muset z povrchu odstranit,kor u leštěné čepele kde jsou nerovnosti patrné okem již na první pohled.Je tedy dobré po vyhrubování čepele na brusce vzít kus rovného prkna,omotat jej smirkem na kov zrnitosti cca 180 grit a všechny tyhle nerovnosti ostranit.Až mám rovný povrch pokračuju smirkem zrnitosti 240-320 dokud jou na povrchu patrné stopy po předchozí zrnitosti,takhle pokračuju k jemnějším a jemnějším dokud nedosáhnu uspokojivého vzhedu(já končívám na 1500-2500grit)i když teď mám pásovou brusku na které už udržím rovinu,takže valím i finále na pásech A16 nebo A6(značení zrnitosti pásu u 3M odpovídá 1200 a cca 2200grit).Smutná je kapku vyšší cena brusiva
Offline