SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahojte. Chcel by som sa spytat ohladom zvarania palivovej nadrze z nakladiaku. Naco si davat pozor a tak. A zaroven chcem podakovat “vyrobcovi” za uz poskytnute rady.
Offline
Krom jiného na zbytky paliva, které se uvolňují z pórů materiálu a mísí se vzduchem uvnitř nádrže. Tedy pokud nechceš pořádat memorial Dr. Fausta.
Editoval JZ (09-07-2020 15:23:16)
Offline
JZ.... prosím Tě kolik jsi zavařil nádrži do nafty? Já když jsem ji vařil zbyla mi tam decka a dokonce hořela a já pořád proč se mi ta nádrž hřála. Tak že žáden výbuch se nekonal. Tak že vylít do poslední kapky a je to caik. S benzínem je to jinak .Ten je schopen při odpaření udělat výbušnou směs.
Offline
To právě někdo dostane nápad nádrž vyčistit ředidlem a nebo technickým benzínem a to je potom průser..
Offline
Ja varil benzinove nadrze vzdy po okraj naplnene vodou (nebo proste co nejvic to slo tak, aby tam nezbylo misto pro vypary). Sice to dilo ma pak velikou tepelnou setrvacnost a chce to pouzit dost proudu, ale je to z hlediska exploze ci pozaru bezpecne. U nafty se nemusi zpravidla delat nic, jen mit pobliz minimax.
Editoval Dawe (09-07-2020 17:02:00)
Offline
Dawe napsal(a):
U nafty se nemusi zpravidla delat nic, jen mit pobliz minimax.
Tak tím bych si tak jistej nebyl!!! Znám případ, kdy se človíček pokoušel vypálit autogenem do sudu od nafty díru a následovala exploze a krom jiných popálenin přišel o ruku... Tam je vzdy potřeba zajistit, aby se příp. zbytky paliva nemohly teplem vypařit a vytvořit poměr se vzduchem na výbušnou směs.
Offline
Frank> no ja myslel ze se nemusi delat nic specialniho. Otevrit nadrz, vyprazdnit a zajistit ventilaci povazuju samozrejme za zaklad. Ale u benzinu je to daleko daleko kritictejsi a ta voda je jistota.
Offline
Údajně stačí nádrž naplnit něčím bez kyslíku, nejlépe dusík nebo výše zmíněná voda, ale četl jsem, že lze i napojit nádrž na výfuk nastartovaného motoru a tim se vyfouká kyslík. Pokud je motor stále v běhu a dodává výfukové plyny do nádrže, tak by se neměla z čeho výbušná směs vytvořit a uvnitř nádrže bez kyslíku nemá co bouchnout. Odstranění nafty či benzínu je samozřejmostí aby to nemohlo hořet mimo nádrž.
Nezkoušel jsem to, neměl jsem potřebu.
Trochu mi to připomíná situaci, kdy plynaři autogenem navařili trubku na rozvod plný zemního plynu. Bez kyslíku uvnitř tam také nic nebouchlo.
Editoval Charon (09-07-2020 18:48:50)
Offline
Dawe napsal(a):
Frank> no ja myslel ze se nemusi delat nic specialniho. Otevrit nadrz, vyprazdnit a zajistit ventilaci povazuju samozrejme za zaklad. Ale u benzinu je to daleko daleko kritictejsi a ta voda je jistota.
Jasně. O vás nepochybuji, já jen, aby si někdo nemyslel, že nafta, když je těžší frakce uhlovodíků, že je bezpečnější. Jak už zmíněno od většiny - zamezit vytvoření výbušné směsi.
Offline
Uz som niekolko hlinikovych a ocelovych prerazenych a inak poskodenych nadrzi na naftu pozvaral. ALUKOVO ide zvarat svoju prvu hlinikovu nadrz. Ma tam v podstate dve diery ktore som mu poradil opravit preplatovanim. Jedna diera je vacsia, asi 5 cm a druha je mensia. Ja som pri zvarani nadrzi v ktorych bola nafta postupoval tak, ze som nadrz nechal od nafty vykvapkat - natocil som ju tak, aby z nej doslova vsetko vytieklo. To som nechal kludne aj dva dni. Potom som si pripravil zaplaty ktore museli pasovat ako rit na serbel. Nasledne som do nadrze poriadne nafukal CO2 z hasicaku aby sa odtial vytlacil vzdusny kyslik. Pri zvarani som mal nadrz natocenu tak, aby zaplata nebola v hornej polohe pri zvarani, ale pekne na boku, pod urovnou CO2 v nadrzi. Zaplata musi byt taka velka aby presahovala dieru minimalne o 15 mm. Zaklad je aby pri zvarani nepadlo nic zerave alebo horuce do nadrze. Samozrejme ta cast kde sa bude navarat zaplata, tak ta musi byt riadne mechanicky ocistena od necistot a musi byt sucha.
Aj zelezne a hlinikove nadrze som zvaral vacsinou tigom. Raz som jednu hlinikovu nadrz repasoval - navaral som tam druhu neposkodenu cast nadrze - nadrz mala asi 1200L - bola burana. Tu druhu cast som tam vtedy navaral Migom v heliovej atmosfere. Navaral som to prave v technologickom spoji kedze bola vyrobena myslim z piatich modulov s prepazkami.
Editoval vyrobca (09-07-2020 19:54:56)
Offline
Také jsem vařil pásy hliníku kde jsou ty třmeny pod něma byla celá vyhnitá ale jinak dobrá.
Offline
To ja som posluchol dobru radu,nadrz som nalial po okraj vodou, zavrel, a pri zvarani vzniklo tolko vodnej pary,zeto drblo jak papinak . Odvtedy je ta nadrz trochu zdeformovana, ale stale vyzera celkom fajn. Mam to na kyvacke v povodnom laku z roku 1958, tak som z kazdeho poskodenia laku nestastny. Nakoniec mi pomohlo aj tak az vyliatie epoxidovymi farbami, odvtedy tesni a karbec je cisty
Offline
jean> No jo, clovek si vsechno hned neuvedomi a zavre tu nadrz automaticky, co?
Frank> no jo, napsal jsem to blbe, mel bych formulovat presneji. Diky.
Editoval Dawe (09-07-2020 20:30:29)
Offline
Frank napsal(a):
aby si někdo nemyslel, že nafta, když je těžší frakce uhlovodíků, že je bezpečnější. Jak už zmíněno od většiny - zamezit vytvoření výbušné směsi.
čau Franku hřbitovy jsou plný statečných svářečů . Vono při sváření toho vneseného tepla není moc ve srovnání se švajcem. Takže to co paličovi spolehlivě bouchne svářečovi nemusí. Nafta bouchá za vytvoření podmínek celkem mohutně.
Podmínky - správná koncentrace výbušné směsi + oheň se klidně vytvoří u 10let otevřených a odvětraných zařízení, nejen ohřátím usazenin v různých lemech a škvírách ale i uvolněním z oceli (hliníku atd) které jsou kupodivu porezní.
Z praxe: používám kyslík k hašení drobných požárů, tlakem kyslíku plamen sfouknu. Když je kyslíku hodně - směs nemá správné parametry a plamen se zadusí.
To co popisuje kolega pat - že mu v nádrži hořelo a nic nebouchalo byla šťastná náhoda, nějak došlo k zahoření (neplést s výbuchem) z hladiny se teplem uvolňovaly plynné uhlovodíky a stíhaly se spalovat i s těmi které vznikaly při sváření - může být. Čest práci
Offline
Frank napsal(a):
...... Znám případ, kdy se človíček pokoušel vypálit autogenem do sudu od nafty díru a následovala exploze a krom jiných popálenin přišel o ruku... ....
to dopadol este dobre - je znamy pripad (tusim aj tu na svarfore to niekto spominal), ze chlapovi dekel zo sudu "neznameho povodu" urazil hlavu >> vraj ho zoskrabavali zo stropu......
pred par rokmi (viac ako 10), vo zvaracej skole, si nas instruktor privyrabal (s pozehnanim majitela) podobnymi melouskami
nadrz doniesli dnu, opytal sa, ci ju vyplachli a potom PB horakom "zasvietil" dnu > bezna prax > az do doby, ked sa jedna z nadrzi rozbrehla po dielni a zburala 4 zvaracie boxy >> v tom momente prisiel o pozehnanie majitela
Editoval rcp (09-07-2020 20:56:39)
Offline
Ahoj Bourači, ahoj rcp. Ano je to přesně tak jak píšeš a stejně tak jak uvádí rcp... a je to možné i u starých zdánlivě odvětraných nádrží... Holt, náhoda je blbec, mi vždycky bylo vtloukáno do hlavy už od mala a není radno bezpečnost podceňovat. Nebo se domnívat, mně se nemůže nic takového stát.
Ono když spadlo letadlo nad NY City, tehdy v roce tuším 1997, letu TWA 800, které spadlo krátce po strtu, vydala vyšetřovací skupina NTSB oficiální zprávu: Zjistila, že pravděpodobnou příčinou nehody byla jiskra(snad statická elektřina) v zahřáté palivové nádrži uprostřed, kde se vytvořila výbušná směs, která nakonec vedla k explozi, která zničila letadlo. No a to letecký palivo je petrolej...což je i značná část motorové nafty.
Offline
Frank napsal(a):
Ono když spadlo letadlo nad NY City, tehdy v roce tuším 1997, letu TWA 800, které spadlo krátce po strtu, vydala vyšetřovací skupina NTSB oficiální zprávu: Zjistila, že pravděpodobnou příčinou nehody byla jiskra(snad statická elektřina) v zahřáté palivové nádrži uprostřed, kde se vytvořila výbušná směs, která nakonec vedla k explozi, která zničila letadlo. No a to letecký palivo je petrolej...což je i značná část motorové nafty.
Jestli je to ten pripad, ktery myslim, kde prisel zivot i nejaky tenista letici z US Open, tak tam se tehdy dost psalo o omylem odpalene rakete. Potom muze byt oficialni verse hodne divoka.
Offline
peta62 napsal(a):
Jestli je to ten pripad, ktery myslim, kde prisel zivot i nejaky tenista letici z US Open, tak tam se tehdy dost psalo o omylem odpalene rakete. Potom muze byt oficialni verse hodne divoka.
To může. Ale to může ale být oboustranné. Ale ono se těžko ututlává něco co vede tým vyšetřovatelů... nicméně dokázat doopravdy človíček jako já nemůže nic.
Offline
Frank> ja si tu nehodu pamatuju, byla i v serialu "Letecke katastrofy". Doslo tam, pokud mi pamet slouzi dobre, k soubehu nekolika udalosti, jednak prazdna centralni nadrz (piloti neprecerpali z kridel), dale jela naplno klimatizace jejiz agregat byl primo pod tou nadrzi, velmi ji zahrival a tim inicioval intenzivni tvorbu kerosinovych vyparu. No a nakonec zkrat ve vodicich ukazatele stavu paliva.
Offline
Frank napsal(a):
Zjistila, že pravděpodobnou příčinou nehody byla jiskra(snad statická elektřina) v zahřáté palivové nádrži uprostřed, kde se vytvořila výbušná směs, která nakonec vedla k explozi, která zničila letadlo. No a to letecký palivo je petrolej...což je i značná část motorové nafty.
Mám za to, že na základě této nehody bylo také omezeno napětí na vodičích procházejích vnitřním prostorem nádrže na 5V, ale možná se pletu.
Offline
Frank napsal(a):
Ahoj Bourači, ahoj rcp. Ano je to přesně tak jak píšeš a stejně tak jak uvádí rcp... a je to možné i u starých zdánlivě odvětraných nádrží... Holt, náhoda je blbec, mi vždycky bylo vtloukáno do hlavy už od mala a není radno bezpečnost podceňovat. Nebo se domnívat, mně se nemůže nic takového stát.
zlate pravidlo, ktore nam vtlkali do hlavy >> ku kazdej nadobe s neznamym obsahom pristupovat, ako keby tam bol obsah hodne nebezpecny...... hrdinov su plne cintoriny, ako pisal bourac
Editoval rcp (09-07-2020 22:45:07)
Offline
Velmi pekne vam dakujem za cenne rady. Prva nadrz je uz za mnou. Napustil som nadrz Co2. Islo to docela v pohode. No v pohode🤣... chybala mi tretia ruka a to bolo nadavania. Prerazenie bolo na ovalnom rohu. Uz davno som tolko nebrusil wolfram🤣. Ale dopadlo to docela dobre. Este raz dik😉👍
Offline
No vidíš a teď můžeš zase radit, už jsi mazák. Tady se více píše jak svařuje.
Offline
Ono by mělo stačit nádrž nechat pořádně vykapat a vyschnout a během svařování foukat do nádrže , ideálně na místo svařování, dostatečné množství vzduchu. Pokud tam půjde takové množství vzduchu, že nevznikne výbušná směs, nemůže to ani bouchnout ani zahořet. Spodní hranice meze výbušnosti různých organických rozpouštěděl bývá kolem 5 - 15 tuším objemových procent, což v nádrži o objemu několik set litrů "zajistí" odpaření odhadem půl deci až deci hořlavé kapaliny.
Pokud by na stěnách nádrže byly nějaké usazeniny nebo uhlovodíky absorbované do kovu, měly by jít vyhnat do plynné fáze ohřátím těch míst, kde se bude svařovat, vyšší teplotou z venku nádrže. Teplota vznícení, to jest zapálení hořlavé kapaliny či páry ne plamenem, ale vysokou teplotou je tak od cca 250 stupňů výš, běžně ale třeba až 400 st C, takže pokud v nádrži není díra, dají se takové usazené uhlovodíky zevnitř nádrže odpařit šetrným ohřátím nádrže plamenem. Za současného foukání vzduchu dovnitř nádrže. Pokud tam díra je, tak jen horkým vzduchem třeba z regulované teplovzdušné pistole s nastavenou teplotou tak 150 st C.
Pak taky záleží, jak velké a jakého průřezu jsou otvory do nádrže. Palivová nádrž o objemu několik set litrů, pokud tam je otevřený jen plnicí otvor, se i tak v případě výbuchu uvnitř roztrhne. Pokud se ale jedná o malou nádrž o objemu 5 - 10 litrů, podle mne otevřeným hrdlem nádrže ten tlak při výbuchu stihne utéct a nestane se nic.
Offline