SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím všechny! :-) Měl bych otázku. Ve firmě se nyní potýkáme s větším výskytem povrchových porů na svařovaných kusech. Chtěl jsem se zeptat na možné příčiny.
Jsme automotive, svařujeme tedy různe komponenty. Od těch lehčích až po složité sestavy. Svařuje se to tedy automaticky, na Motomanu a to metodou MAG. Plyn používáme Euromix21 (ar+18%co2).
Výlisky před vstupem do MAG svařování utíráme, tak aby byly svarové plochy co nejčistější. Možnost toho, že by zde mohly mít nějaký vliv podmínky okolního prostředí je minimální - svařovací linka je řádně zakrytovaná.
Přemýšlím nad tím již nějakou dobu. Googloval jsem, ale nic kloudného, co by stálo za prošetření, jsem nenašel.
Pokud máte nějaké své zkušenosti tak sem s nimi budu rád
PS: jestli jste to tu už někdy řešili, tak se omlouvám za duplicitu. Nic jsem sám ale nenašel.
Díky!
Offline
Já si myslím , že by jsi měl dát nějaké foto . Praktici si potom třeba na podobné vzpomenou .
Offline
Ahoj, sorry. To jsem mohl )))
Jedná se vesměs o malé drbky, 10mm-30mm svary. Většinou přeplátovaný a kouták.
http://tinypic.com/r/pvtjq/8
A zde je příklad takové porovitosti. někdy je tam jedna tečka, někdy tři. Nicméně podle ČSN EN ISO 5817 není, v našem stupni kvality, povolen povrchovy por ani jeden. :-(
Ješště jsem zapomenul dodat, přídavný materiál (drát) je o průměru 1mm.
Offline
Tak může tam být víc problémů. Patří mezi ně třeba malý nebo naopak moc velký průtok plynu. Velká vzdálenost hořáku od svařovaného místa (opět je to úzce spojeno s plynem). Mokré svařované díly.
Tyto póry mi právě nejvíce vznikají pokud si svařenec moc nastříkám separačním sprejem. Pokud to ovšem předtím čistíte a ničím se to nestříká, tak bych to viděl v to přísunu plynu.
Offline
Presne tento problem jsem mel a chyba byla v hodinach, neudrzely konstantni prutok. Po zapaleni oblouku klesal prutok plynu, a zustal na minimu ze to nepenilo, jen vznikaly pory. Pokud to lze vyzkousel bych trubicovy prutokomer na svarovaci hubici a je hned jasno.
Offline
Pokud dokážete vyloučit vlhkost, včetně orosených dílů nebo přídavného materiálu (když se ze studeného skladu nebo rovnou z venku z auta materiál přiveze do teplejší haly a začne se svařovat), tak hledejte problém v plynu. Opět vlhkost - může být třeba v rozvodu. Malý průtok - chybí ochrana. Velký průtok - podél hubice je strháván vzduch do ochranné atmosféry. Měřte vždy až na hubici. Nevhodná hubice - příliš malý průměr. Průvan v hale - zažil jsem při otevření vrat na konci haly, kouřícímu svářeči najednou zmizel kouř od cigarety.
Offline
Jako svařovací technik jsem v automotiv kdysi řešil obdobné problémy. A když se podívám na obrázky svárů tak tam vidím celou řadu vad.
1, mnohem výhodnější pro ovládání závaru a vzhledu povrchu svárů je použití ochranného plynu 15/85
2, není dobře zvládnutá dodávka ochranného plynu do prostoru sváru, je použitý špatný systém redukčních ventilů, které nedodávají konstantní množství pynu, doporučuji něco pnebo třeba OPTIMATOR od firmy ELGA
3, trajektorie pohybu hořáku musí zajišťovat přesné vedení ve všech rovinách při konstantním výletu z průvlaku na základní materiál 10mm pro drát 1 mm po celé délce sváru
4, podle kresby housenky je nastaven příliš vysoký dopředný pohyb, neměl by přesáhnout 10 - 12 mm/sec.
5, není dobře vyplněný koncový kráter, je potřeba na konci (poslední cca 3 mm) zpomalit a snížit množství dodávaného drátu
6, hořák by měl mít cca 10° záklon, který je možné na konci sváru snížit na 0°
Editoval jirkati (09-04-2015 22:07:19)
Offline
jirkati napsal(a):
Jako svařovací technik jsem v automotiv kdysi řešil obdobné problémy. A když se podívám na obrázky svárů tak tam vidím celou řadu vad.
