SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravim majstri. Chcel by som poprosit o radu, pomoc pozehnanie. Potrebujem navarit na hlinikovu kostru bajku material, tak aby sa zvacsila plocha na upnutie kolesa. No a teraz :-) Mam tu tolko ospevovanu zvaracku z Lidla, kupil som ju ku Game 1650 a MIG je skratka parada. Ta Lidlacka zvarala krasne aj tak, ale co to som v nej pomenil a zvara este krajsie lepsie. Prekvapivo zvara velmi dobre aj hlinik, aj bez teflonoveho bovdenu samozrejme pod Argonom. No a chcel by som tam navarit material, viete mi dat nejake rady, aby to bolo co najlepsie. Je to relativne mala plocha, treba to aj predhrievat, ci nie je treba? Dakujem krasne za vsetky rady. Aj by som pridal fotky, ako to zvara hlinik, a co to chcem vlastne navarit, ale neviem ako. :-) Viem, ze kostra asi nie je obyc. hlinik, ale nejak verim, ze ten matros na to chyti a splni to ucel.
Offline
Přece jen by bylo dobré zjistit, z jakého typu materiálu ten základní díl je. Některé materiály, používané na Al kostrách jízdních kol, nemají zrovna moc velkou snahu se dobře spojit s nesprávným přídavným materiálem. Proto se asi nenajde nikdo, kdo napíše "Zavař to, bude to OK". A zodpovědnost stejně bude vždy jen na tobě, ať napíše kdokoli cokoli.
Offline
Pokud se jedná jen o trochu moderní rám kola, byl bych *velmi* opatrný. Stěna rámu je tenká (a dohání se to průměrem trubek).
Snad bych si zkusil někde sehnat prasklý rám (měl jsem kdysi, ale zahodil) a ověřil možnosti, ale i tak se materiály mohou lišit.
Hlavně stávající rám nezničit...
Pokud by se navářelo na už existující návar (tedy ne přímo na trubku) tak snad.
Offline
Jasne rozumiem, varit na trubky by som sa neodvazil, vrtal som do trubiek lisovacie matice a ta stena nema asi ani 2 mm. Potrebujem navarit material na vydlicku v ktorej drzi oska. Mam bajk prerobeny na elektro a oska motora je vacsia ako povodna z bokov skosena a dotahovacia sroba tym padom drzi iba akoby na polovici svojej plochy a koleso sa mi povoluje. Preto chcem zvacsit dosadaciu plochu sroby. Darmo, ocelovy ram na taketo veci je lepsi, hlinik je makky a sroba sa po nom sklzava. Posielam foto pre ilustraciu, snad ju bude vidno.
Offline
jf: podle popisu to spis vypada, ze spis chce navarovat na "patky", do kterych je upnuta osa kola. Takze to by dute byt nemuselo. I kdyz je fakt, ze kolo uz jsem nejakych 15 let nekupoval, mozna to dneska vypada jinak.
EDIT: tak nez jsem to napsal, pribyl dalsi prispevek s obrazkem
Editoval E-Ryc (21-01-2022 08:01:33)
Offline
Offline
6061 alebo 7005 su najčastejšie používané alu zliatiny na bicyklove rámy
Offline
Tak me napadlo, jsou ty patky vubec "hlinik"? Mam takovy pocit, ze obcas byvaly ocelove a pripajene mosazi.
Offline
Nie nie, je to hlinik. Je to makke ako blato. Uz to ma pripravene, obrusene. Bodaj by to bola ocelj, ale nie je.
Offline
Ještě žes tam dal tu fotku.
Ty chceš nastavit patku a to dokonce jen na místech, která nejsou nosná pro připevnění osy. Takže tam bych neviděl problém. Ale:
1) chtělo by to TIG, ne MLL (MIG lepičku z Lídlu )
2) bylo by dobré mít to ze stejného materiálu, jako je stávající patka. Ty by šlo zajistit tak, že si koupíš náhradní šroubovací patku k nějakýmu levnýmu rámu, část jí použiješ jako přídavnej materiál a kousky z ní navaříš na stávající patku. Doporučil bych větší kousky a opracovat, až to bude přivařené
3) problém je následná technologie; ty rámy se po svaření celý tepelně upravujou, aby svár dostal stejný vlastnosti, jako materiál původní
4) klidně může být, že materiál patek nebude 7005 (6061 dělá snad jen Cannondale), ale nějaká levná slitina, (6082, 6063, 5083 ..). Ta patka je tlustá a u levnejch kol budou pravděpodobně šetřit, kde to půjde. Pak by tam šlo přivařit kus třeba z hliníkovýho plocháče (6060, 6063) běžným přídavným materiálem. Po svaření bych svár asi jemně překoval palicí (zlepšej se trochu mechanický vlastnosti), nechal den-dva v klidu a teprve potom opracoval do finální podoby.
Shrnuto - pokud nemáš zkušenosti se svařováním hliníku, tak to nedělej. Pravděpodobně zničíš patku a tím i celej rám.
