SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den mám dotaz zda se dají bodovat spoje u akumulátorových článků. Pokud ano čím, jaké a kde se dají bodovačky sehnat.
Předem děkuji za odpovědi....
Offline
ano daju je to bezne pri velkoseriovej vyrobe na domace pouzitie to je nerentabilne
Offline
Někteří modeláři tvrdí , že lepší je pájet . Ale musí se to umět , krátce a silnou páječkou . Pokud jde opravdu o malé NiMh , NiCd .
Offline
kto ma aspon zaklady elektrotechniky vie aky je rozdiel v prechodovom odpore na ploche 1mm2 a aky pri ploche 10mm2,cim vacsia plocha tym mensi odpor a tym je mozne spoj zatazit vacsim prudom bez zbytocnych strat,dalo by sa to asi prirovnat k zvaraniu,modelova situacia : mam lesny traktor na ktory sa ide montovat "tazne zariadenie" budu sa spajat k sebe dve 5mm platne aky bude lepsi spoj 4body alebo to po celom obvode obvarit ? aj male akumulatory sa daju bez problemov pajkovat,myslim tym tuškove clanky popripade mikrotušky...treba na to mat len hrot a spravnu pajkovacku,jasne ze technika je tiez dolezita,pokial s tym niekto enma skusenosti popripade spravne naradie moze lahko clanky znicit,kamarat tak pajkoval tušky z ktorych teplom zliezol dole prakticky cely obal...
Offline
Já se omlouvám ale o možnosti letování článků tu vůbec nedebatuji, články letuji a nevidím v tom žádný problém. Chci se informovat o možnostech bodování ale na internetu moc informocí není. Proto Vás žádám o radu ohledně bodování. Děkuji za rady
Offline
Bodovat se to bez potíží dá. Jako zdroj lze použít karosářský spot, nebo ještě lépe kondenzátorovou karosářskou bodovku.Mechaniku si ale budete muset vyrobit sám.Profesionální řešení bývají hodně drahá.
Offline
Oživím toto téma, protože je pro mě aktuální - potřebuji vyměnit baterie v akupacku 36V (řetězová pila Ryobi), dávat 200€ za novou se mi nechce, letování prý jde, ale bojím se přehřátí článků.
při procházení všelijakých diskuzí o svařování, výrobě bodovek z MOTu a pod, jsem na Youtube našel toto video: https://www.youtube.com/watch?v=oCOD1NBFYmk, přijde mi to jednoduché a výkonné (čas 4:40)akorát nevím, jak se ten "super kondenzátor" nabíjí
Máte někdo nějakou zkušenost?
Offline
spocitaj si cenu clankov + cenu toho superkondenzatora a si na cene cez 200eur,novy akumulator kupis nabijes a pila ide co sa pri tomto neda povedat,ten kondenzator nabijes jednoducho zo stabilizovaneho zdroja
Editoval pavol.sk (11-03-2018 01:58:57)
Offline
Podle toho videa to nabíjel přes výkonový rezistor k omezení proudu. Při použití laboratorního zdroje s nastavitelným omezením proudu by nebyl rezistor potřeba. Navíc by se kondenzátor dal nabít rychleji. Doporučené maximální parametry najdeš v datasheetu ke konkrétnímu kondenzátoru. Ale zdá se mi to jako zbytečně komplikované a nejlevnější to také nebude, viz tady se můžeš podívat jaké jsou ceny. MOT seženeš za 320 Kč i s poštovným třeba zde a dá se sehnat i levněji (kovošrot a podobně). Ale hlavně je to ověřené řešení, které funguje. U toho superkondu bych se bál, že po pár zkratování se uvnitř upálí přívody a můžeš to zahodit. To jen takové upozornění, aby se ti ta baterka trochu neprodražila. Trafo z mikrovlnky jde upravit velmi snadno - malým sekáčem dobře nabroušeným se přeseká sekundár na jedné straně trafa, zároveň s plechy, a potom se ocelovým hranolkem vytluče zbytek sekundáru z trafa. Hranolek nemusí mít přesné rozměry jako vinutí sekundáru, může být trochu menší, ale ne zas moc. Vinutí se vyrazí hezky v jednom kuse jak měděný špalík a zůstane trafo s primárem. Nový sekundár jde vyrobit třeba 2 až 3 závity z kusu svářecího kabelu (lépe silnější, 25mm² a pod., jak se to vejde). Není to nejlepší - je tam hodně izolace, nějaký vzduch a méně mědi. Jsou vhodnější způsoby jak udělat vinutí a lépe vyplnit prostor mědí, ale pro pásky na baterky by tohle mělo stačit. Nakonec vyrobit dvě měděné elektrody (silnější dráty) na nějakém výkyvném ramínku, které se na pásek přitiskne a potom přes časovač spínat primár trafa. Při odporovém sváření je důležitý i tlak elektrod na materiál. S tím kondenzátorem je to úplně špatně - začne se to žhavit dříve, než elektroda přitiskne pásek a naopak při ukončení se nejprve uvolní tlak a až potom se rozpojí obvod. Já vím, že tvoje aplikace není žádná profi výroba, ale proč to fušovat složitě s exotickými součástkami, když to jde udělat kvalitněji a s minimální prací navíc.
edit: Ještě pozor na jednu věc - není aku, jako aku. V nářadí většinou bývají speciální (a dražší), které zvládnou vysoké vybíjecí proudy a hluboké cykly. Pokud dáš do akupaku obyčejné články určené do elektroniky, je možné, že dříve odejdou nebo nářadí nebude mít výkon.
Editoval Aleš_ (11-03-2018 02:58:40)
Offline
kym som pisal prispevok ma ales predbehol tak to skratim
Pavol.sk cena kondika 11.5$ / 236Kc mne sa viac paci tento uz len kvoli vyvodom a ESR akurat ta cena je uz 3x viac
Existuju moduly na telo kondika (pozri video) alebo staci elementarna vedomost pevne napatie a prudove obmezdenie.
Daleko lepsie su zvaracky s dvomi riadenymi pulzami lebo hento bude loteria kazdy zvar iny kopa znicenych baterii opalenych prstov kym ziskas prax ako na to. Co z toho videa vyslo dobre su tie elektrody inak ten jazyk je tazsi ako Finstina
Asi tyzden dozadu letelo Reditom toto video tam je priamo ochranny modul opat baterka ako silny zdroj
Chlap mal potrebu postavit prenosnu "zvaracku" clankov preto to staval na baterke a nepouzil zdroj.
dalsie "caro tych" zvaraciek je ze potrebuju 0.1mm niklovy pasik ktory uplne v pohode napajkujes
MOT mi doma vyhazdoval starsi istic B16 nejakych 2.4Vac/900A peak osobne cakam kym zlacnie tento projekt 90€+postovne
Letovacka s velkym medennym hrotom stala €10
Editoval ihlan (11-03-2018 04:08:45)
Offline
https://www.aliexpress.com/item/Welding … autifyAB=0
Děkuji za rady, ta deska, co nabízí Aliexpres (řízení času a proudu) je to použitelné i pro ten MOT?
Aleši,děkuji za upozornění, taky jsem zjistil, že v tom akupacku nejsou obyč 1860 články , ale spešl pro akunářadí
Ihlane, to Arduino - to je jenom řízení, nebo hotová bodovka?
Jinak, jak jsem psal v prvním příspěvku- nejsem v elektrice kovaný, a právě vzheldem k vyšší ceně tech článků mám z pájky strach... ( i když uznávám, že pořádná pájka je nejlevnější a nejrychlejší řešení.)
Protože těc h akupacků mám víc - dva na e-kolo, chtěl bych i dva náhradní k pile, vícero aku šroubováků, asi se púokusím o tu bodovku z MOTu.
Editoval sutneosv (11-03-2018 08:27:02)
Offline
Tie bodovacky postavene na MCU+MOSFETy su 2 projekty da sa to kupit ako diely alebo aj zlozene od 50 do 100eur
Obavam sa ze podla otazok ktore kladies niesi elektrotechnik a chces to len pospajat na MOT sa vykasli..
Editoval ihlan (11-03-2018 08:39:56)
Offline
Ještě jedna prosba: který z těch řídících modulůje pro MOT nejvhodnější? líbí se mi u tohodle prodejce, že nabízí i hroty na bodování baterek....
Offline
najdi v okoli modelarsky klub a opytaj sa tam na moznost pajkovania clankov,mas to bez prace a vysledok bude zaruceny,poradia ti aj s vyberom vhodnych clankov
Offline
Možná by stačilo se zeptat na cenu bodování kontaktů nabízené na http://repase-baterii.cz/ a odpadla by snaha o amatérské bodování s nebezpečím zničení drahých článků. Zkusil jsem napájet akušroubovák z 5 A nabíječky k autu. Rozběh byl docela nechutný. Tak jsem změřil na všech třech domácích akunářadích rozběhové proudy a proudy při násilném zastavení. Rozběhový proud byl až 18 A a proud při přetížení i 25 A. Takové proudy musí projít přes ty nabodované kontakty, protože články jsou zpravidla zapojené v serii.
S určitým rizikem se dají koupit na ebay články s nabodovanými pásky za cenu výrazně nižší, než v našich e-šopech.
Offline
Ahoj zkusím se zeptat tady v tématu...
Potřebuju svařovat póly lion akumulátorů / měd plíšek 10x10x0,27mm na měděné propojovací vedení kde je základní tloušťka plechu 3mm a v místě sváru je snížena na 0,4mm.
Odporové svařování není úspěšné, protože měď má nízký odpor a v podstatě dojde k přetížení zdroje. Když zkusím na cu plech odporově přibodovat 0,3mm fe poniklovaný plech tak to jde.