1, mnohem výhodnější pro ovládání závaru a vzhledu povrchu svárů je použití ochranného plynu 15/85
2, není dobře zvládnutá dodávka ochranného plynu do prostoru sváru, je použitý špatný systém redukčních ventilů, které nedodávají konstantní množství pynu, doporučuji něco pnebo třeba OPTIMATOR od firmy ELGA
3, trajektorie pohybu hořáku musí zajišťovat přesné vedení ve všech rovinách při konstantním výletu z průvlaku na základní materiál 10mm pro drát 1 mm po celé délce sváru
4, podle kresby housenky je nastaven příliš vysoký dopředný pohyb, neměl by přesáhnout 10 - 12 mm/sec.
5, není dobře vyplněný koncový kráter, je potřeba na konci (poslední cca 3 mm) zpomalit a snížit množství dodávaného drátu
6, hořák by měl mít cca 10° záklon, který je možné na konci sváru snížit na 0°
Ahoj, díky za reakci.
1. říkáš 15/85... ar15 / 85co2? ....sorry za deb.ilitu, nejsem technolog, dělám na Q :-)
2. ted jsem se byl podívat u linky a pouštíme tomu 21 až 18,5 litrů, to je celkem dost. problém je ale v tom, že tam jsou tři svařovací ramena, do kterých musíme optimálně dodat 45 litrů (mašina si to sama rozdělí ten průtok plynu do všech svař. ramen)
3. svařujeme plechy, které jsou většinou do tlouštky 3,5mm
4. zjistím zítra jak to máme nastaveno.
5. fotky jsou cca 2 měsíce staré, to už jsme jakžtakž vyřešili. podobně jak říkáš. díky.
6. ummm, fakt..?
Offline
Rellik napsal(a):
Tak může tam být víc problémů. Patří mezi ně třeba malý nebo naopak moc velký průtok plynu. Velká vzdálenost hořáku od svařovaného místa (opět je to úzce spojeno s plynem). Mokré svařované díly.
Tyto póry mi právě nejvíce vznikají pokud si svařenec moc nastříkám separačním sprejem. Pokud to ovšem předtím čistíte a ničím se to nestříká, tak bych to viděl v to přísunu plynu.
Ahoj, Plynem to do zajista nejspíše z velké části bude. Pereme tomu 21L na začátku svaru, ke konci to padá na 19
Offline
HonzaKovo napsal(a):
Presne tento problem jsem mel a chyba byla v hodinach, neudrzely konstantni prutok. Po zapaleni oblouku klesal prutok plynu, a zustal na minimu ze to nepenilo, jen vznikaly pory. Pokud to lze vyzkousel bych trubicovy prutokomer na svarovaci hubici a je hned jasno.
Jak jsem už psal, pereme tam 21 litrů, ke konci housenky to klesá na 19 litrů.
Neměli bychom tam prát maximálně do 15litrů? průměr přídavného materiálu je 1 mm
Offline
JardaK napsal(a):
Pokud dokážete vyloučit vlhkost, včetně orosených dílů nebo přídavného materiálu (když se ze studeného skladu nebo rovnou z venku z auta materiál přiveze do teplejší haly a začne se svařovat), tak hledejte problém v plynu. Opět vlhkost - může být třeba v rozvodu. Malý průtok - chybí ochrana. Velký průtok - podél hubice je strháván vzduch do ochranné atmosféry. Měřte vždy až na hubici. Nevhodná hubice - příliš malý průměr. Průvan v hale - zažil jsem při otevření vrat na konci haly, kouřícímu svářeči najednou zmizel kouř od cigarety.
Ahoj, jak vhkost v rozvodu? dík.
nevhodná trubice - příliš malý průměr. - malý průměr dodávaného drátu? nebo jak to myslíš.
díky.
Offline
15%CO2 85% Ar
Velký prutok plynu je špatně!Jak bylo psáno zpusobuje turbulence a přimíchává se okolní vzduch.Pokud je na povrchu nedostatečně odstraněný olej(separátor z ohýbání) tak může také zpusobit porovitost.
Editoval Honza007 (10-04-2015 14:09:24)
Offline
Myslí tu trubku okolo průvlaku a drátu. http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2012052301
Offline
možná blbost ale o množství průtoku plynu se mluví jen spojitosti průměru drátu občas proudu ale podle mě má taky velký vliv průměr hubice ,malá vs velká při průtoku 15L/min bude mit rozdílnou rychlost proudění která rozhoduje o přimíchaní vzduchu nebo se pletu ?
Offline
Honza007 napsal(a):
15%CO2 85% Ar
Velký prutok plynu je špatně!Jak bylo psáno zpusobuje turbulence a přimíchává se okolní vzduch.Pokud je na povrchu nedostatečně odstraněný olej(separátor z ohýbání) tak může také zpusobit porovitost.
Ahoj, díky za odpověď.
Prosím tě a jaký je, podle tebe, ideální průtok plynu pro mé nastavení? Níže jsou bližší infomace
ber v potaz, že jde o svařovací linku, automatické svařování
Ochranný plyn Euromix m21 (18% CO2)
Průměr přídavného drátu 1mm
zkratový oblouk
Svařujeme plechy do t=3,2mm
dopředný pohyb hořáku 8,5 až 11 mm/sec
aktuální průtok plynu je cca 21L (u některých svarů je průtok plynu také nestálý 18-21L)
tipuji něco kolem 13L?
Povrchy svařovaných ploch jsou utírány.
Editoval kejnos (12-04-2015 13:57:53)
Offline
Dost záleží na okolních podmínkách (průvan třeba při orevření dveří. běžně svářím s 12 l/min kolem 28V 280A a prutok plynu je dostačující .Pokud jsou ovšem svařence mastné tak otření nestačí tipuji že to bude hlavní duvod těch porů.Stačí když něco svářím typicky jäckle které jsou mastné případně ještě od emulze z řezárny to jsou pak pory hned na světě.
Offline
Kejnos, vy jste nečetl příspěvek č. 7? Máte v něm zkušenosti z robotizovaního svařování prakticky ze všech světových AUTOMOTIVE firem, kde jsem měl tu čest v mnoha případech rozjíždět svařovací linky i se stovkami svařovacích robotů. A z 90% to byla plechařina do 3 mm, s pečlivě hlídaným závarem. Vždy ale záleželo na tom, jací seřizovači v těch firmách byli. A v řadě případů to dopadlo tak, že na rozjíždění linek byli seřizovači z české firmy. A teprve po několikaměsíčním zaškolení těch tam domácích mohli s čistým svědomím odjet. Nikdo nedokáže jen tak od stolu zvládnout správné a přesné seřízení svařovacího robota. A když do toho vstoupí někdo, kdo si myslí, že ušetří třeba vynecháním některé orbity nebo mizerným naprogramováním přechodů mezi sváry, případně nastavuje svařování systémem pokus - omyl tak to nemůže dobře dopadnout. A ještě vám prozradím, že firmy kterým dodáváte mají zpravidla své svařovací předpisy, které je i při robotizovaném svařování v dodavatelské firmě dodržet. Nejhorší omezení bývají obvykle v povolených maximálních úhlech od roviny při svařování PG a PF. Např. FORD má povoleno 30° zatímco VW (ŠKODA, SEAT) a OPEL max. 15°. Další špeky bývají ve firemních normách při sedmiosém svařování, kde je maximální povolený úhel jen 10° "za vrcholem".
Offline
Honza007 napsal(a):
Dost záleží na okolních podmínkách (průvan třeba při orevření dveří. běžně svářím s 12 l/min kolem 28V 280A a prutok plynu je dostačující .Pokud jsou ovšem svařence mastné tak otření nestačí tipuji že to bude hlavní duvod těch porů.Stačí když něco svářím typicky jäckle které jsou mastné případně ještě od emulze z řezárny to jsou pak pory hned na světě.
průvan nehrozí, svařovací linka je uzavřena ze všech stran. svařované plochy jsou utírány od oleje.
