SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 25-01-2016 16:00:49

Albion
Člen
Registrovaný: 25-01-2016
Příspěvky: 4

Svaření rozřezaného rámu od motorky

Dobrý den,
omlouvám se - jestli je toto téma již někde otevřené, ale chci si nechat poradit čím a jakým postupem by bylo dobré svařit přeřízlý rám od jedné naší české motorky aby to nepraskalo pak hned vedle svárů.
Někomu se prostě nechtělo s rámu vyndavat motor povolením 4 šroubů, tak rám prostě přeřezal a já bych ho teď chtěl zachránit.
Rám je z jeklů čtvercového a obdélníkového průřezu o síle 2 mm.
Asi chápu, že by bylo dobré dát do jeklu před tím výztuže, ale jde mi o správný postup, aby se na to pak dalo spolehnout.
Velice děkuji předem, za názory zkušených.

Offline

 

#2 25-01-2016 18:31:33

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3043

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

vloz tam vyztuze a nasledne to zavar tym co mas doma tig,co2 alebo elektrodou...osobne by som si na take daco ale uz nesadol

Offline

 

#3 25-01-2016 18:42:28

Albion
Člen
Registrovaný: 25-01-2016
Příspěvky: 4

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Doma mám ivertor a chci kupovat TIGa, ale tohle není úplně ta rada co jsem myslel :-) Apropo nejhorší je, že ty to ani nemusíš vědět, jestli si na něčem podobném nejezdil nebo nepojedeš.. Neříkej mi, že to nejde svařit, respektive někdo - aby za to nedal ruku do ohně..

Offline

 

#4 25-01-2016 19:43:06

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2547

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Všechno jde svařit a pokud to není nějaký "typ hardox" což určitě není, tak to nemůže ani prasknout pokud se to dobře provaří... Klidně to svař a nemusíš to ani vyztužovat... Nicméně pokud je to možné můžeš dovnitř něco vložit a zavařit to i s tím. Dle mě je to celkem zbytečné. Já svařoval i zadní ramena na škodovkách když byly vyhnilé a nikdy nic neupadlo. Respektive to ty auta přežilo...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#5 25-01-2016 19:51:58

Albion
Člen
Registrovaný: 25-01-2016
Příspěvky: 4

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Díky za odpověď a myslíš, že to nepraskne hned vedle.. ?
Někde mám pocit, že jsem četl, že bez předehřívání materiálu na určitou teplotu v okolí sváru dochází k pnutí a obvykle to pak praskne při zatížení hned vedle sváru..tak jsem čekal co mi na to poví profíci.

Offline

 

#6 25-01-2016 19:59:15

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4411

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Ten rám je původně svařovaný? Nebyla by fotka takového svařovaného uzlu někde v blízkosti řezů? Nebo máte zjištěno z jakého materiálu ty přeříznuté díly jsou? Z toho všeho by se dalo usoudit na svařitelnost, případně na nějaké podmínky pro svařování. To je důležité například pro určení přídavného materiálu nebo dokonce i metody svařování.

Offline

 

#7 25-01-2016 20:34:26

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Albion napsal(a):

Díky za odpověď a myslíš, že to nepraskne hned vedle.. ?
Někde mám pocit, že jsem četl, že bez předehřívání materiálu na určitou teplotu v okolí sváru dochází k pnutí a obvykle to pak praskne při zatížení hned vedle sváru..tak jsem čekal co mi na to poví profíci.

Bylo by dobré vědět složení materiálu a podle toho zvolit příd. materiál. Obvykle bývají tyto rámy vyrobeny z chromomolybdenových profilů. Použil bych metodu TIG. Tam by se dal použít příd. drát třeba ER80S-G, ER80S-B2, Böhler DCMS-IG ap. Doporučuje se předehřev(což bych u tenkostěnného profilu pominul) a po svaření konstrukce např. žíhání, aby se odstranilo pnutí kolem sváru a zamezilo praskání.

Editoval Frank (25-01-2016 20:36:35)

Offline

 

#8 25-01-2016 21:50:27

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Albion:fotka by pověděla kapku víc.Žíhání po svaření bude nezbytné.Taky by nebylo od věci uvést co přesně je to za "mášu"(dá se zvýšit pravděpodobnost přesnějšího určení materiálu rámu)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#9 25-01-2016 22:19:24

Albion
Člen
Registrovaný: 25-01-2016
Příspěvky: 4

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Pánové děkuji za odpovědi, velice si toho vážím.
Složení materiálu mě nenapadá jak zjistit, motorka byla vyrobena pár let po 2. sv. válce a řekl bych podle kresby housenky že použit byl jak autogen tak elektroda.

Omlouvám se, teprve jsem po dnešní registraci nováček a neobjevil jsem - jak sem vložit fotografii.
Nebo můžu každého "otravovat zvlášť" a poslat snímek ?
Děkuji za odpověď.

Offline

 

#10 25-01-2016 22:55:55

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Klikneš si na horní liště na "moje obrázky",z kompu stáhneš co chceš a pak vložíš(respektive zkopíruješ) do příspěvku.V době internetu a existence zájmově orientovaných diskuzních fór se dá zjistit ledacos,taky zatím ještě žijí pamětníci.
takhle:
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/1544_img_1883.jpg

Editoval Ládes (26-01-2016 18:01:29)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#11 25-01-2016 23:49:57

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 915

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

No, plácla bych dovnitř vložku, cca 5 čísel na stranu, heftla tam pár děrovejch svárů, sesadila a švajcla tigem Welco 1625, zaleštila a bude, s tím naděláte....dyť je to olejnička Jawa..

Offline

 

#12 26-01-2016 02:10:05

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Evita napsal(a):

No, plácla bych dovnitř vložku

Always? big_smile


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#13 26-01-2016 05:12:13

pavol.sk
Člen
Místo: Prievidza
Registrovaný: 21-04-2010
Příspěvky: 3043

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

mas stastie ze pracujes na vlastnu rit bourac sam za seba u nas v praci by si uz pocuval polhodinovy picung sa sexisticku narazku,ja som si s tohoto nikdy nic nerobil az pokial som nepracoval ako mechanik v cisto zenskom prostredi...tie ich skumave pohlady ked som dosiel na linku ako cerstve mesko a tie jeble kecy mas vo vacku srobovak alebo si len rad ze ma vidis he he he he he,vidrzal som tam par mesiacov a siel dalej,stacilo na daku sliepku skaredo pozriet a uz bolo 30 eciek dole z vyplaty...ina psychiatria

Offline

 

#14 26-01-2016 08:52:21

Brembo
Člen
Registrovaný: 24-04-2012
Příspěvky: 599

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

chrom molybdén to určite nie je. Ten používa len velmi málo výrobcov Ducati,Laverda.Voxan. A vzhladom k čo najnižším nákladom a bezproblémovej opravitelnosti bol na Jawách jediným drahým materiálom chrom. S crom molybdénom sa nepracovalo,chýbala technologia. Taktiež sa nezvárali ani hliníkové odiatky. Zliatiny s prímesou horčíka bola tecnologia UFO.

Editoval Brembo (26-01-2016 08:59:00)

Offline

 

#15 26-01-2016 10:24:27

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

bourač napsal(a):

Evita napsal(a):

No, plácla bych dovnitř vložku

Always? big_smile

Tu ne!! ta má křídýlka a ulítla by !! big_smile big_smile

Offline

 

#16 26-01-2016 10:28:29

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Brembo napsal(a):

chrom molybdén to určite nie je. Ten používa len velmi málo výrobcov Ducati,Laverda.Voxan. A vzhladom k čo najnižším nákladom a bezproblémovej opravitelnosti bol na Jawách jediným drahým materiálom chrom. S crom molybdénom sa nepracovalo,chýbala technologia. Taktiež sa nezvárali ani hliníkové odiatky. Zliatiny s prímesou horčíka bola tecnologia UFO.

Zapoměls na závodní Jawky enduro ty chrommol měly čsn15130

Offline

 

#17 26-01-2016 12:03:28

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svaření rozřezaného rámu od motorky

Brembo napsal(a):

chrom molybdén to určite nie je. Ten používa len velmi málo výrobcov Ducati,Laverda.Voxan. A vzhladom k čo najnižším nákladom a bezproblémovej opravitelnosti bol na Jawách jediným drahým materiálom chrom. S crom molybdénom sa nepracovalo,chýbala technologia. Taktiež sa nezvárali ani hliníkové odiatky. Zliatiny s prímesou horčíka bola tecnologia UFO.

To je asi pravda. Uniklo mi, že se jedná o těsně poválečný výrobek Jawa. Tehdy se chrommolybden pravděpodobně nepoužíval.

Hliníkové odlitky na motocyklech Jawa bylo možné svařovat pokud byla k dispozici technika. Složením nijak nevybočovaly, byly to běžné AlSi slitiny. Sám jsem jich několik svařoval (proražený blok motoru, nebo utržený nálitek) už v sedmdesátých letech metodou TIG, když jsem tehdy pracoval v podniku Frigera Kolín.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče