SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím všetkých, prosím o radu: postavil som si CO2 mašinku, podavač bol 2-kladka, z motorčeka na stierače. Väčšinou zváram s drôtom 1,2mm a pri 3m horáku musel byť prítlak dosť pritiahnutý, vznikali piliny, a tie lepili špičku. Vymenil som ho za 4-kladku, ale tá je podstatne živšia a má veľkú zotrvačnosť.....po vypnutí spínača stýkač odpojí trafo a zotrvačnosť motora zatlačí drôt do horúceho zvaru a prilepí ho. Riadiačka je stiahnutá tu z fóra, jednoduchá , ale funkčná s NE 555. Prosím poraďte neakým nápadom, vopred ďakujem.
Editoval tatkokuric (10-09-2020 21:10:11)
Offline
Brzdu si použil? Hoci takú elektronickú.
Offline
Len som pritiahol cievku, ale skoro žiadny výsledok, elektronickú nevymyslím...to je už ďaleko za mojími schopnosťami
Offline
Ešte jeden postreh: musel som vymeniť aj napájacie trafo na podávač (z 12V na 24V) a všimol som si, že po vypnutí spínača stikač vypne až za 2sekundy a toto nerobilo.
Offline
Ked skratnes napajacie vyvody motorceka,tak zabrzdi, ze sa budes cudovat. To vies spravit s rele, ktore ma prepinaci kontakt.
Offline
Premýšlal som nad prepolovaním cez relé, ale ešte som nevymyslel ako ho ovládať na 0,5s. Zatial ďakujem ešte sa ozvem podľa pracovného vyťaženia
Offline
NE555 a zapojenie ako casovac alebo kupis casove rele ktore je aktivovane zostupnou hranou ale prepolovanie je kravina.
radsej nejaky solenoid a ten casovac pouzit na kratke pritiahnutie kotvy niekde sa to tu riesilo
ked lietal drat ze sa zvysovalo trenie aby to nemalo zotrvacnost.
najhorsie je ze si nedal fotky toho tvojho vytvoru a nikto nevidi ako to mas mechanicky riesene.
daj EDITOVAT a pridaj fotky do prveho prispevku nech to tam je fotky sa davaju cez Moje obrázky
Editoval ihlan (10-09-2020 07:48:13)
Offline
Použij relátko z auta, dvou činný, na trvale sepnutý kontakty bude zkrat motoru (ele.brzda) a na spínaných kontaktech bude běh motoru, jeden kontakt je společný. Doběh motoru můžeš doladit kondíkama připojenýma paralelně na brzdu.
Offline
poslúchol som a do prvého príspevku som hodil neaké fotky
Offline
vidim pekne mas ten isty problem aj s malou spulkou ? 5kg? lebo hento bude asi velka a tazka..
Editoval ihlan (10-09-2020 21:17:08)
Offline
túto riadiačku som stiahol tu na fóre, fungovala bez problémov
teraz mám nahodenú malú cievku 0,8mm, lebo omylom u dodávateľa mi poslali kladky priemeru 1,2mm na iný typ podávača tak 18kg/1,2mm cievku nemôžem otestovať
Offline
Pokúsil som sa zvýšiť kapacitu C5 na cievke relé, v snahe aby podržal stykač do doby, kým dobehne motor. Mal som tam už 2x470mikro a moc to nepomohlo. Ďakujem za predošlé nápady, určite to skúsim, ale neviem kedy, dám vedieť.
Offline
To robíš presne opačne, jak ti všetci radia. Aj slepé uličky musí niekto prešlapať. Šak analogicky so seniorovou schémou premosti motor PNP darlingtonom (lepšie PNP, čo bude spínať nejaký lepší mosfet), akurát do kolektora daj odpor cca 0,47 ohm, aby ti cez to nepreletel špičkový prúd jak kráva.
Offline
"To robíš presne opačne, jak ti všetci radia. Aj slepé uličky musí niekto prešlapať."
Priznávam, nie som taký zdatný ako väčšina tu, a na moju obranu pokus s kondikmi bol ešte pred tým, než prišli rady a skutočne som za všetky vďačný a aj ich vyskúšam.
Offline
Jean, nemáš chuť Tvoj príspevok načmárať na kus papiera pre porovnanie či som si to správne vysvetlil? Prosím
Offline
V první řadě bych dohledal co to dělá.
1) Setrvačnost cívky s drátem (nepravděpodobné, projevovalo by se to spíš samovolným odmotáváním drátu) – odmotat ze špulky kus drátu a nechat ho volně na zemi. Pokud problém zmizel tak dát na špulku třecí brzdu.
2) V elektrickém zapojení je chyba, při nějaké konfiguraci to funguje, při jiné ne.
Blok PWM regulátoru se nesprávně vypíná přerušením napájecího napětí. 12V v napájení PWM je vyhlazeno kondenzátorem Czačmárano = 220u který též funguje jako dočasný zdroj, odběr NE555 nebude velký a tak dokáže ještě chvíli pracovat (napájí ho Czačmáráno), navíc je otázkou co leze do báze tranzistoru T1 ve stavu kdy NE555 ztrácí napájení. Zvětšení C5 moc nepomohlo, takhle malá kapacita nedokáže rele udržet, naopak zpomalila vybití Czačmáráno.
Možnosti opravy:
Podržet svařovací napětí než doběhne motorek nepovažuji za vhodné, chcete vypnout svařování tlačítkem a ne až to stroj umožní.
Kompromisní postup
Vyhodte Czačmárano nebo prohodte Czačmárano a C4, odpor R1 připojte za tlačítko hořáku (bude signalizovat pouze zmáčkunutí tlačítaka, ale hlavně pomůže vybití kapacity co napájí PWM) nebo tam dejte odpor pro vybíjení Czačmarano.
Paralelně k motoru dejte zátěž, pro test třeba autožárovku (nevím jaké je tam napětí, bývá 12V nebo 24V – změřte to) ale lépe nějaký odpor, žárovka má když nesvítí malý odpor a bude zbytečně zatěžovat zdroj a tranzistor. Při tom musíte ohlídat aby nedošlo k spálení T1 a zdroje kde berete Usvar. T1 –BDW93 podle katalogu snese 12A stále a 15A v impulsu tak by odešel spíš přehřátím.
Správný postup
Odpojit napájení motoru a případně zkratovat jeho kontakty jak zde radil pan smiki výše. Odpojit kontakty lze pomocí relé u motoru (a i zkratovat), relé napájejte hned za tlačítkem hořáku (cívku přemostěte ochrannou diodou, zapojení je stejné jako u druhého relé pro spínání sv. trafa). Nebo seberte řídící proud (napětí) do báze T1, odporem či tranzistorem s odporem.
Vyber si variantu kterou chceš a můžeš jít a ptej se.
Editoval Charon (11-09-2020 12:41:30)
Offline
tatkokuric napsal(a):
poslúchol som a do prvého príspevku som hodil neaké fotky
Před 40 lety by to byla fantastická konstrukce (myslím kvůli dostupnosti technologií). Ono i teď to vypadá dobře, ale holt jsme o něco dál s možností nákupu.
Takže bys pro zajímavost mohl napsat, na kolik tě tohle vyšlo. Já totiž nechápu, proč jsi to vůbec stavěl, když z tvých příspěvků to vypadá, že o elektrice víš akorát to, že bydlí v zásuvce a když se jí pokusíš podráždit hřebíkem, tak tě kousne.
Já jsem taky zamlada stavěl audio komponenty, ale je to můj obor, bavilo mě to a vlastnosti byly vždycky lepší než vlastnosti toho, cos tu mohl koupit. Proto dotaz na pořizovací cenu tvého stroje, pokud máš nějaký přehled.
