SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit? A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.
Offline
Martin111 napsal(a):
Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit? A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.
Nedostatečné informace. Jaký materiál budete svařovat? Pro motocyklové rámy se používá zejména chrom-molybdenová ocel 25CrMo4. Svařovací drát pro TIG by mohl být podle AWS A 5.28: ER 80S-G (EN ISO 21952-A: W CrMo1Si)
Více zde: https://certilas.com/en/product/sg-crmo1-tig
Online
To právě nevím jak poznat tu kterou danou ocel.
Offline
Značka, typ, rok třeba to už někdo řešil. Možná bude něco i tady https://www.motorkari.cz/forum/ .
Offline
Martin111 napsal(a):
chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit? A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
upřesni dotaz, chceš svařit rám nebo motor?
Jestli rám - je trochu důležité z jakého materiálu je tento.
Jestli jde jen o nějaké úchyty tak to bych extra neřešil, pokud je potřeba velký zásah do konstrukce tak asi nějakou část vyřežeš a vyhodíš. Tak jí použij na zkušební vzorek s tím novým matrošem co seženeš. Svař to a zkus rozlámat.
Před 50lety jsem měl motorku ČZ150, to nemělo zadní kyvnou vidlici, byl to tzv pérák. Vzal jsem kostru z Jawa21, zadní kyvnou vidlici, kyvnu jsem uřezal, a navařil jí na péráka. Udělal jsem to sám u otce v práci, nějakejma elektrodama a aparátem co tam byl. Otec nebyl svářeč, měl jen přístup do dílny.
Na zadní kolo jsem pořídil drapák a takto sestavenou motorku - tereňáka jsem pár let tady honil po lesích.
Vydržela i skoky a nic neprasklo. Jediný problem byl že tlumiče výfuků nebylo kam upevnit. Tak jsem jezdil bez nich.
Jelo to i tak jako blázen a alespoň jsem nikoho nepřejel, protože mě bylo slyšet včas předem.
Offline
A co takhle technická? Nebo chceš jezdit bez ní a najdeme tě časem na trubce v sekci Honičky policie ČR ? -)
Offline
Ne každá motorka musí jezdit na silnici.
Offline
alkoholik napsal(a):
Ne každá motorka musí jezdit na silnici.
Jasně, může stát třeba v garáži ....
Offline
No měla by to být zbrusu nová motorka ... ) jen zatím nevím kde vzít ram...
Dnes mi rámařská firma Mikovci odmítli zakázku z důvodu vytížení.
Tak budu taky shánět někoho kdo by to asi udělal.
Protože nemám ani svarečku.
..no spíš to chci nechat na někom kdo to má v ruce...
Nehodlám se zabít.
Editoval Martin111 (20-11-2023 18:06:04)
Offline
Frank napsal(a):
Martin111 napsal(a):
Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit? A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.Nedostatečné informace. Jaký materiál budete svařovat? Pro motocyklové rámy se používá zejména chrom-molybdenová ocel 25CrMo4. Svařovací drát pro TIG by mohl být podle AWS A 5.28: ER 80S-G (EN ISO 21952-A: W CrMo1Si)
Více zde: https://certilas.com/en/product/sg-crmo1-tig
Už vidím, ako je taký rám motorky Javy 350 vyrobený z chróm-molybdénovej ocele. V prvom rade treba upresniť, aká motorka a aký materiál. Sú predsa aj hliníkové rámy, nie len oceľové.
Offline
Javy rozhodně ne, Jawy nevím, ale uplný bláto to není. Dle posledního příspěvku to vypadá že rám zatím není.
Offline
Chrommolybdenky trubky na rámy motokrosových zetek vařilly švajcem. Protože se to trochu vyžíhalo a bylo ve svárech méně pnutí - pak to tolik nepraskalo.
Offline
Placebo funguje i u svařování? Aneb věř a víra tvá zabrání praskání sváru.
Offline
Amen :-)
Náhodou se tady Tebou bavím. Piš dál.
