SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


Oznámení

Upozornění! Forum je dočasně pouze pro čtení. Nelze přidávat nové příspěvky!

#1 13-02-2009 22:00:33

fastrac8250
Člen
Registrovaný: 18-05-2008
Příspěvky: 66

praskanie zvaru

zrar chlapi potrebujem poradit ako mam zavarit nahradu skrutky na utahovanie hlav na slavii. nepodarilo sa mi zohnat origo tak mi poradili aby som si vyrobil doma sam je to povodna skrutka ale sesthrannu hlavu som odrezal a tyc skratil na potrebnu dlzku a hlavu som vyrobil zo sesthrannej tyce asi klasicka ocel.urobim ukos zavarim to elektrodou E-B 121 najprv to bol koren 2,0 mm a potom na to este 2,5mm a prasklo to uz pri dotahovani ta povodna skrutkaj e dost tvrda a asi to bude tym

Offline

 

#2 14-02-2009 03:14:13

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: praskanie zvaru

Bylo by potřeba znát chemické složení toho původního šroubu a podle toho by se dala určit svařitelnost. Pevnostní šrouby jsou vyráběny z legovaných ocelí které obvykle mají zhoršenou svařitelnost (což může být Váš případ) a v kombinaci s použitím E-B 121 se nedivím, že to praská.

Offline

 

#3 14-02-2009 09:30:27

oldas
Člen
Registrovaný: 10-12-2008
Příspěvky: 85

Re: praskanie zvaru

Auta a motory opravuji 20 let ale nikdy mne nenapadlo svařovat šrouby hlavy motoru.Zvláště když dnešní motory vyžadují nový šroub při jejich povolení kvůli jejich ztrátě pevnosti vlivem dotažení.U mnoha zalomených šroubů  v blocích motoru  byl právě problém že předešlý servis opomenul dát nové šrouby.U motorů je mnoho šroubů které je nutno po povolení vyměnit za nový.U konstrukce motorových šroubů hlav je většinou dlouhé tělo které vlivem krutu a tahu nesnese několikanásobné utahování a povolování.Vlivem natažení materiálu již při prvním momentovém dotažení dojde k deformaci se kterou konstruktér počítal ale ta je však na hranici celkové předpokládané pevnosti šroubů.Natož když materiál začnete svařovat.Zcela jistě teplotou v místě sváru ovlivníte vlastnosti svařovaného materiálu šroubu.
Asi hodně pomůže napíšete li jaké pevnostní označení šroubu jste mněl na původním šroubu?
Ale jinak by mne zajímalo jestli se váš problém svařením povedl vyřešit.Nebo jste našel jiné schůdné řešení.

Offline

 

#4 14-02-2009 14:17:34

petce
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 26-12-2007
Příspěvky: 121

Re: praskanie zvaru

Zvolili Ste zlý postup. Ak sa použije šraub tak by mal biť triedy aspoň 10 K /Označenie na hlavičke šraubu/. Ten je z legovanej ocele tepelne pri výrobe upravovaný. Ak použijete na výrobu šraub treba narezať závit i na druhý koniec našraubovať, dotiahnuť matku a tú len heftnúť proti otáčaniu, aby sa materiál nezohrial, na to stačia dva bodíky nie bodiská!!!! A bude držať. Ale keď si dobre pamätám na Slávii by mali byť stifty nie šrauby do liatinových blokov sa dávali stifty a hlavy sa uťahovali matkou ale presne si už nepamätám poslednú generálku stabiláka Slávie som robil v 1966 r. Ak chceš vyrobiť stift /samosvorný šraub/ použi na to tyčový materiál z Ferony alebo inej predajne hutného materiálu, predávajú tyče pod slangovým názvom presná ocel / ozaj presné a pekne lesklé/ neviem triedu ocele. Ostuda. Ja z nich vyrábam šrauby, stifty už 40 rokov a držia ale platí pre zváranie to hore už raz povedané.
Neprehriať pomaly chladiť lebo stvrdne ako sklo a láme sa a trhá. Na doťahovanie momentový kľúč a šraub vydrží 100 rokov . Nemôže sa Ti utrhnúť stift pri správnom doťahovaní. Ak sa to stane tak je z Ha a nie z legovanej ocele, alebo tam už niekto dal šraubu „ala čína“ Uťahovať vždy len studený motor!!!!!! /daj meila a pošlem doťahovacie momenty na všetky šrauby/

