SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravim,
Rad bych se zeptal - jak dneska nejlepe upravit povrch (cerne) oceli, aby vydrzel na povetrnosti? Kdysi byl svet jednodussi, surikova synteticka zakladovka, slaba vrstva tmele a na to nitro a vydrzelo to 10+ let. Pak nam zakazali surik, tak na kov prisla klasicka seda synteticka zakladovka, a porad to relativne drzelo... Ubehlo par desitek let, pred dvemi roky jsem delal par jeklu, to uz nam zakazali i nitro barvy, takze seda zakladovka - synte vrchni barva na kov - a uz ted to rezavi a to jsem to nijak neodflaknul, povrch poctive obrousenej etc. :-(
Je mi jasne, ze "spravne" by asi bylo prvne pozink, a pak praskova lakovna a bude to neznicitelne, ale tam uz je dnes otazka - metr jeklu 30x20 stoji kolem 80, pozink toho tak 50, neco lakovani, doprava, nejakej resistin do dutin etc.... no a nerez 1.4301 neco malo nad 200, takze je otazka jestli novy vyrobek (branka, mriz, ...) nedelat rovnou nerezovy. Pripadne jsou veci, co odvest na zinkovani nejde.
Ale zpet k otazce na "normalni" ocel - co se dnes da pouzit v domacich podminkach (stetec / hobby strikaci pistole) a alespon par let vydrzi venku? Ta syntetika je dobra tak do interieru, tam uz mi spolehlive slouzi, ale na ven to neni. Mam jakousi vodou reditelnou barvu udajne na okapy etc. ale (stetcem) ma problemy sama se sebou, neni poradne smaciva ani sama na sobe, natoz na kovu, tak vubec nevim jestli prekonat nepohodli, dat tam nekolik vrstev a bude to drzet, nebo se budu za rok chytat za hlavu. Klidne to muze byt i omezene ICO (vetsina shopu to stejne nekontroluje kdyz tam nejake cislo je, a kdyby nahodou jo, koupim na manzelcino).
Offline
Hammerite opravdu funguje , ani nemusíš odrezovat .
Offline
Po nástupe "zelenej lobby" človek rýchlo príde na to, že tie ekovýrobky stoja za prd. Platí to aj o farbách, preto som v nedávnej minulosti tiež riešil podobné dilémy. (a napr. o vodouriediteľných nechcem už ani počuť) . Špekúloval som tak-aj tak, skúšal, a nakoniec, zvážiac všetky ZA a PROTI,... cenu, dostupnosť, náročnosť technológie, a pod.... nakoniec mi vyšiel záver, že: KLASIKA. ... Na čiernu oceľ používam klasickú (napr. šedú) syntetickú základnú + vrchná bežná syntetika,... a keď potrebujem niečo extrovné, tak potom už nerez!
Ku tej "syntetickej klasike" mám ale takú skúsenosť, že nie je farba, ako farba! Typové značenia majú síce rovnaké, ale kvalita sa hodne líši podľa jednotlivých výrobcov. Ja už kupujem výhradne len od slovenského a českého výrobcu, ale LEN od tých, ktorí majú tradíciu a poznáme ich ešte z čias socíku. (Na území Česka - Slovenska sú momentalne iba nejakí dvaja - traja?)... A musím povedať, že nemám zlé skúsenosti so syntetikou v exteriéri. Dobre očistený (no zdrsnený, nie vybrúsený do hladka) povrch + 1-krát základ + 2-krát vonkajšia,... Drži to aj cca 10 rokov. (a tu na Východe je podnebie veru drsné)
Offline
Joe66 napsal(a):
Hamerit na streche u suseda nevydrzal nic Ale kovacska farba alebo polyuretanova hoci potreba miesat s tuzidlom este funguju
Kovačské, alebo kadejaké iné žiarové farby majú veľmi slabú odolnosť voči korózii... Ako píšem vyššie, už som všetko zavrhol a používam len obyčajnú syntetiku. Toľko moja skúsenosť.
Offline
tak záleží co to je za díl, jestli se dá vzít a dát nalakovat ve firmě nebo jestli se musí lakovat na místě, protože je velký, přivařený nebo zabetonovaný atd a jak se dá očistit od koroze nebo znečištění, jaké jsou požadavky na udržení vzhledu a koroziodolnosti atd.
