SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím,chci poprosit o radu,nerozumím moc elektrice,nechci dělat svářečku,potřebuji jen vyzkoušet toto dynamo,jestli je funkční. Nechci s tím ztrácet moc času. Pohon jsem vyřešil (matice-golovka-adaptér-vrtačka) Docela to s ním točí rychle,samozřejmě vím,že provozní otáčky musí být vyšší. Na dynamu je silový výstup D+ a pak ještě dvě kulaté zdiřky označené písmenem M. Vypadají jako klasické zdířky pro banánek. Voltmetr jsem připojil plusem na D+ a mínusem na obal dynama. Točím a maximálně mi to ukáže mínus 0,5V. Co dělám špatně? Nechce se mi věřit,že je dynamo po smrti,vypadá nepoužitě. No a taky si říkám,k čemu jsou ty dvě zdířky "M". Díky za rady Márty Jo a prosím vás,pište polopaticky :-)
Offline
Dynamo je stroj, který se neobejde bez nějakého systému buzení. Zkuste si na netu třeba pro začátek najít nějaké dynamo ("dynamo", "dynamo princip") ze starších automobilů a nastudovat, jak to buzení funguje. Navíc, dynamo 6,5 kW bude potřebovat minimálně stejně výkonný pohon. Takový výkon mu vrtačka nedá. A nebo je to dynamo mnohohonásobně menší, než uvedených 6,5 kW. Mimochodem - takové dynamo by vážilo min. 50 kg.
Pro rozjezd:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dynamo
http://www.autolexicon.net/cs/articles/dynamo/
Offline
Je běžné , že se dynamo odbudí . Alespoň napovědět by mohlo foto . Budeš to muset přibudit . Budící vinutí může být celkově odizolované , nebo přikostřené . měření těch svorek vůči sobě a kostře stroje napoví . Také mohou váznout uhlíky . Až určíš budící vinutí je třeba na něj nějaké napětí přivést , stačí i z nabíječky . Pokud připojíš budící napětí a dynamose zastaví , je kotva v čudu a měr SD . http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=4044
Offline
Přesně tak,je to obr,váží 47kg. Chápu že ho vrtačka neroztočí na provozní otáčky,ale i tak se točí docela rychle a myslím si,že bych měl něco naměřit. Jde mi jen o to,abych zjistil,jestli dobré,nebo mrtvé (spálené,přerušené vinutí),tedy pokud se dá vůbec nějak spálit. Měřil jsem odpory těch zdiřek . Proti sobě mají 26,6 ohmů a proti kostře má každá 13,6 ohmů. Stačilo by připojit 12V jako buzení? Jak to ale připojit? Na oboje zdířky +12V a kostru na obal? A roztočit až po připojení buzení?
jirkati napsal(a):
Dynamo je stroj, který se neobejde bez nějakého systému buzení. Zkuste si na netu třeba pro začátek najít nějaké dynamo ("dynamo", "dynamo princip") ze starších automobilů a nastudovat, jak to buzení funguje. Navíc, dynamo 6,5 kW bude potřebovat minimálně stejně výkonný pohon. Takový výkon mu vrtačka nedá. A nebo je to dynamo mnohohonásobně menší, než uvedených 6,5 kW. Mimochodem - takové dynamo by vážilo min. 50 kg.
Pro rozjezd:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dynamo
http://www.autolexicon.net/cs/articles/dynamo/
Offline
Pokud se týká dynama, tak se budí samo zbytkovým magnetizmem a je regulovánoo na konst napětí pomocí regulátoru. Použití na svářečku pokud je dynamo moc velkého výkonu je problém. Moc velké dynamo je na MMA moc tvrdý zdroj. Dělal jsem pokusy s leteckým dynamem. Nechal jsem toho, protože bych musel doplnit odmagnetovací vinutí, které se ale nedalo do statoru umístit. U dynama malého výkonu se změkčí přebuzením.
Offline
Dá se postupovat krok po kroku.
