SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Zdravím,
mám možnost si jako budoucí instalatér udělat svářečský kurz dle své volby. Polovina lidí z praxe mi radí TIG a druhá autogen.
Každý má argumenty jako:
• autogen je komunistický přežitek, každý od toho upouští, je to těžké , flašky drahé a vše se dnes dělá TIGEM.
• TIG je jen na tenké přesné očištěné nebo nerezové a dělá bubliny v těle sváru, když to není čisté. Autogenem si pomůžeš i na nepřístupných místech a sice to dýl trvá, ale je to univerzální.
Tohle mi řekli lidi s min. 8letou praxí.
Jak to vidíte vy? Do čeho byste šli a co se vám osvědčilo ve vašem životě? 😊
Offline
Nejlépe použít oboje. Autogen řeže, nahřívá, svařuje.
Offline
Ano , na svařované etážové topení z ocelových trubek ti na vše stačí autogen . Hliník s ním ale nedáš . Když koupíš plyn v Polsku , tak to tolik nestojí , ani náplně , a nula nájem . Zatím . Dokonce u kyslíku mají oba závity na ventilech . Oni mají větší průměr .
Offline
Že je autogen komunistický přežitek je jedna z největších blbostí, které jsem tu v poslední době četl. Čím asi nahřeješ trubku při instalacích když ji potřebuješ přihnout? Čím zdemontuješ - vyřežeš - staré ocelové potrubí (trubky) v nepřístupných místech? Čím si upravíš průměr svařované trubky - roztažení, skování, vyhrdlení? Čím zavaříš trubku, když pořád trochu do ní sákne voda?
Každá metoda má své opodstatnění, ale také své vlastnosti a možnosti.
Dá se tu na stránkách najít mnoho informací o všech dostupných metodách a jejích možnostech. Znovu je zde vypisovat mi připadá zbytečné.
Svařil jsem tisíce svárů na tlakových systémech elektráren, tepláren, chemiček doma i v zahraničí, ale i na liniových stavbách jako byla Družba či Ingolstadt. Trubky ocelové od 10 mm do 1200 mm, nerezové 10 až 450 mm, včetně různých kombinací. A svařoval jsem autogenem, elektrodou i TIGem, zpravidla podle předepsaného technologického postupu. A samozřejmě i mraky konstrukčních svárů metodou MIG/MAG.
Prostě jedna metoda nikdy nestačí.
Offline
metoda svařování autogenem tady byla mnohem dřív než Marx s Englsem vymysleli komunismus
( a než ho Lenin zneužil ke zblbnutí prostého lidu)
tudíž to nemůže být komunistický přežitek.
Autogen je můj hlavní nástroj - pro demolice.
Být dnes začínající instalater absolvoval bych kurz pro Tig.
Autogen využije spíše potrubář - což je jiná profese.
Offline
Na plky likvidátora si dejte pozor . Možná dobře likviduje práci i svých rodičů , ale i slabá znalost historie mu to nejspíše umožňuje .
A-netuší ani kdy se rošířila práce s autogenem : V roce 1892 byl objeven průmyslový postup výroby karbidu vápníku, díky kterému se mohl zkonstruovat první vyvíječ acetylenu ke komerčním účelům. V roce 1901 byl vyvinut hořák pro svařování kyslík acetylen. 1913 byla vyvinuta první acetylenová tlaková lahev. Pánové Hare, Davy, Berthelot, Moissan, Picards, Avery a Fisher se zasloužili o vynález a rozšíření plamenného svařování do světa.
B-Karl Heinrich Marx, dříve uváděn také jako Karel Marx (5. května 1818 Trevír – 14. března 1883 Londýn) byl německý filosof, politický publicista, kritik klasické ekonomie, teoretik dělnického hnutí, socialismu a komunismu. Mezi jeho nejznámější díla patří Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844, Komunistický manifest a nedokončený Kapitál.
Zajímavost : Narodil se jako třetí dítě do původně židovské rabínské rodiny v tehdy pruském Trevíru v Porýní. Z českého hlediska je zajímavé, že jeho předkové pocházeli z Postoloprt. Markus či Mordechai Marx se narodil asi v roce 1746. Opustil Postoloprty před rokem 1777.
