SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 24-07-2008 10:08:51

Splaš
Člen
Registrovaný: 08-07-2008
Příspěvky: 9

Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Mám dva dotazy ohledně vyvaření karoserie auta.
1) Jaký byste mi dopručili plyn - čisté CO2 nebo směs a jakou?
2) Jakým způsobem ochránit svařovaná místa proti budoucí korozi? Jde hlavně o místa, kde se budou bodovat dva plechy přes sebe - uvnitř mezi nimi v tom přesazení. Slyšel jsem o tzv. provařitelných barvách, nebo to před svářením nastříkat zinkem, hliníkem...nebo je to nesmysl?
Dík...

Editoval Splaš (24-07-2008 10:09:55)

Offline

 

#2 24-07-2008 16:52:31

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 83

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Dobrá otázka, tiež by ma zaujímalo, čo napíšu odborníci.


Omicron OMI 165 a autogen.
Excellway ZX7-250 (130A)

Offline

 

#3 24-07-2008 19:44:56

RV
Člen
Registrovaný: 21-01-2008
Příspěvky: 179

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Plyn určitě směs 82 %Ar 18%Co2, Čistej CO2 je hrozně citlivej na nečistoty,navíc má větší průvar a to na ty papírový plechy není dobrý. Co s etýká ochrany, můžeš to předtím natřít Zinkolem, ten je vodivej, ale řekl bych, že se to hůř vaří. Jinak pak klasika základ (já používám dvousložkovou epoxy Epolex 2305), spoj utěsnit něcím jako Body 115. viz. www.bodycar.cz Co jde je lepší dělat natupo, i když je to opruz a musíš mít přesnou záplatu.

Offline

 

#4 24-07-2008 20:42:36

lukas
Člen
Registrovaný: 19-04-2007
Příspěvky: 466

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

RV napsal(a):

Plyn určitě směs 82 %Ar 18%Co2, Čistej CO2 je hrozně citlivej na nečistoty,navíc má větší průvar a to na ty papírový plechy není dobrý. Co s etýká ochrany, můžeš to předtím natřít Zinkolem, ten je vodivej, ale řekl bych, že se to hůř vaří. Jinak pak klasika základ (já používám dvousložkovou epoxy Epolex 2305), spoj utěsnit něcím jako Body 115. viz. www.bodycar.cz Co jde je lepší dělat natupo, i když je to opruz a musíš mít přesnou záplatu.

Já používám čisté CO2 jde to perfektně

Offline

 

#5 24-07-2008 21:11:26

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4514

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Pro bodování svařenců pro automobilový průmysl z pozinkovaných dílů v hromadné výrobě platí řada omezení. Dobře svařitelné jsou plechy s vrstvou zinku do 7 mikronů, s výkonnějšími zdroji při tvrdém svařování max. 12 mikronů. Při lakování karoserií je jednou z operací namáčení do horkých pasivačních roztoků, které se kapilárními silami dostanou až mezi bodované plechy. Tato operace pak výrazně přispívá ke korozní odolnosti.
Musíme si uvědomit, že bodový spoj vzniká v místě nejvyššího přechodového odporu a Zn se svou teplotou varu 906 st.C a dobrou el. vodivostí nám podmínky svařování výrazně zhoršuje.
Existují vodivé pasty, kterými se u některých značek aut ošetřují holé plechy před bodováním. Pokud jsou následně přetíratelné, není proti pastám žádná připomínka. Problémy jsou ale s dávkováním pasty.
Pro svařování MAG na plechařině doporučuji jedině směsný plyn,  buď 18 %CO2 + 82% Ar nebo 15 % CO2 + 85 % Ar.

Offline

 

#6 25-07-2008 13:02:56

Tomáš S
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 28-05-2007
Příspěvky: 85

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Při opravě karoserie, zvláště pak v domácích podmínkách bych možnou korozi při přesazení plechů před svařováním vůbec neřešil. Původní protikorozní ochrany jako z výroby nikdy nedosáhnete a při současném rychlém zastarávání i relativně nových aut Vám životnost takové opravy postačí kolem pěti let. To je asi doba po které plech prorezne při špatně provedené protikorozní ochraně u namáhaných míst (např. lemy blatníků). Při dobrém nakonzervování nebo na korozně méně namáhaných místech takový svar vydrží mnohem déle.