Offline
Juraj.A napsal(a):
Frank napsal(a):
Martin111 napsal(a):
Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit? A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.Nedostatečné informace. Jaký materiál budete svařovat? Pro motocyklové rámy se používá zejména chrom-molybdenová ocel 25CrMo4. Svařovací drát pro TIG by mohl být podle AWS A 5.28: ER 80S-G (EN ISO 21952-A: W CrMo1Si)
Více zde: https://certilas.com/en/product/sg-crmo1-tigUž vidím, ako je taký rám motorky Javy 350 vyrobený z chróm-molybdénovej ocele. V prvom rade treba upresniť, aká motorka a aký materiál. Sú predsa aj hliníkové rámy, nie len oceľové.
Umíš číst??? Vždyť tam přece píšu, že jsou nedostatečné informace Nikde proboha nepíšu, že rám Jawy je určitě z chrom-moly steel! Píšu, že pro motocyklové rámy se tato ocel obvykle používá a to jsou fakta. Ty s určitostí víš z čeho Jawa vyráběla rámy? Proč jsi to jsem tedy nedal? A dále píšu, že si to má dotyčný nechat ověřit, nejlépe na spectrometru... A že existují i Al-alloy rámy, no to je mi novinka!
Online
Martin111 napsal(a):
No měla by to být zbrusu nová motorka ... ) jen zatím nevím kde vzít ram...
Dnes mi rámařská firma Mikovci odmítli zakázku z důvodu vytížení.
Tak budu taky shánět někoho kdo by to asi udělal.
Protože nemám ani svarečku.
..no spíš to chci nechat na někom kdo to má v ruce...
Nehodlám se zabít.
nová motorka... zkraje jsi psal něco jiného
na trhu existuje nekonečné množství hotových motorek všech kategorií.
také občas po mě někdo chce nějakou práci, nějaký naivní zákazník kterému bych pracně vysvětloval že jsou jakési náklady o kterých nemá ponětí a byl by na mě na.sranej - tak mu jen slušně odpovím že nemám kapacity.
bylo by fajn kdyby každý přispěvovatel měl v avataru fotografii - aby bylo včas jasné kdo píše.
vážím si mladých nezkušených kluků kteří se zajímají i o něco jiného než zírat do ajfounů na shorty
tedy - nic ve zlým
čau staníku84 ty čtyrhrany na jeřábovou dráhu zatím nikde nic
edit: Franku ahoj! nenech zlobu cloumat tvým majestátem
Editoval bourač (25-11-2023 12:32:42)
Offline
Ahoj Bouračí.
To není zloba. Jen mně to trochu nadzvedlo, protože je to naprostá zbytečnost psát takové elaboráty. Nakonec on ten JurajA zřejmě má pravdu, což já nikde nepopíral, že rámy motorek Jawa nemusí být z Chom-molly steel.
Trochu jsem zapátral po užívaných materiálech a zde v tom odkazu dole, na stránce 25 je dokonce popis jednotlivých částí rámu použitý materiál. A vážně se jedná o nelegovanou uhl. ocel...
Jen to chce trochu hledat a dotyčný se dozví víc a nemusí se psát zbytečnosti. Takže takový rám lze potom svařit čímkoli obyčejným, třeba i rozpleteným drátěným ramínkem na šaty jako přídavným materiálem na TIG, nebo autogen...
https://dspace.tul.cz/server/api/core/b … 03/content
Online
bourač napsal(a):
čau staníku84 ty čtyrhrany na jeřábovou dráhu zatím nikde nic
Ahoj Jirko. V pohodě, už ani nic nesháním. Přitáhl jsem teď pár tun nového. Dneska jsme něco postavili - Volvo s rukou (pěkně mu to svítí, dělal jsem mu dva týdny zpět světla :-D).
Myslel jsem si, jak to dobře půjde a kulový. Měl jsem sešroubovaný sloupy a vazník. Musel jsem to odšroubovat. Každý sloup stavět zvlášť.Pěkně se ty 6m sloupy kroutily vůči vazníku. Druhou řadu s tím zavětrovaným polem jsem svařil na zemi - poskládal, pobodoval paždíky, změřil úhlopříčku, bodnul větráky a pak to celý 3,15kama - ještě starý ZEZ (vaří perfektně) svařil. Zítra to půjde nahoru. Větráky jsou pětimetrový L100x100x10 - dva kříže nad sebou. Čekal jsem to vysoký, ale předčilo to moje očekávání :-D - je to na kopci - jeřábový hák bude s touhle kočkou někde v 3,8 metrech. Potřebuju ještě spalšit místo 3,2 tunovýho Bankána nějakýho nízkoprofilovýho Demaga - něco takového : https://www.demagcranes.com/cs/dvr-rope-hoist
Mám jen tunovýho a to je pro mě málo - pro to, co v té hale chci dělat.