C-Ani bolševik netvrdil , že máme komunismus , deklarovali budování socialismu .
Zato postavil všechny elektrárny , hutě , cementárny , milion bytů , metro , dálnice , nemocnice , školy atd . Bolševik tady byl 40 let .
Tenhle zlodějský režim je zde již 36 let a zbyl jen rozkradený stát .
Nebýt generace nás a našich rodičů , nemá se řezač čím živit a tak má čas vypisovat bludy .
Vždy si na takové kecy vzpomeňte .
Offline
bobobo napsal(a):
Na plky likvidátora si dejte pozor . Možná dobře likviduje práci i svých rodičů , ale i slabá znalost historie mu to nejspíše umožňuje .
A-netuší ani kdy se rošířila práce s autogenem : V roce 1892 byl objeven průmyslový postup výroby karbidu vápníku, díky kterému se mohl zkonstruovat první vyvíječ acetylenu ke komerčním účelům. V roce 1901 byl vyvinut hořák pro svařování kyslík acetylen. 1913 byla vyvinuta první acetylenová tlaková lahev. Pánové Hare, Davy, Berthelot, Moissan, Picards, Avery a Fisher se zasloužili o vynález a rozšíření plamenného svařování do světa.
B-Karl Heinrich Marx, dříve uváděn také jako Karel Marx (5. května 1818 Trevír – 14. března 1883 Londýn) byl německý filosof, politický publicista, kritik klasické ekonomie, teoretik dělnického hnutí, socialismu a komunismu. Mezi jeho nejznámější díla patří Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844, Komunistický manifest a nedokončený Kapitál.
Zajímavost : Narodil se jako třetí dítě do původně židovské rabínské rodiny v tehdy pruském Trevíru v Porýní. Z českého hlediska je zajímavé, že jeho předkové pocházeli z Postoloprt. Markus či Mordechai Marx se narodil asi v roce 1746. Opustil Postoloprty před rokem 1777.
C-Ani bolševik netvrdil , že máme komunismus , deklarovali budování socialismu .
Zato postavil všechny elektrárny , hutě , cementárny , milion bytů , metro , dálnice , nemocnice , školy atd . Bolševik tady byl 40 let .
Tenhle zlodějský režim je zde již 36 let a zbyl jen rozkradený stát .
Nebýt generace nás a našich rodičů , nemá se řezač čím živit a tak má čas vypisovat bludy .
Vždy si na takové kecy vzpomeňte .
Jojo, je třeba plivnout jedovatou slinu po ránu.....
Ale jen pro upřesnění. Kdyby tady nebyl bolševik 40 let, tak bychom tu, (pravděpodobně) měli normálně fungující hospodaření a ne ten neefektivní bordel, ze kterého mimo jiné vzešla ta zlodějská partička, která rozkradla tenhle stát. A v tom jinem režimu by jeho rodiče také stavěli dálnice, nemocnice, školy atd.
Offline
bobobo napsal(a):
.....
C-Ani bolševik netvrdil , že máme komunismus , deklarovali budování socialismu .
Zato postavil všechny elektrárny , hutě , cementárny , milion bytů , metro , dálnice , nemocnice , školy atd . Bolševik tady byl 40 let .
....
Vždy si na takové kecy vzpomeňte .
