SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím zde přítomné odborníky,
potřeboval bych poradit s věcí která se týká zakončení ocelového lanka.Konkrétně se jedná o plynové lanko na motocykl, ale do budoucna bych si rád udělal třeba i spojkové a brzdové.Určitě většina z Vás ví, jak takové zakončení vypadá, většinou je to olověná kulička.A právě sem bych směřoval svůj dotaz.
Rád bych tuto olověnou (kuličku) vytvořil co nejkvalitněji, to znamená aby se z ocelového lanka nesesunula a nebo dokonce nerozpadla.Zvláště se bojím použití lanka u spojky a nebo brzdy, kdy je kladen větší důraz na sílu.Proto se chci poradit jak nejlépe dosáhnout kvalitního spojení a vytvrzení tohoto zakončení.A nebo zda nebude lepší nahradit olovo jiným materiálem např.mosaz-měď...Jirka
Offline
Nelze koupit originalni dil?
Pajenim na tvrdo mosazi radikalne snizi pevnost lanka=destrukce.Pajeni na mekko nema zpravidla dostatecnou pevnost.
Originalni lanka maji koncovky lisovane nebo je na konci nastriknuta zinkova koncovka(pred tim je lanko upraveno treba lisovanim aby vytvorila splet dratu kulicku a pod)
Zpravidla ne nepaji olovem ale pajkami s
obsahem olova(olovo/cin)
Pokud neni jine vychodisko zvolil bych nejakou pajku s obsahem stribra a co nejnizsim bodem tani pokud se totis lanko priliz ohreje snizi se pevnost(pri vyrobe se drat mechanicky zpevni)
Offline
Kulička není nikdy olověná , ale je ocelová , i když pozinkovaná(váleček) . Na straně kde pájíš konec lanka vetkneš mezi drátky klínek z dráku kolem 1mm , který zbrousíš do špičky . Vetkneš , když lanko prostrčíš o pár mm dál , vlopžíš klínek , zatáhneš do otvoru a zapájíš .
Offline
teď to du zrovna dělat, prdla mě po pěti letech spojka na jáwě 350, samozřejmě že to ruplo na té nejfrekventovanější (kruci to je slovo..) křižovatce ve městě.. taky to byl boj než sem nato přišel jak to zacíovat aby to drželo, a Honzo 007 náhradní originál z obchodu je uplně k hownu a to doslova, VŽDYCKY!!! se to lanko vytáhne s toho kalíšku-trychtýřku nebo jak se jmenuje ten čuplík, já už jedině domácí výroba z metráže mou osobou (ani bych to už nikomu nesvěřil) teď postup: nové lanko prostrčím tím čuplíkem který nad plamenem nahřeju a vyklepnu cín a vytáhnu utržený konec lanka pokud to se už nevytáhlo jak sem psal výše a konec lanka důkladně roztřepím nejlépe zakroucením do uzlíku který vtáhnu do toho trychtýřku, přitom už tavím cín v zavařené trubce (taková tavící pánvička) stačí na plynovém vařiči také mám připravenu kyselinu solnou v lahvičce od léků do které spoj ponořím a pak šup do cínu (pozor prská) zamíchám asi deset-patnáct vteřin a znovu do kyseliny a ještě jednou do cínu zamíchám patnáct vteřin pak opatrně vytáhnu aby cín neodkápl, po zchladnutí obrousím konec, a mužu s čistým svědomím říci že lanko se mě takto vyrobené nikdy nevytáhlo vždycky se nejdřív opotřebí vnější dráty až se nakonec urve, (to ale předzvěstí 1000kilometrů dopředu že ty opotřebené dráty drhnou v bovdenu), tento postup mě naučil kamarád motorkář co na JAWě 350 jel do Fara v Portugalsku a nejen tam takže to není oprava na dojetí ale na dlouhodobé bezporuchové použití, ještě dodám že horší problém je výroba lanka na brzdu (přední a zadní taky) kde je na konci nalisovaný šroub (hák), to musí být přípravek jinak to nevypadá dobře když se to pomlátí kladivem ikdyž i to je funkční
jo ještě sem k tomu plynovému lanku tam to není tak namáhané (pokud teda za to někdo nerve vší silou jako by chtěl šoupě vytáhnout až do..) tam to stačí prostrčit tou kuličkou nebo tím válečkem a zacínovat výše posaným způsobem
nějaké vrážení klínku se mě neosvědčiílo buď to roztáhne ten trychtýřek že pak neprojde do toho válečku a nebo to deformuje a uvolňuje vnitřní dráty kdy pak venkovní jsou víc namáhané a dřív prasklé
Editoval Kramlik (04-09-2014 14:30:44)
Offline
Dělám to podobně, jenže drátky jeden po druhém ohnu zpátky, aby to bylo pěkně v prostoru, a zaletuju. Ta hlavička je již pocínovaná a na lanko stačí běžná klempířská pájecí voda.
Offline
Famater napsal(a):
Dělám to podobně, jenže drátky jeden po druhém ohnu zpátky, aby to bylo pěkně v prostoru, a zaletuju. Ta hlavička je již pocínovaná a na lanko stačí běžná klempířská pájecí voda.
no dyť a běžná klempířská pájecí voda je kyselina solná (chlorovodíková) já sem stará škola a tehdá ještě a žádny vodičky mastičky a pičičandičky nebyli
Offline
běžná klempířská pájecí voda je kyselina solná (chlorovodíková)
tak to bych klempířovi poděkoval, kdyby mi na okapy lezl s kyselinou. Jo, převařit se zinkem, udělat chlorid zinečnatý - to už beru.. s kyselinou vše strašně rychle rezatí...
Offline
Ano , správně je to převařená kyselina solná , prostě do ní klempíř hodil odpady ze zinkového plechu -ne! pozinkovaného . No ale když jdeš dělat-opravovat starý spoj nebo pracuješ se starými materiály , tak ti nezbyde na tu korozi než trošku tzv. ostré kyseliny použít . Je třeba s rozmyslem , když se připravíte o všechen pozink , tak se může stát , že pomůže jen tmel . Je dnešní fakt , že klempíři již téměř nepájí , téměř vše je na tmelu .
Offline
To jikok. Dříve, když byl pz plech pokryt pořádnou vrsvou zinku, používali klempíři jen kyselinu "ostrou". Protože na plechu bylo zinku dost na to, aby ho tam po reakci s kyselinou dost zůstalo. Dnes, kdy to s pz plechem a vrstvou zinku dopadlo podobně jako s buřtama a masem, sleze zinek i při použití pájecí vody ("převařená kyselina", t.j. chlorid zinečnatý s trochou salmiaku-chloridem amonným).
Offline
To byli špatně vychovaní klempíři .
Offline
Nebyli špatně vychovaní. Tehdy to tak šlo a tak se to dělalo. To byla běžná praxe. Dělali to tak i předváleční klempíři. Dnes, sám jsem si to prožil, koupil jsem u Choboly pájecí vodu pro klempíře. Ta mi sežrala zinek z plechu.
Offline
a na to sežrání plechu nemusim kupovat vodičky serepatičky za 500 ale stači mě litr kyseliny za padesát..
Offline