SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


Oznámení

Upozornění! Forum je dočasně pouze pro čtení. Nelze přidávat nové příspěvky!

#1 04-04-2011 21:07:28

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Víko motoru AlMg

Zdravím, potřeboval bych se poradit a najít vhodnou metodu k zavaření víka motoru na motocyklu. Víko již kdosi vařil, bohužel se hned vedle svaru udělala další trhlinka, kterou to prosakuje ven. Čili údaje co vím jsou že se jedná o odlitek, tloušťky cca 3-4mm na deklíku motoru je vyraženo Mg v kroužku z čehoš usuzuji, že se jedná o slitinu.
Moje prostředky jsou TIG AC, MIG/MAG a pájecí sada s turbo hořákem na 2000°C.

Foto nového deklíku pro představu je třebas zde http://img20.allegroimg.pl/photos/orygi … 1537874393 .


Postup je mi jasnej jde mi spíš o technologii která by byla efektivní. Sám jsem přemýšlel nad pouzití nějaké dostupné tvrdé pájky s teplotou tání okolo 600°C.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#2 04-04-2011 21:37:56

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Víko motoru AlMg

Pájet hliníkovou slitinu?


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#3 05-04-2011 06:34:55

PI 250 AC/DC
Člen
Registrovaný: 02-10-2010
Příspěvky: 108

Re: Víko motoru AlMg

Chtělo by to vědět jak velká je trhlina popřípadě nějaké foto ale myslim že s tvým vybavením tak maximálně použití metody MIG. Pokud tam něco prosakuje předpokládám že olej tak musíš víko sundat z motoru pořádně odmastit a to zevnitř i z venku pak vybrousit dážky pro svar předekřát cca 100 stupnů a zavařit první zevnitř a pak z venku. Pokud bude vnitřní svar vadit tak vybrousit. Ale nejlépe by bylo vařit TI AC/DC


Migatronic PI 250 AC/DC V,
Migatronic Sigma 400 puls,
Migatronic MIG 445,MIG 385,
Selco Genesis 382 AC/DC

Offline

 

#4 05-04-2011 08:20:35

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: Víko motoru AlMg

PI 250 AC/DC napsal(a):

Ale nejlépe by bylo vařit TI AC/DC

Vždyť píše že má možnost AC Tigu, pár věcí z motorek jsem opravoval - kartery,hlavy.Je tam vždycky problém se zněčištěním a porováním. Je potřeba to několikrát zavařit/vybrousit, ale kvalitu lze takhle postupně získat. Používám metodu TIG AC


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#5 05-04-2011 08:34:33

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Víko motoru AlMg

Tig AC máte, ten je na to nejlepší. Jen bych se poradil s JardouK, jaký přídavný materiál použít, já dělám občas opravy různých hliníkových odlitků apod. Při praskání se mi osvědčil přídavný materiál AlMg5, předehřev je vždy dobrý, vypálí se při něm i olej.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#6 05-04-2011 11:27:27

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Víko motoru AlMg

Ládes> Už na to zde bylo téma jedná se třeba o lehce dostupné Castolin 21F, nebo účinnější http://www.welco.cz/katalog/welco-1450/ WELCO 1450. Někdo zde již reagoval, že pájka je vhodná pro malé tloušťky svařovaných materiálů.... Tak se ptám nejdříve na tohle, jelikož se bojím, aby se mi hliník při TIG metodě nezhroutil či se celé víko nezkroutilo... Nejradši bych to řešil pomoci ní, tj odbrousit v drážkách (flexou) co nejvíce materiálu, nahřívat víko na vařiči a při cca 200°C a pak hořákem lokálně ohřívat místo s přidáváním pájky.

PI 250 AC/DC> MIG metoda by byla celkem parádní, ale vím že když jsem nechával vařit víko ventilů MIGem tak na víku nabyl materiál o 3mm. Pak když se to člověk snažil vybrousit, tak byl výsledek jak cedník (tj strašně pórovité). Je pravda, že zde nebylo použito předehřevu a úplného vybroušení trhliny.