Pokud máš někoho, kdo hliník umí a má TIG, tak ano; to co tam chceš přidat není nosné a i když to nebude mít stejnou pevnost, jako zbytek rámu, nebude to vadit. Nesmí to ve sváru prasknout.
Editoval pafik1605 (21-01-2022 10:00:49)
Offline
Trochu mimo téma, ale možná je to hlavní příčina povolování. Doporučil bych podstatně lépe konstrukčně vyřešit záchyt reakce od motoru, ta prasárnička s hadicovou sponkou moc důvěry nebudí, určitě se to v tom místě navzájem mírně pohybuje a tím dochází k uvolnění svěrného spoje hřídele motoru s vidlicí kola.
Bylo by dobré, vyrobit záchyt reakce nový, s pořádného materiálu, delší (tak do třetiny délky vidlice) a na konci ho k vidlici přimontovat pomocí řádné plechové objímky, ne hadicovou sponkou. Pokud je to pořádný motor, s pořádným točivým momentem, tak je vhodné dát záchyt reakce na obě strany vidlice.
Offline
keby že to viem odborne zvariť (v prípravku) tak vymenim obidve patky za také aké potrebujem aby bola pevnejšie, než to takto dolepovať, ostatne diery na blatniky a tak dovrtam neskor podla potreby.
Offline
AndyS napsal(a):
keby že to viem odborne zvariť (v prípravku) tak vymenim obidve patky za také aké potrebujem aby bola pevnejšie, než to takto dolepovať, ostatne diery na blatniky a tak dovrtam neskor podla potreby.
Jasně, takže místo abys svařoval pravděpodobně blátěnej materiál, kde na tom moc nezáleží a kde není svar namáhanej, tak sáhneš do konstrukce rámu a budeš svařovat tenkostěnné trubky s masivním hliníkem. Tak hodně štěstí ....
Offline
pafik: ano, ked to vedeli zvariť ti predo mnou tak to musí isť. ked sa bojiš nechod do lesa..
inak by som na tie diely potiahol iba par huseniek na seba a zabrusil boky aby ta skrutka dosadla na plochu a neriešil to..
Editoval AndyS (21-01-2022 14:46:11)
Offline
Andy, to máš jistě pravdu, ale věděli přesně o jaký materiál jde, s největší pravděpodobností postup a vše ostatní připravoval technolog. Měli to čisté bez barvy, špíny a možná také pár kousků zmrvili při zkoušení. Každá výroba se nějak připravuje, v případě oprav to není možné, materiál se odhaduje, svár se zkouší. A někdy se to nepovede. Proto je nejlepší použít nejméně problematické postupy a nejmenší zásah.
Offline
Bublifuk - predpokladam ze si s tym strojom kupil drot AlMg5. Cela tvoja praca by mala spocivat v prehlbeni toho U kde uchytavas osku kolesa. Prehlbenim myslim nadvarenim podla cervenych ciar podla obrazku na prispevku c.4. Proste s tymto drotom pomalicky, aby si to cele neprehrial a aby sa to nerozpadlo, nadvaris to U do vysky, aby sa ti tam ta matica normalne oprela o material.. Samozrejme to nadvarenie nebude vyzerat na prvy pohlad nejako elegantne a fotogenicky. To dorobis bruskou a pilnikom..
Editoval vyrobca (21-01-2022 16:13:47)
Offline
vyrobca napsal(a):
Bublifuk - predpokladam ze si s tym strojom kupil drot AlMg5. Cela tvoja praca by mala spocivat v prehlbeni toho U kde uchytavas osku kolesa. Prehlbenim myslim nadvarenim podla cervenych ciar podla obrazku na prispevku c.4. Proste s tymto drotom pomalicky, aby si to cele neprehrial a aby sa to nerozpadlo, nadvaris to U do vysky, aby sa ti tam ta matica normalne oprela o material.. Samozrejme to nadvarenie nebude vyzerat na prvy pohlad nejako elegantne a fotogenicky. To dorobis bruskou a pilnikom..
To by samozřejmě taky šlo, zvlášt když by to podložil z jedný strany kusem měděnýho plechu. Ale tenhle postup už je hodně amatérský
Offline
pafik1605 napsal(a):
Ještě žes tam dal tu fotku.
Ty chceš nastavit patku a to dokonce jen na místech, která nejsou nosná pro připevnění osy. Takže tam bych neviděl problém. Ale:
1) chtělo by to TIG, ne MLL (MIG lepičku z Lídlu )
2) bylo by dobré mít to ze stejného materiálu, jako je stávající patka. Ty by šlo zajistit tak, že si koupíš náhradní šroubovací patku k nějakýmu levnýmu rámu, část jí použiješ jako přídavnej materiál a kousky z ní navaříš na stávající patku. Doporučil bych větší kousky a opracovat, až to bude přivařené
3) problém je následná technologie; ty rámy se po svaření celý tepelně upravujou, aby svár dostal stejný vlastnosti, jako materiál původní
4) klidně může být, že materiál patek nebude 7005 (6061 dělá snad jen Cannondale), ale nějaká levná slitina, (6082, 6063, 5083 ..). Ta patka je tlustá a u levnejch kol budou pravděpodobně šetřit, kde to půjde. Pak by tam šlo přivařit kus třeba z hliníkovýho plocháče (6060, 6063) běžným přídavným materiálem. Po svaření bych svár asi jemně překoval palicí (zlepšej se trochu mechanický vlastnosti), nechal den-dva v klidu a teprve potom opracoval do finální podoby.
