SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Zdravim,
mam takovej dotaz, mam v planu nekdy v relativne blizky dobe delat novy svody na auto
necham vyriznou prirubu (cca 10mm plech na strane motoru a trochu tenci na strane kde uz to je jenom jedna trubka) a potom pouzit kousky trubek (asi nejlip bezesvou) a varny tvarovky
co sem tak koukal po ruznejch zahranicnich forek, tak se to dela docela bezne a asi to i funguje
rozmery a tvar prevezmu z toho co se pouziva na sportovni upravy (a bezne prodava za sileny penize)
ale mel bych par dotazu na zkusenejsi, predevsim ohledne matrialu, nejlepsi asi bude kdyz bude vsechno z toho samyho, nebo ne ? takze asi vyber podle toho z ceho sou ty tvarovky
chtel bych to svarit MAG v cistym CO2, tady otazka ohledne draty, lisej se nejak vyrazne slozenim a vlastnostma ?
Offline
dr meduza napsal(a):
Zdravim,
mam takovej dotaz, mam v planu nekdy v relativne blizky dobe delat novy svody na auto
necham vyriznou prirubu (cca 10mm plech na strane motoru a trochu tenci na strane kde uz to je jenom jedna trubka) a potom pouzit kousky trubek (asi nejlip bezesvou) a varny tvarovky
co sem tak koukal po ruznejch zahranicnich forek, tak se to dela docela bezne a asi to i funguje
rozmery a tvar prevezmu z toho co se pouziva na sportovni upravy (a bezne prodava za sileny penize)
ale mel bych par dotazu na zkusenejsi, predevsim ohledne matrialu, nejlepsi asi bude kdyz bude vsechno z toho samyho, nebo ne ? takze asi vyber podle toho z ceho sou ty tvarovky
chtel bych to svarit MAG v cistym CO2, tady otazka ohledne draty, lisej se nejak vyrazne slozenim a vlastnostma ?
ja bych použil nerez o sile max 2 milimetry.
Offline
Urcite nerez, jinak nema cenu se s tim vubec zabyvat. Svarit TIGem, nebo alespon elektrodou. COckem by to muselo byt pod argonem a i tak to elektrodou bude vypadat lip
Offline
nerez je zbytecne draha sranda, ocelovy svody vydrzi taky dlouho, kdyz sou tlusty
Offline
dr meduza napsal(a):
....ale mel bych par dotazu na zkusenejsi, predevsim ohledne matrialu, nejlepsi asi bude kdyz bude vsechno z toho samyho, nebo ne ? takze asi vyber podle toho z ceho sou ty tvarovky
chtel bych to svarit MAG v cistym CO2, tady otazka ohledne draty, lisej se nejak vyrazne slozenim a vlastnostma ?
Na svody, protože jsou nejvíce tepelně namáhané, je vhodné použít austenit. nerez ocel 321, nebo lze i feritickou 409, podle evropského značení je to tuším X6CrTi12. Příruby i trubky by měly být ze stejného materiálu.
Další díly, méně tepelně namáhané mohou být třeba vyrobeny z nerez 304. Doporučil bych svařovat TIGem. Příd. drát volit podle základního.
Pro feritické oceli 409 je vhodný drát ER409CB, pro austenitické 321 použít ER321 a abych to příliš nekomplikoval, lze jej použít i na díly z nerezu 304.
Offline
Ty feritické chromovky jsou 17%. A přídavný materiál bych dal 307, ta je ověřená a výborně se s ní svařuje. Tzn. CrNiMn 18/8/6, Např. Thermanit X. Tedy pokud to nejezdí někde na nějakou Homemade naftu plnou síry
Frank napsal(a):
dr meduza napsal(a):
....ale mel bych par dotazu na zkusenejsi, predevsim ohledne matrialu, nejlepsi asi bude kdyz bude vsechno z toho samyho, nebo ne ? takze asi vyber podle toho z ceho sou ty tvarovky
chtel bych to svarit MAG v cistym CO2, tady otazka ohledne draty, lisej se nejak vyrazne slozenim a vlastnostma ?Na svody, protože jsou nejvíce tepelně namáhané, je vhodné použít austenit. nerez ocel 321, nebo lze i feritickou 409, podle evropského značení je to tuším X6CrTi12. Příruby i trubky by měly být ze stejného materiálu.
Další díly, méně tepelně namáhané mohou být třeba vyrobeny z nerez 304. Doporučil bych svařovat TIGem. Příd. drát volit podle základního.
Pro feritické oceli 409 je vhodný drát ER409CB, pro austenitické 321 použít ER321 a abych to příliš nekomplikoval, lze jej použít i na díly z nerezu 304.
Editoval JardaK (10-05-2010 23:32:33)
Offline
JardaK napsal(a):
Ty feritické chromovky jsou 17%. A přídavný materiál bych dal 307, ta je ověřená a výborně se s ní svařuje. Tzn. CrNiMn 18/8/6, Např. Thermanit X. Tedy pokud to nejezdí někde na nějakou Homemade naftu plnou síry
Určitě souhlas s tou 307. Nicméně výrobci kupř. katalytických konvertorů z materiálu 409 používají ke sváření zásadně ER409CB.
Offline
Zdravím, dovolím si trochu oživit toto téma. Taktéž plánuji výrobu sběrného výfukového potrubí k turbodmychadlu z ocelových kolen a trubek, a potřeboval bych poradit jaká použít (materiál/ norma /označení) a jakou ocel by bylo vhodné použít na příruby? Napadá mě jestli by se daly použít bezešvé tvarovky určené na rozvod plynu, nebo ještě lépe páry, nebo je to stejné? Nějaké informace jsem našel na těchto stránkách http://www.zacha.cz/oblouky-ocelove-bezesve/ ale nejsem z toho moc moudrý.
Editoval Frantta (15-02-2016 15:17:42)
Offline
Tak už jsem se v tom trochu zorientoval a jako nejvhodnější se mi jeví žáruvzdorná ocel 15 020 a svařil bych to elektrodou E-B 302. Co si o tom myslíte? Těch 530 °C co se u teto oceli uvádí není zrovna mnoho ale vzhledem k tomu že je to na dodávku a navíc diesel a ne na nějaký závoďák tak by to pár let vydržet mohlo. Tak teď už jenom kde ten materiál sehnat.
Offline
Jen aby to pak nebylo jak http://www.bumpstop.com/gallery/showpho … e/big/cat/
Offline
to není na tebe Frantto
Offline
Juggernault napsal(a):
Jen aby to pak nebylo jak http://www.bumpstop.com/gallery/showpho … e/big/cat/
Offline
tak neviem čo docielil dr meduza,ale výroba dobre odladených zvodov nie je týždnová robota-je to už takmer alchímia. A kopírovat vyrobený kus na uplne iný model su 2 kroky vzad. Nevhodným výfukom je možné docielit uplne opačný efekt,než s akým sa počítalo. Rozhodujuci je priemer,dlžka a fázovanie-vhodná volba poradia spojenia jednotlivých trubiek.
Offline
Frantta napsal(a):
Tak už jsem se v tom trochu zorientoval a jako nejvhodnější se mi jeví žáruvzdorná ocel 15 020 a svařil bych to elektrodou E-B 302. Co si o tom myslíte? Těch 530 °C co se u teto oceli uvádí není zrovna mnoho ale vzhledem k tomu že je to na dodávku a navíc diesel a ne na nějaký závoďák tak by to pár let vydržet mohlo. Tak teď už jenom kde ten materiál sehnat.
Má alebo nemá DPF? Pokial má,tak sa pomerne rýchlo prepália.
Offline
Jo, na to "umělecké" dílo už jsem taky narazil toho bych se právě chtěl vyvarovat A co se týče vhodného tvaru délky a uspořádání jednotlivých větví tak sériové svody jsou taktéž výsledkem mnoha kompromisů ať už z důvodů prostorových nebo cenových a k ideálu mají hodně daleko, zvláště v tomto mém konkrétním případě, takže tam toho není moc co pokazit z hlediska proudění výfukových plynů. Ale o to mi ani tak nejde, já chci jenom vyměnit obtokové turbo za turbo s variabilní geometrií a k tomu potřebuji ty svody. A DPF to nemá takže záměrné zvyšování teploty výfukových plynů se zde nekoná.
Offline
vpřípadě že čistě teoreticky vytvoříš turbosvody jako svařenec bude ti to praskat, nerez je mnohem roztažnější než ocel a ta praská taky, svodů jsem se už něco navyráběl takže vím co a jak. V sérii je nato použitá litina která má malou roztažnost takže vydrží. Asi máš dvě možnosti buď vyfrézovat redukci mezi původní svod a nové turbo pokud je tam nato místo a nebo bych ti mohl naohýbat trubku obyč. ocelovou bezešvou a můžeš to zkusit jak jseš zdatnej.
Editoval nellospeed (18-02-2016 17:25:18)
Offline
V takovém parním potrubí také dochází k pnutí a rázům a to by praskat nemělo, navíc když ten svařenec následně tepelně zpracuji žíháním tak by se to riziko praskání mělo minimalizovat. Ale je to jenom můj laický pohled na věc založený pouze na tom co jsem se za posledních pár dní co se o to zajímám na internetu dočetl, takže je dost možné že se mýlím.
Offline
Tak sehnat kolena a trubku z oceli 15 020 v množství které potřebuju je asi nadlidský úkol, tak se asi budu muset spokojit s ocelí 12 021.
Offline
Taky se podělím o muj nazor, asi by bylo nejlepší, nejrychlejší, nejlevnější a časově nejméně náročné zhotovit přírubu, vždyt příruby turba ke svodům, jsou vesměs ctvercového, obdélníkového tvaru, tak by nemusela být až zase tak široká.
Offline
zdravim, mohol by mi tu niekto pani majstri poradit ako kamaratovi zvarit vyfuk? za prirubou bol cely popraskany tak som ho po trhlinach prebehol bežnou ocelou ceočkom - to asi ale nebolo dobre lebo čoskoro praskol hned vedla zvaru.
mam k dispozicii aj tig aj ceočko s dratmy nerezovimy aj medeny.
hrubka steny je 2mm magnet chyta, a je to vyfuk do štvorkolky. dik za radu.
Editoval tarzan (08-07-2016 09:24:18)
Offline
Obcas vyfuk nepraskne /nezlomi sa/ pre zvar ale pre jeho zle zavesenie.
Offline
Stránky: 1