SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Možná by mohl někdo poradit. Zkoušeli jsme svařovat hlavu motoru (mělo by se jednat o slitinu AlSi9). Svařované plochy vybroušené, bez nečistot. Na hlavu se vařil další odlitek, ten je z AlSi7.
Editoval radluk (02-07-2011 12:51:42)
Offline
radluk napsal(a):
Možná by mohl někdo poradit. Zkoušeli jsme svařovat hlavu motoru na trabantu (mělo by se jednat o slitinu AlSi9). Svařované plochy vybroušené, bez nečistot. Na hlavu se vařil další odlitek, ten je z AlSi7. Problém dělá hlava motoru, po nahřátí vyplouvají z lázně nečistoty, které způsobují díry ve sváru, vypadá to jak nějaké oxidy (struska). Svár je pórovitý a ty oxidy jej místy zabarvují do černa. Plyn argon 4,6. Drát AlSi5. Válce ze stejného motoru se svařovaly krásně, zcela bez problémů, broušeno stejně jak hlavy.
Myslíte, že by pomohla třeba jiná metoda, MIG/MAG?
Mysleli jsme, že by to mohlo byt absencí odmaštění, ale válce se svařovaly bez odmaštění (bouze dokonale obroušeno) a šlo to perfektně.
U té hlavy jde patrně o nekvalitní (pórovitý) odlitek kontaminovaný olejem. To by bylo vidět na hladkém výbrusu pod mikroskopem. Co poradit? Ohřát před svářením na teplotu 350 - 400°C nejlépe v peci s kontrolovanou teplotou, aby se to náhodou neroztavio, nebo nezbortilo. Po dobu alespoň hodiny. Tím by mělo dojít k odpaření oleje a podstatně lepší svařitelnosti. Možna by byl lepší příd. drát AlSi12.
Offline
zdar, já jsem zaznamenal podobné jevy třeba při upravování svařováním odlitku vodního čerpadla na škodovkách. starší kolega u kterého využívám ac tig mi říkal že to tak dělá protože by v té slitině mohlo být trochu zinku. Ale nevím jenom to sem píšu protože mi to připadlo podobný. To čerpadlo určitě žádnou mastnotu neobsahovalo.
Offline
nellospeed napsal(a):
zdar, já jsem zaznamenal podobné jevy třeba při upravování svařováním odlitku vodního čerpadla na škodovkách. starší kolega u kterého využívám ac tig mi říkal že to tak dělá protože by v té slitině mohlo být trochu zinku. Ale nevím jenom to sem píšu protože mi to připadlo podobný. To čerpadlo určitě žádnou mastnotu neobsahovalo.
Zinek v nepatrném množství nedělá pórovitost sváru. A už vůbec ne, černý povrch sváru. To vodní čerpadlo může být kontaminované zbytky antifreezu, což má podobné účinky při svařování jako ten olej. Uhlovodík, jako uhlovodan. Zkrátka teplotou oblouku se nečistota rozkládá na vodík a uhlík. Vodík tvoří bubliny ve sváru, uhlík v podobě sazí znečišťuje svár.
Offline
Zdar, to ovšem zní logicky.
Offline
Zdravím,jetli mohu také dát jednu radu.Vařil jsem něco podobného.Hlava na pionýra,navařování žeber aby se lépe chladil.Dělalo mi to samé.Někdo mi poradil hodin do starého hrnce 1kg soli a povařit sůl vyžere mastnotu a pak to šlo dobře svářet. Mirek268
Offline
.
Editoval radluk (02-07-2011 12:52:13)
Offline
Toto asi tesnit nebude.
To je prerabka na vodne chladenie ?
Co tak zohnat NOS hlavy... myslim nove nenasadene. Tam problem s kontaminaciou nebude.
Offline
radluk napsal(a):
Posílám ukázku sváru, bylo to docela pečlivě vybroušené, nečistoty vyplouvají z taveniny ze základního odlitku hlavy
http://svarforum.cz/forum/uploads/264_vada2.jpg
http://svarforum.cz/forum/uploads/264_vada.jpg
Je to typický obrázek sváru na Al kontaminovaného olejem ap.
To nevzdávejte. Dříve neb později se to povede bez pórů. Odstraňte ten pórovitý svár a svařujte znova. Použijte ALSi12. Mezi svářením dalšího pokusu nechte předmět vychladnout. Ono čím více se to ohřívá, tím víc z toho lezou ty uvolňující se plyny a saze z uhlíkatých sloučenin. Mašinu nastavte na větší čistící účinek. (zvýrazněná plusová perioda AC) Pro odstranění porezního sváru je dobré mít tyto nástroje (a k tomu nářadí):
http://www.ohiopowertool.com/popup.aspx … rge/26.jpg
Nebo aspoň brusný kotouče na Al.
Offline
SO 545
To ne, to uz jsme zjistili, kdyz do toho fouknes pusou, ze to uchazi.
