SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den, chtěl bych se zeptat zkušených odborníků co by mi doporučili pro svařování litiny (s C kolem 3% + Si,Mo) s austenitickou nerez ocelí ČSN 17240. Podle toho co jsem četl na svarforu tak by asi byla nejvhodnější TIG metoda s elektrodou s vyšším obsahem Ni? Co předehřev? Litina a Nerez mají rozdílnou tepelnou vodivost a roztažnost. Když už by byla možnost svařovat laserem tak by jste tuto metodu doporučili? Díky za vaše postřehy a náměty.
Offline
Určitě slitinou s vysokým obsahem niklu. TIG dráty se obvykle dodávají 55% Ni a 45% Fe, to je např. UTP A 8051Ti, ale vy hledejte drát niklový, to je třeba UTP A 80 Ni.
Ale ani elektroda není špatnou volbou, zase ale niklová, ne železoniklová. Tedy např. UTP 8.
Osvědčenou slitinou pro tuto aplikaci je NiCr slitina typu 70/20. Např. UTP 068 HH, Thermanit Nicro 82 atd.
Ideální by bylo, kdyby ta litina šla naplátovat. Vzal bych tu Ni slitinu. Litinu bych předehřál asi na 60°C, to na ní ještě chvíli udržíte ruku, pak navařoval úzké rovné asi 3 cm dlouhé housenky a hned zaklepával. Každou další pak zapaloval na té předchozí, nikoliv na litině. Po naplátování bych pak tou NiCr provedl spojovací svar s nerezí.
To je postup pro spolehlivý svar. Pokud to nejde naplátovat, tak to svařte rovnou, opět s mírně předehřátou litinou. Ale dbejte na nízké vnesené teplo a velmi malé promísení. Tady bych vzal asi rovnou tu NiCr.
Offline
lukas100 napsal(a):
Dobrý den, chtěl bych se zeptat zkušených odborníků co by mi doporučili pro svařování litiny (s C kolem 3% + Si,Mo) s austenitickou nerez ocelí ČSN 17240. Podle toho co jsem četl na svarforu tak by asi byla nejvhodnější TIG metoda s elektrodou s vyšším obsahem Ni? Co předehřev? Litina a Nerez mají rozdílnou tepelnou vodivost a roztažnost. Když už by byla možnost svařovat laserem tak by jste tuto metodu doporučili? Díky za vaše postřehy a náměty.
Nepíšete o konkrétních rozměrech svařovaných dílců. Jedná-li se o malé věci lze použít TIG a buď čistý nikl (TIG drát ERNi1, nebo ekvivalenty) nebo slitinu Inconel (NiCr3 ap.) Předehřívání v tomto případě není nutné. Problém s rozdílnou roztažností obou materiálů může nastat tehdy, pokud se budou často střídat vysoké rozdíly teplot provedeného spoje. Jinak taky další možnost je MIG a Aluminium bronze. Pro TIG a MIG je označení drátů ER CuAl-A2 podle AWS.
http://www.wisconsinwireworks.com/aluminum_bronze.htm
Těch řešení je víc, pro drobné díly i pájení stříbrnou pájkou by šlo... záleží pro jaký účel to slouží.
Offline
Děkuji za vaše doporučení. Svařování by se provádělo spíše v menších rozměrech součásti, litinova trubka cca vn.pr. 20mm na nerez trubku vn. pr. cca 50mm. Určtitě bych preferoval NiCr nebo Ni slitinu (TIG).
Offline
mal by som otazocku: aky presne material sa bezne pouziva na vyfukove zvody na autach?zvody k turbu atd.dakujem :-)
Offline
Warlockvw napsal(a):
mal by som otazocku: aky presne material sa bezne pouziva na vyfukove zvody na autach?zvody k turbu atd.dakujem :-)
Co jsem se zatím setkal, tak to byla litina. Druh a kvalitu neznám. Pokud jsem to svařoval, nastávají problémy zejména u staré, vyhřáté litiny a to je na turbo výfukách téměř vždy. Nový svod jde svařit niklem, nebo slitinami s převažujícím obsahem Ni, celkem dobře. Ono vlastně to téměř vždy praskne proto, protože v litině vystavené vysokým teplotám probíhají teplotně chemické změny. Železo i ostatní složky v litině reagují s kyslíkem, tím nabývají na objemu, nastává pnutí, až celá věc popraská. Tedy kromě jiných změn závislých na teplotě. Ovšem takto napadenou litinu lze svařit, pouze s malou nadějí na úspěch. Záleží na stáří a stupni poškození její struktury. Tolik krátce.
Offline