SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 19-11-2023 12:00:46

Martin111
Člen
Registrovaný: 19-11-2023
Příspěvky: 4

Úprava ramu na moto

Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit?  A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.

Offline

 

#2 19-11-2023 12:45:11

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Úprava ramu na moto

Martin111 napsal(a):

Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit?  A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.

Nedostatečné informace. Jaký materiál budete svařovat? Pro motocyklové rámy se používá zejména chrom-molybdenová ocel 25CrMo4.  Svařovací drát pro TIG by mohl být podle AWS A 5.28: ER 80S-G (EN ISO 21952-A: W CrMo1Si)
Více zde: https://certilas.com/en/product/sg-crmo1-tig

Offline

 

#3 19-11-2023 13:16:19

Martin111
Člen
Registrovaný: 19-11-2023
Příspěvky: 4

Re: Úprava ramu na moto

To právě nevím jak poznat tu kterou danou ocel.

Offline

 

#4 19-11-2023 13:53:22

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Úprava ramu na moto

Martin111 napsal(a):

To právě nevím jak poznat tu kterou danou ocel.

Doma asi těžko. Najděte někoho, kdo vlastní spectrometr...  Obvykle kovošroty ap. smile

Offline

 

#5 19-11-2023 14:10:38

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 426

Re: Úprava ramu na moto

Značka, typ, rok třeba to už někdo řešil. Možná bude něco i tady https://www.motorkari.cz/forum/ .


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#6 19-11-2023 17:01:49

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Úprava ramu na moto

Martin111 napsal(a):

chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit?  A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?

upřesni dotaz, chceš svařit rám nebo motor? big_smile

Jestli rám - je trochu důležité z jakého materiálu je tento.
Jestli jde jen o nějaké úchyty tak to bych extra neřešil, pokud je potřeba velký zásah do konstrukce tak asi nějakou část vyřežeš a vyhodíš. Tak jí použij na zkušební vzorek s tím novým matrošem co seženeš. Svař to a zkus rozlámat.

Před 50lety jsem měl motorku ČZ150, to nemělo zadní kyvnou vidlici, byl to tzv pérák. Vzal jsem kostru z Jawa21, zadní kyvnou vidlici, kyvnu jsem uřezal, a navařil jí na péráka. Udělal jsem to sám u otce v práci, nějakejma elektrodama a aparátem co tam byl. Otec nebyl svářeč, měl jen přístup do dílny.
Na zadní kolo jsem pořídil drapák a takto sestavenou motorku - tereňáka jsem pár let tady honil po lesích.
Vydržela i skoky a nic neprasklo. Jediný problem byl že tlumiče výfuků nebylo kam upevnit. Tak jsem jezdil bez nich.
Jelo to i tak jako blázen a alespoň jsem nikoho nepřejel, protože mě bylo slyšet včas předem. smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#7 19-11-2023 17:19:28

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2858

Re: Úprava ramu na moto

A co takhle technická? Nebo chceš jezdit bez ní a najdeme tě časem na trubce v sekci Honičky policie ČR ? -)

Offline

 

#8 19-11-2023 18:02:56

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 426

Re: Úprava ramu na moto

Ne každá motorka musí jezdit na silnici.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#9 20-11-2023 13:14:43

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2858

Re: Úprava ramu na moto

alkoholik napsal(a):

Ne každá motorka musí jezdit na silnici.

Jasně, může stát třeba v garáži .... smile

Offline

 

#10 20-11-2023 18:05:07

Martin111
Člen
Registrovaný: 19-11-2023
Příspěvky: 4

Re: Úprava ramu na moto

No měla by to být zbrusu nová motorka ... smile)  jen zatím nevím kde vzít ram...
Dnes mi rámařská firma Mikovci odmítli zakázku z důvodu vytížení.
Tak budu taky shánět někoho kdo by to asi udělal.
Protože nemám ani svarečku.
..no spíš to chci nechat na někom kdo to má v ruce...
Nehodlám se zabít.

Editoval Martin111 (20-11-2023 18:06:04)

Offline

 

#11 23-11-2023 07:58:20

Juraj.A
Člen
Místo: Tekovská Breznica
Registrovaný: 30-09-2013
Příspěvky: 494

Re: Úprava ramu na moto

Frank napsal(a):

Martin111 napsal(a):

Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit?  A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.