Szabitch> Ano TIG AC mám, ale pouze ve smyslu baubau trafa s HFkem. Zatím spíš jen pokusný králík snad ho během týdne rozběhám a bude funkční.

kirkmen> Na TIG jsem se zásobil různýma přídavnýma materiálama, ale u toho pájení bych byl celkem rád kdyby někdo přišel s praktickým výsledkem.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#7 05-04-2011 12:16:21

Discovera
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 07-06-2009
Příspěvky: 1421
Web

Re: Víko motoru AlMg

To MiraGSX - Já osobně jsem už "zavařil" pár olejových vík z motorky a samo pořád svářím slitiny na klasické motory do aut a ze své zkušenosti co vím už a výbavu mám jen a pouze MIG svou OMI165 a po kvalitní přípravě před svářením se vždy dostaví požadovaný výsledek bez pórů a trhlinek, což byl na začátku opravdu problém než jsem to chytil do ruky. Základem je určitě pořádná příprava před svářením a předehřevu. Olej a mastnoty u AL je neuvěřitelné svinstvo.
Mluvím čistě ze své zkušenosti, kde se nebojím komukoliv a cokoliv svařit se svým strojem. U namáhaných dílů pouze říkám, ať ho nechají "vyzrát" a  né jej hned zatěžovat (za asi 14 dní mám požadovanou pevnost a nemám strach z prasknutí či jiné destrukce...když to nedodržím vím co se stane smile už jsem narazil).
Je to tedy má zkušenost a z tvého nádobíčka bych asi vybral právě ten MIG ...pokud se pletu tak mě neberte vážně. Nemám to s čím jiným srovnat.

pokud chceš mohu ti sem hodit jednu fotku se sáním na škoda motor s převařenou přírubou a uvidíš jak pěkně se to slilo bez pórů a i po opracování bys nepoznal, že to bylo svařeno MIGem.
Víko na mašinu jsem bohužel nefotil  pač došla baterka, ale na ní bys to viděl nejlépe a síla stěny v tom nehorším možném místě byla pouhé necelé 2mm.

Editoval Discovera (05-04-2011 15:19:37)

Offline

 

#8 05-04-2011 13:41:42

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: Víko motoru AlMg

Nejdřív bych se přesvědčil, jestli je to opravdu hliníková slitina, jestli to Mg neznamená, že je to hořčíková slitina. Ale kromě porovnání se známým materiálem, tzn. barva, vzled, vryp atd. mě nenapadá jak. Dále už to platí jen pokud je to opravdu hliníková slitina.
Jelikož to nejspíš není pevnostně namáhaný díl, ale jde o těsnost, použil bych jako přídavný materiál spíše AlSi slitinu. Taková AlSi5 se výborně spojí s libovolnou svařitelnou slitinou hliníku a má i nízkou pracovní teplotu. Ještě nižší má pak AlSi12, která se používá i pro pájení. Dále je pravda, že tyto díly bývají hodně zoxidované a promaštěné, tzn. pořádně obrousit, odmastit, ten předehřev je výborný, další nečistoty a mastnotu vypálí a navíc pak nemusí být tak intenzivní oblouk.
Při tl. 3-4 mm bych klidně šel do obalené elektrody, ta si přece jen poradí s oxidací a mastnotou lépe než svařování v ochranné atmosféře. Nebo do pájení, ale ne všechny slitiny jsou pájitelné. Nakonec WIG, spíš tím drátem AlSi5.

Offline

 

#9 05-04-2011 14:33:49

staryzvarač
Člen
Registrovaný: 16-03-2011
Příspěvky: 80

Re: Víko motoru AlMg

Ak chcete zvárať takúto zliatinu , tak z týmto choďte do zváracej techniky . Tám Vám predajú presnú elektródu na zliatinu akú potrebujete , alebo zvárací drôt na TIG . Pájka na hliník neexistuje . Osobne som niečo podobné zváral elektródou , pýtal som si presne takú elektródu aká bola zliatina . Zvar bol obstojný . Máte na TIGu možnosť pulzujucého oblúku ?

Editoval staryzvarač (05-04-2011 14:35:20)

Offline

 

#10 05-04-2011 16:47:39

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: Víko motoru AlMg

staryzvarač napsal(a):

Pájka na hliník neexistuje .

Od kdy?


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#11 05-04-2011 17:28:05

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Víko motoru AlMg

MiraGSX napsal(a):

Zdravím, potřeboval bych se poradit a najít vhodnou metodu k zavaření víka motoru na motocyklu. Víko již kdosi vařil, bohužel se hned vedle svaru udělala další trhlinka, kterou to prosakuje ven. Čili údaje co vím jsou že se jedná o odlitek, tloušťky cca 3-4mm na deklíku motoru je vyraženo Mg v kroužku z čehoš usuzuji, že se jedná o slitinu.