Existuje pulsní tig svařování odkaz dám sem není to reklama.
https://www.youtube.com/watch?v=gFcT6OMJTYg
https://www.youtube.com/watch?v=JPhTOHxF3hM
má někdo zkušenosti s touto mašinkou?
https://www.youtube.com/watch?v=omleRJmhUTQ
jako zbytečných 15t dolarů nemám a tak mě napadá, že pokud bych si upravil hořák k mému migatronicu, který umí pulz tak by to mohlo jít.
díky za konstruktivní debatu Zbyňa
Offline
Zalezi do akej miery profesionality to chces 0.3mm mohol zvladnut kWeld za to das 100e + baterka ako zdroj.
potom su tie TRAFO kde odchazda tyristor tie zvladaju 0.25mm take tie velke cinske krabice
a potom je tu tema microspot tam urcite das aj ine materialy ale cena je inde
ale pokial viem tam teslanieco.sk forum a ebikeisti ti budu vediet povedat pripadne epower.cz ci ako sa vola
tam stavali POWERWALL-y takze to budu mat vychytane tu nikto nerobi baterky vo velkom max hobby napajkuje
Editoval ihlan (08-03-2021 14:25:18)
Offline
kenybz, pozri tento kanál, ako na to za pár korún a čomu sa vyhnúť.
Offline
no jo ale on to pájí za použití bodovačky pájený spoj je nepřípustný má to velký přechodový odpor sestava mnoha serioparalelně zapojených lion článků bude napájet 450kW motrek články i motor budou chlazeny vodou víc podrobností napsat nemůžu. Proto ta měď a minimální přechodový odpor
Offline
az teraz som kukol tie dve videa...toto je tak specificka oblast ze dost silne pochybujem ze bude s tym niekto mat skusenosti,vecsinou sa tieto spoje robia bodovanim alebo pajkovanim podla toho co je komu blizsie,technologicky si obe metody vyzaduju urcite schopnosti
dal by sa upravit tig horak respektive lepsie by bolo vyrobit daky na presne tuto poziadavku ale bude potreba mat dost trpezlivosti pri nastavovani pulzu ako takeho,isiel by som do prveho obchodu s pc a vyziadat si dake vyradene akumulatory s notebookov a na nich dokladne trenovat !
idealne by bolo keby je horak nejakym sposobom vedeny ako na videu bude treba doriesit aj pritlacanie medeneho pliesku na akumulator pocas "bodovania"
tato cesta privedie dost vela prekvapeni a zlyhani,nebolo by vhodnejsie to pajkovat,vhodna spajkovacka sa da na bazosi zohnat za 10 eur,nebol by ziadny problem pri spajani rozne hrubych plechov i ked osobne by som na spoj s tym 3mm plechom radsej pouzil daco pruzne (medenu licnu),urcite x-krat jednoduchsie zvladnutelne ako to tigovanie
neni som si isty ci si to napisal spravne "motorcek" bude mat 450kw ????? to bude urcite preklep ten motor by bol asi 10nasobok toho co je bezne osadene v hybridnych automobiloch
neoznacuje cislo 450 skor otacky na volt ?
aky to bude konkretne projekt ak to neni tajne ?
Editoval pavol.sk (11-03-2021 10:24:18)
Offline
Ad motor - v performance Teslach je motor se (spickovym) vykonem neco kolem 350kW a je velky asi jako trilitrovka od okurek. Takze 450 kW mozne klidne je.
Takhle to vypada: https://youtu.be/MQV3D8F6gvw?t=733
Editoval E-Ryc (11-03-2021 11:09:35)
Offline
Zřejmě se jedná o repasi starých baterií do elektroaut. Takové baterie stojí řádově statisíce. Ten kdo by je uměl repasovat, by na tom mohl slušně vydělat.
Offline
není to překlep o repasi akumulátorů se nejedná ale o výrobu nových celkem bude ta batarka mít cca 170ks 5,5ah článků
Offline
zrovna řeším ten speciální tig hořák tady je vidět část rozebraného hořáku bohužel jenn strana s kleštinou
https://youtu.be/ad-fhf-lpc0?t=38
nevím jestli v té mosazné hlavě je keramická vložka...ale asi an, protože při hf zapalování to musí stáhnout oblouk k té hlavě.
Ono to v podstatě funguje tak, že na tu mosaznou hlavu je přivedena kostra a oblouk hoří jen mezi tou hlavou a elektrodou tzn průměr který je krátkodobě zahřátý je asi 3mm
po ukončení krátkého pulzu mosazná hlava odvede teplo ze svařovaného spoje
Offline
o aky druh akumulatorov sa jedna (typ) pri kapacite 5500mah davaju tie najlepsie li-ion v puzdre 26650 do 20A ak ratam 10ks paralerne bude tam max 200A,napatie takto zatazeneho akumulator 17ks v serii bude okolo 60V
200 X 60 to mas cc12kw,takze na 450Kw motor treba rychlo zabudnut alebo zvacsit pocet clankov 40krat
ale ok...beriem ze sa ti od mimozemstanov podarilo zohnat clanky ktore su schopne podat v tom pocte kusov taky vykon do zataze...ten akumulator bude nenormalne drahy tak preco experimentovat a carovat s domacou upravou horakov...treba kupit origos stroj ktory je schopny tieto clanky spajat v pozadovanej kvalite bude to len zlomok ceny jedneho akumulatora ktory dokaze taky vykon dodat
Offline