SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, potřeboval bych se poradit a najít vhodnou metodu k zavaření víka motoru na motocyklu. Víko již kdosi vařil, bohužel se hned vedle svaru udělala další trhlinka, kterou to prosakuje ven. Čili údaje co vím jsou že se jedná o odlitek, tloušťky cca 3-4mm na deklíku motoru je vyraženo Mg v kroužku z čehoš usuzuji, že se jedná o slitinu.
Moje prostředky jsou TIG AC, MIG/MAG a pájecí sada s turbo hořákem na 2000°C.
Foto nového deklíku pro představu je třebas zde http://img20.allegroimg.pl/photos/orygi … 1537874393 .
Postup je mi jasnej jde mi spíš o technologii která by byla efektivní. Sám jsem přemýšlel nad pouzití nějaké dostupné tvrdé pájky s teplotou tání okolo 600°C.
Offline
Chtělo by to vědět jak velká je trhlina popřípadě nějaké foto ale myslim že s tvým vybavením tak maximálně použití metody MIG. Pokud tam něco prosakuje předpokládám že olej tak musíš víko sundat z motoru pořádně odmastit a to zevnitř i z venku pak vybrousit dážky pro svar předekřát cca 100 stupnů a zavařit první zevnitř a pak z venku. Pokud bude vnitřní svar vadit tak vybrousit. Ale nejlépe by bylo vařit TI AC/DC
Offline
PI 250 AC/DC napsal(a):
Ale nejlépe by bylo vařit TI AC/DC
Vždyť píše že má možnost AC Tigu, pár věcí z motorek jsem opravoval - kartery,hlavy.Je tam vždycky problém se zněčištěním a porováním. Je potřeba to několikrát zavařit/vybrousit, ale kvalitu lze takhle postupně získat. Používám metodu TIG AC
Offline
Tig AC máte, ten je na to nejlepší. Jen bych se poradil s JardouK, jaký přídavný materiál použít, já dělám občas opravy různých hliníkových odlitků apod. Při praskání se mi osvědčil přídavný materiál AlMg5, předehřev je vždy dobrý, vypálí se při něm i olej.
Offline
Ládes> Už na to zde bylo téma jedná se třeba o lehce dostupné Castolin 21F, nebo účinnější http://www.welco.cz/katalog/welco-1450/ WELCO 1450. Někdo zde již reagoval, že pájka je vhodná pro malé tloušťky svařovaných materiálů.... Tak se ptám nejdříve na tohle, jelikož se bojím, aby se mi hliník při TIG metodě nezhroutil či se celé víko nezkroutilo... Nejradši bych to řešil pomoci ní, tj odbrousit v drážkách (flexou) co nejvíce materiálu, nahřívat víko na vařiči a při cca 200°C a pak hořákem lokálně ohřívat místo s přidáváním pájky.
PI 250 AC/DC> MIG metoda by byla celkem parádní, ale vím že když jsem nechával vařit víko ventilů MIGem tak na víku nabyl materiál o 3mm. Pak když se to člověk snažil vybrousit, tak byl výsledek jak cedník (tj strašně pórovité). Je pravda, že zde nebylo použito předehřevu a úplného vybroušení trhliny.
Szabitch> Ano TIG AC mám, ale pouze ve smyslu baubau trafa s HFkem. Zatím spíš jen pokusný králík snad ho během týdne rozběhám a bude funkční.
kirkmen> Na TIG jsem se zásobil různýma přídavnýma materiálama, ale u toho pájení bych byl celkem rád kdyby někdo přišel s praktickým výsledkem.
Offline
To MiraGSX - Já osobně jsem už "zavařil" pár olejových vík z motorky a samo pořád svářím slitiny na klasické motory do aut a ze své zkušenosti co vím už a výbavu mám jen a pouze MIG svou OMI165 a po kvalitní přípravě před svářením se vždy dostaví požadovaný výsledek bez pórů a trhlinek, což byl na začátku opravdu problém než jsem to chytil do ruky. Základem je určitě pořádná příprava před svářením a předehřevu. Olej a mastnoty u AL je neuvěřitelné svinstvo.
Mluvím čistě ze své zkušenosti, kde se nebojím komukoliv a cokoliv svařit se svým strojem. U namáhaných dílů pouze říkám, ať ho nechají "vyzrát" a né jej hned zatěžovat (za asi 14 dní mám požadovanou pevnost a nemám strach z prasknutí či jiné destrukce...když to nedodržím vím co se stane už jsem narazil).
Je to tedy má zkušenost a z tvého nádobíčka bych asi vybral právě ten MIG ...pokud se pletu tak mě neberte vážně. Nemám to s čím jiným srovnat.
pokud chceš mohu ti sem hodit jednu fotku se sáním na škoda motor s převařenou přírubou a uvidíš jak pěkně se to slilo bez pórů a i po opracování bys nepoznal, že to bylo svařeno MIGem.
Víko na mašinu jsem bohužel nefotil pač došla baterka, ale na ní bys to viděl nejlépe a síla stěny v tom nehorším možném místě byla pouhé necelé 2mm.
Editoval Discovera (05-04-2011 15:19:37)
Offline
Nejdřív bych se přesvědčil, jestli je to opravdu hliníková slitina, jestli to Mg neznamená, že je to hořčíková slitina. Ale kromě porovnání se známým materiálem, tzn. barva, vzled, vryp atd. mě nenapadá jak. Dále už to platí jen pokud je to opravdu hliníková slitina.
Jelikož to nejspíš není pevnostně namáhaný díl, ale jde o těsnost, použil bych jako přídavný materiál spíše AlSi slitinu. Taková AlSi5 se výborně spojí s libovolnou svařitelnou slitinou hliníku a má i nízkou pracovní teplotu. Ještě nižší má pak AlSi12, která se používá i pro pájení. Dále je pravda, že tyto díly bývají hodně zoxidované a promaštěné, tzn. pořádně obrousit, odmastit, ten předehřev je výborný, další nečistoty a mastnotu vypálí a navíc pak nemusí být tak intenzivní oblouk.
Při tl. 3-4 mm bych klidně šel do obalené elektrody, ta si přece jen poradí s oxidací a mastnotou lépe než svařování v ochranné atmosféře. Nebo do pájení, ale ne všechny slitiny jsou pájitelné. Nakonec WIG, spíš tím drátem AlSi5.
Online
Ak chcete zvárať takúto zliatinu , tak z týmto choďte do zváracej techniky . Tám Vám predajú presnú elektródu na zliatinu akú potrebujete , alebo zvárací drôt na TIG . Pájka na hliník neexistuje . Osobne som niečo podobné zváral elektródou , pýtal som si presne takú elektródu aká bola zliatina . Zvar bol obstojný . Máte na TIGu možnosť pulzujucého oblúku ?
Editoval staryzvarač (05-04-2011 14:35:20)
Offline
staryzvarač napsal(a):
Pájka na hliník neexistuje .
Od kdy?
Offline
MiraGSX napsal(a):
Zdravím, potřeboval bych se poradit a najít vhodnou metodu k zavaření víka motoru na motocyklu. Víko již kdosi vařil, bohužel se hned vedle svaru udělala další trhlinka, kterou to prosakuje ven. Čili údaje co vím jsou že se jedná o odlitek, tloušťky cca 3-4mm na deklíku motoru je vyraženo Mg v kroužku z čehoš usuzuji, že se jedná o slitinu.
Jestli se jedná o odlitek z hořčíkové slitiny, tak se nedivím, že to prasklo vedle sváru, pokud to někdo vařil hliníkem. Je potřeba znát složení toho odlitku a podle toho by se dalo určit co dál.
Offline
Szabitch napsal(a):
staryzvarač napsal(a):
Pájka na hliník neexistuje .
Od kdy?
Od návštevy v zváracej technike , a z práce .
Offline
staryzvarač napsal(a):
Szabitch napsal(a):
staryzvarač napsal(a):
Pájka na hliník neexistuje .
Od kdy?
Od návštevy v zváracej technike , a z práce .
http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … _titan.pdf
Editoval Petr (05-04-2011 20:37:24)
Offline
JardaK> Ano bude to jak říkáš, jde o hořčíkovou slitinu. Víko je až obdivuhodně lehké.
Frank> Bohužel, k tomu abych určil složení odlitku nejsem vybaven. Pochybuji, že by mi ji výrobce byl ochoten sdělit spíš mě odkáže na nákup víka nového. Čili zde se bude jednat spíše o pokus omyl. Víka mám 2kusy, na obou jsou trhlinky po předešlé (opravě).
Čili omlouvám se za můj omyl. A špatný nadpis rubriky!
Editoval MiraGSX (05-04-2011 20:54:00)
Offline
MiraGSX napsal(a):
k tomu abych určil složení odlitku nejsem vybaven.
každá větší firma obchodující se šrotem (a nejen tyto) používá ruční spektrometr / analyzátor - měří se jím např. složení Al plechů za účelem přesné dodávky odběrateli (pro novou tavbu)
zkusil bych požádat v některé takové firmě o laskavost, měření a určení slitiny trvá pár vteřin
kdybys měl cestu mým směrem můžu ti takové změření snadno zprostředkovat (Ml. Boleslav, Česká Lípa)
Offline
Petr napsal(a):
staryzvarač napsal(a):
Szabitch napsal(a):
Od kdy?Od návštevy v zváracej technike , a z práce .
Jedinú dobrú spájku na hliník som videl v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .
Offline
staryzvarač napsal(a):
Jedinú dobrú spájku na hliník som videl v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .
Nevím co považuješ za "dobrú spájku", ale běžně se náročné - těsné spoje pájí AlSi slitinami, neříkej že to u vás neseženeš!
Offline
Szabitch napsal(a):
staryzvarač napsal(a):
Jedinú dobrú spájku na hliník som videl v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .
Nevím co považuješ za "dobrú spájku", ale běžně se náročné - těsné spoje pájí AlSi slitinami, neříkej že to u vás neseženeš!
Čo už . Máte lepšie obchody . Možno ak by som to dal objednať , niekde cez e-shop , ale inak sa nepohnem .
Offline
A nebylo by lepší, když to víko je mechanicky v pořádku, to prostě pořádně odmastit a potom skulinu zalepit epoxidem plněným nějakým hliníkem nebo něčím takovým? Dneska tyhlety lepší epoxidová lepidla vykazují teplotní odolnost do takových 120 st C a na lehkých kovech je jejich přilnavost velká.
Než kdesi zjišťovat složení, shánět drát....
Offline
Radim> Díky za další nápad. S lepením pomocí epoxidových lepidel osobně nemám zkušenosti, taktéž mě napadlo dvousložkové lepidlo v podobě tekutého kovu. Probíral jsem to se zkušeným mechanikem jednostopých vozidel a prý tohle řešení moc nedoporučuje.... Zprva to prý drží, ale postupem času díky různé roztažnosti spoj pustí a začne znovu línat olej.
Pro mě by to bylo vpodstatě nejjednodušší řešení, vybrousit drážku zevnitř, vyčistit odmastit pořádně a následně jednoduše zalepit. Ale jak jsem již psal slyšel jsem na to spíš kritiku, nehledě na to na obou víkách byl nalepený karbonový povlak (aby maskoval opravované místa) lepeno epoxidovým lepidlem. Neříkám že to nedrželo, ale po chvilce oťukávání a mírném vypáčení ze strany vypadla krásně optisknutá skořápka co měla dutiny plně vyplněny olejem, který prosakoval trhlinama.
Offline
Kolega kterej věčně mlátil s motorkou o zem "tekutým kovem" od Loctite tyhle věci spravoval pořád a drželo to. Osobně jsem tomu moc nevěřil, ten epoxid pevnostně není žádnej zázrak (jak se píše o řezání závitů a podobně), ale zrovna na těhle bočních víčkách to drželo v pohodě. Ale jednalo se o Al slitinu kterou jsme tím lepili, nic se nevybrušovalo, jen se ten tmel nakydal přes prasklinu, myslím dokonce že jen zvenku. U Mg může být problém s přílišnou reaktivitou kovu s tvrdidlem, ale za vyzkoušení nic nedáš (kromě ceny toho lepidla samozřejmě).
Editoval Pruduch (06-04-2011 10:11:42)
Offline
Pruduch>Pokud by to měl někdo ověřené, že to funguje i na Mg slitinu tak v tom nevidím problém. Ale jak jsem psal, slyšel jsem na to kritiku. A ono opravit víko (tekutým kovem) zpět namontovat, dopustit olej, zakapotovat motorku a odjet s ní pryč zabere téměř půl dne. A další celý den by zabrala demontáž pokud by takhle věc neplnila účel tj netěsnila. Ikdyž přeci jen zkusím mrknout na dokumentaci toho výrobku od Loctite.
Offline
Před 20ti lety mi na traktoru ŠT180, motor LIAZ prdl kardan a udělal trhlinu asi 8cm dlouhou zespod na převodovce. V STS se chlapům nechtěla rozdělávat převodovka, vypustili olej, naklonily traktor, odmastili, ale čím lepili nevím, každopádně to bylo dno převodovky a ani to nekáplo. Dnešní lepidla musí být ještě lepší, každopádně bych ale lepil pouze z venkovní strany, pro případ, že by se přeci jen nějaký ten kousek lepidla odlepil.
Offline
Pokud máš víka cvě jak píšeš tak se nabízí použít jako přídavný materiál uřezaný kousek z druhého víka a máš jistotu že je to určitě správný materiál a pak pořádně připravit svar tj. vybrousit odmastit a předehřát a zavařit TIG AC/DC
Offline
www.lmc.sk
Zastupují Fontargen na Slovensku.
Tady se zatím můžete podívat na str. 8 :http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/files/Pajeni_Fontargen.pdf
staryzvarač napsal(a):
Petr napsal(a):
staryzvarač napsal(a):
Od návštevy v zváracej technike , a z práce .Jedinú dobrú spájku na hliník som videl v amerických videách . Na Slovesku sa to nedá zohnať . A keď aj áno tak obtiažne skoro vôbec .
Online