SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Moc často to nedělám, ale pochlubím se pedálem vlastní konstrukce a výroby. Postavil jsem si ho ke svářečce JASIC TIG 315P AC/DC E202. Různí výrobci pedálů ke svářečkám, které jsou ve formě plechové krabice, velikosti cihly (možná menší tvárnice), zřejmě považují slovo ergonomie za sprosté slovo. Šlapání na plynový pedál v automobilu je vyzkoušené a osvědčené, někteří lidé to dokážou i několik hodin v kuse, ale neumím si představit, že bych musel mít nohu na plechové krabici a třeba deset minut tak regulovat svařovací proud. Cenově to taky není většinou žádná hitparáda a o použitém tahovém potenciometru, který bývá uvnitř té plechové krabice a jeho životnosti, si myslím svoje.
Tady jsou fotky:
Jestli se někdo bude chtít inspirovat, klidně může, pokud bude chtít někdo kritizovat nebo chválit, taky může.
P.S. co týká svárů, tak se přiznám, že jsem začátečník a samouk, s TIGem jsem začal loni v létě (jinak jsem dosud vyprskal nízké desítky obalených elektrod a zamlada jsem si jednou autogenem látal rezavou škodovku), v září mě zmrzačil jeden idiot, co mě srazil z motocyklu autem, takže jsem se tři měsíce válel a teď je zase v garáži dost zima. Řeknu to asi tak, v tom létě jsem si pořídil dvaceti-litrovou flašku s 20 MPa argonu a teď tam mám ještě 14 MPa.
Offline
Perfektní nápad i provedení.
Martin
Offline
Ten pedál, je z Fabie, koupený na vrakovišti, ten originální potenciometr se nedal použít, protože nechodí od nuly, řídící jednotka motoru si s tím poradí, ale svářečka tak chytrá není.
Offline
Máš pravdu, že tahový potenciometr v pedálu není žádná výhra. Já jsem tu svoji "cihlu" předělal na otočný a dal jsem tam hermetický cermetový. Převod mám hřebenem.U tvého provedení bych se obával toho, že se bude kácet. Mě se někdy v "zápalu práce" podaří položit i "cihlu"
Offline
Kdyby se to kácelo, tak k tomu přišroubuju nebo přivařím ještě kousek nerezu a bude po kácení.
Offline
Čau,SUPER!
Offline
asi aj to je cesta...ale moja tehla od rehm mne neskutocne vyhovuje....ako prevedenim tak neorzbitnostou.
Brat sebou tvoj vytvor a moj pedal...tak jednoznacne vyhra original. Zmesti sa do ruky a aj do kufra so zvarackou.
Ked ho nepotrebujem tak skonci pod stolom a nezavadzia.
To je len moj pohlad na vec...
Editoval SO 545 (13-02-2022 13:12:07)
Offline
Já nikam dál, než 10 m (tak dlouhou třífázovou prodlužovačku jsem si udělal) od garáže se svářečkou, co má skoro 30 kg (+ dvacetilitrová flaška argonu) cestovat nehodlám, takž mě moc nevadí, že můj pedál zabírá více prostoru pod stolem.
Offline
Spojkový a brzdov pedál je uchytený hore pretože z funkčneho hladiska na nom nemaš nohu stále, ale plynový pedál má (prevažne) otočný čap na úrovni paty (tak ako aj zváracie pedály) aby si dokázal citlivejšie pracovať s pedálom. Pekne spracované akurát ako to tu uz bolo povedane, neprakticke. Na presnú reguláciu musíš mať na pedale položené chodidlo stále a iba ho otačať okolo paty. spojku vypinaš a zapinaš so zvvihnutou nohou, ked budeš mať takto riešený aj plyn budeš mať v nohe krče..
Offline
Máš to pěkně udělané, ale také si myslím to co už psal AndyS. Jde o to, že u standardního svářecího pedálu řídíš proud náklonem chodidla což má na rozdíl od tvého pedálu, kde řídíš proud stlačením, podstatně vyšší reprodukovatelnost a udržitelnost. U toho tvého pedálu si snadno a nevědomky přidáš nebo ubereš, což zjistíš až následně z poklesu nebo zvýšení proudu. Ale je možné, že to půjde ovládat dobře, dej nějaké nestranné informace z provozu.
Offline
Děkuji za kritiku, ale ty dva poslední příspěvky svědčí spíše o tom, že jejich autoři asi nikdy neřídili běžný automobil. Ten pedál je z Fabie a je to pedál plynu, troufám si tvrdit, že dokážu velice citlivě a přesně regulovat dodávku směsi do motoru, i několik hodin v kuse, aniž bych z toho měl nějaké křeče. Samozřejmě mám při tom patu na podlaze, jak v autě (tam ovládám pravou nohou občas současně pedál brzdy a plynu, při řazení dolů s meziplynem), tak při ovládání pedálu ke svářečce. Já si zase neumím představit, že bych musel mít patu asi 60 mm vysoko nad podlahou, v případě pedálu ve formě plechové krabice. Zajímalo by mě, který soudobý (i dvacet let starý) automobil má pedál plynu stejné konstrukce, jako měla Škoda 1000 MB, 100 až 136 to znamená s osou otáčení v úrovni podlahy. Poloha použitého pedálu se samozřejmě řídí taky náklonem chodidla, ale pata je při tom stále na podlaze, asi je to otázka vkusu každého soudruha, ale mě to připadá pohodlnější a ergonomičtější.
