SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím,
mám prosbu pro zkušené.
Trochu "omáčky", nepodstatné číst, můžete přejít na další odstavec. Ve firmě mě "povýšili" na svářeče - poslali na oficiální školení, které platili. Bohužel nás školící firma brala spíš jako formalitu a trochu fofrem, moje dotazy evidentně zdržovaly. Nehledě na to, že otázky a odpovědi závěrečného testu jsme dostali předem, předem jsme si připravili i závěrečné svařování, aby byla jistota, že už nás neuvidí a my odejdeme jako úspěšní absolventi. Bohužel i kolegy i seřizovače v práci zajímá především výplatní páska a o nic se nezajímají. Stačí srovnat robota do ucházejícího stavu a o nic se nestarat, vlastně absolvovali stejné školení jako já, akorát jim ten papír stačil. Takže si vše potřebné zjišťuju po internetu, zkoumáním projektu, kódů robota a podobně. Ale na jednu věc nemůžu nikde najít odpověď. Tak jdu zkusit vás.
Vyrábíme části aut, svařují postupně roboti, já dělám až případné opravy. Máme technický výkres výrobku, kde jsou přesně vyznačeny místa svarů, u něj je tabulka s přesnými údaji o délkách svarů. Ale(!) některé jsou psány:
Celková délka svaru 64mm, efektivní délka svaru 57mm, náběh 0mm, výběh 0mm
A některé zase takhle:
Celková délka svaru 64mm, efektivní délka svaru 54mm, náběh 5mm, výběh 5mm
A já nemůžu přijít, proč je u některých výběh a náběh. K čemu je náběh a výběh u robotického svařování. Co to vůbec je náběh a výběh. A jaký je rozdíl v tom, kdyby druhý svar byl napsaný stejně jako ten první. Přijde mi, že by se jen změnila efektivní délka, ale zase si říkám, že kdyby to bylo tak jednoduchý, tak to v tom výkresu nebude u každého svaru jinak. (Jen ještě dodám, že u některých je třeba náběh 0mm a výběh 5mm nebo obráceně.)
Pomůžete mi, prosím, tomu přijít na kloub? Moc děkuju za váš čas.
Editoval Santi (25-11-2020 22:20:12)
Offline
To vysvětlování je na několik stránek A4, ale řešení je ve skutečnosti naprosto jednoduché. Jelikož vyrábíte pro autoprůmysl, musí mít vaše firma svého kvalifikovaného svařovacího technika. A samozřejmě má každý takový projekt svého vedoucího projektu, který zodpovídá se svařovacím technikem za to, že díly odcházející po vizuálce prováděné svářečem jsou úplně OK. Tedy pokud máte jakoukoliv nejasnost, ptejte se těchto odborníků na místě. A ještě se také můžete rozhlédnout po pracovišti, kde určitě na dobře viditelném místě visí kusy označené jako dobré a kusy označené jako vadné. Tak je to totiž v systému AUTOMOTIVE předepsané, aby vždy bylo při ruce srovnání svařovaných dílů.
Offline
Santi napsal(a):
Zdravím,
Vyrábíme části aut, svařují postupně roboti, já dělám až případné opravy. Máme technický výkres výrobku, kde jsou přesně vyznačeny místa svarů, u něj je tabulka s přesnými údaji o délkách svarů. Ale(!) některé jsou psány:
Celková délka svaru 64mm, efektivní délka svaru 57mm, náběh 0mm, výběh 0mm
A některé zase takhle:
Celková délka svaru 64mm, efektivní délka svaru 54mm, náběh 5mm, výběh 5mm
A já nemůžu přijít, proč je u některých výběh a náběh. K čemu je náběh a výběh u robotického svařování. Co to vůbec je náběh a výběh. A jaký je rozdíl v tom, kdyby druhý svar byl napsaný stejně jako ten první. Přijde mi, že by se jen změnila efektivní délka, ale zase si říkám, že kdyby to bylo tak jednoduchý, tak to v tom výkresu nebude u každého svaru jinak. (Jen ještě dodám, že u některých je třeba náběh 0mm a výběh 5mm nebo obráceně.)
Pomůžete mi, prosím, tomu přijít na kloub? Moc děkuju za váš čas.
nábeh a výbeh zvaru je iba z/do jendého materiálu, je tomu tak? Začne tahať húsenku na jednom plechu a potom prejde do zvárania dvoch materiálov a to isté robi na konci. Dôvod je v tom že pri začiatku a konci zvaru dochádza ku koncentrácii napätí, preto si davaju sicher aby táto koncentrácia bola čo najdalej od miesta namáhania zváraného spoja. Vzniká veľmi zložitá materialová štruktúra medzi zváraným a prídavným materiálom. Koncentrácia napatí na za následok vzniku mikrotrhliny/vrubu. Strihu to až tak nevadí, ale pri ťahu to býva problém. Pre predstavu ked chceš roztrhnúť papier, ktorý ma hladkú hranu ide to ťažšie, než ked maš na hrane už zárez. Výbehy a nábehy definuje konštruktér s technológom na základe zaťaženia zvarenca (pevnostnej analýzy), v mohých prípadoch optímalny variant vychádza z realnych testov než z výpočtov. My síce zvárame od 5mm-60mm plechy a platne ale malo by to platiť aj u áut.
Editoval AndyS (26-11-2020 07:36:19)
Offline
celkem poplopaticky vysvětleno, pouze schází ještě doběh
např. při vaření výložníkiu bagru může být až 0,5m.
Offline