SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
nemá někdo zkušenosti s pájením benzínovou letlampou? potřebuji natvrdo a kapilárně spájet slabostěné ocelové trubky a pb hořákem to nejde a autogen nevlastním. jaká tak může být teplota plamene, bude dostatečná? děkuji za každou radu. Kořán Miroslav
Offline
Plamen benzín - vzduch má teplotu cca 1300 st.C. To je podstatně méně, než teplota PB, a tím jak píšete to nejde. Takže naděje na tvrdé pájení benzínovou letlampou je velice malá i když stačí pájecé teplota materiálu cca 1000 st.C.
Offline
Výkon letlampy by na ohřátí materiálu do červeného žáru na takových 600 - 700 st C asi byl, problém je ale hořák letlampy. Ten bývá z mosazi a pokud se letlampa pořádně rozfajruje, ohřeje se taky a začíná se roztékat. Zvláště když se ohřívá nějaký větší kus, který část tepla odráží zpátky do hořáku. Je to prostě na hranici možností běžné letlampy. Nějaké slabostěné trubky by snad zahřát šly. Na pájení je taky třeba používat čisté palivo, třeba technický benzín a podobné, které nezanechávají těžko odpařitelné zbytky a ne nějaký levný mix, nějaké solventní ředidlo, nebo mix obsahující třeba petrolej nebo naftu nebo dokonce nějaký olej či parafín a podobné. Což je dost obvyklé, když se letlampa používá třeba na lepení asfaltové lepenky.
Offline
Předpokládám že jde o pájení na tvrdo mosazí propanbutanem, tam hodně záleží na úniku tepla do okolí, místo spoje stačí položit na šamotovou cihlu, za ni postavit další, pokud je možnost tak i z boku a částečně i shora, plamenem ohřívat až co to jde a většínou se zadaří a spoj se vytvoří.
Já v době před pořízením autogenu pájel i karbidové plátky na soustružnické nože na čtyřhran 20x20mm to už je pěkný špalek železa a držely super a to jsem měl jen hořák z té opalovací soupravy MEVA. Jo a do těch trubek by pomohlo ještě nasypat popel, aby teplo neunikalo vnitřkem (teda jestli to jde)
Offline
Lepší je zůstat u toho PB a použít stříbrnou pájku. Je sice několikanásobně dražší, ale výsledky jsou spolehlivé.
Mosaz musíte ohřát přes 900°C, zatímco běžně dostupné typy Ag45Sn, např. obalená Fontargen AF 320, mají ca. o 250°C nižší pájecí teplotu.
A pokud to není potřavinářské zařízení, můžete vzít pájku s kadmiem, např. Ag40Cd (obalená Fontargen AF 306) a jste o dalších 50°C níž.
Ale překvapil jste mě, že ještě dnes někdo používá benzínovou letlampu.
Offline
Já už ji mám doma jen jako nablýskanou mosaznou raritu .
Offline
Nechci zakládat nové téma, jen bych se chtěl zeptat, na neobalenou stříbrnou pájku, potravinářskou , dá se jako tavidlo použít obyčejný borax koupený jako chemikálie? Případně kyselé hydrogen nebo dihydrogenfosforečnany?
Offline
Dobrý den,
nedá. Tavidla pro stříbrné pájky jsou účinná při ca. 550-850°C, zatímco pro mosazné, třeba ten Borax, ca. 850-1000°C
Offline
Mnohokrát děkuji za vyčerpávající odpovědi. Ještě jsem se chtěl zeptat, zda nemáte někdo zkušenosti s křehkými laky používanými pro stanovení místanejvětší deformace-potřeboval bych nějakého prodejce/výrobce těchto laků. Děkuji za každou radu, Hezký den přeje Kořán M
Offline