Editoval petce (14-02-2009 16:10:12)

Offline

 

#5 14-02-2009 18:24:34

fastrac8250
Člen
Registrovaný: 18-05-2008
Příspěvky: 66

Re: praskanie zvaru

no vcera som to este dvakrat musel zvarat a na prvy krat som ot neohrial a nedal do zabalu a praskla asi 2 minuty po dotiahnuty ale potom som to uz skusil tak a drzi zatial a na slavii nie su stifty ale klasicke skrutky a nie je na nich vyznacena tvrdost preto som to nevedel  moja imailova adresa je robike99@gmail.com ja osm to dotahoval na 150 N.m pricom v tabulke co bola pridana ku momentaku bolo az 193Nm

Offline

 

#6 27-02-2009 18:07:13

fastrac8250
Člen
Registrovaný: 18-05-2008
Příspěvky: 66

Re: praskanie zvaru

tka po zavareni som to dal do tepleho popola asi na pol dohku a potom vybral a dal do zabalu a uz nepraska snad to uz vydrzi

Offline

 

#7 30-06-2009 19:28:14

Zenďour
Člen
Registrovaný: 10-06-2009
Příspěvky: 5

Re: praskanie zvaru

Šrouby na dotežení hlavy motoru bych nikdy nesvařoval. Vždy vyměnil za nové. Ten materiál, který jste použil na výrobu šroubu je určitě tak zvaná přesně tažená ocel třídy obvykle 11600, která již má větší obsah uhlíku a není vhodná za běžných podmínek ke svařování. Šrouby používané na hlavy motoru jsou minimálně 90 - 110 kg to znamená že jsou povrchově kalené a téměř 2x pevnější.

Offline

 

#8 05-07-2009 12:02:15

fastrac8250
Člen
Registrovaný: 18-05-2008
Příspěvky: 66

Re: praskanie zvaru

no ale ja som to zavaril a dal  do popola a zatial vsetko drzi uz od marca traktor zajdi a bez problemov klop klop:)

Offline

 

#9 05-07-2009 17:14:52

aumirek
Člen
Registrovaný: 05-03-2007
Příspěvky: 149

Re: praskanie zvaru

nevím co řešíte to nikoho nenapadne ta nejednoduší věc nic nesvařovat a místo šroubu dát šteft

Offline

 

#10 05-07-2009 23:05:44

oldas
Člen
Registrovaný: 10-12-2008
Příspěvky: 85

Re: praskanie zvaru

aumirek napsal(a):

nevím co řešíte to nikoho nenapadne ta nejednoduší věc nic nesvařovat a místo šroubu dát šteft

Vše není tak jenoduché jak píšeš. Asi motory neděláš protože tohle by jsi nenapsal.Je jednoduší sehnat dlouhý pevnostní šroub než dlouhý pevnostní šteft.To nemluvím o konstrukci která nemusí umožnit řešení šteftem.
V tomto případě se to fastrac8250 povedlo ale to předpokládám že díky staré konstrukci motoru kdy se na váhu nehledělo a většina spojů
byla předimezována.fastrac8250 nám ukázal že když se chce všechno jde. (:-))))))  Každopádně je nejlepší použít nový
šroub a nesvařovat.
Tedy svařovat ano,chceme li jako náš nejlepšího objevitel Jára Cimrman prozkoumávat slepé uličky, abychom mohly tvrdit
"přátelé, tudy ne, tudy cesta nevede... "  Někdo to přece prozkoumat musí.
Takže sváru zdar.

Offline

 

#11 05-07-2009 23:16:34

alofok
Člen
Registrovaný: 20-03-2009
Příspěvky: 346

Re: praskanie zvaru

Taky se přidám, pokud vím tak štefty se dělají v pevnosti 8.8, pokud potřebuješ 10.9 nebo 12.9 musíš použít šroub. Pokud někde prodávají štefty s vyšší pevností tak omluvte mou nevědomost, ale zatím jsem na ně nenarazil.

Offline

 

#12 05-07-2009 23:49:54

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: praskanie zvaru

alofok napsal(a):

Taky se přidám, pokud vím tak štefty se dělají v pevnosti 8.8, pokud potřebuješ 10.9 nebo 12.9 musíš použít šroub. Pokud někde prodávají štefty s vyšší pevností tak omluvte mou nevědomost, ale zatím jsem na ně nenarazil.

Jen pro Vaši informaci - jak šrouby, tak štefty, matky ap. spojovací materiál se vyrábí ve všech pevnostních třídách a ze všech možných materiálů. Zadejte si do Google: ''High Tensile Studs'' a najdete jich spousty od různých výrobců.

Offline

 

#13 06-07-2009 07:57:45

alofok
Člen
Registrovaný: 20-03-2009
Příspěvky: 346

Re: praskanie zvaru

Tak to se omlouvám. Já mám ve zvyku kupovat podobné věci ve Feroně nebo Fabory. Tam když jsem chtěl pevnější než 8.8 tak neměli. Alespoň už vím, že se dělají jenom se musí chvíli hledat.  neutral

Offline

 

#14 07-07-2009 00:09:52

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: praskanie zvaru

Docela dobrá diskuze o pevnosti šroubů a šteftů.
asi před 2 roky se mi dostal do rukou spalovací motor z ruského tanku, byl celý z hliníkové slitiny tedy kliková skříň, dvakrát blok po šesti válcích (12válec do V), + hlavy, víka atd. Celková váha motoru byla 900kg, protože mne zajímalo kolik je čistého hliníku z této váhy, úplně celý jsme ho ve třech lidech rozebral (za dva dny).
všechno šlo rozebrat špatně, ale vyšroubovat štefty za které byly upevněny bloky válců nešlo žádným rozumným způsobem, ohřál jsem konec šteftu a ohnul jej o necelých 90° aby nasazená trubka, coby páka, prošla při otáčení nad ostatními štefty. Trubka musela být dlouhá 3 metry aby 80kg chlap vůbec dokázal šteftem otočit. Jak volové jsme chodili s třímetrovou trubkou kolem motoru celý den, 52ks šteftů, průměr 20mm délka závitu s jemným stoupáním  cca 60mm. Žádný se neukroutil ani při použití té třímetrové páky, ani se neohnul v místě kde jsem je ohřál kvůli ohybu. Nevím z čeho to Rus vyrobil ale tak houževnatou ocel jsem nikdy nezažil.
Samotného Al bylo 300kg 600kg šrouby ventily atd. klikovka - docela unikát - na jednom dolním ojničním oku dva písty! Na klikovce 6 ojničních ložisek ale motor 12válec do vé. Toto řešení prý ukradli u RolsRoyce.
Pokud admin odsouhlasí pošlu foto. smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#15 21-04-2011 20:31:06

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: praskanie zvaru

Bourač:a neměl bys ještě nějakej ten ruskej šteftík na prubnutí materiálu?Recyklace materiálů mě celkem zajímá a věnuji se jí kor když to je z "Velké Rusi"(oni kluci když chtěli a museli tak uměli).


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#16 22-04-2011 21:57:55

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: praskanie zvaru

Ládesi pár tech šteftů ještě určitě mám ale jsou zamíchaný do hromady dalšího "bordelu" - nashromážděného za pár let smile až na ně narazím rád ti něco přenechám - napíšu ti na mail.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1168_pisty_z_tankoveho_motoru_005.jpg

boční ojnice jsem kvůli snadnější demontáži nejprv uřezal, pak mi to bylo líto...
vrtání válců cca 150mm

Editoval bourač (22-04-2011 21:59:17)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče