SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
K vůli ložisek: Vnější kroužek ložisek nelepit. Že je lícován suvně je správně. Na hřídeli jsou ložiska přes vnitřní kroužky stažena opřená o osazení hřídele-. Proto doporučuji na jedné straně vložit pod víčko kroužek tak, aby se pevně dotáhl vnější kroužek ložiska. Potom bude vymezana axiální vůle a zároveň bude zajištěný volný chod a možnost dilatace hřídele. Co se týká ložisek, tak pokud jsou vyběhaná, tak bych dal nová v provedení ZZ (oboustraně kryté plechem. Kvalitu klidně ZKL. Při hodinách co to u tebe naběhá ti ložiska vydrží do konce života.
Offline
Hm, já mám na orovnávání čtyřhran, asi 2.5 x 2.5 cm dlouhý nějak 12 - 15 cm. Prý to je diamant, má cca šedomodrou barvu a jsou v něm zalisovány dost velké krystaly. Asi ve skutečnosti karborundum, ty krystaly trochu připomínají krystaly surového karborunda přímo z pece. Jinak se taky hodí kus toho kotouče, kdesi tam mám kus středně hrubozrnného světle fialového kotouče.
Na středění různých kotoučů mám za dlouhodou dobu nasbírané všelijaké středicí kroužky, některé mají být soustružené, jiné vypadají jako obroušený odřezek přesnější trubky. Dneska by se asi velmi hodil produkt z té 3D tiskárny, možná pro jistotu a přesnost tisknutý pomaleji tryskou menšího průměru. A z něčeho pevnějšího a se stoprocentním plněním.
Jinak asi zřejmě brusné kotouče i orovnávače pořád vyrábí nás původní výrobce se střediskem v Benátkách nad Jizerou pod značkou Carborundum Elektrite , dnes pod zahraniční značkou Tyrolit.
https://www.carborundum.cz/
https://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=or … k%C3%A1men
Editoval Radim (08-04-2023 11:21:18)
Offline
Ježíši to jsou zase teoretické bejkárny , dej tam toto : https://www.mateza.cz/e-shop/podlozka-v … -5-k2-6007
Offline
Děkuji všem za rady.
Vnější kroužek ložisek jde do čel volně suvně, ale radiální vůle tam nejsou. Čela jsou litinová a jejich domečky nejsou vymačkány, opotřebeny. Zatímco vnitřní kroužky na hřídeli byli nalisovány velmi silně, proto nevím zdali by nebyli vhodnější C3, jelikož se vnitřní kroužek roztáhne. Nebo stačí obyčejné?
Je to přesně tahle bruska. https://forum.strojirenstvi.cz/viewtopi … start=9405
bobobo napsal(a):
Ježíši to jsou zase teoretické bejkárny , dej tam toto : https://www.mateza.cz/e-shop/podlozka-v … -5-k2-6007
Přesně tohle jsem měl namysli. Dám to tam.
Offline
Pokud je to tam tak narvaný, pak by C3 byly vhodnější. Bobobo, to nejsou teoretické bejkárny, ale zásady uložení hřídelů a lícování ložisek.
Offline
Franto, gratuluji ti k dobrému úlovku. Tato bruska byla ještě vyráběna jako stroj na práci.
Offline
Radim: Kotouče zn. Carborundum Electrite se stále prodávají, tedy alespoň do úhlových brusek, do kotoučových brusek nevím.
Offline
Varoku ono je to už všechno tyrolit.
Offline
Tak kdybych nějaký kotouč chtěl koupit, tak možná bych se jim do Karborunda do Benátek nad Jizerou z nostalgie ozval, jestli by mi to přímo neprodali. I když oni sami nemají eshop.
Za mlada nás tam hromadně jako studenty chemie poslali na praxi, jsem v rámci chemické praxe lisoval na stroji řezací kotouče, tuší průměr 220. Norma za směnu 1600 kotoučů, to bylo 800 taktů na lisu. Kolegové byli na tom s tou praxí ještě líp, dostali sbíječky a vytloukali s nimi karborundum z pecí.
Editoval Radim (09-04-2023 13:43:14)
Offline
ty pružné podložky nejsou pro tento účel optimální, nezabrání případnému axiálnímu chvění.