Martin111: Něco ještě k těm rámům, pročti si tohle. Snad ti to dá odpověď na pár otázek ... https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_s … _id=191719
Offline
na toho Demaga bacha, mám kočku 1t se 7mi metrovým řetězem. Maká skvěle ale řetěz je krátký (pro mojí činnost)
chtěl jsem řetěz nahradit delším a při tom zjistil že Demag má vlastní soukromou řadu řetězů které se o pár desetin liší od tech standardizovaných.
Někdy v budoucnu kočku vykuchám, upravím zuby na řetězových kolech na příslušnou rozteč.
Demag umí dodat jakýkoliv svůj řetěz ale já ho neumím zaplatit.
Ta rozteč článků je menší než standard pevnostních řetězů = kola půjdou upravit, opačně by to nešlo.
Editoval bourač (25-11-2023 19:58:48)
Offline
Štěpán napsal(a):
Dobrý den
Rámy motocyklů Jawa se svařovaly v Praze ve Strašnicích, elektrodami EB 223, konkrétně těmi, co jsem vám dnes vyfotil.
Zdravím Štěpán
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … g_4145.jpg
Tak to je velmi zajímavý poznatek. To naprosto mění situaci. Takže stará Jawa(komunistická) nakonec asi používala na ty rámy legovanou ocel. Ty elektrody nejsou určené pro tzv. bláto, nelegovanou ocel. Mohl byste prosím opsat to chem. složení elektrody? Z toho obrázku to moc čitelné není. Každopádně EB 223 je mírně legovaná elektroda. Díky, je to jen pro moji orientaci.
Online
Franku, pohledal jsem a mělo by to být takto: EB223: C: 0,17; Mn: 0,76; Si: 0,2; Cr: 1,15
ESAB udává jako náhradu OK-78.16, která má složení: C: 0,12-0,24; Si: 0,2-0,6; Mn: 0,5-1,1; P;S;: max 0,02; Cr: 0,8-1,2; Mo: 0,15-0,25.
Offline
Famater napsal(a):
Franku, pohledal jsem a mělo by to být takto: EB223: C: 0,17; Mn: 0,76; Si: 0,2; Cr: 1,15
ESAB udává jako náhradu OK-78.16, která má složení: C: 0,12-0,24; Si: 0,2-0,6; Mn: 0,5-1,1; P;S;: max 0,02; Cr: 0,8-1,2; Mo: 0,15-0,25.
Pane Famater - Děkuji velmi!
Takže to odpovídá chem. složení Chrom-moly steel 25CrMo4: https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle … sAllowed=y
C 0,22 - Mn 0,90 - Si 0,40 - Cr 0,90 až 1,25 - Mo 0,15 až 0,30
Takže z celkové diskuse zde vyplývá, že stará výroba rámů motorek Jawa byla vyráběna z oceli Chrom-moly... Zatím co rámy těch nových, jako Jawa 650 OHC jsou vyráběny z nelegované uhlíkové oceli. Alespoň podle tohoto sdělení:
https://dspace.tul.cz/server/api/core/b … 03/content
V tom případě pro opravy a svařování starých rámů Jawa platí použít tyto příd. materiály pro jednotlivé metody svařování:
ER100S-G pro TIG. většinou by postačil ER80S-D2 filler wire.
E90C-D2 je cored wire pro MIG welding Chrommoly Steel.
OK-78.16 a nebo eq. E 8018 and E 9018 obalené elektrody.
Editoval Frank (26-11-2023 14:06:25)
Online
Dobrý den
Na krabici elektrod EB 223 je uvedeno následujicí složení C 0,15 Mn 0,8 Si 0,4 Cr1 Mo 0,2 "elektroda s basickým obalem pro svařování leteckých konstrukcí "
Ještě bych chtěl pro upřesnění doplnit, že těmito elektrodami se svařovalo v Jawě v Praze ve Strašnicích, čím se svařovalo v Jawě v Týnci nad Sázavou nevím. Zdravím Štěpán
Offline