SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Dobrý den,
předem bych se chtěl omluvit všem svářečům, že jakož naprostý laik se jim seru do řemesla, které není vrtání police a vyžaduje léta praxe.
Zadruhé bych se chtěl omluvit všem, kteří zde již tisíckrát psali, že elektrodou se tenký plech svařovat NEDÁ,NEDÁ a NEDÁ, a nepochopit to může jen debil.
Přesto mám tu drzost se zde obrátit pro radu.
Dělám rekonstrukci podvozku auta, a přišel jsem na nepříjemnost ve formě prasklé nápravnice (karoserie), což je známá slabina BMW E46. Jelikož auto je garáži na špalcích, v podstatě holá karoserie, asi těžko s ním zajedu za odborníkem. Stejně tak pochybuji, že najdu profíka svářeče, co mi s COčkem dorazí si lehnout do malé garáže pár cm pod auto. Kupovat TIG či CO2 svářečku kvůli jednoho sváru je pitomost. Rozhodl jsem se tedy to riskovat a koupil výztužné plechy o síle 3 mm s tím, že to nějak zkusím tam invertorem navařit. I jen tak připatlané amatérsky mi přijde lepší jak prasklé.
Sílu plechu karoserie jsem neznal. Tušil jsem slabší, tak jsem si koupil bazilku OK 48.00 o síle 1,6 mm, proud na 50A. S rutilkou se mi dělá násobně lépe, ale dočetl jsem se, že tu nemůžu použít neboť pod autem ležím. Vyzkoušel jsem si to na stole s odřezky, sice dost slabota, ale dalo se to.
Pod autem to ale je úplně jiná story. Málo místa. prd vidím. Mám samozatmavovací kuklu, i na nejmenší stupeň nevidím kde tu elektrodu vedu, není problém sjet z cesty. Mám problém ty bazilky zapálit, nemám tu praxi, a to si je zkracuji na polovinu délky, ať se mi tak nevlní v ruce.
No a samozřejmě jsem plech na několika místech propálil. Ukázalo se, že je to tak 1 mm. Tedy potřebuji přivařit 3 mm k 1 mm v krkolomné pozici a po tmě...
Kromě popálených ruk (už jsem sehnal starou koženou bundu) to dopadlo samozřejmě katastrofou, poškozené místa, které jsem se snažil opravit jsem ještě více zprasil. Naštěstí mi došly elektrody a tak jsem nepokračoval. Dále už asi budu pokračovat jen tou 1,6 a budu to dělat jen bodově, když to jinak nezvládám.
No ale k tomu dotazu, co s tím propáleným plechem, nadstavit nějakým kouskem?
Editoval dkx (23-02-2020 14:24:46)
Offline
Ahoj,
určitě napíší zkušenější.
Stávalo se mi při opravě zrezlých částí karoserie i u bodováním CO2, když jsem si myslel, že jsem to vyřezal na zdravý plech. Asi nejlíp obrousit a přeplátovat dalším plechem.
Pod autem se mi osvědčilo přisvícením LED reflektorem na svařované místo - samostmívačka na to nestmívá.
Martin
Offline
Odkud tedy jste? Třeba se někdo s COčkem najde.
Offline
Čau,být tebou,tak to s tou elektrodou nehrotím.Na tohle určitě MIG a někdo,kdo to umí.Můžeš s tou elektrodou nadělat víc škody,než užitku.Přivařit 3mm plech k 1 mm plechu,tohle nebude práce pro eldu a ještě poslepu.
Možná se ti nabídne,někdo z fóra.No a mělo byto hlavně držet.Pok
ud ti jde o to,auto "dojet",tak přeplátuj,protože ti to za chvíli zhnije zase.Jestli ho chceš na dýl,tak vyřež a vevař zdravý plech na tupo.
Offline
A nevím proč jste se nepokusil to alespoň nějak přizvednout, třeba do výše půl metru a svařovat to alespoň tak? Navíc nápravnice je nejdůležitější část auta a takové smrkání není moc bezpečné. Neřeknu blatník, zadní lem, dveře apod. Tam moc na pevnosti nezáleží, ale díly podvozku? Hm, jste frajer.
Editoval varok (23-02-2020 18:11:40)
Offline
Ten plech není zrezavělý, celkově ta karoserie je poměrně v dobré kondici, pár míst spíše tak na počátku rzi jsem právě opravil, tedy o dojetí mi nejde. Nezpůsobila to rez, jedná se o vylomení, tohle se u této modelové řady prostě stávalo, že rázy ta karoserie praskla. V mém případě je jednalo o nepříliš velkou prasklinu na jediném bodě, lze dohledat případy kdy to bylo snad úplně urvané a lidi s tím jezdí... Běžně se to řeší právě těmi pláty, prodávají se jako opravné sady. Vzhledem k tomu, že jsem viděl i návody k lepení, přestože to většina vaří, předpokládám, že hlavním účelem je především rozložení síly - velká podložka.
Nemyslím si, že tento 1 mm plech je hlavní nosný. Rozhodně jde vidět, že pod ním je další. Tímto to nezlehčuji, další oslabování rozhodně nebude k užitku. Otázkou zdali ty moje dírky to mohou nějak výrazně ovlivnit a má smysl do toho vůbec vrtat dál.
Zvednuté je to téměř na maximum výšky těch hobby 2t stojek, tedy víc to už nedostanu. Nejsem autoservis. Avšak po vyndání všech dílů a nádrže tam dokonce ten půl metr může být, takže to není s tím místem až tak zoufalé. Za tip k LED světlu díky, ano mám jej.
Vůbec nebylo v plánu tohle dělat. Dopředu jsem z toho měl strach a čekal průser, no a dočkal se. Neměl jsem se do toho vůbec pouštět, uznávám.
No ale to už je teď jedno... má to ale pozitivnější pokračování. Našel jsem ještě 2 ty tenké bazilky, a tak jsem zkusil snížit proud na 40A a jenom to tak bodovat. A výsledek je překvapivě dobrý (v mé terminologii. ne svářeče). Daří se mi nepropálit ten plech a udělat tam takovou kuličku, pak to stáhnu to toho plechu a lehce to tam podržím. Na pár místech to budu muset asi ještě poopravit, ale vypadá to, že tudy by mohla cesta vést. Otravné je ale tu bazilku pořád oškrabovat po přerušení.
Offline
Napiš, odkud jsi. Tou eldou už to nezkoušej nebo to potom nepůjde napravit, pokud by se někdo našel a chtěl by ti to zavařit MAG. A když už jo to budeš chtít dobastlit sám tou eldou, tak veď oblouk na ten silnější plech a na původní plech karoserie najeď obloukem jenom velmi krátce a zase hned zpět na ten silnější. Nespěchej s housenkou, spíše tlač elektrodu do lázně, než utíkat před lázní. Tím právě dochází k tomu propálení. A důležitý je také co nejkratší oblouk. Potom se teplo koncentruje do úzkého bodu. Když natáhneš oblouk, tak se oblouk rozšíří, nahřeje větší plochu a vypálí tu díru. Je to závod na dlouhou trať. Nejde dělat dlouhé housenky. Když vidíš, že už se materiál nebezpěčně přehřívá, je nutno přestat a pokračovat po chvilce zchladnutí. Každopádně na to budou lepší rutílové nebo ještě lépe rutilcelulozové elektrody, které dobře vaří v polohách, zejména na padáka.. Lépe se zapalují, avšak je potřeba po každém přerušení svaru oklepnout struzku. Hodně zdaru. Jole.
Offline
Jsem z Havířova. No pokud se někomu chce ležet pod autem a opravovat tyhle prasečiny, tak se nebráním a budu jednom vděčný :-) Ale muselo by to být co nejdřív, nemám už moc času, proto jsem se do toho pustil sám.
O rutilce jsem právě četl, že se nedá svářet v polohách kde to může stékat, že na to je bazilka, tak se divím. Jinak s tou rutilkou to bude určitě lepší, mě se teda s ní pracuje lépe.
Offline
varok napsal(a):
Hm, jste frajer.
jo je to frajer, nekecá tady dlouhý měsíce o opravách. Vleze pod auto a vaří i když s tím nemá zkušenosti. To já oceňuju.
Ale vařit vleže pod autem není práce pro málo zkušeného svářeče. Že se vaří 3mm plech k 1mm není zas tak velký problém.
Velmi pečlivě bych si slovo od slova přečetl a snažil se pochopit co píše pan jole.
Za sebe bych jen doplnil - opravdu krátký sváry, vařit jen tak cca 1 sec, skoro jen takové bodování a musíš na to perfektně vidět!
A udělat si co nejlepší pracovní pohodlí.
Ty zkurvený místa bych přeplátoval dalším kusem 3mm. Ty díry v této poloze už nevyvaří nikdo.
Jinak gratuluji k tomuto autu, mám na stejný typ dobré vzpomínky. Co tam máš za motor?
Offline
jole napsal(a):
veď oblouk na ten silnější plech a na původní plech karoserie najeď obloukem jenom velmi krátce a zase hned zpět na ten silnější. Nespěchej s housenkou, spíše tlač elektrodu do lázně, než utíkat před lázní.
A za tuhle konstruktivní radu děkuji! Je pravdou, že já spíše utíkal, abych příliš dlouho nezůstával na jednom místě. Vracet se na ten plech bude nejrozumnější. Jediný problém je to, že to pořádně nevidím a tak problém to trefit. Ale s tím bodováním by to šlo. To si myslím, že to s tou elektrikou už zvládnu. Nebude to nic extra, ale myslím, že to stačí a lepší jak lepení.
Offline
bourač napsal(a):
jo je to frajer, nekecá tady dlouhý měsíce o opravách. Vleze pod auto a vaří i když s tím nemá zkušenosti. To já oceňuju.
Ale vařit vleže pod autem není práce pro málo zkušeného svářeče. Že se vaří 3mm plech k 1mm není zas tak velký problém.
Velmi pečlivě bych si slovo od slova přečetl a snažil se pochopit co píše pan jole.
Za sebe bych jen doplnil - opravdu krátký sváry, vařit jen tak cca 1 sec, skoro jen takové bodování a musíš na to perfektně vidět!
A udělat si co nejlepší pracovní pohodlí.
Ty zkurvený místa bych přeplátoval dalším kusem 3mm. Ty díry v této poloze už nevyvaří nikdo.
Jinak gratuluji k tomuto autu, mám na stejný typ dobré vzpomínky. Co tam máš za motor?
Teda děkuji za uznání, osobně to vidím také tak. Kdo nic nedělá, nic nezkazí, a taková je moje filozofie. Všichni se furt všeho bojí... Svářeč nejsem, nehlásím se k tomu, ale prostě to zkusím. Automechanik nejsem, ale předevčírem jsem rozebíral převodovku, stavař nejsem, ale stavím si sám dům. A to co mě živí je programování.
Rady od joleho jsou bezva. To zkurvené místo si když tak nechám nakonec až chytnu trochu grift.
Je to Compact 325ti - poctivý M54 šestiválec v benzínu, nejsilnější motorizace pro tuhle kastli. Sic to není tak pěkný jako kupé či kabrio, ale jízdní vlastnosti jsou perfektní, proto jsem se rozhodl, že si ho chvíli nechám a pustil jsem se do velké rekonstrukce.
Editoval dkx (23-02-2020 18:51:26)
Offline
Nejste to vy s tím výfukem pod finančákem?
Offline
A nebylo by lepší koupit normální auto?
Offline
Tak nakonec mi pomohl varok Je to super, dokonce opravil i ty díry. Holt kdo umí, ten umí.
Děkuji všem kdo měl konstruktivní radu, převážně jolemu.
Editoval dkx (26-02-2020 19:23:19)
Offline
Slušná práce od pana Varoka musím uznat.... Sám jsem taky už nějaky to auto vyvařil a že jich bylo práce postupně přibývá lidi moc novych aut kupovat nebudou, automobilky se hrnou do elektromobility, ale to je slepá ulička už se ukazuje , že nabijeci infrastruktura stačit nebude, musely by postavit nejmeně dalších 6 bloků jaderne elektrarny 2 Temelin, 2 bloky Dukovany a novou na Moravě již za komunistu uvažovanou stavbu Blahutovice mezi Hranicemi na Mor. Valašskym Mezříčím a Novým Jičínem plany teto stavby existují dokonce v roce 1988 začalo vyměřovaní kde přesne stavba bude a tim měla byt vybudovaná přehrada na řece Bečva...
Editoval alll (26-02-2020 19:48:48)
Offline
Varoku gratuluji. To jsi svařoval Omikronem?
Offline
Děkuji. Ano, tím Omicronem. No není to moc pěkné, ale opravdu tam nebylo moc místa a místy jsem tam neviděl, jak psal dkx.
Já auta vyvařuji rád, no stále se učím a podlahy mi zatím moc nejdou. Pod autem sotva na lehnutí a nejde ani tak o osvětlení, přes kuklu vidím dobře, ale některé části byly moc nahoře, tak jsem svařovat jakoby skoro poslepu.
A ten původní plech nebyl zase tak moc tenký, odhaden 1,5mm, ale na MMA to opravdu není. Ale tím COčkem to šlo v pohodě.
Editoval varok (26-02-2020 21:21:09)
Offline
i já se připojuju s pochvalou pro pana varoka! Sváry vypadají blbě ale v těchto podmínkách lepší nelze. Držet to bude. (žádný skákání přes železniční přejezdy )
Offline
no ak si pod tym autom lezal a tak zvaral tak sa to neda s tym ako to bolo predtym ani porovnavat,ale chcelo by to dat na normalny zdvihak a dokoncit to
all infrastruktura na nabijanie,no ono sa predpoklada ze ked si niekto kupy elektroauto tak ma doma zavedenu elektriku,lebo v drvivej vacsine sa auto nabija doma ! je to prirodzeny vyvoj,ty co tomu neveria asi skor prejdu na hybridy a jedneho casu sa prejde komplet na elektro,spalovaci motor je uz mrtvola ktora sa len udrziava pri zivote
Editoval pavol.sk (27-02-2020 01:20:27)
Offline
Hlavne vystriekaj dutiny voskom, a bude to chciet nejaky nater aj zo spodu.
Offline
Atlan napsal(a):
Hlavne vystriekaj dutiny voskom, a bude to chciet nejaky nater aj zo spodu.
Však to je to co primárně dělám, svařování nebylo v plánu...
Offline
Vosk ne, praská, protože vysychá. Osvědčená směs Resistin, A00, petrolej, vše ve stejném poměru, zahřát alespoň na 60 stupňů a nastříkat na teplé auto. Než to vystydne, vyvzlíná to.
Offline
Neviem o tom zeby napr dinitrol 1000 vyschol a praskal, okeem toho nieke to na vzdy.
Offline
Já taky používám povětšinou přípravky Dinitrol a spokojenost. Tak je lepší to před každou zimou zkontrolovat a popř. nátěry a nástřiky dutin obnovit.
Offline
Co sa da na dutinach po kazdej zime skontrolovat? Sam som daval dinitrol do dutin a ramu na aute a po niekolko dnoch som to zopakoval a s autom sa jazdilo vacsinou v blate kedze je to terenne auto a az teraz po 9rokoch to budem musiet urobit nanovo ,ze netreba to zbytocne prehanat .
Offline
Stránky: 1 2