Vždy si při takových kecech řeknu "to si jako ten člověk myslí že bychom to tu bez rudého dobyvatele nestavěli "
Offline
Diskuze se zvrtla někam jinám , autogen je potřeba i pro instalatéra , ne každý při výměně kotle předělává komplet rozvody a pokud je potřeba upravit původní trubky tak tam je TIG nepoužitelný . Mám však dotaz dá se střídat v jedněch hadicích propan s Acetylénem , mám hadice cca 20m , na řezání , ohřev a pájení používám propan ale svářet s ním nejde, teď je možnost koupit u severních sousedů malou lahev acetylénu takže po výměně hodin bych do hadic pustil acetylén . AI píše o nutnosti používat jiné hadice na PB a Acetylén . Má někdo tuto zkušenost , nechrozí nějaká reakce při směsy plynu než vyhoří. děkuji
Offline
Růža napsal(a):
Diskuze se zvrtla někam jinám , autogen je potřeba i pro instalatéra , ne každý při výměně kotle předělává komplet rozvody a pokud je potřeba upravit původní trubky tak tam je TIG nepoužitelný . Mám však dotaz dá se střídat v jedněch hadicích propan s Acetylénem , mám hadice cca 20m , na řezání , ohřev a pájení používám propan ale svářet s ním nejde, teď je možnost koupit u severních sousedů malou lahev acetylénu takže po výměně hodin bych do hadic pustil acetylén . AI píše o nutnosti používat jiné hadice na PB a Acetylén . Má někdo tuto zkušenost , nechrozí nějaká reakce při směsy plynu než vyhoří. děkuji
Pokud máš problém s tím, co v hadici zůstane, tak to vždycky profoukni komprezórem a budeš mít klid.
Offline
Co se týče AI je to začátek konce lidstva. AI se učí z toho co se píše na internetu.
Když jsou na internetu nesmysly nebo pouhý marketing - AI se naučí kraviny.
Desítky let proháním PB nebo Propan hadicemi určenými pro acetylen. Bez jakýchkoliv problémů.
Všechno jsou to uhlovodíky, jejich smíchání nemůže být žádný problem.
Hadice určené pro PB jsou vždy dražší než acetylenové, asi proto že mají jinou barvu.
Plynové hadice vydrží podstatně déle než kyslíkové, dle mne je to tím že plyn v hadici má cca desetinový tlak proti kyslíku.
Offline
Autogen má podle mě výhodu i v tom že s ním lze svařovat i ne úplně čisté materiály, zatím co TIG co nejčistší jinak to dělá bordel. Autogen navíc může pomoci i při čištění třeba od barvy, rzi apod.
Editoval varok (Včera 20:47:08)
Offline
Děkuji a vážím si vašich odpovědí.
Přihlásím se nakonec na autogen kvůli jeho univerzálnosti.
Ke smysluplnosti politické debaty bych asi jen dodal, že láhev vstupující do domu by měla vždy nejdříve zazvonit - https://youtu.be/TZCLFY0wb7k?si=4wxCryc4WmzNbEWO
Offline
jirkati napsal(a):
Že je autogen komunistický přežitek je jedna z největších blbostí, které jsem tu v poslední době četl. Čím asi nahřeješ trubku při instalacích když ji potřebuješ přihnout? Čím zdemontuješ - vyřežeš - staré ocelové potrubí (trubky) v nepřístupných místech? Čím si upravíš průměr svařované trubky - roztažení, skování, vyhrdlení? Čím zavaříš trubku, když pořád trochu do ní sákne voda?
Každá metoda má své opodstatnění, ale také své vlastnosti a možnosti.
Dá se tu na stránkách najít mnoho informací o všech dostupných metodách a jejích možnostech. Znovu je zde vypisovat mi připadá zbytečné.
Svařil jsem tisíce svárů na tlakových systémech elektráren, tepláren, chemiček doma i v zahraničí, ale i na liniových stavbách jako byla Družba či Ingolstadt. Trubky ocelové od 10 mm do 1200 mm, nerezové 10 až 450 mm, včetně různých kombinací. A svařoval jsem autogenem, elektrodou i TIGem, zpravidla podle předepsaného technologického postupu. A samozřejmě i mraky konstrukčních svárů metodou MIG/MAG.
Prostě jedna metoda nikdy nestačí.
Naprosto potvrzuji a palec nahoru jak pro tebe, tak Bourače a bobobo. Nedovedu si ani dnes představit některé práce bez autogenu, ani bez jiných metod jako TIG, MIG, Elektroda. Sám jsem svařoval všemi těmito metodami a jde s tími aurtogenem i hliník. Mnoho let jsem s tím svařoval Al trubičky do výparníků průmyslových chladících zařízení ve výrobě v podniku Frigera Kolín. A téměř nenahraditelný je při pájení tvrdými pájkami ap.
Offline
Stránky: 1