SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Možná hloupý dotaz, ale přece se zeptám. X let svařuju TIGem nerez (bezproblému). Minulý týden jsem potřeboval doma předělat na topení jednu trubku a neměl jsem autogen. Lépe řečeno se mi nechtělo vláčet soupravu. Vzal jsem si tedy z práce TIG a drát pro svařování plamenem. Jednalo se o jeden svár na 1" černé topenářské trubce. Myslel jsem že to snad ani nezavařím a je zázrak že to neteče. Dělalo to šílené póry a bubliny. Na svařování černého mat. TIGem jsou údajně dráty jiné než na plamen. V čem je hlavní rozdíl a jaké dráty doporučujete na černý materiál a metodu TIG?
Offline
Já používám stejný jako na nerez a nemám žádnej problém
Offline
magi napsal(a):
Možná hloupý dotaz, ale přece se zeptám. X let svařuju TIGem nerez (bezproblému). Minulý týden jsem potřeboval doma předělat na topení jednu trubku a neměl jsem autogen. Lépe řečeno se mi nechtělo vláčet soupravu. Vzal jsem si tedy z práce TIG a drát pro svařování plamenem. Jednalo se o jeden svár na 1" černé topenářské trubce. Myslel jsem že to snad ani nezavařím a je zázrak že to neteče. Dělalo to šílené póry a bubliny. Na svařování černého mat. TIGem jsou údajně dráty jiné než na plamen. V čem je hlavní rozdíl a jaké dráty doporučujete na černý materiál a metodu TIG?
Složení běžného drátu na autogen bývá C 0.1, Si 0.15, Mn 0.5
Složení drátu typicky používaného pro svařování TIG na uhlík. ocelích ER 70S3 je:
C 0.06-0.15, Mn 0.90-1.40, Si 0.45-0.75 (obvykle 0.55), takže se to zase tolik neliší. Problém, že vám to póruje, bude spíše někde jinde.
Pročtěte si něco zde:
http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2008011702
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=2029
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=18566
Co mám já zkušenost pracuje to právě obráceně. Když budu svařovat TIG drátem autogenem, tak to póruje podstatně víc než orig. drát pro autogen.
Když použiju autogen drát na TIG, problém není. Pochopitelně za dodržení všech podmínek TIG svařování.
Offline
Ještě bych dodal a doporučil pro TIG na uhlík. oceli výborně funguje drát ER 70S2. Oproti ER 70S3 je složení:
C - 0.07 max.
S - 0.010 max.
Mn - 0.90-1.40
P - 0.015
Si - 0.40 - 0.70
Al - 0.05-0.15
Ti - 0.05-0.15
Zr - 0.02-0.12
Čili drát s přídavkem aluminia. titanu a zirkonu. Snižuje značně riziko pórovitosti.
Offline
No v práci když je špatnej elektromotor tak aby se zachránila aspoň kostra tak se do statoru navaří kruh a vylisuje . Já ten kruh vařím bez přídavnýho materiálu jenom sliju kruh a statorové plechy a ješte se mi nestalo aby se kruh odtrhl . Kolega to vaří s drátem na autogen a vždy mu to upadlo a vařil to 2x i 4x tak ho odtoho vyhodily a musím to vařit jen já . Já sem taky kdysi zkoušel jen tak navařit housenku s autogenovým drátem na plech a byl to samej por . Ale nepamatuji si jestli plyn byl argon nebo už varigon co používáme teď .
Offline
Já měl samotný Argon, co používám na nerez. Vždy se to zezačátku jevilo OK a jak jsem se tavnou lázní přesunul o kousek dál, to místo které začálo chládnout začalo najednou tvořit póry. Ten nerezový drát mě taky napadnul, ale bohužel jsem si jej v práci nevzal ani jeden nevzal. Nedávno u nás jakási firma svařovala parovod z černých trubek a vařili to celé TIGem, bohužel jsem nějak nepostřehl co mají za dráty. Myslel jsem že mají obyčejné autogenové. No je to zavařené a zázrakem to neteče. Ale natrápil jsem se s tím jedním svárkem až hamba.
Offline
Každý výrobce přídavných materiálů má v sortimentu přídavné materiály na svařování "černých" materiálů TIGem. Tyto přídavné materiály při použití plynu I1 (čistý Ar) výborně svařují a ve všech polohách. V energetice se všechny trubky v tlakových systémech svařují jen TIGem a to jsou tlaky až 100 barů a teploty i 500 st.C. Prostě TIG je pro svařování ocelí výborná metoda.
Offline
magi napsal(a):
Já měl samotný Argon, co používám na nerez. Vždy se to zezačátku jevilo OK a jak jsem se tavnou lázní přesunul o kousek dál, to místo které začálo chládnout začalo najednou tvořit póry. Ten nerezový drát mě taky napadnul, ale bohužel jsem si jej v práci nevzal ani jeden nevzal. Nedávno u nás jakási firma svařovala parovod z černých trubek a vařili to celé TIGem, bohužel jsem nějak nepostřehl co mají za dráty. Myslel jsem že mají obyčejné autogenové. No je to zavařené a zázrakem to neteče. Ale natrápil jsem se s tím jedním svárkem až hamba.
Argon je OK, to co popisujete je typicky špatná technika. Moc pomalu ohříváte materiál, pravděpodobně rychle měníte směr a utíkáte z tavné lázně. Tavná lázeň nestačí zchladnout na teplotu, kdy nereaguje se složkami vzduchu. Tam potom vznikají póry. Speciálně tzv. černý materiál je na toto náchylný. Zbytečné trápení. Chce to použít vyšší proud a postupovou rychlost, možná i větší průměr hubice a je po problému. Okolí sváru, které není kryto argonem se nesmí ohřát do jasně červena. V drátu to rozhodně nebude, to mi věřte. Svařoval jsem TIGem už v ČSSR několik let a potom tady v USA víc než 20 roků i pro takové firmy jež vyrábějí lodě, ponorky, letadla, elektrárenské armatury nukl. elaktráren a krakovací zařízení ropného průmyslu. Dva roky jsem pracoval jako instruktor ve svářecí škole.
Sice použitím nerez drátu tam ty póry pravděpodobně nebudou i při přehřátí, ale musí to jít při správném postupu i drátem na autogen. Ale jak už jsem jednou doporučil - drát ER 70S2 (nebo evropský ekvivalent) omezuje tento nežádoucí jev.
Offline