Ano, prerabna na vodnika, ale prozatim ne do vozidla, ale pro letadla :-)
Offline
Frank
Dekuji za cenne rady. Je to velmi dulezite, dojit na to. Protoze na tom momentalne stoji dany projekt.
Zkusim u tohoto kusu, i u nesvareneho ohrev na teplotu kolem 300 °C alespon po dobu jedne hodiny a uvidime.
Akorat si nedokazu vysvetlit, proc tohle delaji jen hlavy valcu? Valce sly krasne svarovat, stejnym dratem, stejnym postupem, svary byly velmi dobre. Ale v momente, kdy se zacne svarovat hlava, tak konec.
Jde jen o prototyp, pokud bude chlazeni fungovat tak jak ma, tak budu pracovat na uplne nove hlave (s puvodni je dost prace, musi se snizovat, delat drazka na O-krouzek, frezovat a brousit chladici zebra, atd. atd. a vysledek je nejisty) :-)
Vyzkousim, jakmile se k tomu dostanu, urcite dam vedet, zda to jde, dekuju.
Offline
Jestli to je mastnotou v nějakých hlubších pórech, tak by mohlo přece jen pomoct odmaštění ponorem v horkém uhlovodíku nebo odmaštění v parách. Pokud ještě někde je, dříve byly na to používány chlórované uhlovodíky typu perchlóru, ty ale kvůli ekologii byly zrušeny a většina to bylo nahraženo odmašťováním v horkém vodném roztoku odmašťovadel, to ale bude na mastnoty v hlubších pórech nedostatečné.
V domácí verzi by u menších dílů mohlo pomoct několikadenní ponoření do nějakého rozpouštědla a potom důkladné vysušení, případně ještě zahřátí.
Odlitky kontaminované nemrznoucí kapalinou by mělo vylepšit povaření ve vodě.
Póry v méně pórovitých svarech by mělo jít dotěsnit příslušnými utěsňovacími lepidly. To jsou tekutiny, které vyvzlínají do pórů a tam se stykem s kovem vytvrdí do pevné látky a póry utěsní.
Offline
SO 545
To ne, to uz jsme zjistili, kdyz do toho fouknes pusou, ze to uchazi.
Ano, prerabna na vodnika, ale prozatim ne do vozidla, ale pro letadla :-)
Do lietadla nieje prave vhodnejsi vzduchac ?
Ja sa venujem aircooled ale od VW z boxerov sa stavaju motory do ultralightov.
Clovek ktory mi repasuje bloky a kluky stavia tieto motory s osvedcenim prave pre tieto lietadielka.
Offline
Frank:
Pro odstranění porezního sváru je dobré mít tyto nástroje (a k tomu nářadí):
http://www.ohiopowertool.com/popup.aspx … rge/26.jpg
Nebo aspoň brusný kotouče na Al.
Frank tie frezky su special na Al ? Pouzivam podobne ale dost ich zanasa , moj dodavatel ine zohnat nevie preto sa pytam.
Offline
Radime, nepomůže to moc. Ty póry v odlitku jsou mikroskopické a po létech provozu se vlivem střídání teplot vyplní olejem a pod., tak dokonale, že jsou na to vesměs všechny metody krátké. Snad to koupání v horkém perchloru bych viděl jako nejlepší, ale nezkoušel jsem to. Navíc chlorované uhlovodíky by tam určitě zbyly a při svařování by se odpařovaly. Ty se vlivem UV záření rozkládají na fosgen a ten je jedovatý. Asi by se tomu zamezilo ohřátím po provedené koupeli. Vesměs nejjednodušší je ohřátí součástky na cca 300 - 400°C a nechat odpařit mastnotu. Ale i tak mám zkušenost, že to tam pořád zbývá a svár póruje. Po několikerém opakování akce svařit - vybrousit se to obvykle povede udělat bez pórů. Tolik moje zkušenost.
Je docela možné, že by vyvařením v nějakém silném odmašťovacím vodném roztoku se to velkou měrou odstanilo. Zatím jsem toto nevyzkoušel. Pouhým oplachem v teplém odmašťovači to moc nepomáhá. Problém často bývá, že Al reaguje s alkalickým prostředím odmašťovače a rozpouští se.
Offline
SO 545 napsal(a):
Frank tie frezky su special na Al ? Pouzivam podobne ale dost ich zanasa , moj dodavatel ine zohnat nevie preto sa pytam.
Ano, tyto jsou se řídkými, mělkými drážkami a údajně by se tolik neměly zanášet hliníkem. Taky se lépe dají vyčistit.
Tady jsou odkazy, kde to kupuji:
http://www.holesawsunlimited.com/home.php?cat=329
http://www.carbidebur.com/nfburs/nfall.htm
Editoval Frank (18-09-2010 23:52:06)
Offline
SO 545
ano, v podstate je to pravda
Editoval radluk (02-07-2011 12:52:53)
Offline
no...
Editoval radluk (02-07-2011 12:52:38)
Offline