Nejlepší jsou podložky přiměřené tloušťky, průměr vnitřní i vnější cca dle ložiska.
O nějakou desetinu tlustší než je axiální vůle, papírové těsnění pod víkem ložiska to vymezí.
A jak píše pan charon, stát mimo osu dráhy celoživotně, nejen při prvním spuštění.
Roztržení zdravého kotouče jsem ale nikdy nezaznamenal.
Měl by na poklep zvonit - pak je v pořádku.
Offline
Axiální vůli jsem znovu přeměřil a je to lehce přes 2mm. Ty pružné podložky mají 0.5mm. Jednu do každého čela a moc vůle na chvění tam nezůstane. Nebo jich dát víc?
Roztržení kotouče je důvod proč jsem koupil tuhle BNJ12. Mám totiž v kůlničce po dědovi domarobenou brusku, která již od pohledu má vyšší otáčky než má být. Má pomalý rozběh, motor údajně z nějaké sirény. Otáčky obrovské, kotouče jsou jak dva ventilátory. Krásně brousí, materiál se nehřeje, je chlazen silným proudem vzduchu. A nebýt těch čtyřech hřebíků zatlučených v ponku, tak by utekla ze stolu. Brousím na ní se silným respektem a jen věci co si nemůžu vzít nabrousit do práce. A tak jsem si jednou půjčil z práce otáčkoměr a naměřil na hřídeli 5000ot/min. Jsou na ní také ty 40let staré kotouče v krásně zachovalém stavu. Je to stejný rozměr 175x20x20 co potřebuji na tu novou. Když vydrželi tohle tak už vydrží vše ale to skladování v dřevěné kůlničce na mrazu, občas i zatékalo....
Offline
Ale ta podložka je materiálu tlošťky 0,5mm , ale tím prohnutím zabere i 2mm. Takže když dáš na každou stranu , bue to super . Posledních minimálně 20 let jsou tyto podložky ve všech motorech . Právě pro různou roztažnost statoru a rotoru , kde jsou pevné podložky na dvě věci . Inu bláboly .
Offline
Ano, používají se v motorech z jedné strany. A důvod? jednodušší výroba, jednodušší montáž. Dříve se používalo uložení, které jsem popsal. Souhlasím s tebou, že když se to podaří vymezit, že to bude fungovat. Pro Frantu to má hlavně výhodu, že se to koupí hotové. Vadí mě ale jen to, že nazýváš blábolem to so jsem posal. Buď jsi to nepochopil, nebo se za každou cenu snažíš znevažovat názory druhých. Jedná se o axiální zajištění jednoho ložiska. Druhé je axiálně na vnějším kroužku volné. Je to zásadní řešení
Offline
Konečně mi už zaschla barva na čelech, statoru a stolku. Pokoušel jsem se štětkou o kladívkovou a až na třetí vrstvu se na to dá aspoň z dálky koukat, ale kladívkový efekt nic moc.
Ložiska jsem koupil v Mateze obyčejné ZKL 2Z a dvě vlnité podložky. Montáž klasika, hřídel do mrazáku, ložiska jsem ohřál horkovzduškou a na hřídel jsem je lehce doklepl za vnitřní kroužek přesnou trubkou.
Pružnou podložku jsem dal nakonec jen jednu k levému ložisku. Jelikož je tlustá 5 desetin, zvlnění cca 4mm a je dost tuhá, více než jsem čekal. Dvě opravdu netřeba, vymezené je to pěkně. Vrátil jsem zpět vypínač, dal novou sítovou šňůru a zapojil vše jak to bylo. Bez kotoučů běží klidně. Otáčkoměr ukázal téměř synchronní otáčky 2975ot/min, což mě překvapilo. Na brusku lze postavit na hranu pětikorunu. Test s kotouči až příště, jelikož ještě nemám natřené kryty a příruby jsou větší než je uchycení krytů. Jsou dost nafest, tak ať je tolikrát nesundávám.