Offline

 

#7 25-07-2008 21:37:38

Ales-X
Člen
Místo: Říčany
Registrovaný: 12-06-2008
Příspěvky: 18
Web

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Možná mě za to ukamenujete, ale já mám na vyvařování jinou metodu a zatím funguje perfektně, neboduje plech na plech, ale plech k plechu. Na jednu stranu výhoda na druhou nevýhoda, auto je z 1mm nepozinkovaných plechů, takže jde krásně vyvařit jen s čistým CO2, ale mezi jednotlivými body vzniknou mezery a ty já pořádně očistím a odmastím a 500W pájecím kopytem nahřeji a pocínuji tak aby se plech krásně pokryl cínem a cínem se i zalila vzniklá spára mezi plechy. Pak už jen důkladně očistím od zbytků kyseliny kterou spoj odmašťuji a natírám dvousložkovou základovou barva která je určena do slaného prostředí a na ní dle potřeby plnič a barvu.


Iskravar MIG 170L

Offline

 

#8 26-07-2008 01:13:56

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 83

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Len ma napadlo, ten spôsom sa mi viac páči ako prekrývanie plechov. Len ten cín mi tam až tak nesedí, nebolo by dobre na to použiť SUSI3 drát a s tým to celé prejsť ? Tiež ma pls neukameňujte.


Omicron OMI 165 a autogen.
Excellway ZX7-250 (130A)

Offline

 

#9 26-07-2008 01:15:01

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 83

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Myslel sem CuSi3 drat smile


Omicron OMI 165 a autogen.
Excellway ZX7-250 (130A)

Offline

 

#10 26-07-2008 10:30:20

RV
Člen
Registrovaný: 21-01-2008
Příspěvky: 179

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Ales X-Jo tohle je dobrá, ale podle mýho hodně pracná metoda. Já to až na vyjímky celý dovařím, i když riskuju, že se to zkroutí a případný netěsnosti, který nemusím vidět dělám tím Body 115. Taky radši dělám natupo, než plech přes sebe. Ta metoda s plechama přes sebe je sice rychlá a někdy i nutná (prahy), ale už jsem viděl tolik vyhnilejch tímto způsobem dělanejch záplat,že se tomu vyhejbám kde můžu.
Tomáš S : No já nevím jak kdo jinej,ale já nevyvařuju auto, abych ho za pět let vyhodil. Je to dnešním termínem youngtimer a mám a dělám to pro radost, ne proto, že pojezdím a vyhodím. To už dneska dělá jenom šílenec.
Milan SK- Jo to by asi šlo, ale ten drát stojí 700 Kč/kg a 5 kg cívku si asi může málokdo dovolit.

Offline

 

#11 26-07-2008 12:10:39

Tomáš S
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 28-05-2007
Příspěvky: 85

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Ales-X: Cínování karoserií dělám,ale pouze na vyplnění nerovností místo tmelu. Svařené spoje musí být dostatečně tuhé aby příliš nepružily a cínová pájka na vyplnění nesmí být namáhaná tahem, jinak praská. Je to ale velmi pracná metoda a zváště pak dokonalé očištění a odmoření plechů aby na ně pájka přilnula je dost piplavá práce.
RV: Nechytejte mě za slovo.Pro naprostou většinu aut v běžném provozu je životnost opravy 5 až 7 let dostačující. Za tu dobu vám zchátrá lak, podvozek a motor se opotřebí a auto celkově zastará. Nedělejte si iluze, že se s tím v servisech kdovíjak mažou.
Něco jiného je, když máte auto jako "mazlíčka", nebo veterána. Potom nelitujete peněz a mámahy s takovou opravou a dáte si na ní záležet. Tento případ ale patří spíš do fóra o vetránech.

Offline

 

#12 26-07-2008 19:33:44

RV
Člen
Registrovaný: 21-01-2008
Příspěvky: 179

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Tomáš S: Ne v pohodě nic ve zlým. Je mi jasný, že s s tím v servisech moc nemažou. Jednak by si nevydělali ani na slanou vodu, protože klienti co si dají vyvařit auto jsou hodně citlivý na cenu a druhak kdyby to dělali pořádně udělali by 2 auta měsíčně.

Offline

 

#13 29-07-2008 16:39:37

Splaš
Člen
Registrovaný: 08-07-2008
Příspěvky: 9

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Díky za odpovědi.
To moje auto je taky zastaralý už hodně dlouho, dělám to pro radost a nesměle doufám že se v mojí péči dočká i veteránských dokladů...
Nejlepší bude dělat vše na tupo a co nepůjde, třeba zkusím po svaření pocínovat.

Jenom ten Corgon... Sehnal jsem jenom hodně velkou lahev (20l) s hodně velkou zálohou 6000,- . To nespotřebuju ani za 10 let, takže mám zatím CO2 a přemýšlím o přepouštění do 2 nebo tří menších lahví. Ztráta plynu by ale byla dost velká...

Jak to kdo děláte?

EDIT: tak už vím kde vzít Corgon za rozumných podmínek, 20l láhev bude...

Editoval Splaš (30-07-2008 09:01:49)

Offline

 

#14 29-07-2008 22:48:55

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4514

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Jen ke spotřebě Corgonu - při 10 l/min spotřebujete za hodinu 600 l plynu. V úplně plné 20 l lahvi je 20 x 200 = 4000 l plynu. Takže vám ta láhev stačí na pouhých cca 7 hod. svařování.

Offline

 

#15 30-07-2008 00:18:40

Milan_SK
Člen
Místo: Košice
Registrovaný: 21-06-2008
Příspěvky: 83

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Jirka, nieje veľa 10 l. prietok plynu pri vyváraní karosérie ? Čo som sa pýtal známich, tak 5-6 l. Ja mám nastavené na 6 l. a celkom dobre to varí. Nechcem oponovat odborníkom, som len zaciatocník. Ďakujem za Váš názor.


Omicron OMI 165 a autogen.
Excellway ZX7-250 (130A)

Offline

 

#16 30-07-2008 22:20:15

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4514

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Milane, 10 l/min. není moc. V běžné dílně s otevřenými dveřmi nebo okny je vždy průvan a nebezpečí odfouknutí ochranné atmosféry je poměrně značné. Při použití hubice s malým průměrem se ale dá zmenšit odběr na 6 až 8 l/min. Pokud se na povrchu objeví póry, je to z 95 % vzduch, tedy nedostatek ochranné atmosféry. smile

Offline

 

#17 03-03-2011 15:03:58

Splaš
Člen
Registrovaný: 08-07-2008
Příspěvky: 9

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Dovolím si sám odpovědět na svůj dva roky starý dotaz.
Přípravky na ochranu proti korozi mezi plechy ve spoji s překrytím přes sebe jsou a fungují. Osvědčil se mi Normfest Elox. Při bodování MAG (s děrováním) bez problémů, nástřik nemá žádný vliv na svařování. Jestli se to hodí i na klasické odporové bodování nevím.
Třeba to někomu pomůže.

Offline

 

#18 03-03-2011 16:40:48

ulitej
Člen
Registrovaný: 11-02-2011
Příspěvky: 252

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

to Ales-X "a natírám dvousložkovou základovou barva která je určena do slaného prostředí a na ní dle potřeby plnič a barvu"

nechceš nám říc značku? - příjdu do krámu  a budu chtít nakoupit  -- co mi nabídne PODAVAČ ???????


Pegas 160 Mig/Mag SYN

Offline

 

#19 03-03-2011 16:46:15

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 999

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Dobry je aj original spray od VW vola sa INOX je vodivy ide cez neho zvarat kludne aj bodovackou.

Na skoleni ktore absolvujem ako klampiar pre VWecka je pripustne zvarat MAGom v pohode v ochrannej atmosfere CO2
obvodove plechy a koncove nosniky a pod

Na vysokopevnostnu ocel kde sa da bodovacka , alebo zvaranie MAGom CO2 cez predvrtane diery na presne urcenych miestach v tech.listoch.

Este na plechy ako zadne blatniky , strecha , prahy a pod je dovolena alebo odporucana tvrda pajka.

Na koniec nieje na zahodenie fakt ze zacina prevladat technologia lepenia.
Dnes si klampiar uzije viac dvojzlozkovych lepidiel ako zvaracky.

Editoval SO 545 (03-03-2011 16:47:06)

Offline

 

#20 03-03-2011 18:59:23

michal2009
Člen
Místo: Hlohovec-SK
Registrovaný: 23-12-2010
Příspěvky: 174

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

dobre je pouzit napodvozky protekor plast a na karoseriu dat napriklad vrstvu gytu


kitin1900hf , 9100X

Offline

 

#21 03-03-2011 22:35:00

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1658

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Můj postup oprav automobilových karoserií je tento.Zkorodované místo vyřezat až na čistý zdravý plech.Pokud je možno vyhnout se jakémukoli přeplátování a vařit natupo. Svary z pohledové strany zabrousit,z obou stran přetřít základovkou, po zaschnutí svary ze zadní strany přemažu vodoodpudivým tmelem používaným ve stavebnictví a lidově označovaným jako medvědí ho..o a opět přetřu , tentokrát vrchní syntetickou barvou a to nejméně dvakrát.Z pohledové strany pokračuji standardním způsobem, tmel, základovka, plnič a vrchní barva. Takto ošetřené svary vydrží poměrně dlouho, dokonce prorezlá podlaha, takto vyspravena, drží už cca 20 let bez známky koroze. Pokud se ale ke svaru nedostanu z druhé strany, tak abych ho mohl zamáznout medvědím ho...m , tak mohu dělat co chci a stejně oprava vydrží asi jen 3 roky.Na svařovéní používám čisté CO2.

Offline

 

#22 04-03-2011 10:16:28

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4623

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Sváry odporovou bodovkou se svého času u nás běžně těsnily plastisolem a v pohodě, držely dlouho a nerezly. Plastisol ale potřebuje vypalování.
Zkoušel jsem svého času taky těsnit přeplátované plechy bodových svarů jednak běžnými kaučukovými a polyuretanovými tmely, jednak speciálními vodivými tmely přímo určenými pro tyto účely s obsahem grafitu a výsledky byly vcelku slibné. Byla zhoršena kvalita bodování, na některé tmely stačilo zvýšit přítlak bodovky, na některých tmelech to nestačilo. Tmel by měl být spíš řidší a bez obsahu větších částic. Předpokládaný problém , spálení tmelu mezi plechy v nejbližším okolí bodu se negativně neprojevil, nebyly ale dělány dlouhodobé víceleté zkoušky. Je to ale už pomalu 10 let....
Pro kratší výdrž káry, minimálně 2 - 4 roky si myslím, že není problém utěsnit bodový spoj obyčejným přelakovatelným polyuretanovým nebo kaučukovým tmelem, akorát musí na tom plechu po celou dobu životnosti držet.  Tmel, který nedrží třeba kvůli mastnotě nebo zatvrdne a potom se vibracemi uvolní od plechu, takže se vlhkost mezi tmelem a plechy dostane do přeplátovaného spoje nemá moc velký smysl.

Offline

 

#23 04-03-2011 10:49:43

vtrhondak
Člen
Registrovaný: 02-03-2011
Příspěvky: 17

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

lukas napsal(a):

RV napsal(a):

Plyn určitě směs 82 %Ar 18%Co2, Čistej CO2 je hrozně citlivej na nečistoty,navíc má větší průvar a to na ty papírový plechy není dobrý. Co s etýká ochrany, můžeš to předtím natřít Zinkolem, ten je vodivej, ale řekl bych, že se to hůř vaří. Jinak pak klasika základ (já používám dvousložkovou epoxy Epolex 2305), spoj utěsnit něcím jako Body 115. viz. www.bodycar.cz Co jde je lepší dělat natupo, i když je to opruz a musíš mít přesnou záplatu.

Já používám čisté CO2 jde to perfektně

přesně tak si myslím že hlavní je to mít v rukách a můžeš vařit třeba papír


Omicron GAMA 1900A PFC,Kit 309 Standart,pilous ARG 220plus

Offline

 

#24 04-03-2011 11:18:51

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

RV napsal(a):

Plyn určitě směs 82 %Ar 18%Co2, Čistej CO2 je hrozně citlivej na nečistoty,navíc má větší průvar a to na ty papírový plechy není dobrý. Co s etýká ochrany, můžeš to předtím natřít Zinkolem, ten je vodivej, ale řekl bych, že se to hůř vaří. Jinak pak klasika základ (já používám dvousložkovou epoxy Epolex 2305), spoj utěsnit něcím jako Body 115. viz. www.bodycar.cz Co jde je lepší dělat natupo, i když je to opruz a musíš mít přesnou záplatu.

Nezlobte se, ale jak jste na tohle přišel. Čisté CO2 je jednoznačně lepší na nečistoty než směsný plyn. A pokud se používá malý pr. drátu (0,6-0,8) není problém ani s tou tloušťkou plechů. Jinak CO2 nemá větší průvar, ale širší než směs, proto "víc" propaluje jakoby.
O ceně plynu a potřebě většího průtoku na hubici ani nemluvě.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#25 18-03-2011 12:19:25

suhajko
Člen
Registrovaný: 11-11-2010
Příspěvky: 20

Re: Vyvaření auta - jaký plyn, ochrana proti korozi

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2025


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče