SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
potřeboval bych vedet jaká je náhrada za E-B 442 (mezivrstva) za drát pro MIG/MAG svařování - Může byt OK AUTROD 309 L??
Dále pak náhradu za návar tvrdokovem E-B 512, opět za drát pro MIG/MAG svařování.
Děkuji za připomínky
Offline
Spíš napište, na jaký materiál chcete navařovat, jakou požadujete tvrdost a čemu to má odolávat. Asi bude lepší doporučit materiál nový, než hledat ekvivalent k materiálu "pravěkému". A nemyslím to zle
Škála je velmi široká, od běžných vodních a parních armatur, kde stačí např. FOX A7, nebo třeba podklad FOX A7 a návar FOX SKWA nebo FOX SKWAM (dle tvrdosti) a to jsou materiály kolem 300,- Kč/kg až po chemické armatury navařované kobaltovými materiály (stelity), zejména typem 6 (UTP Celsit 706V) za téměř 3000,-
Offline
Dobrý den, mám dotaz na zdejší odborníky: potřebují navařit u litinové hlavy motocyklů, staré 89 let , ventilová sedla, vyvlozkovat to nejde protože ta není dost materiálu, jedná se o závodními motocykl a jina hlava se za rozumné peníze nedá sehnat. Má s tím někdo zkušenost? Děkuji za reakce.
Offline
Tady bude dobrá rada drahá - doslovně. Bez zjištění chemického složení té litiny je to sázka do drahé loterie. Navíc je nebezpečí, že vnitřek spalovacího prostoru bude silně nauhličený z provozu. Pak už se prakticky nedá rozumně navařovat nějaká tvrdá vrstva na litinu vůbec.
Offline
jirkati napsal(a):
Tady bude dobrá rada drahá - doslovně..
odpověď: zajít do slévárny, zjistit složení, udělat model, vyrobit formu, odlít víc kusů (nabídnout dalším nešťastníkům - pokud nejde o jedinečný motocykl)
Offline
To mě sice živí, ale tak jednoduchý a levný to není modelové zařízení tak 25-40 000 .Odlitek 80-110Kč/kg
Offline
Díka za názory. Jedinečný motocykl to není, ale moc se jich nedochovalo, tento je jediný o kterém vím že se provozuje závodně na uzavřených přírodních okruzích. Tudíž by to byla investice s nejasným výsledkem-odbyt, už jsem o tom nově tu hlavu vyrobit uvažoval, ale- modelové zařízení plus následné obrábění a s tím spojená výroba přípravků je finančně velmi náročné, to už bych mohl zkusit výrobu na numerice.
Návar nemusí být extra tvrdý-stačí aby se vyrovnal původní litině, otázka pro vás jak pevné je spojení navařeného materiálu s původním, je to závodní stroj kde se s materiálem šetřilo a tak síla stěny na kterou by se měl udělat návar je cca 3mm, jde mi o to zda by se to vlivem zavírání ventilu neodlomilo, ventil dosedne na sedlo cca padesátkrát až stopadesátkrát za vteřinu, pružina která ho zavírá má sílu cca 65 kg, hmotnost ventilu je cca 90 g.
Pro mně je velký problém ten, že si nemohu dovolit tu hlavu zkazit, větší ventil tam už dát nelze a když by se odlomil ten kousek co teď tvoří sedlo, tak jsem dojezdil.
takže co myslíte? má cenu se pouštět do návaru, nebo to je veliký risk?
Další otázka: coby jste řekli na návar bronzem?
Offline
Bronz bych vyloučil kvůli teplotě tavení. A nepokoušel bych to ani sebelepšími obalenými elektrodami. Případné a velmi pravděpodobné poškození bude neopravitelné.
Buď WIG niklovým drátem, pár kusů asi neseženete, tak oklepejte niklovou elektrodu na litinu.
Nebo plamenem litinovými tyčkami a speciálním tavidlem, ideální.
Nebo se poraďte se skutečným odborníkem, co má praktické zkušenosti. Tím je např. Jarda Kraft z Tymákova u Plzně
Offline
AJS napsal(a):
Další otázka: coby jste řekli na návar bronzem?
Tady bych rozhodně bronz nedoporučil, vzhledem k teplotě v provozu. Asi jak zmínil pan JardaK, navařit stejným materiálem, to jest litinovou tyčkou plamenem. Tedy pokud to vůbec, vzhledem k možné degradaci původní litiny půjde. To samé platí pro návar čistým niklem, ačkoli tam by to bylo snažší, vzhledem k možnosti použít TIG. Těžko radit, musíte počítat i s nezdarem...
Offline
Děkuji za informace, sám si na to netroufnou, takže bych to nejraději žádal nekomu kdo zná a ví, tedy zkusím pana Krafta zda by se do toho nechtěl pustit. Nemáte na něho kontakt? Díky.
Offline
pán je soudním znalcem v oboru strojírenství, navařování atd. lze jej snadno vygooglit.
fmodeli, co obnáší to modelové zařízení? Ve vztahu k modelu hlavy motocyklového motoru? Vzduchem nejspíš chlazené...
Offline
co 3D tisk ?
Offline
Horové AJS z roku 27, to musí být krása. :-) Tedy předpokládám, že je to AJS dle nicku, vlož prosím tě fotku na pokochání se a i té hlavy.
Jinak modelové zařízení složité určitě bude, přece jen 2 kanály, takže min. 2 jaderníky + dělený model.
Offline
No, pánové, zas to tak neprožívejte, je to jen jeden kousek, takže jak píše pan Jarda K, odmastit, lehce očistit frézkou, malinko celý ohřát ,omlátit eldu a tigem po kouskách navařit a bude.....tohle bych řešila až když se nepovede.
Offline
Už jsem si ana Krafta vygooglil, zkusím mu zavolat.
Dámo, pokud by jste si troufla to navařit ( nebo někdo jiný), můžeme to zkusit, když jsem dříve frézoval sedla litina byla pěkná čistá, dle mého laického názoru by to mělo jít, vyzkoušet by se to mohlo na ulomeném žebru vně hlavy co vy na to?
Jinak já se takovýchto věcí nebojím, ale s litinou to fakt neumím, ten poslední snímek je havárie motoru v důsledku přetočení , dno pístu je vyrobeno extra a následně navařeno na píst z kterého bylo odstraněno původní dno.
Offline
Díky za fotku, nádherná podrámovka, bylo by ji škoda zničit. Osobně bych na tu hlavu žádným švajsaparátem nešahal. Dle fotky vypadá plocha sedla dost velká (myšleno v místě poškození), jen mne překvapuje, proč je tak excentricky od ventilu poskákaná? Není volný ventil ve vodítku? Případně, když se frézovalo sedlo, neměl středící trn frézy vůli ve vodítku? Vypadá to, že rovina sedla není kolmá na osu vodítka. Spíše bych vystružil vodítko, udělal přený trn, přefrézoval sedlo, vyrobil nový ventil a plochy zabrousil (dolapoval).
Offline
bourač napsal(a):
fmodeli, co obnáší to modelové zařízení? Ve vztahu k modelu hlavy motocyklového motoru? Vzduchem nejspíš chlazené...
Jak jsem psal 25-40 protože to musíš vidět,kolik bude jaderníků potom jak to podělit .Většinou dělám v 3d aby to pak šlo i rozumě obrábět.
Offline
Evita napsal(a):
No, pánové, zas to tak neprožívejte, je to jen jeden kousek, takže jak píše pan Jarda K, odmastit, lehce očistit frézkou, malinko celý ohřát ,omlátit eldu a tigem po kouskách navařit a bude.....
Jen malou poznámku - ta otlučená nikelitka by měla být s max. obsahem Ni a minimum Fe. Já jsem na takovéto opravy používal ERNi-1 TIG drát, ten je nejlepší. Zdravím, F.
Offline
Japa- musel by jsi to vidět, nevím co myslíš tím poskákákním. Pokud myslíš takové jako vrypy na povrchu spalovacího prostoru nebo přímo na sedle ventilu, to je od ulomeného talířku ventilu, to že to sedlo nemá přesně kruhový tvar je dáno tím, že jak je motocykl starý tak se už několikrát frézovaly sedla a v místě ven z hlavy je vlastně už jen začátek kanálu, je tam tak na kraji 1mm materiálu a v místě největšího průměru cca 3mm. Větší ventil tam už dát nejde, frézoval bych dosedací plochu pro těsnění. Problém je v tom, že je to závodní stroj, na běžné ježdění nebo na svezení na okruhu by to stačilo a fungovalo by to dost dlouho tak jak to je. Ale já chci závodit ne se jen vozit, ty ventily mají veliký průměr (46mm na 350 obsah) už z výroby a při vytáčení na max. otáčky se někdy stane že se výfukový ventil nestačí vrátit a sací ventil do něho narazí a je konec, musím tedy navařit sedlo výfukového ventilu dát tam menší ventil, aby se nemohly potkat. Dej si do vyhledávače mé jméno tedy jiří čipera, uvidíš že vím co dělám a proč to dělám.
Offline
Frank-Hezký den, takže máte zkušenosti s navařením sedla?
Offline
No, našla jsem Welco T 1981,ale to jsme ještě nezkoušeli, používáme omlácenou eldu S 722, záleží na litině a odmaštění aby to neporovalo......
Offline
AJS napsal(a):
Frank-Hezký den, takže máte zkušenosti s navařením sedla?
Ano, opravoval jsem litinovou hlavu, zde jednomu sběrateli veteránů, kde byla prasklá mezi sacím a výfukovým ventilem. Potom jsem musel navařovařit obě sedla kolem dokola kvůli obrobení. Právě tím drátem ERNi-1 a Tigem s předehřevem. S úspěchem. Po obrábění se dělal PT test, kde bylo pár indikací mezi návarem a zákl. materiálem, ale nebyly tam praskliny skrz, těsnost sedel byla dosažena. Jinak jsem opravoval několik různých litinových součástí Ni elektrodou i TIGem použitím příd. mat. Al bronze.
Offline
Evita napsal(a):
No, našla jsem Welco T 1981,ale to jsme ještě nezkoušeli, používáme omlácenou eldu S 722, záleží na litině a odmaštění aby to neporovalo......
Ano, Welco T 1981 je ekvivalent toho ERNi-1.
Offline
Frank napsal(a):
Evita napsal(a):
No, našla jsem Welco T 1981,ale to jsme ještě nezkoušeli, používáme omlácenou eldu S 722, záleží na litině a odmaštění aby to neporovalo......
Ano, Welco T 1981 je ekvivalent toho ERNi-1.
Dala by se použít Welco 1881? Zbavena obaleni ve spojení s WIG?
Offline
Frank napsal(a):
AJS napsal(a):
Frank-Hezký den, takže máte zkušenosti s navařením sedla?
Ano, opravoval jsem litinovou hlavu, zde jednomu sběrateli veteránů, kde byla prasklá mezi sacím a výfukovým ventilem. Potom jsem musel navařovařit obě sedla kolem dokola kvůli obrobení. Právě tím drátem ERNi-1 a Tigem s předehřevem. S úspěchem. Po obrábění se dělal PT test, kde bylo pár indikací mezi návarem a zákl. materiálem, ale nebyly tam praskliny skrz, těsnost sedel byla dosažena. Jinak jsem opravoval několik různých litinových součástí Ni elektrodou i TIGem použitím příd. mat. Al bronze.
Franku, díky za tu odpověď, právě jste mi pomohl vyřešit letitý problem. Asi se do toho pustím sám.
Offline