SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Nazdar chlapi,
Od mechanika jsem dostal prasklou vanu.
Snažil jsem se vyluštit z odlitku nějaký číslo nebo nápis z čeho je odlitek složen. Vypadá to na hlinikovou slitinu.
Praskliny jsou v místě spodní části po nárazu.
Podotýkám, že vana se nahradila novou. Pokusy o svaření na ní už proběhly. Bohužel neúspěšně v průběhu vaření docházelo k pórování. Což prisuzuji mastnotam a při chladnuti i k praskání.
To co bylo navareny jsem obrousil praskliny jsem vzal frezkou a na koncích jsem vyvrtal dirky kvůli dalšímu praskání.
Špony jsem zkusil jestli je nezapálím a vůbec nechytly.
Podle informací jsem se dozvěděl, ze chlapi vanu i predehrivali a pak i nechali pomalu s pomocí nahřívání vychladnout.
Praskliny se objevily i tak.
Tloušťka stěny je 2-3mm
Na deklu je označení X-22 a číslo podle mě výrobku.
Nic víc, napadlo mě, ze bych zkusil přídavný drát AlSi5
Což všichni píší jako univerzální drát.
Z nehoreni špon si možná naivně usuzuji, ze nejde o slitinu hořčíku.
A otázka je jak byste kdyby šlo o materiál na další funkčnost postupovali Vy ?
Když už se na tom svareci vyřádili a nebylo to nic platné.
Na fóru jsem se dočetl, že ve složení může jít klidně o velké procento zinku a i mědi.
Vzhledem k tomu, ze se sehnal jiný díl tak to beru jako zkus jak se to bude chovat.
A značka X-22 v kosočtverci značí co ?
Editoval Rudolff (04-06-2021 09:51:16)
Offline
Ještě metoda tig a ti co to svařovali nevím jaký použili přídavný materiál.
foto:
na odkaze:
https://rrudolfff.rajce.idnes.cz/Viko
Editoval Rudolff (04-06-2021 09:54:49)
Offline
Rudolff napsal(a):
Ještě metoda tig a ti co to svařovali nevím jaký použili přídavný materiál.
foto:
na odkaze:
https://rrudolfff.rajce.idnes.cz/Viko
Přesné složení slitiny by určil někdo se spectrometrem. Bohužel, některé slitiny Al s obsahem mědi, Zn ap. jsou nesvařitelné. Na hliníkové odlitky typu Silumin jsou vhodnější dráty AlSi12. Nebo zkusit pájení nějakou spec. pájkou na Aluminium. https://www.amazon.com/Super-Alloy-Sold … B07S97V6DS
https://www.muggyweld.com/product/super-alloy-1/
Offline
Já jsem zavařil zetákovi vanu na seata drátem almg5, s mírným předehřevem, a jezdí na tom dodnes (asi 3 roky). Byla dobře odmaštěná.
Renault může být z jiného materiálu, těžko říct. Hořčíkovou vanu by měl tak závoďák, ne auto dělaný v stotisícovejch seriích.
Offline
Chlapi, díky za odpovědi.
Ohledně svařitelnosti, složení a obsahů materiálů je toho tady na fóru hodně, nemluvě o možnosti si stáhnout informace co lze a co nelze a jaké je označení slitin.
Šlo mi o To, jestli se někdo kdo svařuje vany a celkově slitiny na autách se s néčím podobným setkal.
Co mechoš říkal tak si s tím chlapi ve firmě nevědéli rady - proto se sehnala náhrada z polska. Na víku jen to označení x22
Rozbor složení co tam konkrétně je za mé nejlepší.
Ten se asi neprovádél - určitě by mi řekl. Pak prej to je moc tenký materiál že to prostě praská na to si myslím, ze to bude spíš díky tomu materiálu a nebo pridavnym materiálem.
Jak jsem zkoušel jestli špony hoří- prokáže se tím Mg ? A i jeho slitiny?
A jak píše pafik souhlasím s tím, ze to je tuctovka, takže Mg bych v tom z důvodu ekonomiky moc nehledal. Ale Zinek a méď by mě tak nepřekvapila..
Ještě jsem se k tomu nedostal je to hozená na ponku. Přidal jsem i foto z vnitřní strany. Tam jde vidět i kupa materiálu praskliny a póry.
Celkově opravovat tyto díly nebude žádná paráda, když človék ani neví jestli to vůbec za to stojí...
Offline
Rudolff napsal(a):
Chlapi, díky za odpovědi.
Ohledně svařitelnosti, složení a obsahů materiálů je toho tady na fóru hodně, nemluvě o možnosti si stáhnout informace co lze a co nelze a jaké je označení slitin.
Šlo mi o To, jestli se někdo kdo svařuje vany a celkově slitiny na autách se s néčím podobným setkal.
Co mechoš říkal tak si s tím chlapi ve firmě nevědéli rady - proto se sehnala náhrada z polska. Na víku jen to označení x22
Rozbor složení co tam konkrétně je za mé nejlepší.