Offline
Jen je mi divné to původní zapojení. Dle internetu by se mělo jednat o jednofázový motor s pomocným "odporovým" vinutím bez kondenzátoru. Na hlavním vinutí jsem naměřil 4Ohm. Pomocné je vinuté slabším vodičem jiné barvy asi mosaz, naměřeno 14Ohm. Pomocné vinutí je připojeno pouze v mezipoloze vypínače. Ale v mé brusce, k mému údivu, kondenzátory jsou dva spojené paralelně a do série s pomocným vinutím. Jsou velice staré, asi německé, s nečitelnými hodnotami. Jeden je zdeformovaný asi ho přimáčkli pod brusku. Na každém z nich naměřeno cca 190uF. Těžko říct, zdali je to originál, nebo to někdo dodělal dodatečně. Ale rozběh je okamžitý, ihned to má plné otáčky. Nemá někdo manuál K této brusce BNJ/12?
Offline
S 99%ní pravděpodobností se originál vypínače podělal , tak ho takto nahradili . Je vidět , že dobře . Ono náběh lze porovnávat až s kotouči . Prázdná hřídel nemá žádný moment .
Offline
Vypínač bude asi původní. Je tam stejný jako je tady https://forum.strojirenstvi.cz/viewtopic.php?t=39543
Popíšu přesněji jeho funkci:
Má dvě aretované polohy ZAP - VYP, s úhlovým odstupem 90°. Když z vypnuté polohy pootočím doprava sepnou naráz oba kontakty pro hlavní i pomocné vinutí. Pootočím dále a kontakt pro pomocné vinutí rozepne. A dále již zacvakne aretovaná zapnutá poloha s trvale sepnutým hlavním vinutím. Šlo by to nahradit paketákem, když by se mu vypilovala vačka. Tímhle ušetřili na odstředivém kontaktu. Jen na mém vypínači, někdo zbrousil čtyřhranou hřídelku ze 6 na 5mm. Asi se rozvalil knoflík a tohle byla rychlá náhrada.
Offline
Moje bruska má stejný spínač. Odstředivý spínač v ní nikdy nebyl. Spouštění probíhá tak, že se spínaš pootočí do rozběhové polohy a počká až se bruska roztočí. Pak se přepne do polohy zap. Pomocné vinutí není trvale připojené.
Offline
Famater, Přesně tak, pomocné vinutí není trvale zapojené. Jen u té mé se v rozběhové poloze nemusí čekat, kotouče to roztočí takřka ihned. Kondenzátory jenž mám v sérii s rozběhovým vinutím, jsem odpojit nezkusil. Nechám to tak, když to sloužilo předchozím generacím a bruska je na ně zvyklá.
Přidám nějaké obrázky.
Nakonec jsem musel vyhledat soustružníka na srovnání jedné kotoučové příruby a nové podložky. Brusku jsem mu přivez do dílny celou, tak mi i kotouče orovnal, lépe než bych to svedl sám.
Bruska v chodu, mince na ní lze postavit, ale nad růžovým kotoučem nedrží. Ale bez podkladové gumy, se posunuje po stole.
Offline
Já mám tu samoui, starší vyrobenou v Židenicích a motor mám 0,37kW. Co se týká toho spouštění, tak podržet v mezipoloze není nutné dlouho. V podstatě jen pomaleji přepínat. Mě bruska "běžela" nebylo nutné nic upravovat. Asi to bude tím, že byla dříve vyrobena.
Offline
franta 486 napsal(a):
...
Bruska v chodu, mince na ní lze postavit, ale nad růžovým kotoučem nedrží. Ale bez podkladové gumy, se posunuje po stole.
Musel bys kotouče nejen orovnat, ale ještě i vyvážit.
Offline
Nechce po té brusce toho trochu moc?
Offline
Vyvážení kotouče, dělalo se to, ale už dlouho jsem to na nové brusce neviděl.
Offline
Vyvažování kotoučů na zámečnické brusce , to pes nežral .... Vidíš , že ty kotouče orovnal i bočně ?
Offline
Na mé asi 30let staré brusce ještě vyvažování kotouču je. Já si to vysvětluji tak, že dřív kotouče vyvážení potřebovaly, nebo byla bruska kvalitnější. Ted kotouč musí splňovat přísnější parametry, tak proč by výrobce brusky snižoval zisk o pár centů když si lze koupit kvalitnější kotouč.
Offline