Nedostatečné informace. Jaký materiál budete svařovat? Pro motocyklové rámy se používá zejména chrom-molybdenová ocel 25CrMo4.  Svařovací drát pro TIG by mohl být podle AWS A 5.28: ER 80S-G (EN ISO 21952-A: W CrMo1Si)
Více zde: https://certilas.com/en/product/sg-crmo1-tig

Už vidím, ako je taký rám motorky Javy 350 vyrobený z chróm-molybdénovej ocele. V prvom rade treba upresniť, aká motorka a aký materiál. Sú predsa aj hliníkové rámy, nie len oceľové.

Offline

 

#12 23-11-2023 18:45:27

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 426

Re: Úprava ramu na moto

Javy rozhodně ne, Jawy nevím, ale uplný bláto to není. Dle posledního příspěvku to vypadá že rám zatím není.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#13 23-11-2023 20:37:04

stanik84
Člen
Registrovaný: 05-02-2017
Příspěvky: 48

Re: Úprava ramu na moto

Chrommolybdenky trubky na rámy motokrosových zetek vařilly švajcem. Protože se to trochu vyžíhalo a bylo ve svárech méně pnutí - pak to tolik nepraskalo.


Lepič amatér :-)

Offline

 

#14 24-11-2023 17:51:27

alkoholik
Člen
Registrovaný: 09-04-2011
Příspěvky: 426

Re: Úprava ramu na moto

Placebo funguje i u svařování? Aneb věř a víra tvá zabrání praskání sváru.


Ať řežu sebevíc, furt je to krátký.

Offline

 

#15 24-11-2023 21:58:26

stanik84
Člen
Registrovaný: 05-02-2017
Příspěvky: 48

Re: Úprava ramu na moto

Amen :-)

Náhodou se tady Tebou bavím. Piš dál.


Lepič amatér :-)

Offline

 

#16 24-11-2023 23:17:12

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Úprava ramu na moto

Juraj.A napsal(a):

Frank napsal(a):

Martin111 napsal(a):

Zdravím všechny. Pracuji na projektu ,kdy chci dát do ramu motorky jiný, silnější motor.
No a otázka zní... Mohu ho bezpečně svarit?  A jak ? Musím vybrat stejný materiál pro úpravu?
Děkuji za postřehy.

Nedostatečné informace. Jaký materiál budete svařovat? Pro motocyklové rámy se používá zejména chrom-molybdenová ocel 25CrMo4.  Svařovací drát pro TIG by mohl být podle AWS A 5.28: ER 80S-G (EN ISO 21952-A: W CrMo1Si)
Více zde: https://certilas.com/en/product/sg-crmo1-tig

Už vidím, ako je taký rám motorky Javy 350 vyrobený z chróm-molybdénovej ocele. V prvom rade treba upresniť, aká motorka a aký materiál. Sú predsa aj hliníkové rámy, nie len oceľové.

Umíš číst??? Vždyť tam přece píšu, že jsou nedostatečné informace big_smile Nikde proboha nepíšu, že rám Jawy je určitě z chrom-moly steel! Píšu, že pro motocyklové rámy se tato ocel obvykle  používá a to jsou fakta. Ty s určitostí víš z čeho Jawa vyráběla rámy? Proč jsi to jsem tedy nedal? A dále píšu, že si to má dotyčný nechat ověřit, nejlépe  na spectrometru... A že existují i Al-alloy rámy, no to je mi novinka! big_smile

Offline

 

#17 25-11-2023 12:31:33

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Úprava ramu na moto

Martin111 napsal(a):

No měla by to být zbrusu nová motorka ... smile)  jen zatím nevím kde vzít ram...
Dnes mi rámařská firma Mikovci odmítli zakázku z důvodu vytížení.
Tak budu taky shánět někoho kdo by to asi udělal.
Protože nemám ani svarečku.
..no spíš to chci nechat na někom kdo to má v ruce...
Nehodlám se zabít.