Jestli se jedná o odlitek z hořčíkové slitiny, tak se nedivím, že to prasklo vedle sváru, pokud to někdo vařil hliníkem. Je potřeba znát složení toho odlitku a podle toho by se dalo určit co dál.

Offline

 

#12 05-04-2011 20:18:18

staryzvarač
Člen
Registrovaný: 16-03-2011
Příspěvky: 80

Re: Víko motoru AlMg

Szabitch napsal(a):

staryzvarač napsal(a):

Pájka na hliník neexistuje .

Od kdy?

Od návštevy v zváracej technike , a z práce .

Offline

 

#13 05-04-2011 20:33:14

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Víko motoru AlMg

staryzvarač napsal(a):

Szabitch napsal(a):

staryzvarač napsal(a):

Pájka na hliník neexistuje .

Od kdy?

Od návštevy v zváracej technike , a z práce .

http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … _titan.pdf smile

Editoval Petr (05-04-2011 20:37:24)

Offline

 

#14 05-04-2011 20:47:25

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Víko motoru AlMg

JardaK> Ano bude to jak říkáš, jde o hořčíkovou slitinu. Víko je až obdivuhodně lehké.

Frank> Bohužel, k tomu abych určil složení odlitku nejsem vybaven. Pochybuji, že by mi ji výrobce byl ochoten sdělit smile spíš mě odkáže na nákup víka nového. Čili zde se bude jednat spíše o pokus omyl. Víka mám 2kusy, na obou jsou trhlinky po předešlé (opravě).

Čili omlouvám se za můj omyl. A špatný nadpis rubriky!

Editoval MiraGSX (05-04-2011 20:54:00)


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#15 05-04-2011 22:02:56

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4722
Web

Re: Víko motoru AlMg

MiraGSX napsal(a):

k tomu abych určil složení odlitku nejsem vybaven.

každá větší firma obchodující se šrotem (a nejen tyto) používá ruční spektrometr / analyzátor - měří se jím např. složení Al plechů za účelem přesné dodávky odběrateli (pro novou tavbu)
zkusil bych požádat v některé takové firmě o laskavost, měření a určení slitiny trvá pár vteřin smile
kdybys měl cestu mým směrem můžu ti takové změření snadno zprostředkovat (Ml. Boleslav, Česká Lípa)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#16 05-04-2011 22:13:26

staryzvarač
Člen
Registrovaný: 16-03-2011
Příspěvky: 80

Re: Víko motoru AlMg

Petr napsal(a):

staryzvarač napsal(a):

Szabitch napsal(a):


Od kdy?

Od návštevy v zváracej technike , a z práce .

http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … _titan.pdf smile

Jedinú dobrú spájku na hliník som videl  v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .

Offline

 

#17 05-04-2011 22:38:32

Szabitch
Člen
Místo: Liberec(ko)
Registrovaný: 23-07-2009
Příspěvky: 501

Re: Víko motoru AlMg

staryzvarač napsal(a):

Jedinú dobrú spájku na hliník som videl  v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .

Nevím co považuješ za "dobrú spájku", ale běžně se náročné - těsné spoje pájí AlSi slitinami, neříkej že to u vás neseženeš!


Migatronic PI 250 AC/DC
AlfaIn ATA 350 Puls 2 Mobil
Lorch Handy 180
Speedglas 9100XX, Speedglas 9100XX + cleanair

Offline

 

#18 05-04-2011 22:55:33

staryzvarač
Člen
Registrovaný: 16-03-2011
Příspěvky: 80

Re: Víko motoru AlMg

Szabitch napsal(a):

staryzvarač napsal(a):

Jedinú dobrú spájku na hliník som videl  v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .

Nevím co považuješ za "dobrú spájku", ale běžně se náročné - těsné spoje pájí AlSi slitinami, neříkej že to u vás neseženeš!

Čo už . Máte lepšie obchody . Možno ak by som to dal objednať , niekde cez e-shop , ale inak sa nepohnem .

Offline

 

#19 06-04-2011 09:17:39

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4478

Re: Víko motoru AlMg

A nebylo by lepší, když to víko je mechanicky v pořádku, to prostě pořádně odmastit a potom skulinu zalepit epoxidem plněným nějakým hliníkem nebo  něčím takovým? Dneska tyhlety lepší epoxidová lepidla vykazují teplotní odolnost do takových 120 st C a na lehkých kovech je jejich přilnavost velká. 
Než kdesi zjišťovat složení, shánět drát....

Offline

 

#20 06-04-2011 09:38:27

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Víko motoru AlMg

Radim> Díky za další nápad. S lepením pomocí epoxidových lepidel osobně nemám zkušenosti, taktéž mě napadlo dvousložkové lepidlo v podobě tekutého kovu. Probíral jsem to se zkušeným mechanikem jednostopých vozidel a prý tohle řešení moc nedoporučuje.... Zprva to prý drží, ale postupem času díky různé roztažnosti spoj pustí a začne znovu línat olej.
Pro mě by to bylo vpodstatě nejjednodušší řešení, vybrousit drážku zevnitř, vyčistit odmastit pořádně a následně jednoduše zalepit. Ale jak jsem již psal slyšel jsem na to spíš kritiku, nehledě na to na obou víkách byl nalepený karbonový povlak (aby maskoval opravované místa) lepeno epoxidovým lepidlem. Neříkám že to nedrželo, ale po chvilce oťukávání a mírném vypáčení ze strany vypadla krásně optisknutá skořápka co měla dutiny plně vyplněny olejem, který prosakoval trhlinama.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#21 06-04-2011 10:09:40

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 733

Re: Víko motoru AlMg

Kolega kterej věčně mlátil s motorkou o zem "tekutým kovem" od Loctite tyhle věci spravoval pořád a drželo to. Osobně jsem tomu moc nevěřil, ten epoxid pevnostně není žádnej zázrak (jak se píše o řezání závitů a podobně), ale zrovna na těhle bočních víčkách to drželo v pohodě. Ale jednalo se o Al slitinu kterou jsme tím lepili, nic se nevybrušovalo, jen se ten tmel nakydal přes prasklinu, myslím dokonce že jen zvenku. U Mg může být problém s přílišnou reaktivitou kovu s tvrdidlem, ale za vyzkoušení nic nedáš (kromě ceny toho lepidla samozřejmě).

Editoval Pruduch (06-04-2011 10:11:42)

Offline

 

#22 06-04-2011 10:54:33

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Víko motoru AlMg

Pruduch>Pokud by to měl někdo ověřené, že to funguje i na Mg slitinu tak v tom nevidím problém. Ale jak jsem psal, slyšel jsem na to kritiku. A ono opravit víko (tekutým kovem) zpět namontovat, dopustit olej, zakapotovat motorku a odjet s ní pryč zabere téměř půl dne. A další celý den by zabrala demontáž pokud by takhle věc neplnila účel tj netěsnila. Ikdyž přeci jen zkusím mrknout na dokumentaci toho výrobku od Loctite.


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#23 06-04-2011 19:37:21

jirkalesik
Člen
Registrovaný: 19-04-2009
Příspěvky: 259

Re: Víko motoru AlMg

Před 20ti lety mi na traktoru ŠT180, motor LIAZ prdl kardan a udělal trhlinu asi 8cm dlouhou zespod na převodovce. V STS se chlapům nechtěla rozdělávat převodovka, vypustili olej, naklonily traktor, odmastili, ale čím lepili nevím, každopádně to bylo dno převodovky a ani to nekáplo. Dnešní lepidla musí být ještě lepší, každopádně bych ale lepil pouze z venkovní strany, pro případ, že by se přeci jen nějaký ten kousek lepidla odlepil.

Offline

 

#24 07-04-2011 06:53:42

PI 250 AC/DC
Člen
Registrovaný: 02-10-2010
Příspěvky: 108

Re: Víko motoru AlMg

Pokud máš víka cvě jak píšeš tak se nabízí použít jako přídavný materiál uřezaný kousek z druhého víka a máš jistotu že je to určitě správný materiál a pak pořádně připravit svar tj. vybrousit odmastit a předehřát a zavařit TIG AC/DC


Migatronic PI 250 AC/DC V,
Migatronic Sigma 400 puls,
Migatronic MIG 445,MIG 385,
Selco Genesis 382 AC/DC

Offline

 

#25 07-04-2011 08:14:20

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: Víko motoru AlMg

www.lmc.sk
Zastupují Fontargen na Slovensku.
Tady se zatím můžete podívat na str. 8 :http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/files/Pajeni_Fontargen.pdf

staryzvarač napsal(a):

Petr napsal(a):

staryzvarač napsal(a):


Od návštevy v zváracej technike , a z práce .

http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … _titan.pdf smile

Jedinú dobrú spájku na hliník som videl  v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče