SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
prosím o radu od zkušených. Na anglického autoveterána z padesátých let potřebuji napájet do rámu masky chladiče 13 svislých žeber. V originále byla žebra do rámu zapájena cínem. Pro opravy různých malých deformací jsem musel všechna žebra z rámu masky odpájet, po odstranění vad a tvrdém napájení nových šroubů na rám byla maska v rozebraném stavu nově nachromovaná. Jednotlivé díly masky byly po nachromování ještě leštěny pro dosažení 1A vzhledu. Jaký byl celý postup dodavatele chromování nevím, spolehlivě vím jen, že za všech dílů byl odstraněn elektrochemicky původní chromový povlak jako první krok. Kdyby byla maska opět spájená, připadalo by v úvahu pouze tzv. dekorační chromování, ale to je dobré tak na lustr, ne však na takovýto díl auta. Všechny díly masky, žebra i oválný rám, jsou z mosazi.
A potřebuji poradit s tím, co , resp. jaký prostředek, tavidlo použít, případně i kvalitu cínové pájky. Pájené spoje jsou samozřejmě na zadní straně masky, žebra jsou "U" výlisky z mosazného plechu tl. cca 0.5 mm, rám je z "baculatého" T mosazného profilu s tloušťkou stěny do 3 mm, délka pájení od 10 do 25 mm oboustranně žebra.
Za rady děkuji, Pavel
Offline
original byl pájen až po nachromování? se mi nepozdává...
Offline
A to nešlo nejdříve zkompletovat a až potom nechat celé pochromovat? Proč v dnešní době nepoužít TIG? Výsledek bude možná pěknější, když to udělá někdo šikovný.
Offline
Chromované věci jsou ve skutečnosti niklované a to půjde vzhledově spojovat velice blbě. Moc šancí tomu obecně nedávám. nakonec to skončí "odchromováním" a svařením , či tvrdým pájením a novou kompletní operací pochromování. Virtuální úspora se holt nevyplatila.
Samozřejmě existuje "chemie", která umožní pájení takových dílů naměkko cinem, ale mechanická pevnost takových spojů není nijak závratná.
Editoval jirkati (29-09-2017 22:52:26)
Offline
Já to nevím stoprocentně, ale pod nikl by se ještě měla dávat měd. A ta, minimálně z kyanidových lázní, se vylučuje velmi dobře a snad i na cínu.
Potom by bylo optimální na dílce dát měď, potom to spájet měkkou cínovou pájkou, po očištění a naleštění spájených míst další měď a potom už normálně pochromování, to znamená nikl a potom chrom.
Jinak na chrom a měkkou pájkou asi jedině zkusit speciální pájecí vody na nerez.
Offline
Pokud nejde o pevnost a měkké pájení vyhoví, tak pájka CuAg4 s tekutinou na nerez. Tzn. např. Fontargen A611 + Fontargen F600.
Ovšem problém je ten chrom, ten musí dolů. Zatímco chróm-niklové oceli jdou pájet výborně, chrómové bídně, nebo spíš vůbec. A u povlaku je to totéž.
Offline