Shrnuto - pokud nemáš zkušenosti se svařováním hliníku, tak to nedělej. Pravděpodobně zničíš patku a tím i celej rám.
Pokud máš někoho, kdo hliník umí a má TIG, tak ano; to co tam chceš přidat není nosné a i když to nebude mít stejnou pevnost, jako zbytek rámu, nebude to vadit. Nesmí to ve sváru prasknout.
K bodu 1. "chtělo by to TIG, ne MLL (MIG lepičku z Lídlu"
Pridal si sa na stranu tých, ktorí tú zváračku videli v Lídli na polici, v živote ju nemali ani len zapnutú, tobôž nie že by ňou niečo skúsilo zvariť, ale kopec múdrych rečí to áno. Vyskúšaj najprv a potom kritizuj. Na prekvapenie varí Al úplne v pohode.
Offline
pafik, a co by si tam chcel carovat s migom? to je najrychlejsie a najjednoduchsie riesenie.. ked to pokazi, tak to cele odbrusi a bude tam kde zacal.. :-)
Offline
Pre Vyrobca. Dikes, za radu, nakoniec som to urobil presne tak alo si napisal :-l) sice to teraz vyzera dost nevzhladne, ale zajtra to budem brusit, frezovat do tvaru, snad to teda bude drzat, uvidime.
Pre Maxipes_Fik, no motor ma vykon cca 1800 Wattov, nie je to vela ale ani malo, ale je to celkom slusne :-). No ten "prenasac momentu" alebo ako to nazvat zatial celkom plnil ulohuje tam hlavne aj preto, ze uz keby sa mi uplne povolili sroby, tak udrzi koleso v tych Uckach. Problem je ale fakt v tom, ze predtym som mal tento motor na ocelovom rame, ale ucka boli ovela hlbsie a sroby som pritiahol tak raz za 1000 km, spravil som na tom biku 8000 km. No tu je ta plocha polovicna a defacto sa tie dotahovacie sroby po tom hliniku sklzavali. Idealne by bolo, keby isla oska cez oka, ale to nejde, lebo oska je pevna v motore. No, uvidim, ked to opracujem, co to povie. Ale vsetkych tvrdosijnich odporcov Lidl zvaracky, chcem ubezpecit, ze to zvara naozaj dobre, navyse s doplnenou tlmivkou a s novymi 25 mm2 medenymi kablami miesto 16 mm2 pomedeny hlinik. Teda na moje zvaranienuplne postacuje, na to, ze ku potrebujem tak 5 krat do roka a zatial vsetky zvary drzia a su aj aspon trosku pohladne :-)
Offline
Pro Bublifuka: s takovým motorem, dokud tam nebudeš mít řádný (bez vůlí a dost dlouhý) záchyt reakce točivého momentu motoru (nejlíp dva, na každé straně jeden), tak se Ti to bude povolovat furt až do té doby, než strhneš závit na hřídeli motoru nebo v maticích (nebo v obojím).
Nevím jestli pamatuješ jízdní kola, která měla v zadním náboji bubnovou brzdu (aktivovala se zpětným otočením pedálů) a ten náboj měl záchyt reakce od té brzdy, odhadem o délce asi 60 mm, na konci byl pomocí plechové objímky přimontován k vidlici. Maximální brzdný moment této brzdy je jistě o dost menší, než točivý moment tvého motoru, takže ta parodie na záchyt reakce, co tam podle fotek máš, určitě nemůže zajistit to co má, aby se nemohla hřídel ani o kousek pootáčet a uvolňovat tak svěrný spoj mezi hřídelí a vidlicí. To, co píšeš, cituji: "No ten "prenasac momentu" alebo ako to nazvat zatial celkom plnil ulohuje tam hlavne aj preto, ze uz keby sa mi uplne povolili sroby, tak udrzi koleso v tych Uckach", tak to skutečně není hlavní úloha toho záchytu reakce.
Offline
Je pravda, ze uz davnejsie som si chcel dat vypalit vacsie, toto som dostal k motoru a ako som pisal, urobil som s tym motorom na ocelovom rame uz 8000 km a nepovolovalo sa to. Ale to bola ocel, nie makky hlinik s polovicnou plochou o ktoru sa mohli matice opriet. Ale davam si to ako ulohu na tento tyzden si take rameno nakreslit a dat vypalit. :-).
Offline
Dá se to koupit origo v china . A jak je výše , udělej obě strany . A modli se , aby jsi neměl nehodu a na motor se nepodíval znalý policajt .
Offline