Ten se asi neprovádél - určitě by mi řekl. Pak prej to je moc tenký materiál že to prostě praská na to si myslím, ze to bude spíš díky tomu materiálu a nebo pridavnym materiálem.
Jak jsem zkoušel jestli špony hoří- prokáže se tím Mg ? A i jeho slitiny?
A jak píše pafik souhlasím s tím, ze to je tuctovka, takže Mg bych v tom z důvodu ekonomiky moc nehledal. Ale Zinek a méď by mě tak nepřekvapila..
Ještě jsem se k tomu nedostal je to hozená na ponku. Přidal jsem i foto z vnitřní strany. Tam jde vidět i kupa materiálu praskliny a póry.
Celkově opravovat tyto díly nebude žádná paráda, když človék ani neví jestli to vůbec za to stojí...
Někdy se fakt nevyplatí věc opravovat. Já se svařováním aluminiových olejových van mám praxi už z ČSSR, kdy jsem v sedmdesátých letech pracoval jako TIG / MIG svařeč aluminia v tehdejším podniku Frigera Kolín. Firma vyráběla průmyslové a zdravotnické chladící a mrazící zařízení. Měli jsme tam takový melouch, dohodu s firmou ČSAD Kolín, které čas od času potřebovala právě opravit olejové proražené vany od Škoda 706 ap. Tam to tedy po odmaštění šlo svařit poměrně dobře. Materiál byla ALSi slitina, takže jsme to dělali příd. AlSi12.
Jinak na první běžné zhodnocení co to je za slitinu poznáte podle váhy. Magnesiová vana by byla velmi lehoučká. Slitiny se Zinkem jsou naopak velmi těžké oproti Aluminiu. Přesnější by bylo zjistit objem a podle měrné hmotnosti určit. Ale jak píšu výše, nejlepší někoho se spectrometrem.
Měl jsem před časem auto VW Passat, kde se mi odařilo také prorazit vanu a tam to šlo opravit AlSi12 v pohodě. Tloušťka stěny s praskáním pochopitelně nesouvisí.
Offline
Odlitky motorů, převodovek a tedy i van vařit jedině slitinami ALsi 5, nebo 12.
Online
Rudolff napsal(a):
Nazdar chlapi,
Od mechanika jsem dostal prasklou vanu.
Snažil jsem se vyluštit z odlitku nějaký číslo nebo nápis z čeho je odlitek složen. Vypadá to na hlinikovou slitinu.
Praskliny jsou v místě spodní části po nárazu.
Podotýkám, že vana se nahradila novou. Pokusy o svaření na ní už proběhly. Bohužel neúspěšně v průběhu vaření docházelo k pórování. Což prisuzuji mastnotam a při chladnuti i k praskání.
To co bylo navareny jsem obrousil praskliny jsem vzal frezkou a na koncích jsem vyvrtal dirky kvůli dalšímu praskání.
Špony jsem zkusil jestli je nezapálím a vůbec nechytly.
Podle informací jsem se dozvěděl, ze chlapi vanu i predehrivali a pak i nechali pomalu s pomocí nahřívání vychladnout.
Praskliny se objevily i tak.
Tloušťka stěny je 2-3mm
Na deklu je označení X-22 a číslo podle mě výrobku.
Nic víc, napadlo mě, ze bych zkusil přídavný drát AlSi5
Což všichni píší jako univerzální drát.
Z nehoreni špon si možná naivně usuzuji, ze nejde o slitinu hořčíku.
A otázka je jak byste kdyby šlo o materiál na další funkčnost postupovali Vy ?
Když už se na tom svareci vyřádili a nebylo to nic platné.
Na fóru jsem se dočetl, že ve složení může jít klidně o velké procento zinku a i mědi.
Vzhledem k tomu, ze se sehnal jiný díl tak to beru jako zkus jak se to bude chovat.
To snáď ani nemyslíš vážne? Pozri si inzerciu na Bazoši a za 300.- Kč dostaneš kúpiť olejovú vaňu. Na vrakovisku takisto. Tých áut sú po republike tisícky na súčiastky. Ani by ma nenapadlo uvažovať nad zváraním...
A značka X-22 v kosočtverci značí co ?
Editoval Juraj.A (05-06-2021 11:17:57)
Offline
Svařuji běžně s AlSi5. Chce to vybrousit prasklinu kulatou tvrdokovovou frézou v pneu fortunce (ne flexou), navrtat na koncích praskliny díry, odmastit a zavařit. Pokud to póruje, tak znovu vybrousit tou frézou a znovu zavařit. Svár vždy vytáhne z materiálu tu mastnotu a následující svaření už je podstatně lepší.
Offline
koumes napsal(a):
Svařuji běžně s AlSi5. Chce to vybrousit prasklinu kulatou tvrdokovovou frézou v pneu fortunce (ne flexou), navrtat na koncích praskliny díry, odmastit a zavařit. Pokud to póruje, tak znovu vybrousit tou frézou a znovu zavařit. Svár vždy vytáhne z materiálu tu mastnotu a následující svaření už je podstatně lepší.
