SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím
Dostal som sa k tejto nabíjačke, žiaľ niekto sa v nej šprtal. Vo vnútri nebola zapojená a ak už aj niečo bolo zapojené, tak to nebolo podľa schémy, ktorú som našiel na internete. Snažil som sa to podľa schémy zapojiť, žiaľ neúspešne. Napätia na jednotlivých rozsahoch nemalí potrebnú hodnotu, niektoré hodnoty boli menšia ako polovica menovitej hodnoty.
Chcel by som sa preto opýtať, ako postupovať pri oprave tejto nabíjačky a hlavne ako ju správne zapojiť tak, aby fungovala ako má.
Prikladám ešte schému, podľa ktorej som nabíjačku zapájal + ešte foto transformátora z nabíjačky.
https://photos.app.goo.gl/kBH9xT4AxfWjHyKXA
Offline
Schema je správné. Základem opravy musí být dobré trafo a správné zapojení sekundárních vinutí. Vinutí a přepínač vlevo dole slouží k volbě napětí baterie 6-12-24-36-48V, sekundární vinutí uprostřed slouží k vyrovnávání rozdílů potřebného napětí při stárnutí selenového usměrňovače (svorky A,B,C,D a E) a přepojuje se propojkou přímo na svorkovnici (naznačená propojka je v pozici, jak byla nabíječka dodávána nová, v rámci servisu se pak propojka přemisťovala jak se zvětšoval úbytek napětí na usměrňovači). Osmipolohový přepínač vpravo a vinutí mezi X a V0 až V7 slouží k přepínání odboček k regulaci nabíjecího proudu. Všechna tři vinutí musí být zapojena správně svými začátky a konci tak, aby se napětí sčítala. To je třeba zkontrolovat střídavým voltmetrem na vývodech trafa a na přívodu k usměrňovači.
Problém může být ve stavu selénového (deskového) usměrňovače. Ty bývají po létech vypálené a vystárlé. Ten se již nesežene a jediná možná náhrada je křemíkovými diodami s chladiči. Nedoporučuji však moderní diodové můstky v hliníkové kostce. Ty se velice špatně chladí a dlouhodobě nevydrží deklarovaný proud, optimální jsou alternátorové diody 20 až 30A nalisované do žebrovaných chladičů. V případě použití křemíkových diod se propojka mezi kontakty A až E nechává tak, jak je na schématu naznačena a je třeba zkontrolovat, aby na nejvyšším stupni regulace nebyl překročen nabíjecí proud 10A při středně vybité baterii.
Obecně je třeba zkontrolovat správnou činnost všech přepínačů. Ty je třeba vyfoukat stlačeným vzduchem a proměřit, že převádějí ve všech polohách ohmetrem. U hl. vypínače je třeba zkontrolovat zejména kontakt, který spíná kladný pól akku k ampérmetru ( vpravo nahoře levý kontakt spojený s výstupní pojistkou) . Ten trpí nabíjecím proudem a bývá vyhřátý. Některá provedení nabíječky ho neměla zapojený, na některých je přemostěný.
Jedná se o velice spolehlivý typ nabíječky, ale je třeba uvažovat, že je 50 až 60 let stará. Vyráběla se v Rokytnici nad Jizerou, v závodě, který kdysi patřil pod ČKD, později pod Elektropřístroj a nyní je to samostatný podnik Eprona, který stále vyrábí nabíječky, ale úplně jiné.
Offline
Pokud se ta nabíječka má používat často, tak by asi bylo taky dobré zjistit, kolik elektřiny bere (to trafo) naprázdno a jakou má účinnost při nabíjení. Jestli při dnešních cenách elektřiny nebude úspornější nabíjet nějakou současnou impulzní nabíječkou.
Případně pokud by nabíječka byla jen málo využitá při nabíjení akumulátorů s výrazně menší kapacitou než dovoluje, nová nabíječka přesně na míru akumulátoru nebo jenom o 10 - 20 % víc by nejspíš taky uspořila.
