SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Dobrý den,
vlastním invertor KITin 145 a zajímalo by mě, jestli máte někdo zkušenosti se svařováním plechařiny u auta pomocí TIGu DC, který lze k tomuto inveroru přikoupit. Za odpovědi předem děkuji. Miloš
Offline
Podle mě je to skoro blbost.Na plechařinu jedině CO2.
Offline
podla mna to neni blbost ved volakedy sa na vyvaranie pouzival autogen a tig je vlastne ''nahrada'' za autogen, no vyvaranie s tigom vam zaberie viac casu ako s CO2
Offline
Samozřejmě, že to jde, pokud se dodrží pravidla pro práci s TIGem, jako je čistota a podobně.
Samotný pojem "vyvaření auta" je moc obsáhlý. Na něco je lepší MIG, na něco TIG.
Pokud používám reparatury a boduji, tak je vhodnější MIG. Na prahy, podlahu, blatníky, dveře taky. Ale, třeba na žlábky u oken je lepší TIG.
Offline
ted resim stejny problem.Na zadnich dverich mam pod lemy uplne sezrany plechy.Vyrezal jsem to az ke zdravemu plechu a chci to zavarit.Predpokladam ze TIGem by to nemel byt az takovy problem.Pokud to nekdo varite jaky priblizne proud nastavit abych to nepropaloval?
Offline
Může mi někdo poradit co mám všechno odpojit na autě než na něm začnu vařit?Jde o tig s hf zapalováním.Dříve stačilo odpojit baterku a případně altík ale dneska je to samej počítač bojim se abych něco neodkouřil tim hf.
Offline
Netreba odpjit nic, v skole na fyzike sa trebalo ucit a nie p...ce po lavici kreslit.
Offline
fofo napsal(a):
Netreba odpjit nic, v skole na fyzike sa trebalo ucit a nie p...ce po lavici kreslit.
Tím bych si tedy tak jistý nebyl. Několikrát se nám při svařování TIG se zapnutým HF podařilo odpálit řídící jednotku (elektronický regulátor otáčení v ceně několika set dollarů) na několika polohovadlech, kde se svařování provádělo. Vždy při zapnutém HF docházelo k ovlivnění činnosti řídící jednotky, kdy se regulace vymkla kontrole! S vypnutým HF no problem.
Offline
Frank napsal(a):
fofo napsal(a):
Netreba odpjit nic, v skole na fyzike sa trebalo ucit a nie p...ce po lavici kreslit.
Tím bych si tedy tak jistý nebyl. Několikrát se nám při svařování TIG se zapnutým HF podařilo odpálit řídící jednotku (elektronický regulátor otáčení v ceně několika set dollarů) na několika polohovadlech, kde se svařování provádělo. Vždy při zapnutém HF docházelo k ovlivnění činnosti řídící jednotky, kdy se regulace vymkla kontrole! S vypnutým HF no problem.
Ked si umiestmite kostru v blizkosti miesta zvarania je to OK. Nikdy sa mi este nic nepodarilo opalit. Sice je pravda, ze pri zvarani vyfukovych zvodov je vlastne akumulator (celkom vymontovany) odpojeny nakolko kvoli obtiaznemu pristupu furt musim rozobrat pol auta aby som dokazal strcit horak tam kam potrebujem.
Offline
Nevěřím, že by se použitím HF dala poškodit elektronika auta. Je velmi dobře stíněna. Proč asi? Protože blbý vyboj statické elektřiny (typicky nadýchaný svetřík spolujezdkyně na mikroplyšovém čalounění) má desítky kV (spíš stovky vzhledem k až 10cm dlouhým vybojům) a taky řídící jednotku neodpálí. Mimoto HF jaksi z povahy jde po povrchu, tak kudy by to do ŘJ lezlo? A v neposlední řadě zmínky o Farradaiově kleci jsou snad i na té pomocné škole. Nevařil bych tím přímo pouzdro řídící jednotky, jinak bych se nebál.
Offline
hanspunk napsal(a):
Nevěřím, že by se použitím HF dala poškodit elektronika auta. Je velmi dobře stíněna. Proč asi? Protože blbý vyboj statické elektřiny (typicky nadýchaný svetřík spolujezdkyně na mikroplyšovém čalounění) má desítky kV (spíš stovky vzhledem k až 10cm dlouhým vybojům) a taky řídící jednotku neodpálí. Mimoto HF jaksi z povahy jde po povrchu, tak kudy by to do ŘJ lezlo? A v neposlední řadě zmínky o Farradaiově kleci jsou snad i na té pomocné škole. Nevařil bych tím přímo pouzdro řídící jednotky, jinak bych se nebál.
A čím se tedy poškodila electronika v těch polohovadlech, co jsem zmiňoval a co jsem viděl na vlastní oči??? A proč se tedy neodpálila, když HF bylo vypnuté??? Můžete to nějak logicky vysvětlit??? Otázka důvěry je zde celkem irelevantní. A to ta řídící jednotka je v aluminiovém pouzdru a to uznáte, že by mohla být celkem slušná Faradayova klec, není-liž pravda? A od pouzdra se svařovalo víc než jeden metr...
Offline
Rj motora ma precizne riesene ochrany obvodov. Pokial si umiestnite kostru v blizkosti miesta zvarania tak sa nic nemoze stat. Poskodit by RJ motora slo jedine tak ze kostru date priamo na RJ motora a zvarat budete koncovy tlmic vyfuku.
Offline
Frank napsal(a):
hanspunk napsal(a):
Nevěřím, že by se použitím HF dala poškodit elektronika auta. Je velmi dobře stíněna. Proč asi? Protože blbý vyboj statické elektřiny (typicky nadýchaný svetřík spolujezdkyně na mikroplyšovém čalounění) má desítky kV (spíš stovky vzhledem k až 10cm dlouhým vybojům) a taky řídící jednotku neodpálí. Mimoto HF jaksi z povahy jde po povrchu, tak kudy by to do ŘJ lezlo? A v neposlední řadě zmínky o Farradaiově kleci jsou snad i na té pomocné škole. Nevařil bych tím přímo pouzdro řídící jednotky, jinak bych se nebál.
A čím se tedy poškodila electronika v těch polohovadlech, co jsem zmiňoval a co jsem viděl na vlastní oči??? A proč se tedy neodpálila, když HF bylo vypnuté??? Můžete to nějak logicky vysvětlit??? Otázka důvěry je zde celkem irelevantní. A to ta řídící jednotka je v aluminiovém pouzdru a to uznáte, že by mohla být celkem slušná Faradayova klec, není-liž pravda? A od pouzdra se svařovalo víc než jeden metr...
Abych pravdu řekl, nevím o jaká polohovadla se jedná, natož jak je tam řešena či chráněna elektronika. Na druhou stranu vím, že elektronika v autech je chráněna opravdu špičkově. Je to opravdu nutné. Poznámka zároveň pro alofok: Bezkontaktní zapalování má energie také požehnaně, takže by nám koplá izolace od svíček zničila ŘJ. Jinak 230 zabíjí poměrně snadno mimo jiné díky frekvenci blízké tepové f. Oproti tomu HF klidně i desítky kV a desítky A ti udělají pěkné bebino na holé ruce, ale přežiješ v klidu a když sáhneš na HF třeba hřebíkem, neudělá ti vůbec nic. Otázka zabíjení napětím ze zásuvky je tedy irelevantní. Těch proměnných je tam totiž opravdu víc, než napětí a proud.
Offline
Moderní auta mají těch řídících jednotek víc než jen jednu motorovou. A všechny jsou propojeny takovou mini počítačovou sítí CAN. Není skutečně nic zábavnějšího než diagnostikovat nevysvětlitelnou závadu na kterékoliv z nich jen kvůli neodpojené baterii při sváření.
Offline
blbost
Offline
No blbost to neni, mam novou Fabku a ta je kompletne na sbernici. Pokud tam clovek chce tazne, musi si k nemu poridit i ridici jednotku. Auto je nove a palubni pocitac, vcetne radia a ukazetele paliva si dela co chce. V servisu si s tim nevedi rady. Na takovy auto kdyz vytahnes HFko, tak mas o zabavu postarano. Na vlastni oci jsem zazil, kdyz prastil v Chomutove v kempu blesk do stromu. Dve auta to nerozdejchaly a jely domu na podvalu. On je rozdil mezi autem z roku 2000 kde byla elektronika centralne a spotrebice k ni byly privedeny spoustou kabelu a nejnovejsimi vozi, kde se setri na kabelazi a pro vsechny ridici jednotky je pouzita jedna sbernice a vsechny stavy a signaly jsou prenaseny digitalne. V techto pripadech je lepsi baterku vyndat a plus kabel rovnou prikostrit. I tak muzete ale HFkem odpasknout vstupy z cidel. Pokud fofo pise blbost, drzim mu palec, aby se mu nikdy nic podobneho neprihodilo
Offline
O odpojení baterie vůbec nediskutuji, to je jasné. Ale zase - úder blesku je výboj stejnosměrného napětí, řádově či spíše o několik řádů vyššího, než má hf zapalování. Opět nelze vůbec přirovnat. A stran druhého argumentu - pokud by to auto bylo výrazně mladší roku 2000 a už chtělo vyvařit, pak potěš pr... To by musela být ale hodně papírová kastle a na papír radši nůžky a Herkules než TIG.
Offline
Tu sa skor jedna o zastavbu roznych bodykitov, vyfukovych systemov a i. do novych aut. Nie o vyvarenie hrdzavej hajtry, to sa predsa TIGom ani neda.
Offline
Ale dá se rezavá hajtra vařit TIGem, je to práce jak na kostele a není to žádná hitparáda, ale když není po ruce COčko či autogen, jde to. Mimochodem téma se jmenuje "Použití TIG DC na vyvaření auta", nevím jak jinde, ale tu u nás v Sudetech se pojem "vyvaření" ve spojení s auty používá coby označení pro rozsáhlejší opravu karoserie pomocí sváření. Zástavbám bodykitů a podobnejm blbinám se tu říka prý "tuning". No a v případě, že by se opravdu jednalo o něco takového, pak nutno poznamenat, že není už vůbec strach z HF na místě. Poněvadž HF, EMP či snad ani TNT nedokáže autu ublížit víc, než nějaký amatérsky napasovaný nesmysly na autě. Zvláště když to na auto někdo vymýšlí a nandavá "rychle a zběsile". Křídla patří na letadlo a ozdoby na stromeček.
Offline
alofok> A když už tak na to jdou s elektrodama taky jsem pár takovejch viděl....
Offline
hanspunk napsal(a):
O odpojení baterie vůbec nediskutuji, to je jasné. Ale zase - úder blesku je výboj stejnosměrného napětí, řádově či spíše o několik řádů vyššího, než má hf zapalování. Opět nelze vůbec přirovnat. A stran druhého argumentu - pokud by to auto bylo výrazně mladší roku 2000 a už chtělo vyvařit, pak potěš pr... To by musela být ale hodně papírová kastle a na papír radši nůžky a Herkules než TIG.
Řízení jednotek pomocí CAN-BUS se datuje už od roku 1998, samozřejmě začínalo u luxusnějších aut, ale desetiletý auto v denním provozu už nějakou opravu může potřebovat.
Offline
loskut napsal(a):
hanspunk napsal(a):
O odpojení baterie vůbec nediskutuji, to je jasné. Ale zase - úder blesku je výboj stejnosměrného napětí, řádově či spíše o několik řádů vyššího, než má hf zapalování. Opět nelze vůbec přirovnat. A stran druhého argumentu - pokud by to auto bylo výrazně mladší roku 2000 a už chtělo vyvařit, pak potěš pr... To by musela být ale hodně papírová kastle a na papír radši nůžky a Herkules než TIG.
Řízení jednotek pomocí CAN-BUS se datuje už od roku 1998, samozřejmě začínalo u luxusnějších aut, ale desetiletý auto v denním provozu už nějakou opravu může potřebovat.
Tak od začátku. Všem doporučuji při svařování na vozidlech odpojit baterii a plus u alternátoru. Alternátor proto že diody nemají rády napětí, které při svařování vzniká na vodivých částech.Když ho neodpojíte tak se stokrát se nic nestane a po 101 můžou odejít.O baterii to víc rozvádět nemusím ta je jasná jednotky musej být bez proudu. Kostru co nejblíže svařovanému místu.
Jednotek je jen ve Fabii I minimálně 7 a více. Odpojit je všechny je nemožné! Konstruktéři počítají s opravami a vlivy při běžném provozu a opravách. Vždy je nutné se řídit doporučením výrobce při opravách takže všeobecně radit nejde.
Jen pro dokreslení Audi již dlouhou dobu používá jednotky na řízení třeba jen řidičovi sedačky apod. takže na vozidle je více než 40 řídících jednotek.
CAN-BUS je soft komunikace vyvinutá Boschem právě pro automobily takže je hodně blbuvzdorná a ochranu má celkem dobrou ne však nekonečnou.
Přesto je to celkem složitá elektronika a u té si člověk není nikdy 100% jistý jak se zachová. I renomovaní výrobci jednotek u kterých si automobilky zadávají zakázky protože si je samy nevyrábějí ale pouze říkají výrobci svou specifikací co od ní požadují se nevyhnou komplikacím způsobeným okolnímy vlivy a provozem.Použití méně kvalitních nebo přetěžovaných dílů způsobí třeba následnou škodu nedostatečnou ochranou elektroniky.U nejmenovaného výrobce třeba nastal problém že za určitých předem daných podmínek došlo k aktivaci airbagu kdy k němu nemělo dojít.Na vině byla špatně konstruovaná kostra jednotky která při provozu nestačila a banálně se předešlo příčině jednoduše a to jiným kostřícím místem.
Nedávno jsem řešil Passata 2004 kterého přivezli na odtahovce.Při dobíjení baterie na autě odešlo několik jednotek. Zřejmě došlo ke špičce z 220V sítě.No a neštěstí bylo na světě.
Naštěstí auto jsme opravily a jezdí dál.
Opravujeme i na vozech mladších 3 let a je pravda že HF ko se snažím používat co nejméně nebo na demontovanách dílech člověk nikdy neví.
Máli někdo praktickou pozitivní či negativní zkušenost na automobilech s HF kem rád si to přečtu.
Offline
Zdravím,
toto vlákno je už poněkud staršího data, ale zajímala by mne jedna -možna trochu související otázka- nechci zakládat novou diskuzi.
Mám v plánu někdy do budoucna si udělat velmi malé pracoviště na fušky s tigem v garáži -ať už AC nebo DC-. Bude se používat většinou HF zapalování.
(Momentálně mám "lowend" LiftArc DC, ale to je nepodstatné.)
V těsné blízkosti -do 2 m- od svářečky bude stát auto. Můžu auto HF-kem které bude kousek vedle poslat do kytek, nebo mám být v klidu?
Teoreticky -dle mých snad správných znalostí- bych neměl, auto je de facto Faradayova klec a na autě samotném nic tigem lepit nebudu.
Jedná se mi o to jestli má někdo s vařením tigem s HF zapalováním v těsné blízkosti auta na dílně osobní zkušenost.
Z vlastní zkušeností vím, že na circa 10m určitě no problem.
Pokud si ještě pamatuji dobře ze školy, tak velikost energie klesá/roste (záleží na směru) se čtvercem vzdálenosti, tak proto se raději ptám.
Díky za věcnou odpověď.
Editoval Tigem (06-09-2016 18:28:40)
Offline
Stránky: 1 2