Nejlepší jsou ty frézky přímo určené pro Aluminium... Před svářením je dobré předehřátí zejména kvůli odpaření oleje.
https://www.amazon.com/Carbide-YUELUTOL … XG78TT9E5K
Offline
Chlapi, ja ked mam zvarat popraskanu hlinikovu vanu, tak po jej odmasteni prasklinu zasadne vydrazkujem plazmou a verte alebo neverte, ale ziadne bubliny sa mi vo zvare netvoria. Je to tym ze plazmou vsetok mastny material proste vyrezem. Zostane tam sice asi 3 mm drazka, ale tu nie je problem zvarit, pokial je pristupna najlepsie z oboch stran.
Offline
Rudolff napsal(a):
Nazdar chlapi,
Od mechanika jsem dostal prasklou vanu.
Snažil jsem se vyluštit z odlitku nějaký číslo nebo nápis z čeho je odlitek složen. Vypadá to na hlinikovou slitinu.
Praskliny jsou v místě spodní části po nárazu.
Podotýkám, že vana se nahradila novou. Pokusy o svaření na ní už proběhly. Bohužel neúspěšně v průběhu vaření docházelo k pórování. Což prisuzuji mastnotam a při chladnuti i k praskání.
To co bylo navareny jsem obrousil praskliny jsem vzal frezkou a na koncích jsem vyvrtal dirky kvůli dalšímu praskání.
Špony jsem zkusil jestli je nezapálím a vůbec nechytly.
Podle informací jsem se dozvěděl, ze chlapi vanu i predehrivali a pak i nechali pomalu s pomocí nahřívání vychladnout.
Praskliny se objevily i tak.
Tloušťka stěny je 2-3mm
Na deklu je označení X-22 a číslo podle mě výrobku.
Nic víc, napadlo mě, ze bych zkusil přídavný drát AlSi5
Což všichni píší jako univerzální drát.
Z nehoreni špon si možná naivně usuzuji, ze nejde o slitinu hořčíku.
A otázka je jak byste kdyby šlo o materiál na další funkčnost postupovali Vy ?
Když už se na tom svareci vyřádili a nebylo to nic platné.
Na fóru jsem se dočetl, že ve složení může jít klidně o velké procento zinku a i mědi.
Vzhledem k tomu, ze se sehnal jiný díl tak to beru jako zkus jak se to bude chovat.
A značka X-22 v kosočtverci značí co ?
https://patentimages.storage.googleapis … 4324A1.pdf toto som našiel, je to po Francúzky ale Google translate hádam pomôže je to jedine čo ma zmysel a je tam označenie x22 cca 8strana, ale obavám sa že to by niekde bolo niečo o zložení hliníka x22, mam tušenie že to je asi niečo ako označenie chemickej odolnosti alebo niečo také a nemá to spoločné nič zo zložením.
Editoval VECTOR (22-06-2021 16:07:00)
Offline
Co pořád špekuluješ? Vanu jsi dostal, univerzální přídavnej materiál je AlSi, tak to odmasti a zkus to. Trochu to předehřej, ale nemusíš moc. Je to tenkostěnnej odlitek, když to nepředehřeješ, taky se asi nic nestane. Pokud nemáš pedál, je to blbý, ale s pedálem to zvládneš. Jestli se to podělá, pravděpodobně jsi měl špatně odmaštěno.
Editoval pafik1605 (22-06-2021 14:36:37)
Offline
Vany zvaram bezne na bezne osobne auta a dodavky.
Najhorsia praca je umytie /to neuctujem ked si to vycisti zakaznik sam/
Zatial som mal ty&ch asi len dvoch.
Zvarit to AlSi5 ide na pohodu aj bez pedalu.
Predhrievam propanhorakom.
Offline
Sváříš to oboustranně ?
Offline
Zdar všem,
Díky za info ohledně X-22 schválně si to přečtu.
Ohledně svarovani jak je patrno i na fotkách předtím to už někdo lepil. Vařili to oboustraně ale nenavrtali díry proti dalšímu praskání proto ty praskliny dál pokračovaly.
Zkusil jsem to bez predehrevu přídavnej drát AlSi5 a šlo to krásně vařit. Sice to porovalo ale to je zažranou mastnotou.
Takže párkrat brousit a pěkně dovarit.
Zkoušel jsem i na jednom místě, kde to dost pórovalo kroužit hořakem dokuď vše nevypěnilo.
Takže za mě to prostě na koncích prasklin nenavrtali a proto při chladnuti se praskliny rozšiřovaly dál i do blbě přístupných míst.
Vana se vyhodí, proto jsem to dal neřešil a neprovařoval zbytečně argon.
A kdybych to měl dělat tak bych provaril i vnitřek a po vychladnuti dovařil predvrtane díry.
Jak by se to chovalo po montáži a zahřati olejem nevím.
Tedka má ta vana praskliny všude a to mluvím o těch viditelných.
Offline