K těm přepínačům, nešly by vyčistit tak, že by se ponořily do izopropylalkoholu anebo jím aspoň pořádně vyčistil vnitřek? Když už se nedají rozebrat a vyčistit ty kontakty ručně?
Izopropylalkohol by měl rozpustit olejovité a sazovité nečistoty na kontaktech a přitom nenapadat plastové díly a neměnit je. Snad s výjimkou hodně měkké gumy nebo hodně měkkého plastu, které by mohly poněkud ztvrdnout. Ty ale v takových přepínačích obvykle nebývají. Nebo pokud ano, už ztvrdlé jsou.
Offline
Ano , je stará a vydrží ještě nejméně jednu takovou dobu sloužit . Mezitím vyhodíš 10 elektronických . Selen se nevypálí , ani nezkoroduje , ale tzv. otráví a ztratí vlastnosti . Ten selen měl jednu perfektní vlastnost , choval se jako proměnný odpor , při snižujícímse proudu bylo na výstupu stále vyšší napětí . Takže pozor , při použití křemíkových diod je nabíječka tvrdší . Takže pokud by jsi ji používal dříve se selenem , tak nyní budeš nabíjet o stupeň níže . V žádném případě přepínače v ničem nenamáčej ! Aretaci spíše můžeš trochu přimáznout , kontakty skoro neviditelně . Předtím , pokud budou zlobit , jinak na ně nesahej , tak přepucovat hadříkem od prachu . Získal jsi věc , která je spolehlivá a klidně tě funkční přežije . Ztráty v těchto strojích bývají velmi malé (v trafu) protože v minulé době se vyráběly předimenzované . Takže stará trafa i po dlouhodobém provozu bez zatížení zůstala studená . Dnešní mají s klidem 50-70°C .
Offline
to Radim: Přepínače rozhodně nemáčet v jakémkoliv odmašťovadle, vačky a aretační mechanismus jsou od výroby namazané, což je třeba pro správný chod a malé opotřebení. Navíc by se mastnota dostala tam, kde nepatří. Přepínače rozebrat lze, ale chce to zkušenosti a trpělivost. Většinou je to zbytečné. Elektronické nabíječky jsou dobré, pokud se použijí na dobíjení, kde se využije samočinné odpojení na konci nabíjení. Pokud potřebuji rychle dobít, není nad staré nabíječky, dávají velký proud a pracují i při baterii vybité téměř na nulu, což mnoho elektronických nabíječek vyhodnotí jako vadnou nebo nepřipojenou baterii.
to bobobo: Selenové usměrňovače "otráví" hlavně rtuťové páry, ty se snad v běžné domácnosti ani dílně nevyskytují, to by bylo velice špatné pro člověka. Selénové desky se vypálí zkraty, z hliníkové nosné desky se nanesená vrstva selenu oddělí a začne se loupat. Není to úplně nejčastější, ale občas se to vidí.
Ekonomika provozu je dnes také důležitá, určitě není tato nabíječka z více důvodů vhodná k nabíjení motocyklových a podobných akku s malými kapacitami. Ovšem pro akku o kapacitě 80 až 180Ah je nenahraditelná. Nabíječkou z Lidla se bude (ta 180 Ah) nabíjet dva dny a čas jsou také peníze.
Ještě dodám:
Tak jsem si řekl, že bude užitečné změřit vlastní spotřebu trafa. SuJ 122 tady nemám, ale s obdobnýmí parametry byla její nástupkyně NB 22a, kterou jsem změřil. Také má selenový usměrňovač a je stejný výrobce, konstrukčně asi o 10 let mladší. Vlastní činný odběr trafa je 22W. Přitom se jedná o trafo 1kVA a nabíjecí proudy jsou do 24V 20A (rychlé nab. až 30A/30min) a do 48V 10A. (proud a napětí se reguluje posuvem kladek po sekundárním vinutí trafa, čili obdobně bezeztrátově jako přepínáním odboček). Jak je vidět, kvalitně udělané trafo má minimální vlastní odběr, také se naprázdno nehřeje. Stačí kvalitní plechy jádra a zamezit vzniku vířivých proudů v něm. Pro porovnání jsem změřil elektronickou nabíječku CTEK s proudem 5A a ta má odběr naprázdno 3W.
Editoval VašekP (02-09-2022 14:55:38)
Offline
Ale houby . Zde nejde o kvalitní plechy , zde jde jednoznačně o malé sycení v Gaussech .
Offline
O plechy jde, musí být izolované, stará trafa mívala plechy s papírovým polepem, novější jsou lakovaná, důležitý je i materiál plechu, na jádra je třeba křemičitý plech. Také svorníky stahující jádro musí být izolované. Tím se omezí vířivé proudy a zahřívání jádra. Samozřejmě záleží na výpočtu trafa, pokud se nešetří a je sycení nižší, je to lépe ze všech hledisek. Mnoho dnešních traf je navinutých tak, jak kdyby měla být provozována na 60 Hz - malé jádro, malý počet závitů.
Editoval VašekP (02-09-2022 21:38:45)
Offline
VašekP napsal(a):
Mnoho dnešních traf je navinutých tak, jak kdyby měla být provozována na 60 Hz - malé jádro, malý počet závitů.
V USA by měl být kmitočet 60 Hz. Tak jestli se pro výpočet trafa použila nějaká kalkulačka vyvinutá tam, takže logicky pro těch 60 Hz... Nebo v Asii vinou ty trafa stejně bez ohledu, jestli jsou pro USA nebo Evropu, lamám stačí, že to je pro síťové napětí 220 nebo 230 a kupují...
Offline
MrWifiHifi napsal(a):
Zdravím
Dostal som sa k tejto nabíjačke, žiaľ niekto sa v nej šprtal. Vo vnútri nebola zapojená a ak už aj niečo bolo zapojené, tak to nebolo podľa schémy, ktorú som našiel na internete. Snažil som sa to podľa schémy zapojiť, žiaľ neúspešne. Napätia na jednotlivých rozsahoch nemalí potrebnú hodnotu, niektoré hodnoty boli menšia ako polovica menovitej hodnoty.
Chcel by som sa preto opýtať, ako postupovať pri oprave tejto nabíjačky a hlavne ako ju správne zapojiť tak, aby fungovala ako má.
Prikladám ešte schému, podľa ktorej som nabíjačku zapájal + ešte foto transformátora z nabíjačky.
https://photos.app.goo.gl/kBH9xT4AxfWjHyKXA
Bola by to veľká náhoda, ale pred časom som riešil takmer totožný prípad. Nabíjačka vraj bola na oprave vo vojenskej opravovni ale po tej oprave nefungovala správne. Nemal som ani schému a takmer všetky vývody k prepínačom boli odpojené alebo zle zapojené, keďže majiteľ sa pokúsil o svojpomocnú opravu. Schému som si nakreslil podľa logiky a nakoniec majiteľ aj našiel kryt, na ktorom bola schéma nalepená. Tá schéma bola nakoniec totožná s tou mojou, ale to zapojenie vývodov podľa očíslovanej svorkovnici neviedlo k úspechu. Po podrobnej prehliadke trafa bolo zistené, že trafo bolo v opravovni menené. Vývody z trafa boli pekne ukážkovo vytvarované, ale v samotnom zapojení bola fatálna chyba. Koncový vývod ktorý mal byť pripojený k usmerňovaču (6V), bol namiesto neho pripojený opačný koniec vinutia (U3).
Ak by sa aj v tomto prípade jednalo o rovnakú chybu, bola by to obrovská náhoda, ale znamenalo by to, že to opravoval ten istý "odborník".
Offline
Radim napsal(a):
V USA by měl být kmitočet 60 Hz.
Nebo v Asii vinou ty trafa stejně bez ohledu, jestli jsou pro USA nebo Evropu, lamám stačí, že to je pro síťové napětí 220 nebo 230 a kupují...
Sítě s kmitočtem 60Hz jsou v mnoha zemích, nejen USA. Celá sev. Amerika, část jižní Ameriky, ostrovy Kuba, Haiti a Puerto Rico, různé další ostrovy na západní polokouli, dále část Asie, např. Taiwan, Jížní Korea, část Japonska, Filipíny a africká Liberie, Saudská Arabie.
Myslím, že jsi trefil hřebíček na hlavičku, lamám stačí, že trafo je menší, ušetří se materiál a práce. Celkem snadno se toto dá odzkoušet pomocí regulačního trafa. Trafa označená 220 až 230V navinutá pro 60 Hz se přestanou přehřívat při napájení sníženým napětím na zhruba 180V.
Offline
Trafo je velice účinný zařízení a jeho ztráty jsou 0,5%, nejhůře 10%. A ztráty jsou to, co se mění v teplo. Není důvod, proč by se měly trafa na 230V přestat přehřívat snížením vstupního napětí. Spíš to bude horší, napájené zařízení bude dostávat mín štávy a lze jen spekulovat zda zkolabuje či se odpojí. Pravdou je, že se šetří a mnohá trafa jsou poddimenzovaný a pak při nepatrném nárůstu spotřeby to nezvládnou.
Jinak je tomu u spínaných zdrojů, kde je také trafo, jen kmitočet je dán spínaným zdrojem. Přes zpětnou vazbu dochází k regulaci výstupního napětí a umožnuje to napájet spínaný zdroj 120V nebo 230V. Zdroj to ureguluje. Samozřejmě nároky na součástky a ztráty jsou jiný při napájení 120V nebo 230V.
Editoval Charon (06-09-2022 08:12:50)
Offline
To, co píše Vašek je pravda. Snížením napětí také úměrně klesne magnetizační proud, při kterém nedochází k plnému nasycení jádra. Plně nasycené jádro se v daném časovém okamžiku chová jako vzduchová cívka - má tedy velmi nízkou reaktancí a tudíž primárem prochází vyšší proud. Vyšší proud automaticky znamená vyšší tepelné ztráty v mědi. Přesycené jádro též způsobuje neharmonický průběh magnetizačního proudu, které přímo vede na snížení kvality rozvodné sítě.
Online
Pokud se použije trafo navinuté (spočítané) na 60 Hz v síti 50 Hz, je třeba snížit napájecí napětí o 20%, aby zůstal zachovaný magnetizační proud. To jsem se snažil vysvětlit bez zacházení do přílišných odborných termínů. V okamžiku přesycení jádra začne magnetizační proud prudce stoupat a způsobuje zahřívání trafa. To hovořím o trafu v režimu naprázdno, bez zátěže. Snížení napětí není míněné jako řešení použití nevhodného trafa, protože se samozřejmě sníží také sekundární napětí, což může vést ke špatné funkci až poškození zařízení. To je spíše způsob, jak se přesvědčit, že trafo je na 60 Hz. Pokud je trafo poddimenzované výkonově, tak to je zase jiný problém. V tom případě se přehřívá vinutí zatížené vyšším proudem, než na jaký je spočítané. Takové trafo se nemusí zahřívat naprázdno.
O spínaných zdrojích zde nehovoříme, tam jsou jiné možnosti provozu. Zase záleží, jak je zařízení navrženo a je třeba dodržet pracovní podmínky dané technickými parametry.
Offline
Ale zase houby s voctem . Zde se projevuje tzv. katování kostů . Ztráty platí uživatel a tak navrhnu trafo tak , aby mělo co nejmíň mědi i železa . Že je za provozu žhavé a dříve dojde k proražení mi nevadí , když je to po záruce . Trafo navržené na 60Hz by nikdy nesneslo 50Hz trvale . Dnešní trafa jsou jen "optimalizovaná" . Vždyť je vidět na vpodstatě všech spotřebkách , všechno hřeje jako blázen , i když by se dalo udělat větrání a dát chladiče . Ale proč ? Je třeba točit materiál . Takže jsem dnes uvedl do chodu nový modem a za půl hodiny se na vnějším plastu nedal přitlačit prst . Taky dlouho nepřežije . Nebo ho v záruce otevřu a nějaký vnitřní procák přidělám chladič . Třeba to dýl vydrží a já budu bez záruky .........
