SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím.
Potreboval by som zavariť dierku na falci dna 50L plechového suda , ktorý je plný prepáleného motorového oleja .
Kamarát s tým niekde klepol o kamienok na zemi a sud tečie.
Dočasne som to vyriešil tavnou pištoľou ale sud musí byť stále podložený aby nestal na zemi a lepidlo sa neodtrhlo .
A teraz otázka : Mohol by som to bodnúť CO-čkom ak je to plné oleja?
V minulosti som tu niekde čítal , že sa zvárajú plné nádrže nafty .
Alebo hrozí nejaké nebezpečenstvo?
Offline
Po zime min. rok som sa pustil do nateru a pred tym ocelovou kefou zbavenia starej farby.Pri postupnom napustani sa objavilo asi 5. pramienkov vody ako z injekcnej striekacky.Tiez som mal dilemu,ci to zavarit.Nakoniec som to zapatlal z vonku dvojzlozkovym tekutym kovom.Podotykam ze to je nadrz uz z vnutra hodne skorodovana o obsahu 1000l.Zatial to drzi
V Tvojom pripade by som to ale najprv odmastil.Ani by som ho nevypustal.Potichu s pomocou druheho potichu preklopil dierou na hor a aplikoval.
Offline
Zaspajkovať
Offline
Tekuté kovy poznám.
Používali sme to v práci .
Ale je to určite dosť drahé a sud navyše nieje môj .
Maximálne som ochotný to bodnúť CO-čkom .
Len mám obavy , či je to bezpečné.
Ten olej smrdí ako z benzínových aut .
senior napsal(a):
Zaspajkovať
To chce silnú klampiarsku spájkovačku , ktorú bohužiaľ nemám .
Editoval m.evil (07-06-2022 18:30:32)
Offline
Tak záleží co je to za obal a jak je vzácný. Jestli to je jen jednorázový sud či velká plechovka, která se jinak vyhazuje, tak nejlepší asi bude počkat, až se vypotřebuje další, olej do něho přelít a ten původní prostě vyhodit. Nebo olej dát do sběru, pokud se tam skladuje pro sběr. Na nějaké šušnění s opravou to nestojí.
Pokud ano, pochybuji, že se někdo odváží radit to spravovat pájením nebo svařováním, když je plný oleje a neví se přesně, co v tom vyjetém oleji je. A všechny běžné lepidla či tmely vyžadují, pokud mají spolehlivě přilnout k povrchu, důkladné odmaštění. Pokud není vlastní plech sudu už přímo načatý, vyjetý olej může v sobě mít vlhkost, která se na spodku sudu může shromáždit a korodující látky.
Offline
Radim:
Je to len obyčajný jednorazový sud 50L .
Nebudem pokúšať osud .
Nestojí mi to za to zapáliť 50L oleja .
To by už bolo hotové krematórium pri takom objeme.
Prelejem to do iného suda a ten deravý jednoducho vyhodím ...
Offline
Vyhod radsej ten sud. Raz sme skusali zavarit malu trhlinu na hrubostenej ocelovej rure ktora bola uzavreta a naplnena olejom a plnila funkciu valca na valcovanie novych travnikov. A bezuspesne. Stale to porovalo,penilo a sem tam aj ohnova sou
Offline
Joe66 napsal(a):
Stale to porovalo,penilo a sem tam aj ohnova sou
Kdysi hodně dávno se mi podařilo blafnout olej v kamnech (nápad, že mokré dřevo které nechce chytit se zapáli pomocí hadru namočeného v oleji se ukázal pěkně hloupým), a jako nic moc, litinové plotny si vyskočily asi 10cm do vzduchu - naštěstí, jinak bych asi stavěl nová kamna. Z dvířek uhláku asi dvoumetrovej plamen, takže chlupy včetně obočí v háji. No představa, že tohle ve vhodné koncentraci bouchne v uzavřeném sudu fakt lákavá není.
Offline
Dočasne by som do tej dierky našroboval farmársky šrob, ak ho dotiahneš s citom, mohlo by to tesniť a držať.
Offline
Nádobu, v ktorej bola kedysi horľavá látka, sa ja neodvážim zvárať inak, než ako nás kedysi učili v zvarškole: Nádobu prepláchnuť a potom napustiť vodou až pod miesto budúceho zvaru. Naozaj sa neoplatí riskovať. A to ani letovaním.
Je to troška o inom, ale pri takých debatách stále mám na mysli chlapíka, ktorý pred pár rokmi v susednom okresnom meste išiel flexkou na svojej záhradke odrezať dno na 200 l súde. Explózia a on bez hlavy.
Offline
To ani nemusis tak daleko do minulosti, nekdy pred vanoci pri stejne akci prisel o zivot clovek od filmu - rezal sud, ktery mel byt novy, ale byl od neceho jako toluenu nebo acetonu. Nekde se to tu probiralo.
Ale to video se zavarovanim prosakujici naftove nadrze jsem videl taky - predpokladam, ze trik je v tom, ze "zhava cast" zustava pod hladinou a neprijde do styku s potencialne vybusnou smesi se vzduchem nad ni (teda pokud vypary nafty jsou vubec ochotne blafnout).
Offline
Ochotná "blafnout" je každá hořlavina, jenom se ta tekutina či tuhá látka musí zahřát na příslušnou teplotu stejně jako na příslušné teplotě udržet okolí - ty páry.
Tak třeba parafín a minerální oleje jsou v podstatě chemicky totéž jako propan, butan, benzíny, petroleje , všechno to je jedna alkanová řada, akorát se liší teploty vypařování.
Propan butan blafne i pod nulou, pentan jakožto lehký technický benzín blafne nějak nad 10 - 15 st C, oktan jakožto automobilový benzín by měl blafnout při teplotě nějak nad 25 st C, dekan jakožto nafta při nějak + 40- 60 st. Minerální oleje podle druhu nějak od 100 - 250 st C, parafíny nějak nad 200 st C.
Offline
Raz som robil klasické ústredné kúrenie,.. zváral autogénom fungel nové oceľové trubky,... Strelil mi dnuka ten plyn, ktorý sa tam nazbiera napr. pri vypaľovaní otvoru do trubky.... Bola to tuším 5/4" trubka a roztrhlo ju to vo švu v dĺžke necelých 2 m... Normálne sa mi zježili vlasy, že aká sila tam musela byť a že to dopadlo iba takto.
Offline
Ja síce niesom chemik a nerozumiem tomu , ale sledujem na youtube , že sa z použitého motorového oleja dá urobiť nafta.
Klasickou destiláciou .
Mohlo by sa také to palivo plnohodnotne používať v naftových motoroch ?
Offline
Stare naftaky pry (osobne jsem to nevidel) vcelku bez problemu jezdi na potravinarsky olej, tak asi neni duvod, aby nedaly nejakou lehci frakci vyjeteho oleje (co poleze z vyfuku, je jina otazka). Novejsi common raily se hustsim palivem pry (neznam nikoho, kdo by to zkusil) daji oddelat.
A taky by se domaci rafinerie nemusela uplne pozdavat sousedum
Offline
E-Ryc : Ja len teoretizujem .
Osobne som nikdy diesel nevlastnil .
Všetky moje auta sú na LPG .
Len ma fascinuje to , že toľko odpadu sa dá ešte z recyklovať ...
Napríklad aj plasty pomocou pyrolýzy .
Offline
Klasickou destialcí se nafta z vyjetého oleje udělat nedá. Klasická destilace jen odděluje od sebe látky, které tam už jsou. Třeba z kvasu líh a vonné látky. Musí se to krakovat, to znamená ty dlouhé uhlíkové řetězce olejů a parafínů rozbít na kratší naftové nebo benzínové. A hydrogenovat buď přímo vodíkem nebo i metanem , aby tam nevznikaly kratší uhlovodíky s dvojnými vazbami, které by tam mohly dělat nějakou paseku. Akorát nevím, jaké chemické složení mají syntetické motorové oleje, zatím jsem nikde na jejich popis nebo rovnou chemické vzorce nenarazil.
A motorové oleje asi v dieselu spálit nepůjdou, ani v těch starých, aspoň jsem o tom nikde neslyšel. Asi mají pro vstřikovací čerpadla příliš velkou viskozitu. Snad jedině motor z tanku z druhé světové...
Offline
Staré dieselové fiaty úplne v pohode fungovali aj na použitý motorový olej riedený s naftou a v zime ešte aj s trochou benzínu akurát to smrdelo a dymelo na kilometre
Offline
Za mládi, sa mi raz stala situácia, že mi moja Jawa 175 išla aj na naftu - a to aj bez elektrického zážehu sviečkou, a jasné že bez vstrekovacieho čerpadla. Proste fungovala ako diesel. Dodnes si to neviem poriadne vysvetliť. Zrejme nastal zhluk viacerých okolností.
Bola zahriata na prevádzkovú teplotu benzínom a potom som to prepol na naftu. Motor motorky začal naberať obrovské otáčky a nedali sa znížiť "ubratím plynu" na karburátore. (zrejme motoru stačilo to, čo si potiahol cez voľnobehové tysky),.... V strachu som motorku dal na stojan, vypol zapaľovanie a keď to nepomohlo, ešte som pre istotu zhodil rukou fajku od sviečky, aby zdochla. No ona nezdochla. V rýchlosti som teda vypol kohútik prívodu paliva od nádrže a odbehol nabok od motorky, lebo otáčky motora sa stále zvyšovali - boli už strašne vysoké.... Motorka si ale spapala celý obsah karburátora a nakoniec zhasla sama.
Offline
A zazvonil zvonec a pohádky byl konec milé děti.
Offline
Petsem :
Áno , tento jav popisoval aj jeden kamarát , ktorý to tiež vyskúšal na pionieri .
Pravdepodobne bol motor tak prehriaty , že už dochádzalo k samozápalom .
Nafta asi nieje odolná voči samovznieteniu , keď že z princípu je to vlastne jej úloha vo vznetovom motore .
Mne sa aj podarilo naštartovať motorku naopak .
Motor sa točil do opačnej strany .
Babral som do zapaľovania a zle to nastavil .
Pri štartovaní sviečka skôr hodila iskru než mala a piest ani nedosiahol hornú úvrať a odrazilo ho späť do zadu .
Vplyvom zotrvačnosti sa motor roztočil do opačnej strany .
Zaradil som jednotku , púšťam spojku a motorka začala cúvať .
Offline
Takhle pry za sociku radili machri zpatecku snad u wartburgu (? - proste u neceho, co melo uzamykatelnou volnobezku).
Offline
Hej, natočenie dvojtaktného motora pri nastavení veľkého predstihu zapaľovania do chodu naopak, sa občas stáva. Nie je to také ojedinelé. Stalo sa mi to tiež.
Offline
A jak by ten motor roztočili opačným směrem? Kromě posunutí předstihu?
Jinak to je asi možné, kdysi kolega Wartburg měl a ten měl asi velmi odolný motor. Kolega jezdil na nezdaněnou směs tuším toluenu, technického benzínu a etanolu. Podle nějakého osobního receptu odborníka na spalovací motory.
Koukám, roztočení motoru opačně už bylo zodpovězeno.
Editoval Radim (09-06-2022 12:50:26)
Offline
Voľakedy trojkolka tzv. rikša sa dal aj naštartovať s opačným chodom pomocou vlastného štartra
Offline