1, Najít, či zjistit jaký systém dynamo vlastně má - s vysokou pravděpodobností to bude kompaundní dynamo.
2, Zkontrolovat funkčnost uhlíků
3, Ověřit výstupní kontakt
4, Zjistit zda a jaké je funkční připojení buzení
Pro samonabuzení dynama je potřeba chvíle chodu na jmenovitých otáčkách, zvláště při dlouhodobém odstavení, kdy vymizí i zbytkový magnetismus.Někdy stačilo i krátkodobé připojení k akumulátoru, kdy se dynamo roztočilo jako elektromotor.
Offline
Famater neví co klepe . Praxe v tomto oboru mu evidentně chybí . Co sem ti napsal platí . I kdyby budila jen polovina , tak by mělo něco vylézt .
Offline
Úplně běžně se jen po vyměnění uhlíků v autodynamech nenabudila , či přepólovala . Úplně běžně . Ale stačilo nechat klapat motor na volnoběh , prstem stlačit relé s výkonovým kontaktem a přidat plyn .
Offline
bobobo, mám tedy zkusit pustit 12V do obou zdířek proti kostře a pak roztočit? K uhlíkům je dost špatný přístup. Z obou stran je litinové dmychadlo, musel bych jej sundat. Navíc, vypadá fakt jako uloženka, tak by uhlíky měly být gut. První bych to zkusil nabudit, nevím ale jak. Můžu tam něco zku*vit?
Offline
odborníci prosimvás nekomplikujte to, dynamo jako takové je z principu nezničitelné (alternátor jo, tam se mohou odpálit diody..)
do dírek "M" připoj dráty pomocník ať točí a ty dráty připojuj různě, na kostru a na to "D" a na autobaterku a případně při připojení na baterku zkusit jeden drát na kostru jeden do "m" atd prostě zkusit všechny možnosti..
při pohonu vrtačkou se to zkurvit nedá ani omylem, leda bacha na ruce ať ti ta vrtačka nezlomí pracky ono totiž pokud to bude fungovat a připojí se drát blbě a zkratuje se to tak ta vrtačka se zastaví
Offline
Bobobo, vím moc dobře co klepu.
Offline
Na zvarovanie by malo byť dynamo zapojené s cudzím budením a samozrejme s reguláciou
Offline
Ne , nemáš tuchy , nemáš praxi a je to znát . Nemáš tímto testem co zničit . Zkus to . Ale pokud budou váznout uhlíky , tak to problém je . Kramliku i ty žiješ v omylu . Dynamo nesnáší přetížení . Beru to , děláš něco jiného , tak nech na hlavě . Naopak , alternátor nejde z principu přetížit . To , že vznikne nejdříve nedokonalý spoj u alternátoru a tím vzniknou špice , které zničí inkriminované diody . Ale to je jiná písnička . Když jsem viděl ty spoje u altíku do fabie .....Také na to skončil . Ale už zase vím , jak na to .
Offline
Informací je zde hafo . Moje druhá autobusovka je tu : http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=2462 /21 , tu před ní jsem dávno prodal , tahle mi již zůstane na krku ..... Inu dodělal jsem usměrňovač a tak jen zavazí ... Ale udělala doma skoro vše . Ale i 2,5ka je na ní moc . Dvojky bere v poho , a to i když jsem vrtal čelo a správně nasadil ventilátor .
Offline
Márty. Neviem na čo chceš dynamo použiť. Ak ním chceš zvárať, tak ťa vopred ľutujem. Ak potrebuješ iba zistiť, či je v poriadku a využiť ho na iný účel, tak si ho preveríš, ako ti vyššie poradil bobobo. Jednoducho do budiaceho vinutia (statora) pripoj cudzie budenie napr. batérku a keď ho pred pripojením budenia roztočíš a po pripojení rýchlo stratí otáčky, tak je kotva v čudli. Jednoducho sa roztočené dynamo nabudením stane zdrojom schopným vyrábať elektrinu, ale keď ma skratovanú kotvu, tak sa ta energia stratí v skrate a rotor sa zastaví.
Offline
Já bych tu baterku 12V raději připojil přes nějaký delší tenčí káblík. Třeba průměr odhadem tak 1,5 mm2 a délce tak dva metry jako omezovací odpor. Na těch cca 5 sekund, než se zjistí, jak to s dynamem je, by se káblík měl akorát zahřát. Pokud by se nabitá 12V startovací baterka připojila nějakým hodně krátkým silným káblem, mohl by do hodně nízkého odporu - zkratu dávat tak vysoký proud, že by se mohla poškodit baterka nebo pokud dynamo není v pořádku, něco v dynamu.
Nebo se může použít levný "startovací" kabel probraný v jiných vláknech.
Offline
Tak jsem to vyzkoušel. Připojil jsem 12V na jednu zdířku a roztočil. Dostal jsem se na 8V. Pak jsem přidal + i na tu druhou zdířku a napětí vzrostlo na dvojnásobek 16V. Takže myslím, že se zkouška zdařila. Jen to při tom připojování buzení dost jiskřilo, nevím jaký to mělo odběr, ale z výsledku mám dobrý pocit. To dynamo má na sobě vyraženo 28V. Mělo by tedy dávat při max. otáčkách 28V, ale ten tank by měl mít rozvod 24V,ne? Takže buzení by mělo být 24V.
Offline
Radim napsal(a):
Já bych tu baterku 12V raději připojil přes nějaký delší tenčí káblík. Třeba průměr odhadem tak 1,5 mm2 a délce tak dva metry jako omezovací odpor. Na těch cca 5 sekund, než se zjistí, jak to s dynamem je, by se káblík měl akorát zahřát. Pokud by se nabitá 12V startovací baterka připojila nějakým hodně krátkým silným káblem, mohl by do hodně nízkého odporu - zkratu dávat tak vysoký proud, že by se mohla poškodit baterka nebo pokud dynamo není v pořádku, něco v dynamu.
Nebo se může použít levný "startovací" kabel probraný v jiných vláknech.
Myslíš profi startovací kabely do 500A prodávané v Kauflandu s průřezem 0,5mm2 ?
Offline
Na buzení dynama z autobusu jsem měl 50V /2A
Offline
Mám jednoduchý návod jak vyrobit svářečku z dynama z tanku.Dynamo rozebereme na měď ,hliník a ocelové plechy .Následně materiál odvezeme do sběrny druhotných odpadů .Za utržené peníze + něco málo k tomu (což by dal stejně za motor a regulaci) zajít do prodejny svařovací techniky koupit inventor a eldy ,dojít domů a svářet.
Offline
Márty napsal(a):
Myslíš profi startovací kabely do 500A prodávané v Kauflandu s průřezem 0,5mm2 ?
Přesně takovéhle startovací kabely myslím.
Offline
Však to odpovídá , max nabíjení pro aku je 30V . Úplně ok . Když odpojíš napětí od indukce , tak jiskření bývá pravidlem ....
Offline
Jak už jsem psal v úvodu,rozhodně nechci stavět svářečku z tohoto dynyma a ani z žádného jiného. Chtěl jsem jen zjistit,jestli je dobré,nebo ne.
Offline
Když ne svářečku, tak třeba nějaký elektrický vozík na zahradu nebo do hospodářství.
36 nebo 48 voltů ze 3 - 4 obyčejných startovacích baterek, PWM regulátor , a je to.
Offline
Kdysi dávno jsem svářečku z dynama autobusu měl. Samovýrobu. Budil jsem to externím regulovaným zdrojem 40 - 70 V a vařilo to perfektně. Hladce si to poradilo i s 3,15 elektrodami. Honil jsem to 4,5 kW motorem, 1450 otáček a při zkratu jen lehce poklesly otáčky. Když jsem stáhl buzení na minimum, tak jsem s tím startoval náklaďák (Praga RND).
Jen tak pro Tomáše. Copak asi je triodyna? :-)
Offline