nová motorka... zkraje jsi psal něco jiného
na trhu existuje nekonečné množství hotových motorek všech kategorií.

také občas po mě někdo chce nějakou práci, nějaký naivní zákazník kterému bych pracně vysvětloval že jsou jakési náklady o kterých nemá ponětí a byl by na mě na.sranej - tak mu jen slušně odpovím že nemám kapacity.

bylo by fajn kdyby každý přispěvovatel měl v avataru fotografii - aby bylo včas jasné kdo píše.

vážím si mladých nezkušených kluků kteří se zajímají i o něco jiného než zírat do ajfounů na shorty smile
tedy - nic ve zlým

čau staníku84 smile ty čtyrhrany na jeřábovou dráhu zatím nikde nic

edit: Franku ahoj! nenech zlobu cloumat tvým majestátem big_smile

Editoval bourač (25-11-2023 12:32:42)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#18 25-11-2023 13:44:42

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Úprava ramu na moto

Ahoj Bouračí. smile
To není zloba. Jen mně to trochu nadzvedlo, protože je to naprostá zbytečnost psát takové elaboráty. big_smile Nakonec on ten JurajA zřejmě má pravdu, což já nikde nepopíral, že rámy motorek Jawa nemusí být z Chom-molly steel. smile
Trochu jsem zapátral po užívaných materiálech a zde v tom odkazu dole, na stránce 25 je dokonce popis jednotlivých částí rámu použitý materiál. A vážně se jedná o nelegovanou uhl. ocel...
Jen to chce trochu hledat a dotyčný se dozví víc a nemusí se psát zbytečnosti. big_smile Takže takový rám lze potom svařit čímkoli obyčejným, třeba i rozpleteným drátěným ramínkem na šaty jako přídavným materiálem na TIG, nebo autogen... big_smile big_smile big_smile

https://dspace.tul.cz/server/api/core/b … 03/content

Offline

 

#19 25-11-2023 19:11:30

stanik84
Člen
Registrovaný: 05-02-2017
Příspěvky: 48

Re: Úprava ramu na moto

bourač napsal(a):

čau staníku84 smile ty čtyrhrany na jeřábovou dráhu zatím nikde nic

Ahoj Jirko. V pohodě, už ani nic nesháním. Přitáhl jsem teď pár tun nového. Dneska jsme něco postavili - Volvo s rukou (pěkně mu to svítí, dělal jsem mu dva týdny zpět světla :-D).
Myslel jsem si, jak to dobře půjde a kulový. Měl jsem sešroubovaný sloupy a vazník. Musel jsem to odšroubovat. Každý sloup stavět zvlášť.Pěkně se ty 6m sloupy kroutily vůči vazníku. Druhou řadu s tím zavětrovaným polem jsem svařil na zemi - poskládal, pobodoval paždíky, změřil úhlopříčku, bodnul větráky a pak to celý 3,15kama - ještě starý ZEZ (vaří perfektně) svařil. Zítra to půjde nahoru. Větráky jsou pětimetrový L100x100x10 - dva kříže nad sebou. Čekal jsem to vysoký, ale předčilo to moje očekávání :-D - je to na kopci - jeřábový hák bude s touhle kočkou někde v 3,8 metrech. Potřebuju ještě spalšit místo 3,2 tunovýho Bankána nějakýho nízkoprofilovýho Demaga - něco takového : https://www.demagcranes.com/cs/dvr-rope-hoist
Mám jen tunovýho a to je pro mě málo - pro to, co v té hale chci dělat.

Martin111:  Něco ještě k těm rámům, pročti si tohle. Snad ti to dá odpověď na pár otázek ... https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_s … _id=191719


Lepič amatér :-)

Offline

 

#20 25-11-2023 19:56:42

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4730
Web

Re: Úprava ramu na moto

na toho Demaga bacha, mám kočku 1t se 7mi metrovým řetězem. Maká skvěle ale řetěz je krátký (pro mojí činnost)
chtěl jsem řetěz nahradit delším a při tom zjistil že Demag má vlastní soukromou řadu řetězů které se o pár desetin liší od tech standardizovaných.
  Někdy v budoucnu kočku vykuchám, upravím zuby na řetězových kolech na příslušnou rozteč.
Demag umí dodat jakýkoliv svůj řetěz ale já ho neumím zaplatit.
Ta rozteč článků je menší než standard pevnostních řetězů = kola půjdou upravit, opačně by to nešlo.

Editoval bourač (25-11-2023 19:58:48)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#21 25-11-2023 23:50:09

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: Úprava ramu na moto

Dobrý den
Rámy motocyklů Jawa se svařovaly v Praze ve Strašnicích, elektrodami EB 223, konkrétně těmi, co jsem vám dnes vyfotil.
Zdravím Štěpán
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/303_img_4145.jpg

Editoval Štěpán (25-11-2023 23:51:57)

Offline

 

#22 26-11-2023 01:59:45

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Úprava ramu na moto

Štěpán napsal(a):

Dobrý den
Rámy motocyklů Jawa se svařovaly v Praze ve Strašnicích, elektrodami EB 223, konkrétně těmi, co jsem vám dnes vyfotil.
Zdravím Štěpán
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … g_4145.jpg

Tak to je velmi zajímavý poznatek. To naprosto mění situaci. Takže stará Jawa(komunistická) nakonec asi používala na ty rámy legovanou ocel. Ty elektrody nejsou určené pro tzv. bláto, nelegovanou ocel. Mohl byste prosím opsat to chem. složení elektrody? Z toho obrázku to moc čitelné není. Každopádně EB 223 je mírně legovaná elektroda. Díky, je to jen pro moji orientaci.

Offline

 

#23 26-11-2023 13:23:12

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4897

Re: Úprava ramu na moto

Franku, pohledal jsem a mělo by to být takto: EB223: C: 0,17; Mn: 0,76; Si: 0,2; Cr: 1,15
ESAB udává jako náhradu OK-78.16, která má složení: C: 0,12-0,24; Si: 0,2-0,6; Mn: 0,5-1,1; P;S;: max 0,02; Cr: 0,8-1,2; Mo: 0,15-0,25.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#24 26-11-2023 14:03:32

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2440
Web

Re: Úprava ramu na moto

Famater napsal(a):

Franku, pohledal jsem a mělo by to být takto: EB223: C: 0,17; Mn: 0,76; Si: 0,2; Cr: 1,15
ESAB udává jako náhradu OK-78.16, která má složení: C: 0,12-0,24; Si: 0,2-0,6; Mn: 0,5-1,1; P;S;: max 0,02; Cr: 0,8-1,2; Mo: 0,15-0,25.

Pane  Famater - Děkuji velmi! smile
Takže to odpovídá chem. složení Chrom-moly steel 25CrMo4: https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle … sAllowed=y
C 0,22 - Mn 0,90 - Si 0,40 - Cr 0,90 až 1,25  - Mo 0,15 až 0,30

Takže z celkové diskuse zde vyplývá, že stará výroba rámů motorek Jawa byla vyráběna z oceli Chrom-moly... Zatím co rámy těch nových, jako Jawa 650 OHC jsou vyráběny z nelegované uhlíkové oceli. smile Alespoň podle tohoto sdělení:
https://dspace.tul.cz/server/api/core/b … 03/content
V tom případě pro opravy a svařování starých rámů Jawa platí použít tyto příd. materiály pro jednotlivé metody svařování:
ER100S-G pro TIG. většinou by postačil ER80S-D2 filler wire.
E90C-D2 je cored wire pro MIG welding Chrommoly Steel.
OK-78.16 a nebo eq. E 8018 and E 9018 obalené elektrody.

Editoval Frank (26-11-2023 14:06:25)

Offline

 

#25 27-11-2023 23:00:12

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 197

Re: Úprava ramu na moto

Dobrý den
Na krabici elektrod EB 223 je uvedeno následujicí složení C 0,15  Mn 0,8  Si 0,4  Cr1  Mo 0,2  "elektroda s basickým obalem pro svařování leteckých konstrukcí "
Ještě bych chtěl pro upřesnění doplnit, že těmito elektrodami se svařovalo v Jawě v Praze ve Strašnicích, čím se svařovalo v Jawě v Týnci nad Sázavou nevím. Zdravím Štěpán

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče