SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý večer, chtěl bych se prosím zeptat odborníků na jejich názor na ochranný plyn na domácí práce. Většinou dělám karosařinu a MAG technologii. Používal jsem čisté CO2 a nedávno jsem koupil směs C18. Už jsem se trošku naučil nastavit svoji mašinku i pro směs. Ale nemohu se rozhodnout, jestli je pro takové drobné práce lepší to CO2 nebo směs?
Offline
Varoku, stokrát probrané téma. Pokud ti nevadí rozstřik, způsobený vyšším napětím na oblouku přo použití CO2, tak je použití směsi zbytečné. Pokud si chceš ulehčit práci na karosařině s čištěním často nepřístupného okolí svárů, použij směs. Téměř univerzální je směs 82/18. Karosáři ale někdy preferují směs 85/15, která je trochu "studenější", a proto se s ní lépe "lepí" mezery.
Offline
na můj názor neber zřetel - určitě nejsem odborník na vaření drátem.
Když se k tomu tu a tam dostanu, zjišťuji že směsí udělám i já housenku mnohem hezčí než čistým céočkem.
Offline
varok napsal(a):
... Ale nemohu se rozhodnout, jestli je pro takové drobné práce lepší to CO2 nebo směs?
Sakra varok, svařuješ v práci, prošel jsi pár firem, vyzkoušel různé svařovací zdroje, obrousil spousty kuliček, nedělá ti problém laborovat s nastavením svářečky, doma lepíš karosařinu. Tak v čem je problém?! Nějak nechápu dotaz... Potřebuješ od někoho potvrdit, že směs má jiný vliv na proces svařování než čisté CO2? Vždyť sám vidíš výsledek a asi sám uznáš, co je pro tebe lepší.
Abych jen nerozumoval: Jako laik jsem si taky myslel, že doma s MAG vydržím s 0.8 drátem (tenké plechy, mat.do 5mm). A ejhle, když jsem zkusil 1, rozstřik jsem byl schopen omezit na minimum, zvládnul větší průvar... A další 10-ky věcí, i díky čtení svarfóra, zdejšímu mozkovému trustu (citace: bourač), vlastnímu úsudku...
varok napsal(a):
...chtěl bych se prosím zeptat odborníků...
Omlouvám se, na otázku mi nepříslušelo jakkoliv reagovat.
Editoval davor (08-10-2020 21:07:59)
Offline
Davor, nevím jestli všichni kromě vás pochopili můj dotaz, ale vypadá to tak. Neptal jsem se na to jak se chová oblouk v čistém CO2 a jak ve směsi. To vím, se směsí je svár více rozlitý, ale malý průvar. Čisté CO2 jde více do hloubky a více prská jak psal p. Jirkati.
Bourač: klidně vemu a souhlasím s vámi. Směs má takovou jemnější kresbu, čisté CO2 má takovou hrubší a větší rozstřik kuliček.
Jirkati: Takovou směs jsem zatím tady nikde neviděl. U nás ve firmě měli když jsem nastoupil 80%Argon, 15%CO2 a 5%Kyslík. Nakonec jsem ale vedení přemluvil a změnili na klasiku C18, tedy 82%Argon a 18%CO2. Tu mám teď i v garáži.
Mě jde ale spíše o to, jestli není toho plynu na tu karosařinu škoda. Ty tenké plechy se mi s tím svařují trošku lépe, jak už jsem psal nemá to tak velký průvar, tak se nepropaluji jako s CO2. Ale zase je dražší, tak uvažuji.
Offline
Nejspíš proběhne hlasování peněženkou. Možností je víc, momentálně mne napadají tyhle:
1) Můžeš si dovolit zdražit svou práci - zůstaneš u směsi a její cenu promítneš do ceny práce.
2) Nemůžeš si dovolit zdražit - zůstaneš u směsi a méně vyděláš.
3) Nemůžeš si dovolit zdražit - vrátíš se k CO2, zvykneš si na jeho zápory, vydělávat budeš stejně jako doposud.
4) Můžeš si dovolit zdražit svou práci - vrátíš se k CO2, zdražíš, svedeš to všechno na tu svini COVID, vyděláš víc než doposud a získáš sympatie zákazníků.
Editoval Welda (09-10-2020 00:00:47)
Offline
Na guličky je spray, nie ?
Offline
Copak máš Varoku za stroj? Jinak přesně jak píšeš, rozhoduj se cena/rozstrik. Láhev (malá) co2 u mě stojí výměnou 300 a směs 700.. Na karosarinu jsem kdysi lamentoval s průměrem drátu a plynem a není to tak jednoznačný, co stroj to jiné chování. Mám Variostar 247 a jäckle eurotronic 2400. Oboje 3f 4kladka ale v co2 jede jäckle o dost lépe ve směsi do 4 mm nastejno a pak už má nad 5mm Froniuska zase ve směsi mírně navrch. Podle mě jde o konstrukcí ty svarecky. Tím chci říct že musíš laborovat a poznámečka, na úplně tenký plechy s minimem rozstriku směs 92(93)/8(7) a 0.6 drát, to jede super, ale podavač musí být spyglnygl, jinak se zbláznis, jak se to furt cucha
Offline
Gondis: mámm svářečku Gamastar 176L, jede pěkně jak v Čistém CO2 tak i ve směsi. Sice nevím jestli není odladěná jen na to COčko, protože uvnitř na dvířkách je tabulka s nastavením a jen na to CO2. Zatím svařuji s 0,8mm drátem. Kladka je i na 0,6mm drát, tak ho vyzkouším.
Tak zdražovat karosařinu asi moc nebudu, už teď se lidi kroutí že jsem drahý a přitom dělám skoro zadarmo.
Asi koupím originál láhev s čistým CO2, která má 200Bar. Hasičáky někomu prodám, už je nechci.
Všem děkuji
Offline
Nechci ti do toho kecat, ale cisty CO2 s tlakem 200bar fakt nekoupis (ano, flaska na to bude mit tlakovku, ale ten CO2 pri nejakych 80 barech (nebo tak nejak, mozna 60) zkapalni a tlak dal neroste).
EDIT: to je duvod, proc skoro celou dobu vidis na budicich stejny tlak, a klesne az u skoro prazdne - dojde "kapalna" slozka - do te doby se ji vzdycky odpari prave tolik, aby byl tlak tech 80.
Editoval E-Ryc (09-10-2020 13:08:12)
Offline
Varoku, směs má oproti čistýmu CO2 ještě další výhodu, totiž, že s ní můžeš vařit sprchou. To je v tvé karosářské praxi obrovská výhoda
Offline
typicka "varok" tema...mam ulozene zavaraniny na policke ale bojim sa ze spadnem zo schodikov ako riesite skladovanie zavaranin doma vsetci ostatny,pripadne fotky mi dost pomozu
by ma zaujimalo R2JTB to je tvoj bratranec ? mate dost podobne myslienkove pochody alebo ste len boli umiestneny v rovnakom ustave ???
Editoval pavol.sk (09-10-2020 11:21:25)
Offline
CENA SMĚSI JE ASI DESETKRÁT VYŠŠÍ NEŽ ČISTÉHO CO2. JE TO DÁNO TÍM, ŽE CO SE ODPAŘUJE Z KAPALINY, SMĚS JE POUZE PLYN. V TVÉM PŘÍPADĚ BYCH POUŽÍVAL CO2, GAMASTAR JE ZVLÁDÁ VELICE DOBŘE. POKUD NESVAŘUJEŠ ČISTÝ MATERIÁL TAK VÝHODY SMĚSI MOC NEVYNIKNOU.
Offline
pavol.sk napsal(a):
typicka "varok" tema...mam ulozene zavaraniny na policke ale bojim sa ze spadnem zo schodikov ako riesite skladovanie zavaranin doma vsetci ostatny,pripadne fotky mi dost pomozu
by ma zaujimalo R2JTB to je tvoj bratranec ? mate dost podobne myslienkove pochody alebo ste len boli umiestneny v rovnakom ustave ???
Vše ok PAVLE? Proč ta agrese?
Offline
Aha, takže když někde prodávají láhve s čistým CO2 a 200Bar, tak je to podvod? No hasičáky už nechci z důvodu, že to všude plní výměnou. No a mám láhev s uřezanou trubkou uvnitř. Vymění mi láhev za plnou a zjistím, že mi dali zase hasičák i s trubkou, jen přestříkaný na šedo.
Ale asi tedy půjdu zpátky k tomu COčku.
Offline
Je tady možnost mít více označených lahví a nechávat si je plnit. Jsou lidi kteří mají originál láhve a nechávají si je plnit. Pokud dáváš nadávkovat hasičák taky se ti vrátí. Zkrátka je to na tobě.
Offline
Ja neviem kam ten varok chodi ale ja ked idem naplnit CO2 tak ho rovno predomnou pripoji naplni a o 3min idem prec.
a plnia ho az po zaplateni podla vahy tak neviem neviem on si vzdy vybere nejaku blbu moznost/firmu.
inak sa tam da kupit repasovana flaska alebo nova vsetko pod jednou strechou a z jednej kasy
PS: aspon keby napisal ludom ze tu to takto robia sem nechodit
Editoval ihlan (09-10-2020 16:08:26)
Offline
varok napsal(a):
Aha, takže když někde prodávají láhve s čistým CO2 a 200Bar, tak je to podvod?
Podvodem bych to nenazval. Ale ma to dve casti
1/ lahev (standardni vitkovice?) bude mit test na 200 a kdyz se rozhodnes pouzit ji na neco jineho, co tak snadno nekapalni, tak do ni tech 200 baru natlaci
2/ fyzikalni cast je, ze vyvazeny stav mezi kapalnou a plynnou fazi pro CO2 je tech cca 80 baru. Naprosto stejne (jen s trochu jinym tlakem) je to u propan-butanovych flasek. Kdyz vezmes malou turistickou, tak si s ni dokonce muzes zasplouchat a slyset, ze tam kapalina je. Proto taky muzou byt bombicky k varici (nebo spreje) vyrobene jen z tenkeho plechu. A predpokladam, ze tohle je i duvod, proc se napln u co2 udava v kilogramech.
Editoval E-Ryc (09-10-2020 16:03:00)
Offline
I s velkou lahví pokud zahýbeš, cítíš pohyb kapaliny. Ano je to ten důvod.
Offline
Dúvod proč v kg je ten, že lehev nesmí být naplněná kapalným plynem úplně. Jen nějakým procentem (nevím přesně) objemu.
Offline
CO2 má kritický tlak jen 31 st C. To je běžná teplota třeba v létě. Při té teplotě se všechen kapalný CO2 mění v plyn nebo v něco jako plyn. Pokud by v láhvi bylo kapaliny moc, vzrostl by zřejmě při teplotě nad 31 st C a přeměně veškeré kapaliny v plyn příliš moc tlak.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F% … %C3%BD.svg
Editoval Radim (09-10-2020 17:50:31)
Offline
Varoku, již po několikáté - vybodni se na jakési nesmyslné tabulky na všelijakých strojkách a navždy si pamatuj, že se svařuje ušima a tím, co je mezi něma. Ruce jsou už jenom nástroj. Pokud svářečka nejde ušima vyladit na "šeptající" oblouk, tak směr SD! Je to totiž o principu hoření oblouku. Je totiž potřeba ušima najít kompromis mezi rychlostí podávaného drátu (což je svým způsobem regulace svařovacího proudu) a napětím, které svářečka při daném nastavení "posílá" na průvlak. To, že je někde jakýsi přepínač podle průměru drátu totiž neznamená nic. Je potřeba vyzkoušet, co si daný drát (výrobce) o nějakém průměru zrovna nechá líbit. A to ti žádná tabulka nikdy neřekne. Z toho na závěr plyne, že veškeré tabulky v celé oblasti svařování jsou pouze informativní. Dá se svařovat i drátem 1 mm při nastavení svářečky na 0,6 mm, když to svářečka a svářeč zvládnou.
Offline
gondis aka agresia...polozil som mu jednoduchu otazku
kamaratka ma doma nieco na sposob malej sukromnej skolky takze na male deti a ich "dementne" otazky som zviknuty ale varok je proste topka
Offline
Inak, tiez mam podpisanu flasu a vzdy mi ju vratia. Akurat musim vzdy par dni cakat. To by ma pekne nasrali, keby mi ju vymenia, mam zaplatenu tlakovu skusku a vybranu ruru.
Offline
tiez som tak mal vlastnu flasku a daval ju menit sposobom ze ju podpisal a ked ju naplnili tak na ovcianku mi ju dali ale jedneho dna som zistil ze flasa vyfucana...neviem ci som zle zavrel ventil ? proste plyn nikde tak rychlo do mesta na yvmenu kus za kus,bohuzial mali len tie s hranatym dnom ale aspon v nom nebola stupacia trubka,co podla ohlasov tu na fore zas neni tak zriedkave
Offline