Nejodolnější asi je skutečně ten dílec vzít do firmy, kde lakují a nechat tam uděla elektroforézu nebo práškový základ a na to vrchní práškovou barvu určenou do venkovního prostředí. Přirozeně dílec musí být udělaný tak a očištěný tak, aby se splnily podmínky pro linku. V předúpravách se nejspíš bude ponořovat do lázní nebo se bude aspoň těmi lázněmi stříkat, tak na to musí být dutiny buďto uzavřeny nebo jště lépe, opatřeny výtokovými otvora. Úsporná varianta je nechat dílec ve firmě opatřit elektroforézou, kataforézou a doma si potom ten dílec natřít vybranou dobrou vrchní barvou.
Takhle se u nás už třeba poučili silničáři, třeba libovolně dlouhé zábradlí dělají ze segmentů z asi dvoucoulových trubek asi 2,3 m dlouhých, aby se to asi vešlo do van linky, segmenty nalakují kompletně po vrchni email, a potom je systémem trubka v trubce složí. Aby v tom konektoru trubka k trubce se netřel kov o kov a nedošlo k poškození nátěru a rezavění, navlíkají na vnitřní trubku kusy zahradní hadice, asi v něčem změkčené. Hotové nalakované zábradlí pak zabetonujou a je hotovo. Nebo jinde při opravě místního mostu zase zábradlí udělali odnímatelné a zase kompletně nalakovali a potom ho akorát zašroubovali šrouby na patky do polí mostu. Šrouby nerezové či ještě něčím navíc chráněné.
Když je to na místě a nedá se to dát na linky, tak s tím je potom hodně ruční práce na pořádné čištění a i dostupné barvy budou znatelně horší, protože se dají použít pouze rozpouštědlové.
Syntetika neboli alkydová barva má výhodu v tom, že některé mohou být poměrně levné a přitom když se použijí na dobře očištěný povrch a pod ně se dá dobrý základ, své roky taky vydrží. Ale většinou budou poměrně rychle měnit odstín, vybělávat a křídovatět, prostě stárnout. Z lepších barev je potom podle mne dobré hledat barvy určené na nátěr strojů do venkovního prostředí. Starší třeba na zákaldě poyuretanu nebo epoxidu, spíš dvousložkové než jednosložkové. Nebo novější a zahraniční, tam se dnes už obvykle jejich chemický zákald neuvádí. Měly by mít dobrou odolnost a stabilitu odstínu ve venkovním prostředí podobně jako automobilové barvy, ale současně by měly být o dost levnější než automobilové emaily.
Pro každou vrchni barvu je jinak nejlépe použít výrobcem stanovený úplně celý nátěrový systém. Od předepsaného čištění a úpravy kovového povrchu přes stanovený základ až potom vrchní email. A měnit to jen v případě, že je to stoprocentně vyzkoušené.
Editoval Radim (16-07-2022 09:51:01)
Offline
Syntetika je k hovnu, lebo za dva roky je prasiva. Von polyuretan, alebo na kvalitny zaklad alkyduretan
Offline
Petsen Alkyton-kovacska farba vydrzi dlhsie ako ,,dnesna,, syntetika od nasich vyrobcov lebo aj nasi vyrobcovia sa prisposobili zelenej loby a napriklad pri syntetike uz neodporucaju miesat farbu riedidlom. Ze nanasat bez riedidla-hustu ak ma nieco vydrzat. No a skus hustou len vymiesanou farbou natierat ako sa s nou blbo robi . A ked sa rozmiesa s riedidlom tak 2 vrstvy vonkajsej su malo a nic nevydrzia . A kovacska alkyton napriklad vydrzi 10rokov na dobrom podklade ale tiez uz posledne priblizne 2roky vybledne co mam skusenosti.
Offline
Jouda74: Pozor, nitrobarvy se stále prodávají. Zkuste kouknout na výrobky značky Colorlak. Ti ještě prodávají i Nitrobarvy a i synterické, polyuretanové, epoxidové a nevím jaké ještě. Poslední dobou od nich barvy rád používám, i třeba jen klasickou syntetiku. Jedna z nejhorších barev poslední doby se mi zdá Industrol, přesně jako zde popisované problémy. Po čase praská, ztrácí lesk, rezaví to pod ní apod. Hammerite možná, ale pod to klasický základ, samotná ne. Když už tak Alkyton, ale já opět dávám i základ. Na ven třeba epoxidový základ a na to jakoukoliv vrchní barvu, třeba i ten Alkyton. Nebo jestli ani tak nejde o vzhled, zkuste asfaltový nátěr.
Editoval varok (16-07-2022 21:00:03)
Offline
Já mám dobrou zkušenost pro venkovní užití se základní barvou Formex v odstínu "Bažina" (=zelená) a navrch nitro C2001 Celox nebo S 2013 Industrol. Pro vnitřní použití vyhoví i Formex šedý. Hamerite jen se základovou barvou a klasickou přípravou, reklamní slogan o použití přímo na rez je blbost! Jinak jak už bylo řečeno, je třeba vybírat od starých zavedených firem z doby Československa.
Offline
Joe66 napsal(a):
Petsen Alkyton-kovacska farba vydrzi dlhsie ako ,,dnesna,, syntetika od nasich vyrobcov lebo aj nasi vyrobcovia sa prisposobili zelenej loby a napriklad pri syntetike uz neodporucaju miesat farbu riedidlom. Ze nanasat bez riedidla-hustu ak ma nieco vydrzat. No a skus hustou len vymiesanou farbou natierat ako sa s nou blbo robi . A ked sa rozmiesa s riedidlom tak 2 vrstvy vonkajsej su malo a nic nevydrzia . A kovacska alkyton napriklad vydrzi 10rokov na dobrom podklade ale tiez uz posledne priblizne 2roky vybledne co mam skusenosti.
Výrobci potřebují u barev dodržet vOC neboli limit uhlíku v těkavých látkách. Proto barvu prodávají spíš hustší a proto nedoporučují barvu přiřeďovat. Jinak by museli odvádět nějaké poplatky za uhlík či vyšší poplatky za uhlík. Druhá možnost je ta, že kvůli ceně nebo zase emisím uhlíku u ředidel někdy pozměnili receptury a barva by se mohla i doporučeným ředidlem pokazit.
Co se týká Industrolu, to byl klasický syntetický alkydový vrchní email vyráběný za socíku pro venkovní nátěry. Po sametu se stala jeho receptura volná a tak Industrol začal vyrábět kdekdo. Někdo ho vylepšil, takže se stal trošku kvalitnější, někdo recepturu nechal beze změny nebo tam zapracoval levnější suroviny a takový je stále podobně nekvalitní jako ten socialistický. Nedá se to většinou nijak poznat, dokud se na dílu nevyzkouší.
Offline
Radim: Nevím jak byl Industrol "za socíku" kvalitní, ale ten dnešní hnus. Jednou jsem někde našel plechovku toho starého, černá plechovka myslím s bílým nápisem. Nevím kdo to tenkrát vyráběl. Ten "dnešní" i jinak smrdí a myslím že ho vyrábí Barvy Laky Hostivař? Před lety byla barva Balakom, skvělá barva, jednu dobu dokonce voněla jako citrony. 😁 Už se ale asi neprodává. Co jsem zkoušel, tak i klasický základ Pragoprimer nic moc. Natřete, rychle zaschne, to je tak jediná výhoda. Ale pokud ihned nedáte vrchní barvu, tak to rezaví třeba i po týdnu venku. Jiné barvy, třeba Praktik, kterou prodávají v Domě barev naopak schne déle, ale když uschne, tak i bez vrchní barvy vydrží materiál dost dlouho bez známek koroze.
Jiný typ barev jsem nezkoušel testovat, ale používal jsem i tu zelenou "bažina" od Colorlaku a klasickou šedou a bílou a zdají se mi mnohem lepší než Pragoprimer.
Offline
Nejsem odbornik na barvy, ale mam praktickou zkusenost s Viton EG11. Priblizne 3 roky nazpet jsem s ni natrel plochac, ktery se potom dele nez rok valel venku v trave na desti. Prekvapilo me, ze ma nem byla vicemene zadna koroze.
Nyni experimentuji s Viton KE31, coz je alkyduretanova 3v1 barva (zaklad/mezivrstva/vrch) a mela by vyhovovat primemu styku s potravinami. Cas ukaze, jak je kvalitni.
Offline
varoku díky, to jsem potřeboval slyšet. A současně potvrzuji, ten Industrol je teď fakt na ho**o (sorry my French, ale slušnějš se to říct nedá.) Colorlak si píšu na papírek, buď ho budou mít v železářství, nebo koukám mají eshop, tak v nejhorším tam. A rovnou (díky všem za radu) vezmu i kovářskou barvu. Na vzhledu mi nezáleží, teda pokud to není typicky zrzavý povrch, že po 8 letech vybledne přežiju.
