SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, rád bych poprosil o radu/názor....
jak dobře je svařitelná prosím slitina hliníku "EN AW-5083 0/H11 (AlMg4,5Mn W28)" s jakýmikoli dalšími slitinami? např s AW-6060 a AW-6082
-> dá se obecně říci, že jakýkoli hliník na hliník jde spolehlivě navařit? nebo v kombinaci určitých slitin vznikají kazy a nižší pevnost sváru?
pro svařování ALU trubek, ve kterých by byl veden tlak, lze svařovat klasicky např TIGEM a nebo je potřeba nějaké speciální tlakové svářování?
navařování hliníku na ocel je asi hloupost, že? jen se ujištuju )
mockrát děkuju za pomoc
Offline
svárník napsal(a):
navařování hliníku na ocel je asi hloupost, že? jen se ujištuju )
Ale není... https://www.youtube.com/watch?v=iuMxxpjbuvw Jde svařovat hliník s ocelí dohromady. Jen nevím zda se to dá ještě považovat za sváření, nebo už spíš pájení (nebo něco mezi tím)...
Co se týká svařitelnosti různých hliníků, tak pokud to nemá pak mít nějaké předepsané vlastnosti, tak by to mělo jít celkem normálně...
Offline
a, Pokud je každá z Al slitin sama o sobě svařitelná, je možné najít takový přídavný materiál, který pro případnou kombinaci vytvoří kvalitní spoj.
b, I když se už v automobilovém průmyslu kombinace Al slitin a oceli používá, nejedná se vůbec o tak triviální záležitost, jak se snaží podsunout odkazované video. Na straně Al slitiny jde o svár, na straně oceli o pájený spoj, protože se ocel netaví. Při ověřování možností z příslušného patentu ve svařovací laboratoři v jedné německé firmě v r. 2000 bylo velmi náročné sladit svařovací parametry tak, aby vznikl aspoň přijatelný spoj při ručním svařování TIG. Největší problém byl v rozdílné tepelné roztažnosti svařovaných materiálů. Podstatně lepší výsledky byly díky menšímu vnesenému teplu dosaženy při robotizovaném svařování MAG. Akce se tehdy zúčastnilo několik výrobců svařovacích zdrojů a několik výrobců přídavných materiálů.
Trvalo pak skoro rok při zavádění do rutinní výroby, než se dostala jakost spojů do požadovaných AUTOMOTIVE standardů.
Offline
Jirkati: Tak jsi mi potvrdil mou domněnku, že nejde o plnohodnotné svařování, ale spíš o pájení... Nicméně i tak je to celkem zajímavá technologie... To je jde svářet měd s ocelí nebo mig s nerez ocelí, znám z vlastní zkušenosti. Ale tohle jsem tedy ještě nezkoušel a asi nikdy nebudu... I když... nikdy neříkej nikdy...
Offline
Tak ze po buracke ke auto na odpis. Kedze nejde skontrolovat vsetky spoje ocel hlinik takto prevedene?
Offline
Ono těch spojů na autě není zase až tak moc. Na několika typech aut různých výrobců jsou to krajové spoje na tzv. centrální trubce, kde byla snaha výrazně snížit hmotnost dílu a snížit cenu při zachování pevnosti. Složitě obráběné koncové ocelové díly bylo tak možné nahradit patřičnými odlitky z Al slitiny.
Zajímavější bude možná z tohoto pohledu rozšiřování MIG pájení na ocelových dílech karoserie. To už je mimo tohle vlákno, takže sorry.
Offline
Rellik napsal(a):
svárník napsal(a):
navařování hliníku na ocel je asi hloupost, že? jen se ujištuju )
Ale není... https://www.youtube.com/watch?v=iuMxxpjbuvw Jde svařovat hliník s ocelí dohromady. Jen nevím zda se to dá ještě považovat za sváření, nebo už spíš pájení (nebo něco mezi tím)...
V žádném případě metodou TIG nesvaříte ocel s hliníkem, Tam se nesmí natavit ocel a přejít do taveniny s Al. Při tak vysokých teplotách vznikají velmi křehké intemetalické sloučeniny FeAl a tím je pevnost spoje degradována k nule! Takový svár na oceli provedený přídavným Al drátem je vizuálně OK, ale pevnostně nula! Na tom videu jde o TIG pájení a pevnost takového spoje je značně závislá na dodržení teploty tak, aby nedošlo k natavení oceli!
Offline
Mockrát díky všem za rady! čili pro svařování hliníku by mohl být ideální (TIG) jako přídavný drát OK 18.17 (AlMg4,5MnZr)?
průměr elektrody i drátu by měl být co nejbližší k tloušťce svařovaného materiálu. to jest mé obecné know-how zatím jsem dohledal maximální průměr drátu 3,2mm... bude stačit pro mé učely, dělají se i větší rozměry?
Budu potřebovat navařit příruby na 2 trubky o průměru 300mm a výšce 330mm (tlouštka pláště první trubky 5mm a další trubky 10mm). protože při sváření poklesne pevnost v tepelně ovlivněné zóně (u hliníku, co vím, tak na cca 60-70% původní pevnosti), hrozí, že by se nám to zkroutilo i při těchto tloušťkách, co myslíte?
trubky budeme tlakovat cca 10bar. udrží to sváry na přírubách nebo byste to pojistili raději ještě nějakým závitem na řpírubě např.?
děkuji
Offline
Z hliníku bych to nedělal. Navíc tady ventiluješ své základní neznalosti. Najdi si někohpo v blízkosti udělej si nějaký náčrt toho co chceš a zkonzultuj to s ním z hlediska dostupnosti materiálů a technických možností výroby. Dělal bych to buď z černého, nebo nerezu. Z Al tl. 10mm a ještě k tomu přídavným drátem 6-10mm! ? Proč.
Online
Famater napsal(a):
Z hliníku bych to nedělal. Navíc tady ventiluješ své základní neznalosti. Najdi si někohpo v blízkosti udělej si nějaký náčrt toho co chceš a zkonzultuj to s ním z hlediska dostupnosti materiálů a technických možností výroby. Dělal bych to buď z černého, nebo nerezu. Z Al tl. 10mm a ještě k tomu přídavným drátem 6-10mm! ? Proč.
Ono je to tak, že od někoho dostanu pozitivní zpětnou vazbu, někdo to smete ze stolu jako hloupost. Teď vyzjišťuju základ, rád si nechám poradit... Proč by jsi to tedy z hliníku nedělal? ..já bych to z něj dělal právě kvůli technickým možnostem výroby, které máma díky kterým mě to nebude stát majland Samozřejmě, že nerez by byl ideální, o tom žádná...
Offline
To je zas ta přetlaková komora, co?
V čem je pro tebe technologicky přijatelnější svařování hliníku před svařováním nerezu?
Na hliník je potřeba ac/dc tig, na nerez podstatně dostupnější dc tig
Offline
Jo a na tu tloušťku stěny 200A nestačí. Nedělal bych to toho důvodu, že dochází k značným změnám pevnosti a pnutí. Po svaření by bylo třeba celou věc tepelně zpracovat. Udělal bych to z nerezi, nebo černého, přesto, že hliník svářím, mám svářečku, kterou mohu bez problémů zatěžovat 250A a umí i "směsný (advanced)"Puls,kterým se ještě dá zvětšit průvar. Cena nerezu by vyšla skoro stejná. Pro kontrolu při vakuování stačí průhledítko 50mm, při sycení v přetlaku není potřeba, nádobu by bylo vhodné při sacení zcela zaplnit pryskyřicí a tlakovat pumpou. Pak by to bylo bezpečné.
Online
Antihero napsal(a):
To je zas ta přetlaková komora, co?
V čem je pro tebe technologicky přijatelnější svařování hliníku před svařováním nerezu?
Na hliník je potřeba ac/dc tig, na nerez podstatně dostupnější dc tig
technologicky přijatelnější hliník, protože hliník mužu obrábět na mém CNC, tudíž obrobím příruby, dna, víko s oekénkem a otvory pro šroubení atd. neřeším přijatelnost sváření al vs. nerez, na tom nesejde. jde mi o to, že při koupi nerezu se značně plácnu přes kapsu, protože mi opříruby atd bude muset někdo vyrábět a bohužel mě zatím každý poslal někam, protože se nebude crcat s výrobou jen 2 kusů...
Antihero napsal(a):
Pro kontrolu při vakuování stačí průhledítko 50mm, při sycení v přetlaku není potřeba, nádobu by bylo vhodné při sacení zcela zaplnit pryskyřicí a tlakovat pumpou. Pak by to bylo bezpečné.
ano, budou dvě nádoby (tlak, podtlak). u podtlaku (0,05 bar absolutně) potřebuji průhledítko a tlaku nebude (cca 10bar absolutně). celou nádobu pryskyřicí plnit nebudu, s tou bezpečností nechápu, jak to myslíš, nicméně asi už zybtečně ubýháme do jiného tématu. jde o to, že potřebuji svařit dvě nádoby, mám omezený rozpočet a CNC na hliník. tak nevím, zatím mám od X lidí X názorů...
Offline