SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Zdravím.
Nedá mi to, abych se nepochlubil se svým nejnovějším výtvorem:
Zde jsou základní technické údaje:
Pohonná jednotka: Ležatý naftový jednoválec o výkonu 6,5 HP, při 1500ot/min, objem 650ccm, vodní odpařovací chlazení, nepřímé vstřikování s tlakovou komůrkou, s žhavící svíčkou a elektrickým startérem.
Motor původně sloužil ve vozíku typu M21, prvním předchůdci multikáry.
Dynamo: Tankové dynamo, 28V, 2,5 Kw, při jmenovitých otáčkách 1200. Vzhedem k absenci jakéhokoli typového štítku, jsou údaje jen přibližné. Provozní otáčky při svařování 2450/min., buzení vlastní s derivačním zapojením budícího vinutí. Regulace svářecího proudu reostatem zapojeným do série s buzením, v rozsahu 50 - 110 A.
Pokud by byl zájem, mohl bych napsat podrobnější článek o celé konstrukci i o všech úspěšných i neúspěšných pokusech s motory, dynamy a alternátory, které všemu předcházely.
Offline
Čau,
pěkná, jenom nechápu zapojení budicího vinutí - mohl bys to nějak víc vysvětlit? Asi je dost těžká co? Já bych tý konstrukci udělal alespoň dvě kolečka, aby se s tím mohlo hýbat. Jinak já jsem si taky dělal svářečku z dynama, ale s elektromotorem.
Offline
Dan Rohanský napsal(a):
Čau,
pěkná, jenom nechápu zapojení budicího vinutí - mohl bys to nějak víc vysvětlit? Asi je dost těžká co? Já bych tý konstrukci udělal alespoň dvě kolečka, aby se s tím mohlo hýbat. Jinak já jsem si taky dělal svářečku z dynama, ale s elektromotorem.
Derivační zapojení znamená paralelní připojení budícího vinutí k vývodům proudu z rotoru. Při takovém zapojení se dynamo po roztočení samo nabudí proudem vznikajícím ze zbytkového magnetismu v železe, nepotřebuje tedy žádný vnější zdroj proudu pro buzení. Regulace se děje zapojením většího či menšího odporu do série s budícím vinutím. Toto zapojení je zcela běžné u všech automobilových dynam a zapojování odporu obstarává regulátor.
Celková váha s rámem a dynamem je 250 Kg a o kolečkách neuvažuji, alespoň to půjde blbě ukrást :-)
mám ji totiž na chatě, kde není zaveden proud.
Offline
Aha, díky už to chápu.
Offline
Pěkný,dát k tomu generátor na 230 V a jenom přehazovat pohon,to by bylo něco.
Offline
branda napsal(a):
Pěkný,dát k tomu generátor na 230 V a jenom přehazovat pohon,to by bylo něco.
de o to kolik to žere nafty
Editoval lukas (27-05-2008 20:21:28)
Offline
Fakt sa mi to páči.Je to super mašinka.
Offline
Dali by sa poslat nejake blizsie informacie o tejto konstrukcii na pedros@centrum.sk pripadne aj s nejakymi fotkami? Uvazujem zostavit nieco podobne na zahradu, kde nemame elektriku a zvaracka by sa tam hodila ,ako sol.
Pripadne aj ake dynama sa na to hodia okrem tankoveho. Ja som zvazoval na tento ucel zneuzit maly benzinový motor co mi pohana cerpadlo.Pripadne mam k dispozicii aj vysokootackovy motor zo strunovej kosačky.
Dakujem za akekolvek informacie pripadne pomoc
Peter
pedros@centrum.sk
PS: Prave som tu nasiel na stranke 10strankovy popis konstrukcie tejto zvaracky v pdfku. Uff znamena to, ze z nejakou malou prenosnou konstrukciou co nebude mat takmer 300kg sa mozem rozlucit?
Robil si este niekto doma na kolene nejaku podobnu konstrukciu?
Dakujem
Editoval Pedro (27-09-2008 07:10:23)
Offline
Nazdar Pedro,je to tak jak říkáš a jak jsem popsal v postupu výroby takové svářečky. Váha takového stroje při domácí výrobě se pohybuje nad 200 kg. Něco by se dalo ušetřit použitím modernějšího dieselu vzduchem chlazeného, ale s dostatečnou rezervou výkonu. Pokud by stačil svařovací proud kolem 80-100 A, bylo by možné zkusit použít menší dynamo, např. z autobusu RTO s výkonem 800W. Každopádně si ale myslím, že moc mobilní to nebude.
Na malé benzinové motorky ze sekačky nebo čerpadla zapomeň, ty by si ani neškrtly. I ten těžký diesel co jsem použil má co dělat, když nastavím nejvyšší proud. Pokud se někde na internetu objeví různé konstrukce využívající třeba elektromotorek z pračky pro pohon dynama nebo alternátoru, tak jsou to nesmysly, které nikdy nemohly fungovat. Výkon potřebný pro svařování je značný a je potřeba ho z něčeho dostat. Navíc dynama ani alternátry nevynikají přílišnou účinností, což potřebu výkonu ještě zvyšuje.
Jinou možností je koupit něco hotového což by mohlo být i přenosné, ale nebylo by to nejlevnější. Nedávno jsem viděl v Brně ve svařovacích potřebách přenosný generátor se zabudovanou svářečkou a výstupem 230 V AC za cenu asi 24 000 Kč.
Offline
pěkná
Offline
opravdu pěkný kousek ale marně hledám tlumivku o které píšeš v článku nebo vaříš jen rutilkama. možná lepší než řešit alternátor na 220V a synchronizaci otáček na 50Hz bych koupil střídač 24V na 220V řádově 1000W jako zdroj pro drobné elektrické nářadí . Osobně bych hledal po inzerátech a kovošrotech transmisní brusku, vrtačku,soustruh a možná i buchar výkon motoru by stačil a při spotřebě by to byla supr vybavená dílna . ten motor vyzívá k využití .škoda že mám elektřinu v dílně
Offline
Ta fotka je starší, ještě z první pokusné sestavy, takže tlumivka na ní není vyfocená. Teď ji mám zapojenou trvale a vařím většinou bazickými elektrodami. Jen pro zajímavost uvedu, že napětí na prázdno je asi 45V a přesto se oblouk i u bazických elektrod zapaluje bez problémů.
O alternátoru na 220V jsem uvažoval, ale nemohl by být vzhledem k odebíranému výkonu zapojen současně. Elektromagnetická spojka by to možná vyřešila, ale to už je technicky a finančně příliš náročné, takže to zatím neřeším. Otáčky nejsou problém-motor má výkonový regulátor.
Pokud nesvařuji, tak při volnoběhu mám buzení dynama přepojené na 12V regulátor a nabíjím tak baterky na svícení. Měnič na 220V mám v plánu zakoupit.
O transmisi jsem taky uvažoval, ale sehnat starý soustruh s takovým pohonem a aby byl kompletní i s posuvy je téměř zázrak. Co se nabízí jsou většinou neúplná torza za velké peníze.
Offline
Ahoj, sehnal jsem úplně stejný stabilák, jako máš na fotce, jen se mi ho zatim nepodařilo natočit. Páka dekompresoru mi asi nefunguje, jak to ovládáš ty? Dokáže ten startér překonat kompresi, nebo se musí použít dekompresor? kliku bohužel nemám...
Vyfotíš mi prosim štítky, na mém stroji jsou zabarvené něčim odolnym...
http://maxi.klfree.net/scry/index.php?v … 32202.jpeg
Offline
Páka v horní poloze zvedá výfukový ventil(jde to vidět po sundání krytu vahadel) a zároveň zvedá zdvihák vstřikovacího čerpadla. Měl by tedy být cítit odpor a vstřikovací tryska by měla dát dávku paliva, "vrznout". Pro nastartování za studena je dobré mít funkční žhavící svíčku, motory s tlakovou komůrkou hůře chytají. Startér, je-li v dobrém stavu, kompresi překoná. Stačí i baterie od 40 Ah.
Pro start klikou nejprve motor roztočím bez komprese, až při dostatečných otáčkách shodím dekompresor(páka dolů) a točím dokud se nerozběhne.
Foťák jsem dnes neměl u sebe, ale na štítku je jen číslo motoru, typ 1H65, váha: 180kg, max. otáčky 1500/min., rok výroby-v tvém případě 1961 a výkon 6,5 koně.
Zde je ke stažení návod k obsluze motoru se všemi důležitými údaji: http://m21.multicar22.cz/vyvoj.html
P.S. Na aukru jsem ten motor viděl, myslím že za ty peníze je to dobrá koupě.
Offline
Dík moc za info, udělal jsem lepší kabely, vzal jsem nějakou autobaterku a s menší pomocí favorita přes kabely motor chytil. Páka dekompresoru žádný ventil nezvedá, ale po jejím otočení motor chcípnul (kompresi pořád měl). žhavící svíčku mám přes nějaké odporníky od původního majitele připojenou společně s ovládáním startéru přes tlačítko. Startoval jsem tak, že jsem sundal dekl ventilů, zmáčknul výfukový a dál postupoval jako ty. po chvíli už bafal dost, že se udržel v chodu. Na ten web jsem koukal, ale nenapadlo mě sjet dolů na ty pdfka, až teď. Je to ten z aukra.
Mrknu se do manuálů, co je špatně a přinejhorším vždycky sundám dekl...
Offline
Stránky: 1