Asfalt se mi moc nechce, bojím se sluníčka.
ad. Industrol za socíku - jestli si pamatuju dobře, tak špatnej tehdy nebyl, jen (proti nitro / nitrokombinačnímu) dost pomalu schnul, ale zase se dal hodit napřímo na tehdejší synte základovky, které jinak pod nitrem dělaly neplechu.
Jinak koukám docela výživné téma, a opět to samé jako přes kopírák, nekvalita nikoho nezajímá, hlavně že je to "zelené" ať to stojí co to stojí a že se to prodá, a když se člověk neorientuje, tak je ztracenej. Ach jo.
Offline
Industrol byl za socialismu v tehdejších socialistických normách jako naše nejpoužívanější či základní syntetická vrchní barva na všechno možné. Tudíž jeho složení a kvalita byla stálá. Po Sametu ho začaly vyrábět prakticky všechni naši větší výrobci barev a každý z nich ho nějak upravil. Vyrábí ho namátkou třeba Colorlak ve své verzi stejně jako třeba Barvylaky Hostivař ve své verzi. Proto říkám , že se konkrétní barva od konkrétního výrobce musí vyzkoušet. Jestli je o něco lepší než nějaká trošku špatná nebo horší. Tam je výhoda právě v tom, že některé tyto syntetiky jsou bezkonkurenčně nejlevnější barvy a leckde stačí.
Offline
Já teď rád používám tuhle základní barvu: https://www.colorlak.cz/sortiment/detai … imer-s2000 Je si ce dražší, ale pro mě docela kvalitní, když se dodrží čas schnutí apod. Většinou nechávám nátěr schnout do druhého dne když je venku teplo, nebo více dní když už je chladněji. Vrchní barvu nevím přesný název, myslím že Univerzál SU 2013 a je v červené plechovce.
Editoval varok (17-07-2022 17:43:50)
Offline
Takže používáš barvy odvozené od socialistických syntetik. S 2000 byla za socíku hlavní syntetická základní barva jako S 2013 Industrol byla za socíku hlavní venkovní vrchní syntetická barva. Akorát je asi v Colorlaku poněkud vylepšili nějakými lepšími komponentami.
Offline
Radim: Je to jen můj dojem, ale jak jsem psal, tak třeba Pragoprimer od Barvy Laky Hostivař velké zklamání. Je jedno jestli použijete bílý, šedý nebo červenohnědý odstín, vše rychle uschne, ale pokud necháte jen základ delší dobu bez vrchní barvy ve venkovním prostředí, už začíná koroze. Třeba ten Synorex od Colorlaku, Praktik co jsem koupil v Dům barev(nevím kdo vyrábí) vydrží materiál mnohem déle bez jakýchkoliv známek koroze. Industrol jako vrchní barva to samé. Po nějaké době začne praskat, ztrácí lesk a olupuje se. Jestli to má firma Colorlak nějak ošetřené nevím, ale podle mě ty barvy více vydrží. Dokonce prodávají i polyuretanové dvousložkové barvy a epoxidy, což je na venkovní použití podle mě úplný TOP. Se syntetikou nikdy takové životnosti jako s dvousložkovými barvami nedocílíte. Nebo ano?
Offline
Je to mimo tejto témy, ale spomeniem: Testujem doma odolnosť zinkového náteru Zinka (nežiarové pozinkovanie ocele). Po nejakej práci sa mi kúsok "farby" zvýšil, nuž natrel som severnú stenu plechovej skrinky plynomera. Časť náteru na vyčistený povrch a časť na hrdzavý neupravený povrch. Je to už nejakých 12 - 15 rokov a obe testované plochy držia fakt perfektne.
Offline
varok: Těch alkydových pryskyřic je strašně moc, je taky moc barevných pigmentů a jsou i změny ve složení používaných ředidel. Potom bude záležet, jak má která výrobna barvy kvalifikovaného vývojáře a jak tu barvu nakonec vykostovali. A leccos, co se dalo za socíku použít, už dnes použít třeba kvůli toxicitě nejde, leccos je dnes naopak s lepšími parametry, než bylo za socíku. Z toho budou ty rozdíly.
Offline
Šuříková základovka není problém ani dnes. Stačí juknout na bazary a dá se šuřík koupit, pak ho namíchat třeba do bezbarvého industrolu, hlavně do barvy, která pomalu schne.
Mě se osvědčila šedá základovka s obsahem zinku, od českého výrobce, značku nevím, nemůžu se podívat, jsem u slané vody. Základovek se zinkem je více, ale obvykle mají zlomkový obsah oxidu zinku, nebo šel jen okolo. Jeho osah se dá vyzkoušet tak, že něco natřu, nechám zaschnout a pak to přejedu štětcem namočeným v odrezovači. Nátěr musí zareagovat, udělá se bílý povlak. Antikorozní základovky nesmí hned uschnout. Pokud jo, není antikorozní, nedojde k reakci s podkladem. Taky jsem si vyzkoušel jednu antikorozní barvu na zrezlý povrch, český výrobce, je bílá, značku opět nevím z výše uvedeného důvodu. Schla 14 dní, lamelákem byl problém ji zbrousit, dráťákem ve flexe už vůbec. A to byl povrch s již dost blubokou korozí
Dobrá je též epoxy základovka od BodyColor. Jde ji překrýt snad čímkoli.
Já mám konstrukci vrat natřenou Alkytonem. Odmastil jsem a nechal dva dny venku v trávě. Rosa způsobila lehkou lišku, tu jsem jen otřel hadrem a dva nátěry. Drží jak přibité mnoho let. Z hladkého povrchu má snahu se loupat. Dutiny je dobré vystříkat směsí vazelíny A00, petroleje a resistinu na dutiny, rovným dílem. Resistin dělá svou funkci, petrolej směs navzlíná i do zastrčených skulin a vazelína se postará, aby resistin nevyschnul a nepopraskal. Ideální je směs ohřát na 60 stupňů a pak aplikovat. Tato směs se používala za komára na dutiny aut. Jen byl pak problém na auto šáhnout svářečkou, hned to hořelo.
Na všechny aplikace je bezpodmínečně nutné podklad odmastit. Ne benzínem, ten je také mastný. Lehká liška zvýší přilnavost. Nebo alespoň zdrsnit broušením.
Ale platí také pravidlo, že neantřená věc vydrží deset let, natřená jedenáct:-)
Offline
Odpoviem za seba: ja všetkému rozumiem,... ale keby som mal za uschnutím náteru čakať 2 dní a nebodaj 14 dní (!) tak ma jeb*e ,... alebo v lepšom prípade skončím na psychiatrii
Offline
Rychlost schnutí barvy musí být určitým způsobem přiměřená. Barvy, které schnou příliš rychle, mají obvykle horší mechanické vlastnosti, jsou méně pevnější a mají sklon být málo houževnaté a křehké. Platí to zejména u jednosložkových barev. U dvousložkových se něco podobného projeví, pokud se přidá příliš moc tužidla. Takže když jsou někde nabízeny dvě podobné barvy podobné cenové skupiny a jedna je rychle schnoucí a druhá běžně schnoucí, tak kvalitnější by měla být ta běžně schnoucí. Mělo by se tomu dát tak několik hodin.
Schnutí tady myslím do stavu, kdy už se dá přestříkat nebo přetřít další barvou. Ne třeba až když se dá brousit.
Offline
Asi pred 4-mi rokmi som natrel hrdzavé stĺpiky na plote alkytonom a zatiaľ drží .
Aj lesk ostal .
Offline
Jeste jednou diky vsem, barvy jsem poridil podle rad, za par let budu vedet vic.
A jeste bych si dovolil jeden dotaz. Zrovna dneska jsem byl donucen vzit deti do ZOO a jak clovek resi co kde doma natre, tak se automaticky diva i jinde.
Jednak tam meli povarene mrizky pres kanalky na odvod vody pres cestu z roxoru tusim 12ky, a pak jak tam maji takove prolejzacky pro deti z kmenu stromu apod.
tak to na par mistech maji prosroubovane pres ocelovej pasek, prisroubonaj do dreva pozink vruty. Povrch vypadal na normalni cernou konstrukcni ocel nijak neupravenej,
az na to, ze dneska dopoledne chcalo, vcera taky.
Moje otazka je nasnade - jak je to sakra mozne? Kdyz necham venku pres noc kus oceli, tak jen samotna rosa ho poznamena tak, ze by mu liska Bystrouska zavidela
Ze budou roxory po kterejch lidi chodej vylestene bych jeste bral, ale ony byly ne-zrezle i pod zabradlim mimo cestu (a i ze spodni strany kam bota navstevnika nepachne co je rok dlouhy).
Dejme tomu dokazal bych si tu pasovinu predstavit z neceho lepsiho (ale na nerez to nevypadalo), ale ze by i roxor?
Offline