Offline
Párkrát jsem si všimnul, že tam dali stabec na hranici parametrů bez chlazení. Takže u malých zdrojů následovala výměna za totéž, ale na 10x větší proudovou zátěž (většinou se bez problému vejde) a je po problému. Teplota klesne na úroveň ,,vlažno,,...
Offline
Bobobo, vysvětli mi, jak v dnešních zařízeních dodatečně namontuješ chladič na procesor.
Offline
Bobobo má pravdu, pár ušetřených centů na kusu se v případě série docela projeví. A nikdo nenutí výrobce aby vyráběli zařízení co dlouho vydrží, ač by to bylo příznivé jak pro uživatele tak ekologii. Naopak pro výrobce je výhodné když se to po záruce rozbije a může prodat další kus.
@VašekP, nejspíš chladič na obvod nalepí. Chladící plocha i malým chladičem naroste několikanásobně a to je znát.
@bobobo, pokud lepíš, prosím o uvedení jaké používáš lepidlo a jak dobře to jde pak sundat.
Offline
Charon: Přesně tak.
Já mám naštěstí takové podmínky, že ani v létě za slunečního žáru není u mě nějaká vysoká teplota 30 - 35 st C a podobně jako někde v rozpáleném paneláku. Takže i ty poněkud vykostované kousky u mne docela drží.
Editoval Radim (06-09-2022 08:28:44)
Offline
Jednoduše , udělám do krytu díru a ztratím záruku , ale získám chlazený procesor s dlouhou výdrží . Vyber si . Však to o té záruce píši hned výše ....
Offline
Jak prosté, milý Watsone.
Offline
bobobo napsal(a):
Ale zase houby s voctem. Takže jsem dnes uvedl do chodu nový modem a za půl hodiny se na vnějším plastu nedal přitlačit prst. Taky dlouho nepřežije. Nebo ho v záruce otevřu a nějaký vnitřní procák přidělám chladič .
Zase houby s voctem, žádný chladič tam nepřidělá, jenom silácké řeči, ale všechno ví.
Offline
Tak když tam bude klasické pouzdro s rovným povrchem, tak tam ten chladič přilepit může, i za cenu toho, že se potom modem nevejde do krabičky. Ale když tam budou IO zapouzdřené do plastových plivanců, tak tam nezmůže nic.
Offline
To jsme dělali již v 90. létech u dvou typů procesorů v televizích, kde docházelo k zamrznutí DO pravidelně po asi třech hodinách provozu. Dělaly to procesory v bakelitovém pouzdru o 44 nožičkách na rozteči 1,78mm. Přesně opracovaný žebrový chladič se nalepil epoxidem na pouzdro a bylo po problému. S místem samozřejmě nebyl problém, v TV s klasickou obrazovkou bylo místa dost. Dnes ve stísněných konstrukcích s SMD součástkami to už není snadné a mnohdy ani možné. A nejsem si jistý, že pouhý otvor v krytu nad součástkou situaci nějak zásadně změní.
Offline
Bobobo myslem som na teba s tym modemom. A dnes som skusal rukou teplotu a 3modemy v dome horuce tak,ze by sa na nich dali vajcia prazit Skoro ako v 90 rokoch na teslackych alebo seak zosilnovacoch A jeden dokonca po 4 hodinach treba vypnut z siete aby zase fungoval. Ze asi sa tiez pozriem dovnutra ci sa da dobastit neaky chladic Kuva to je doba
Offline
Já mám na svém modemu na místě, kde hřeje , teplotu tak 45 st C. A zdroj, 12 V tuším 1 A ještě trasformátorový taky tak podobně. Teplotní výkon obojího odhaduji mezi 10 - 20 W. Přitom je to Čína Huawei. Harddisk v počítači tak 30 - 35 st c, chladič procesoru (Intel Atom) taky tak nějak. Chladič chipsetu na základní desce tak 45 st C.
Offline