Offline
Já jsem svou obavu již vyjádřil. Pokud se týká srovnání plynového pedálu u auta a pedálu u svářečky vidím rozdíl v rychlosti reakce. U auta je mnohem pomalejší. Proto bych to nesrovnával.
Mě ta "cihla" vyhovuje. Co jsem potřeboval v ní změnit jsem změnil. Je to do značné míry věcí zvyku. Za podstatnější považuji možnost omezení snížení proudu, aby měl pedál k dipozici regulační rozsah na př. ne 10-90A, ale třeba 40-90 (90A je nastaveno na svářečce. t.j. cca poloviční citlivost.
Offline
Maxipes Fix: maš pravdu, plynový pedal sa otača na klbe nad pedalom, ale ten posed je iný pri TIG a v aute, pri praci maš nohy viac pod sebou nie vpredu, preto ta kinematika vyzerá divne. Napriek tvojej kreativite, za čo máš 1+ :-) inklinujem k pedalu na ktory položím nohu a naklapam ho.
Offline
Famater napsal(a):
Já jsem svou obavu již vyjádřil. Pokud se týká srovnání plynového pedálu u auta a pedálu u svářečky vidím rozdíl v rychlosti reakce. U auta je mnohem pomalejší. Proto bych to nesrovnával.
Mě ta "cihla" vyhovuje. Co jsem potřeboval v ní změnit jsem změnil. Je to do značné míry věcí zvyku. Za podstatnější považuji možnost omezení snížení proudu, aby měl pedál k dipozici regulační rozsah na př. ne 10-90A, ale třeba 40-90 (90A je nastaveno na svářečce. t.j. cca poloviční citlivost.
To vyzkouším, jestli nebude svářečce vadit větší odpor, tak přidám potenciometr a na svářečce nastavím maximální proud a tím přidaným potenciometrem minimální proud.
Při zkoušení jsem přišel na zajímavou věc, když se ovládání pedálem aktivuje na panelu svářečky tlačítkem, tak se deaktivují volby počátečního proudu, doby náběhu hlavního proudu, doba poklesu na konečný proud a konečný proud. Pokud se ovládání pedálem aktivuje propojením pinu 9 a 7 v konektoru svářečky, tak se dá pedálem regulovat hlavní proud, ale počáteční proud, náběh a doběh a konečný proud před zhasnutím oblouku normálně fungují, takže mám na krabici pedálu dva spínače, jeden na propojení pinu 9 a 7 a druhý na odpojení mikrospínače aktivace svařování, ten druhý je tam hlavně pro možnost připojení nožního spínače při sváření jednotlivými impulsy (spot).
Offline
Ahoj
Před časem jsem zakoupil svářečku Svařovací invertor Sherman TIG 210 AC/DC pulse.
Vše OK, jen nemám nožní pedál.
Nemá někdo schema zapojení pedálu a zapojení 4 pinového konektoru?
Díky
Offline
OK díky
Jen to připojení potenciometru mi ještě není úplně jasné.
Hodnota bude asi 10 Kohm, na jaké piny toho 4 pinového konektoru?
Nerad bych něco odpálil, kdybych to zkoušel nahodile.
Offline
Jinak mám k dispozici asi 2 ks pedálů z různých svářeček, kdyby měl někdo zájem.
Offline
Konektor 4-pin by mal byť zapojený následovne: Pin 1 - plné regulačné napätie, Pin 2-napätie ktoré je k dispozícii podľa nastavenia na zváračke, Pin 3- bežec potenciometra pedála, Pin 4 - Ground.
Možno Pin 4 overiť pomocou ohmmetra.
Offline
Mohl by jsi sem Michale dát zapojení pedálů co máš .
Offline
Ano, bude to chvíli trvat, až budu doma.
Jinak, pedály, které jsme v práci používali, byly vesměs stejné. Jen se lišilo zapojení pinů.
Pedály obsahovaly pouze 1ks potenciometr 10Kohm a 1ks spínač.
Asi jen ve 2 případech byl pedál osazen ještě destičkou s elektronikou (Selco TLH 2700). To bylo, pakliže se k přenosu informace používalo digitálních hodnot, jinak bylo vše na Analogové bázi.
Jeden pedál měl 3ks potenciometrů. 1 na pedálu, 2 se nastavovalo okno (min a max svařovací proud). To bylo na Migatronicu BDH 550 s nástavbou MIG/MAG. Jinak pro TIG byla obyčejná.
Offline