Offline
jirkati napsal(a):
Kejnos, vy jste nečetl příspěvek č. 7? Máte v něm zkušenosti z robotizovaního svařování prakticky ze všech světových AUTOMOTIVE firem, kde jsem měl tu čest v mnoha případech rozjíždět svařovací linky i se stovkami svařovacích robotů. A z 90% to byla plechařina do 3 mm, s pečlivě hlídaným závarem. Vždy ale záleželo na tom, jací seřizovači v těch firmách byli. A v řadě případů to dopadlo tak, že na rozjíždění linek byli seřizovači z české firmy. A teprve po několikaměsíčním zaškolení těch tam domácích mohli s čistým svědomím odjet. Nikdo nedokáže jen tak od stolu zvládnout správné a přesné seřízení svařovacího robota. A když do toho vstoupí někdo, kdo si myslí, že ušetří třeba vynecháním některé orbity nebo mizerným naprogramováním přechodů mezi sváry, případně nastavuje svařování systémem pokus - omyl tak to nemůže dobře dopadnout. A ještě vám prozradím, že firmy kterým dodáváte mají zpravidla své svařovací předpisy, které je i při robotizovaném svařování v dodavatelské firmě dodržet. Nejhorší omezení bývají obvykle v povolených maximálních úhlech od roviny při svařování PG a PF. Např. FORD má povoleno 30° zatímco VW (ŠKODA, SEAT) a OPEL max. 15°. Další špeky bývají ve firemních normách při sedmiosém svařování, kde je maximální povolený úhel jen 10° "za vrcholem".
Ahoj,
seřizovači... no to je etapa sama o sobě, nicméně u nás seřizovači nehýbou s parametry jako je průtok plynu, proudu etc. Pracují pouze s polohami hořáků (když svar potřebuje uhnout o nějaké milimetry nebo tak)
No dobrá tedy, zkusím si pohrát s tím průtok plynu - snížit ho. a prověřit jaké jsou naše možnosti udržení stálosti průtoku plynu.
dík
Offline
Hoši, každopádně díky všem. Poradili jste dobře, já se určitě zase na Vás někdy obrátím )) zdár
Offline
Tak čím to bylo už víš?
Offline
to jirkati : dam si zavazok ze vam nafotim par chutoviek zvarov na karoseriach .
Prevazne Skoda a VW ide ci uz o tvrdu pajku , MIG alebo MAG to neviem posudit ako aj laserove zvaranie.
Obcas je hnus co fabriky vypustia a potom chceju od servisu aby tu zlepeninu opravil lepsie ako ked to oni dali dokopy...
A je jedno ci ide o auta lowendoveho charakteru alebo premiova trieda.
Nehovorim ze je to strach a hroza ale obcas asi niekto alebo nieco nestiha ...
Offline
Co by jsi chtěl výrobní cena oktávky je 5000€ šetřit se musí kde se dá aby byly zisky ,tak jsou auta čím dál tím víc nekvalitní a plná stovek a tisícu kurvítek(jak mechanických tak především elektronických třeba bezolovnaté pájení) a komponentu s naprogramovanou životností(CR vstřikování).
Offline
Pro SO 545 - pokud jde o díly na auta dodávané z výroby pro servisy, to je kapitola sama pro sebe. Z dlouholeté zkušenosti z výrobní firmy v systému AUTOMOTIVE vím, že pokud se některé svařence na výrobních linkách se dostaly na hranici rozměrových tolerancí, byly přeřazeny do dílů pro servisy, kde už neplatí tak přísná pravidla na díly jako pro mechanizovanou výrobu. Výroba nových aut má docela přesně stanovené tolerance dílů. Při běžném rozptylu tolerancí je to OK, ale pokud se náhodně někde v dodávkách potkají hraniční tolerance, pak je to průšvih. Jednou jsem cestoval přes noc do Bratislavy na reklamaci rozměrů velmi složitého svařence na TUAREGa. Jenže rozměry byly OK, ale bočnice byly prohnuté tak, že po svaření karoserie na ten vkládaný díl nebylo místo. Výsledek byl humorný, bočnice byly vylisovány z materiálu sice dodaného stabilním dodavatelem, ale na dílech se nalezla razítka koncernem VW neschváleného dodavatele z Itálie. A to není v AUTOMOTIVE vůbec výjimka.
Offline
:-) a to je Bratislava ale take Mexico az to je lahodka. Nam je len povedane ze tam to az tak vazne ako v EU neberu.
A preto napr bola presunuta vyroba Amaroku do EU. Kvalita bola pod toleranciu obcana stareho kontinentu. :-)
Vdaka za tvoj pohlad z prvej linie.
Editoval SO 545 (13-04-2015 19:11:41)
Offline