Offline
Já se zeptám z jiné strany. Máze tam dostatečné dohoření drátu? Po povolení tlačítka na hořáku by měl podavač zastavit, ale proud by měl ještě chvíli procházet, tedy hořet oblouk. Tím pádem vám ten kousek drátu odhoří. Profi mašiny to mají nastavitelné, hobby mašinky napevno nastaveno z fabriky.
Offline
Od zpožděného dohoření tam je C5. Zpoždění dělá podle toho jaký má odpor cívka relé a při jakém napětí relé odpadne. Dá se zvyšovat jeho kapacita nebo do serie s cívkou dát malý odpor (neznám parametry relé a asi nejednodušší je ten odpor vyzkoušet, zároven se snížuje rychlost sepnutí, spínací a přídržná síla, tak je preferované zvyšování kondenzátoru). Osobně bych to řešil tranzistorem který by spínal relé, ale už je to nějak udělané a pro malé časy to bude fungovat. Pořád je třeba vyřešit vypínání motoru, jak jsem psal výše.
Editoval Charon (11-09-2020 18:17:02)
Offline
Tvl koupil jsem hotovou ridici jednotku ak024 a ta ma vse co jen potrebuju stacilo zapojit na stykac napajeni proudove rele motor posuvu a spinac a uz cca 10 let svaruju.(už se mockrat zaplatila)
Offline
Dobrý večer, som príjemne prekvapený, že sa mi snažíte pomôcť, dlhujem odpovede:
pafik 1605:
kto som...viem o elektrike aj to, že je kámoška, kým Ti nepodá ruku, v živote (žiaľ už mám toho viac za sebou ako pred sebou) som nedokázal nakesliť elektronické zapojenie, ak je schéma jednoduchá vyrobím DPS, ak je skutočne jednoduchá pustím sa aj do návrhu DPS, neupravujem ani neopravujem elektroniku nato fakt nemám, tvrdá elektrika je iná vec
koľko a prečo:
najdrahšie boli: prepínače rozsahu...70€, 6kg Cu-drôtu ...45€, a pokus o modernizáciu 4-kladka....75€
kovošrot: pokazený usmerňovač, prepálený horák
sused dôchodca: trafo za pomoc ( rozobral som ho, a navinul podľa vlastných výpočtov), a dôvod bol, že som si kúpil po autonehode CO-čko z druhej ruky GUDE a to bola najväčšia chyba, a v poslednom rade takéto domáce výrobky za pár eur mám ako relax.
CHáron:
- cievka sa dá pritiahnúť podľa potreby, klasické brzbenie trením na stredovej osi
- myslím, že zapojenie je v poriadku, motor má iné mechanické vlastnosti a preto nastali komplikácie
- čítal som Tvoje návrhy v prvom momente som sa až spotil, ale postupne mi to začalo dávať zmysel
Všetkým ďakujem za návrhy, žiaľ teraz sa musím venovať domu a záhrade, ale ono isto zaprší a budem sa tomu venovať
Offline
pafik1605 napsal(a):
že o elektrice víš akorát to, že bydlí v zásuvce a když se jí pokusíš podráždit hřebíkem, tak tě kousne.
opravdu trefné.
...On to sice neví, ale to nevadí neboť postaví funkční svářečku. Kouzelné. Moje hluboká poklona.
Offline
tatko...:
No pokud jsi za to dal nějakých 200 euro, a umí to aspoň 250-300A, tak se to dá akceptovat. Nemá to v podstatě žádné fíčury, ale na prosté svařování běžných ocelí v běžných tloušťkách to stačí.
Nevím jakou máš profesi, jestli by nebylo účelnější, kdybys sis v ní vydělal na pořádnej stroj, ale je to tvoje volba.
Offline
Netuším koľko tlačí, zváram bežne 1,2mm drôt na 1/3 rozsahu a už nestíhal podavač (malý), keby som viac dôveroval kvalite vlastného trafa, tak by som navil menšie jadro a toto hova....by som navil na"mäkko" na renováciu mašinky na obalenú elektrodu.
Offline