SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj.Mám prosbu potřeboval bych poradit jak vařit hliník.Mám autoservis a šlo by převážně o to abych mohl zavařit díru např. ve vaně atd....Budu mít invertor
Gysmi 165.Ted otázka zní-bude mi stačit jen invertor,budu muset něco dokoupit,dá se vubec vařit invertorem hliník?
Děkuji za jakoukoli radu.
Offline
Tu svářečku neznám, má i WIG? A střídavý? Na jakou technologii se ptáte?
Pokud je to jen elektroda, tak platí následující:
V Quick servis Příbram jsem zkoušel možnost použití obalené elektrody UTP 485 (AlSi5) na hobby invertorech Gama.
Od tl. stěny 2 mm ani ta nejobyčejnější svářečka za asi 8 tisíc a i mé jen občas svařující ruce po chvíli trénování neměli problém.
A čím lepší svářečka a čím větší tloušťka stěny, tím lépe.
Online
JardaK napsal(a):
Tu svářečku neznám, má i WIG? A střídavý? Na jakou technologii se ptáte?
Pokud je to jen elektroda, tak platí následující:
V Quick servis Příbram jsem zkoušel možnost použití obalené elektrody UTP 485 (AlSi5) na hobby invertorech Gama.
Od tl. stěny 2 mm ani ta nejobyčejnější svářečka za asi 8 tisíc a i mé jen občas svařující ruce po chvíli trénování neměli problém.
A čím lepší svářečka a čím větší tloušťka stěny, tím lépe.
Jde mi jen o zalepení díry třeba na hliníkové vaně.Takže žádné pevnostní sváry.
Parametry invertoru
Popis
Technologie svařování MMA a TIG - lift arc
Včetně kabelů a plastového kufru. Doprava zdarma. S digitálním displejem
Napájecí napětí 230V +/- 15% 50/60HZ
Odolný vůči kolísavému napětí vhodný i pro připojení na generátor proudu
Napětí naprázdno U0 70V U0cv 80
Zatížení TIG na 60% - 160A, 100%- 130A MMA 45% - 160A, 60% - 140A
Rozsah proudu 10 - 160A Průměr elektrod (MMA) 1,6 > 4 mm
Typ ochrany IP 23 S vnitřním větrákem
Rozměry 12,5x28x20 cm Hmotnost 4,6 kg
Záruka 2 roky, doprava po ČR zdarma Vyrobeno ve Francii
Offline
Předpokládám že svářečka je akcí vašeho dodavatele ale zklamu vás.
Tato Gysmi 165 je klasický invertor s DC Tigem možná i bez TIG hořáku. Jedině jak hliník svařovat invertorem je hliníková obalovaná elektroda se všemi těmito nevýhodami.
Pro svařování hliníku TIG v Argonu je potřeba AC/DC svářečka.
Tady je možno se kouknout na některé opravy hliníkových van.
http://www.autoklima.cz/hlinik-slitiny- … ovani.html
Já k svařování hliníku používám TIG profi AC/DC svářečku za víc jak 120tis bez DPH.
Offline
tomasba-Zdravím kolego,jestli to budeš potřebovat jen v tom servisu tak si pořiď MA-315 AC/DC;je to sice stabylní mašina ale zvládne všechno,a hlavně se dá ni vše sehnat.
Mám ji již několik let a bez jakýchkoliv problémů,nějaký ''čiňan'' jak tomu tady říkání se na mě vůbec nechýtá.
Ale je to jen můj názor,takže šťastnou ruku při výběru.
Offline
oldas napsal(a):
Předpokládám že svářečka je akcí vašeho dodavatele ale zklamu vás.
Tato Gysmi 165 je klasický invertor s DC Tigem možná i bez TIG hořáku. Jedině jak hliník svařovat invertorem je hliníková obalovaná elektroda se všemi těmito nevýhodami.
Pro svařování hliníku TIG v Argonu je potřeba AC/DC svářečka.
Tady je možno se kouknout na některé opravy hliníkových van.
http://www.autoklima.cz/hlinik-slitiny- … ovani.html
Já k svařování hliníku používám TIG profi AC/DC svářečku za víc jak 120tis bez DPH.
TIG není součástí ten lze dokoupit.Takže jestli tomu dobře rozumím tak když koupím hliníkovou obalovanou elektrodu tak by to mělo jít.Jaké nevýhody to má?Ptám se jako nezkušený s vařením hliníku.Svářím COčkem a TIGEM sem ješte nevařil.Proto se ptám jaké jsou možnosti.Svářečku nad 20000tis se mi nevyplatí kupovat.Děkuji za odpověd
Offline
Tak svaření hliníkové vany obalovanou elektrodou (MMA) je jen teoretické. Možná by se velmi zkušenému MMA svářeči podařilo svařit poškozenou novou vanu ve které nikdy nebyl olej aby byla těsná. V praxi neznám nikoho kdo by to dělal i na zaolejované vaně MMA čkem. Třeba se někdo ozve.
Pro svařování TIGem pro hliník je zapotřebí AC svářečka + argon. Variant levých čínských TIG - vybrat se lze i podle barvy (:-))))) a je jich mnoho.
Nádherný článek od admina je zde http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2009012401
Je jen škoda že admin nemá moc času na další.
Pak také narazíte na problém argon.
Na podobné témata o argonu a AC/DC levné svářečky najdete ve foru
Pěkné články o TIGU najdete třeba zde. http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2008122801
No a po koupi je zapotřebí praxe takže vařit vařit a zase vařit. (:-))))))
Názor jestli do toho jít si musíte udělat sám.
Offline
neni to take jednoduché jak to vypadá,urcite so mnou kolegovia,ktory zvaraju hlinik budu suhlasit
inak tie videa co su tu: http://www.autoklima.cz/hlinik-slitiny- … ovani.html su super
Editoval Warlockvw (01-02-2012 22:40:05)
Offline
Priprava je vacsi pruser ako zvaranie.
Hlavne pri motoroch a prevodovkach je cistenie velmi potrebne. Uz kolkokrat som sa usmieval ked zakaznik povedal ze to vycistil.
Offline
s tym cistenim je to kapitola sama o sebe-je rozdiel očistené a očistené a odmastené
Offline
Dobrý den, chtěl bych poprosit odborníky o radu, jak nejlépe připravit hliníkový odlitek znečistěný olejem a karbonem. Jedná se o díly motorů, porézní povrch odlitku je mastnotou úplně prosáklý. Mechanické očistění je jasné, odmastění těkavým rozpouštědlem také. Po této přípravě a ohřevu dílu mám pořád problémy s nečistotami z oleje ve svaru. Jaký přípravek použít úpro dokonalé vyčistění materiálu? Nebo rovnou svařované místo odfrézovat/odsoustružit do hloubky a znovu navařit?
Offline
Ja som zváral blok motora zo skútra , ktorý už pred tým niekto neodborne zváral, neočistil poriadne zvarované plochy a dopadlo to tak že blok sa znovu praskol. Tie najhoršie miesta som doslova vyrezal rezným kotúčom a vyvaril, lebo inak to donekonečna porovalo... Síce to nebolo od oleja, ale samá hlina v póroch po predošlom zváraní. Najhoršie bolo , že časť bloku ktorá sa odlomila bola stratená... Ak to nejde chemicky očistiť tak budeš musieť ten znečistený material "odobrať"
http://img839.imageshack.us/img839/4794/blokp.jpg
Editoval ivko (12-04-2012 23:08:52)
Offline
taketo prace na ktorych sa uz niekto vysantil bud odmietnem alebo si to dam zaplatit.
nieje nic horsie ako skusit napr lepidlo , potom akoze to zavarime cez farbu blato a najlepsie v rame a pod...
ludia sa nepolepsia co uz.
Offline
Lze použít k čistění svářeného dílu louh sodný?
Offline
Hliník se v louhu sodném a obecně všech silnějších alkáliích rozpouští a zvláště v horkém dost rychle. U hodně čistého hliníku by snad šlo kápnutím použít louh na očištění povrchu, u slitin zůstanou na povrchu zbylé kovy, které se nerozpouštějí, ve formě hnusného černého povlaku. Kromě zinku, ten se taky rozpouští a snad ještě hořčíku, hořčíkem si ale nejsem jist, jestli se v louhu taky rozpouští nebo ne.
Offline
Pavel ZRX napsal(a):
Lze použít k čistění svářeného dílu louh sodný?
To samozřejmě lze. Nutno zachovat určitá pravidla. Roztok by neměl být příliš silný a má být horký - vhodný je roztok kolem 10%.
Zčernání, které je způsobeno vyloučením legovacích prvků v aluminiu, dokonale odstraníte pasivací v zředěné kyselině dusičné (studená lázeň). Tímto postupem získáte hezký vzhled většiny hliníkových slitin. Pouze u slitin s větším obsahem Si (křemíku) zčernání neodstraníte. To jsou skoro všechny Al odlitky. Tam je vhodnější pouze kartáčování, jemné pískování ap.
Editoval Frank (14-04-2012 14:51:47)
Offline
Děkuji za hodnotné odpovědi. Už jsem to s louhem několikrát zkoušel na odlitcích, to zčernání mě odrazovalo.
Offline
U některých výrobků z al slitin používáme pro sjednocení povrchů právě louhování, pro pasivaci máčení v roztoku octu a vody - při zčernání povrchu při tom louhování se černý povlak v octu rozpustí. Pro čištění odlitků před svařováním používám silně alkalický prostředek Supermafrasol od výrobce autokosmetiky mafra - funguje stejně jako louh ale u některých odlitků nezpůsobuje to zčernání. Je to prostředek který se ředí s vodou 1:80 pro běžné mytí, na to odmašťování a čištění to ředim cca 1:10 - jednou mi to z odlitku sundalo i barvu
Offline
Szabitch napsal(a):
U některých výrobků z al slitin používáme pro sjednocení povrchů právě louhování, pro pasivaci máčení v roztoku octu a vody - při zčernání povrchu při tom louhování se černý povlak v octu rozpustí. Pro čištění odlitků před svařováním používám silně alkalický prostředek Supermafrasol od výrobce autokosmetiky mafra - funguje stejně jako louh ale u některých odlitků nezpůsobuje to zčernání. Je to prostředek který se ředí s vodou 1:80 pro běžné mytí, na to odmašťování a čištění to ředim cca 1:10 - jednou mi to z odlitku sundalo i barvu
Ale když si vyhledáte bezpečnostní list toho výrobku tak zjistíte, že je to fakticky louh draselný, což je prakticky totéž jako ten sodný, o kterém je zde zmiňováno. Ta dusičná kyselina lze do jisté míry octem nahradit, to je fakt, jen má o něco horší účinnost. To, že některé odlitky nečernají je patrně tím, že neobsahují velké procento Si. Ten kyseliny nerozpouští, proto i po té proceduře je to stále začernalé.
Offline
No ja pouzivam na cistenie mastnych prasknutych hlinikovych dielcov plazmu. :-) Povrch mechanicky ocistim a prasklinu plnu oleja pekne krasne vypalim plazmou. Vznikne mi asi tam 1-2mm drazka, ktoru pekne krasne vyvarim.
Offline
Kdysi šly tyhle věci kvalitně odmastit, pravděpodobně včetně mastnoty v pórech v odmašťovačce s chlórovanými uhlovodíky, trichlórem, perchlórem a podobně. Tam se odmastilo prakticky všechno.
Chlórované uhlovodíky se zakázaly, protože dělaly velkou paseku hlavně v podzemních vodách a jejich ekologičtější náhrady pravděpodobně účinnosti chlorovaných uhlovodíků nedosahují ani zdaleka. Ale možná že by to na svařování hliníku mohlo stačit.
Offline
Nevím jak u hliníku, ale třeba u niklových slitin je nejvhodnější odmašťovací látkou aceton.
Jinak jak píše Radim, zlatý perchlor. A kdysi jsem měl na odmašťování hasičák, už nevím co to bylo přesně za látku.
Online
Jestli si dobre pamatuju tak to byli tetrachlorove http://cs.wikipedia.org/wiki/Tetrachlormethan (ten jediny mel odmastovaci ucinky) a chlorbromove hasicaky dnes uz se ale z vyse zminenych duvodu nevyrabeji byli to takvzvane halonove hasici pristroje.
Editoval Honza007 (01-07-2012 12:13:56)
Offline
Jo, tetrachlórové hasičáky byl poslední dostupný zdroj chlórovaných uhlovodíků pro odmašťování.
Aceton, pokud se jedná o skutečný aceton se moc nehodí, protože jeho bod varu je jenom okolo 56 st C. Rychle se odpařuje a třeba v takovém horku jako dnes používat aceton je bezpečnostně skoro totéž jako vylít tam kapalný butan. Páry ve výbušné a hořlavé koncentraci se mohou táhnout sakramentsky daleko.
"Aceton", pokud se jedná o ředidlo C 6000 už jde, protože to je zhruba 70 % toluenu a jen cca 20 % acetonu. Je už podstatně lepší, toluen má bod varu kolem 109 st C.
Co se týká nějakého továrního firemního odmašťování, asi nejúčinnější na ten hliník by dnes bylo nějaké ponorové odmašťování v organickém rozpouštědle urychlené ještě ultrazvukem. Jenže kde dnes něco takového je?
Offline
Pavel ZRX napsal(a):
Děkuji za hodnotné odpovědi. Už jsem to s louhem několikrát zkoušel na odlitcích, to zčernání mě odrazovalo.
Dlhe roky pouzivam na vycistenie hlinikovych zvarov riedenu kyselinu solnu, ktora sa da kupit v kazdej drogerii. Nariedim ju vodou podla potreby a nanasam stetcom na niekedy cierne zvary. Cernota je za chvilku prec a potom zvar iba oplachnem cistou vodou. Samozrejme pri tejto praci odporucam mat na ociach okuliare a na rukach aspon gumene rukavice.
Offline