SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
potřebuji svařit AL plech o síle 0.8mm s nerez plechem stejné síly. dík za odpovědi.
Offline
Firma fronius vyvinula metodu CMT (cold metal transfer) pro svařování oceli a hliníku pro automobilový průmysl, ale myslím, že budeš mít lepší to snýtovat a slepit než dávat několik miliónů za automat cmt
Offline
tady http://www.roboticsk.sk/styl/text/cmt.pdf je něco k přečtení..
http://www.youtube.com/watch?v=8GyrdSMc … re=related a video..
Editoval kodl1 (09-05-2010 20:36:45)
Offline
...no několik miliónů ne, třeba automobilky za to platí kolem 300 tis a je i verze s ručním hořákem... jen tyto peníze český občan jen tak prostě asi nemá..
Offline
Nestačilo by spájkovanie natvrdo?
Ak by sa na každý materiál naniesla príslušná spájkovacia kvapalina, tak by to mohlo ísť, či nie?
Offline
sqad napsal(a):
Nestačilo by spájkovanie natvrdo?
Ak by sa na každý materiál naniesla príslušná spájkovacia kvapalina, tak by to mohlo ísť, či nie?
Asi bych to viděl taky tak. Pro amatéra asi nejdostupnější metoda provedení spoje Al - nerez oceli bude pájení. Bude nutno provést buď úpravu povrchu Al tak, že trvale odstraníme z jeho povrchu oxid hlinitý a nahradíme jej povlakem stříbra. Potom lze pájet Al s jinými kovy běžnými měkkými pájkami i speciální tvrdou pájkou Al/Zn určenou pro tvrdé pájení hliníku.
Postoval jsem o tomto článek zde:
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=1608
Další postup je možný s použitím speciálních tavidel přímo:
http://www.aws.org/wj/2004/02/046/
Pokud nerozumíte english, tady je překlad:
http://translate.google.com/translate?h … s:official
Offline
Hliník s nerezavějící ocelí, ale i s běžnou ocelí, lze pájením spojit tvrdým pájením AlSi pájkou, měkkým pájením SnAg pájkou a na pomezí měkkého a tvrdého pájení ZnAl pájkou, vždy samozřejmě s příslušným tavidlem. Problémem je, že difuze těchto pájek do oceli není velká a pevnost spoje je poměrně nízká.
K CMT by asi nejvíc řekl Fronius, myslím ale, že v automobilovém průmyslu se takto spojuje hliník s pozinkovaným plechem. Ale nevím jistě.
Online
JardaK napsal(a):
Hliník s nerezavějící ocelí, ale i s běžnou ocelí, lze pájením spojit tvrdým pájením AlSi pájkou, měkkým pájením SnAg pájkou a na pomezí měkkého a tvrdého pájení ZnAl pájkou, vždy samozřejmě s příslušným tavidlem. Problémem je, že difuze těchto pájek do oceli není velká a pevnost spoje je poměrně nízká.
K CMT by asi nejvíc řekl Fronius, myslím ale, že v automobilovém průmyslu se takto spojuje hliník s pozinkovaným plechem. Ale nevím jistě.
Je to tak. Problém při svařování Al - Fe spočívá v tom, že vysokou teplotou vzniká reakce železa a hliníku za vzniku velmi křehkých intermetalických fází FeAl3. Tím je spoj velice křehký a prakticky nepoužitelný. Něco k tomu zde:
http://docserver.ingentaconnect.com/del … 00D8B2CAB8
Offline
Taky trochu přispěju ke spoji Al + ocel. Na jednom nejmenovaném typu a modelu auta se používá tzv. centrální trubka v kombinaci ocelové silnostěnné trubky a Al koncových držáků. A je to velmi silně dynamicky zatížený spoj na dílu, který určuje rozměr auta pod předním oknem, a na kterém je upevněná celá palubní deska, nosníky tunelu pro rádio, sada volantu a ještě airbagy! Ten spoj Al + ocel je na straně Al tavný, tedy svár, na straně oceli je to spoj pájený, protože teplota tavné lázně nepřesáhne přes 900 st.C. Svařuje se to samozřejmě robotem, protože to vyžaduje co nejmenší množství vneseného tepla. Pájené spoje na pozinkovaných dílech jsou v autoprůmyslu zcela běžnou technologií.
Offline
Kdysi jsem dělal podobné pokusy s obyčejným ceočkem. Hliníkovým drátem ALSi5 případně AlSi 12 jsem svařoval /pájel/ nerezové a nerez-hliníkové plechy.Kupodivu to i trochu drželo.Pochopitelně ochranná atmosfera byl argon 4.6.Doporučuji proto dat3 aby to zkusil a třeba bude moudřejší.
Offline
A není ta ocelová trubka pozinkovaná a spoj navíc mufnový nebo přeplátovaný? To by pak bylo něco jiného. Např. některé klimatizace mají spoje měd na hliník a difuze hliníku do mědi není o nic větší, než do železa. Je tam tlak, tepelné změny, chvění, ale spoj tomu odpovídá, trubičky jsou do sebe zasunuty několik mm. a je to levnější než ZnAl pájkou, protože ta má drahé tavidlo.
Ještě k tomu pájení AlSi pájkou. Ne s každým tavidlem to jde. Např. Fontargen F 400 M nebo UTP 4 Mg, která jsou dost aktivní a lze s nimi pájet i slitiny do 2% Mg se na mědi ani na oceli pájka nechytne a s tavidlem Fontargen F 400 NH, které je nekorozívní a takřka se nenabízelo, protože je jen na čistý hliník, to zatéká jedna báseň. Inu člověk se stále učí
jirkati napsal(a):
Taky trochu přispěju ke spoji Al + ocel. Na jednom nejmenovaném typu a modelu auta se používá tzv. centrální trubka v kombinaci ocelové silnostěnné trubky a Al koncových držáků. A je to velmi silně dynamicky zatížený spoj na dílu, který určuje rozměr auta pod předním oknem, a na kterém je upevněná celá palubní deska, nosníky tunelu pro rádio, sada volantu a ještě airbagy! Ten spoj Al + ocel je na straně Al tavný, tedy svár, na straně oceli je to spoj pájený, protože teplota tavné lázně nepřesáhne přes 900 st.C. Svařuje se to samozřejmě robotem, protože to vyžaduje co nejmenší množství vneseného tepla. Pájené spoje na pozinkovaných dílech jsou v autoprůmyslu zcela běžnou technologií.
Online
děkuji za typy dat3.
Offline
výborná technologie je metoda elektronového paprsku.Ovšem dostupnost běžnému člověku velmi problematická."Umí" velmi rozdílné materiály.
Offline
Otázka je jestli to chce "dat3" vařit sám, nebo zadat. Pár firem s el. paprskem tu je, my bysme nabídli svařování laserem. Uvedené tloušťky bez problému.
Offline