SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, mám problém s měděným výměníkem tepla u kombinovaného turbo kotle. Asi před měsícem začal téct v jednom letovaném místě je to mimo ohniště za izolací. Tak jsem to demontoval a na několikátý pokus pomocí standartní sady na letování cu topení opravyl a myslel si jak jsem šikovný! Celkem dlouho trvalo než se to celé rozehřálo a cín se velmi pěkně slil se zbytky původního spoje v místech za prasklinou.
Ejhle kotel začal o víkendu znovu téct a ted nevím jestli mám pokus znovu zopakovat stejným způsobem nebo zajít koupit nějakou lepší pastu a cín? Teda ani s určitostí nevím jestli teče ve stejném místě ještě neproběhla demontáž. Kotel máme asi 8 let a pochopitelně se už nevyrábí je od firmy tuším Zaif nebo tak nějak. Díky
Offline
Radši počkejte na ohlasy zkušenějších v tomto oboru, ale mě by napadá že vy jste spoj znovu přeletoval, bohužel jen svrchní část spoje vnitřek může být od průsaku zoxidován a vrstvička cínu se v něm nejspíše nespojí. Pokud by to bylo možné spoj bych vyřízl a naletoval mezikus. Pokud se tedy bavíme prasklině na stejném místě.
Offline
A jakou pájkou byl pájen ten původní spoj? Cínovou?
Offline
No ja by som použil spájku na meď , ak sa ti ten cín predtým roztrhol tak by som použil striebornú spájku . A s čim to chceš spájkovať ? Maš nato nejaký PB horák alebo ?
Offline
Nevím jak přesně poznat jakou pájkou to bylo předtím ale asi cínovou protože jsem to cínem opravil a spojilo se to i s původním spojem co tam byl. Mám PB hořáků celou sadu taky PB +O2 i Tig a v práci Acetilen +O2 takže mám to čím opravovat. Ta oxidace uvnitř spoje zní logicky takže jedině rozletovat očistit a znovu zaletovat.
Offline
Ak máš tu sadu PB+O2 tak to zaletuj mosadzným drôtom a boraxom . Starý dobrý spôsob , ale myslím , že aj účinný .
Offline
To mě taky napadlo ale jde o to že těch letovanejch spojů je tam víc u sebe, takže jestli dojde na mosaz tak ostatní spoje se roztečou protože mosaz potřebuje velkou teplotu oproti cínu. Nevíš jak je to s tou stříbrnou pájkou, kolik potřebuje °C na roztavení?
Offline
No v katalógu sa uvádza okolo 600 - 800 °C . Ale je to omnoho drahšie ako mosadz . Jeden balíček tých strieborných " prútikov " je ich tam asi 5 a každý má dĺžku asi 20 - 30 cm presne neviem a stojí to okolo 7 - 10 € aspoň tak som to videl . S tou teplotou tavenia by to nemalo byť problém roztopiť tým PB horákom . Lebo cín je cín a striebro je striebro . Taký citát z katalógu : Tvrdá spájka s obsahom striebra . Ďlej sa tam píše , že to je použiteľné na spájkovanie medzier oceli každého druhu , temperovanej liatine , medi , zliatinách medi , niklu a zliatinách niklu . Teplota tavenia je 610 °C . Tak už sa musíš rozhodnúť . Možno ti ešte niečo poradí niekto skúsenejší ako som ja .
Offline
1) "Nevím jak přesně poznat jakou pájkou to bylo předtím ale asi cínovou protože jsem to cínem opravil a spojilo se to i s původním spojem co tam byl"
To nic nevypovídá, cínové pájky se spojí snad se vším, dle použitého tavidla, ale s jinými pájkami v podstatě s každým tavidlem.
2) "To mě taky napadlo ale jde o to že těch letovanejch spojů je tam víc u sebe, takže jestli dojde na mosaz tak ostatní spoje se roztečou"
To je fakt, proto je třeba použít pájku s co nejnižší teplotou tavení, na mosaz zapomeňte.
Tedy nejdřív je třeba určit, čím je to pájeno.
Cínová pájka je šedo-stříbrná a měkká, snadno se udělá vryp nebo se nataví i pistolovou pájkou (nebo alespoň hrot nechá výrazný otisk), tavení kolem 220°C.
Pak nezbude nic jiného, než použít zase cínovou pájku. Obvykle je to pájeno SnAg4 nebo SnCu3, ale vyhoví i SnPb.
CuP pájka má barvu mědi, tavení kolem 730°C.
Stříbrná pájka má barvu žlutostříbrnou dle obsahu stříbra, ale pochybuji, že v prvovýrobě bude mít víc než 20% stříbra. tedy ca. 800°C teplota tavení.
V těchto dvou případech (CuP nebo Ag pájka) použít stříbrnou pájku s co nejnižší teplotou pájení. Ag55Sn, např. Fontargen AF 314, má ca. 640°C, pokud to není na pitné vodě tak Ag40Cd, která má ca. 610°C, to je Fontargen AF 306. Uvádím označení obalených pájek.
Offline
Pro spoj cínovou pájkou musí být celá plocha budoucího spoje čistá . V těchto opravovaných místech se v místě původního spoje vysrážel kamenec . Spoj nejprve mechnicky očistit , potom povolené místo trochu rozehnout , třeba šroubovákem a pomocí štětečku omýt kyselinou chlorovodíkovou-solnou , opláchnout . Znovu přiblížit pájené plechy k sobě a zapájet při použití letovací vodičky na Cu . Jinak se jen pro oko přeplátuje spoj s usazeným kamencem .
Offline
Díky moc za rady, jak se k tomu dostanu rozeberu kotel vyfotím zkusím nějak opravyt zase vyfotím a přidám sem na forun fotky. Zkusím to asi jak radí "bobobo" rozehnout vyčistit kyselinou přihnout a přeletovat.
Offline
Hlavně, jestli je originálně všechno kolem letované cínovou pájkou, na to nezkoušejte použít autogen a pájku stříbrnou, nebo mosaz!!! Jinak jak píše bobobo - vyčistit a provést tak, aby přeplátovaná pájená plocha byla co možná největší. A taky mezera pro vyplnění pájkou by neměla být příliš široká. Jen pár desetin mm.
Offline
Frank napsal(a):
Hlavně, jestli je originálně všechno kolem letované cínovou pájkou, na to nezkoušejte použít autogen a pájku stříbrnou, nebo mosaz!!! Jinak jak píše bobobo - vyčistit a provést tak, aby přeplátovaná pájená plocha byla co možná největší. A taky mezera pro vyplnění pájkou by neměla být příliš široká. Jen pár desetin mm.
Ešte podotknem , ak by ste dali mosadznú spájku bez boraxu . Tak by ste nič nezapajkovali , pretože ta mosadz bez boraxu pekne prská a strieľa ... . Frank má pravdu ... .
Offline