SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
v IT asi nie je ochrana, ktorá nebola prekonaná a nevyšiel nejaký crack. Tak presne tak isto to bude pri autách. A ak bude tých áut dosť, tak bude aj oem elektronika, rovnako ako je dnes oem mechanika. Okrem toho, autá pripojené online sú bohužiaľ už pár rokov realita a klesá to k triede fábie.
Offline
Vyvařit filcku, koupenou za bůra, cirka za desítku, je úlet. Jak bylo již napsáno, za ty prachy je fabka.
Auta, která není možné v domácích podmínkách opravit, se už dělají leta. Vždyť i blbá výměna oleje bez kompu mnohdá nejde. Dříve bylo možné servisní interval namačkat pomocí čudlíků či dvoj nebo trojhmatů na palubce, dnes jedině přes komp. A kdo si ho bude pořizovat, byť i nějaký hacknutý soft, kvůli výměně jednou ročně? Už třeba jen proto, že je na kompy střevo? Bez vynulování servisního intervalu může auto spadnout do nouzáku a pak umřít úplně. Prostě to palubní soft nedovolí nastartovat.
A.to nemluvím o kompletech, kde se kvůli hadičce za dvě kačky mění celý komplet za 5k peněz. Výrobci tlačí majitele aut do drahých servisů.
Elktrosrágory, to je kapitola sama o sobě. Majitelé i propagátoři tvrdí, že jsou servisní náklady nižší, než u aut s fosilem. Naoko. Rychle se opotřebovávající gumy kvůli vysoké váze auta počínaje, umítajícími články baterie konče. Ano, dá se vyměnit jeden kleklý článek za nový, ale.jakmile začnou, je z toho řetězovka. Již teď jsou elektrosrágory po bazarech za pár peněz a nikdo je nechce.
Offline
"Již teď jsou elektrosrágory po bazarech za pár peněz a nikdo je nechce"
Ukaž kde? Bral bych hned
Offline
Vzhledem ke stavbě regálu a položení kabelu je to nekonečno .
Offline
Charon napsal(a):
Co za chvíli budou dělat ty kvanta autoservisů a lidí zapojených do opravy aut?
Ja se dost bojim, ze za par let (az se to rozsiri) naprosto nic, protoze nejakou Bruselskou hlavu namazanou napadne, ze bude i vyzadovat elektrokvalifikaci nad 1kV, aby clovek vubec zvednul kapotu.
(nebo to same, co dneska delaj zivnostnici, snad krome Tesla Cybertrucku, kterej je pokud vim z aisi316L, tak vetsina baterkoaut je z normalniho plechu, takze plecharina zustava a holt odpadnou veci kolem motoru (to uz dneska stejne malokdo umi a dela), prevodovky apod.)
Radim napsal(a):
Musel by se najít někdo, kdo by uměl software automobilu hacknout
Par lidi, co to umi (a co na to ma HW (nic draheho) a SW (tam uz je to horsi, ale ... no jak to rict, kdyz je to SW, tak jsou cesty ;-) ) u nas je
Radim napsal(a):
A ještě upravit ten software v autě tak, aby to na STK nebo po havárce nepoznali, protože to nebudou schválené úpravy.
Nevim, ze by po jakekoli bezne bouracce (kdy to prezije ridic) nekdo zkoumal ridici jednotku, tohodle bych se zrovna moc nebal. Stejne tak STK, kdyz jsou v pohode error kody a readiness monitory na OBD2, tak to projde.
Radim napsal(a):
A to ani nemluvím o tom, že auta mohou být už brzy připojena internetem on line k výrobci nebo nějakému správci. A ten bude okamžitě vědět, jakmile do toho auta někdo neautorizovaný sáhne, odpojí elektroniku a podobně...
To uz jsou par let vsechna. No stejne ted bude vetsi poptavka po lokalnich rusickach GSM a GPS signalu ;-) kvuli tomu nesmyslu co kdyz na kamionu vidi neco co vypada jako znacka 50-tky, tak EU-povinne to zahamptne brzdu.
Editoval jouda74 (04-09-2024 22:50:48)
Offline
Pokud nezačnou ještě víc šidit antikorozní ochranu plechů, tak plechy lehce přežijí baterii. A pro to že baterie dělá významnou část ceny, tak se nikomu nevyplatí plechy zachraňovat. Leda že by byly k dispozici OEM baterie za výrazně nižší cenu. Jenže co typ auta to unikátní baterie, bavíme se o stovkách tisíc Kč za baterii, tunový váze, komu se to vyplatí vyrábět a distribuovat?
Vím že v USA jsou repasovací dílny, které umějí vyměnit články. Ale ruční práce je drahá a jaká tam může být spolehlivost?
Dokud se neprosadí nějaké standardy a bude stávající roztříštěnost, tak pro nikoho není zajímavé něco hackovat nebo vyrábet diagnostické a nastavovací nástroje. Ať HW tak SW. Příkladem je ODBII, kde vás nezajímá co se kde v řídící jednotce udělá, stačí zadat příkaz na vymazání chybového kodu a ono se to provede. Diky tomu došlo k rozšíření různých ODBII nástrojů. U EV to ale může ještě dlouho trvat.
Rušičky GSM, GPS a podobně, k čemu to je dobrý? Stačí aby jste rušičku GSM vypnul, ono se to spojí s centrálou a z paměti to nahraje na server vše co se snažíte utajit. No a když překročíte nejakou mez nedostupnosti (např čas) při trvalém rušení, tak řídící jednotka přejde třeba do režimu na dojetí (omezení funkcí, omezení rychlosti, výkonu motoru ...) a jaký jste byl. Když to hacknete tak na serveru to za nějakou dobu poznají.
Vždy se mi vybaví seriál FBI, kde základní vyšetřovací metodou bylo zjistit v jakém autě pachatel jede a pak se připojit na GPS jednotku v autě. Český policajti se zas klepají na možnost na dálku vypínat nebo omezovat výkon motoru sledováného auta. Tak že bude hůř a nějaké hacknutí nebude legislativně jednoduchý.
Offline
Charon napsal(a):
Rušičky GSM, GPS a podobně, k čemu to je dobrý? Stačí aby jste rušičku GSM vypnul, ono se to spojí s centrálou a z paměti to nahraje na server vše co se snažíte utajit. No a když překročíte nejakou mez nedostupnosti (např čas) při trvalém rušení, tak řídící jednotka přejde třeba do režimu na dojetí (omezení funkcí, omezení rychlosti, výkonu motoru ...) a jaký jste byl. Když to hacknete tak na serveru to za nějakou dobu poznají.
To zase bych rekl silne precenujete moznosti, schopnosti a hlavne motivaci nepritele.
EU urednik to dela z duvodu buzerace (pardon, oni tomu asi rikaji nejak jinak) a nerozumi tomu, jinak by delal neco uzitecneho a neskodil by v Bruselu.
Vyrobce to dela jednak z duvodu, aby mel pokoj od EUrednika, druhak protoze nasmirovana data muze prodat. Takze nejaka nizsi procenta neresponzivnich aut ho naprosto netrapi, navic by musel delat (nejmene) dva ruzne firmwary, jinak by se z toho zblaznil, kdyby mu zacaly auta masivni uhnivat po par tydnech tam, kde neni eCall ;-)
Takze vysledek je, ze to naimplementuji co nejhloupejs, jen aby meli klid. A "velkej bratr" ktery nema vstupy (GPS lokaci, plus malinko zaspinena kamerka takze nerozpozna znacky) to proste zahamptavat nebude.
Vsak kouknete treba na ZoHH a praxi (DNS blokaci maji povinnou jen ISP, poskytovatele public DNS resoveru (jako nic.cz ;-) ne), tam to taky dopadlo tak, ze se urednik nazral a cely nesmysl je technicky odsvejkovany.
Editoval jouda74 (05-09-2024 14:27:16)
Offline
Trochu vás opravím.
EU úředník a nejen on to dělá pro to, že mu za to dobře platí a má pohodový život. Když mu budou platit za rozesílání upomínek a pokut, tak je bude rozesílat. A to zda je to rentabilní nebo smysluplný ho vůbec nezajímá.
Ale zpět k EV. Až se z nich začne platit silniční daň tak uvidíte jak se to bude hlídat. Jsou místa kde se platí podle ujetých km a zkuste si tam nějaké hackování tachometru nebo zdroje informace o ujetých km.
Offline
to autocross: tuzemský trh je v tomto maličký, zanedbatelný. Je potřeba koukat do zahraničí.
Offline
@jouda74. A ještě k tomu výrobci aut. Ten dělá to co je pro něj ekonomicky výhodný. Třeba má nařízeno, že tam kde prodává vozy tak tam musí zajistit servis. A servis je drahý a nechce se mu ho platit nebo dotovat. Tak do podmínek záruky dá klauzuli, že musíte s autem každý rok do značkového servisu a co oni musí zkontrolovat a kolik za to zaplatíte. A hned tu máte skrytou dotaci spřátelených servisů a vyhovění nařízení. Když dokáže vydělat na šmírování, tak si ho prosadí a pojištovny, servisy, STK a stát mu pomohou.
Editoval Charon (05-09-2024 18:14:26)
Offline
Charon napsal(a):
Trochu vás opravím.
Ale zpět k EV. Až se z nich začne platit silniční daň tak uvidíte jak se to bude hlídat. Jsou místa kde se platí podle ujetých km a zkuste si tam nějaké hackování tachometru nebo zdroje informace o ujetých km.
Povzdechnuti - na to mame uz davno pripraveny mytny system. I s temi potichu vracenymi high-quality snimky xichtu posadky, jak tehda kdyz se to provalilo, BISka vlastne "nechtela".
S tim povinnym servisem si myslim, ze si pod sebou byrokrat sam podrezal vetev - sice ta uzasna zelena smernice o povinne opravitelnosti vubec nic ve prospech zakaznika neresi (krome odhadem 10-15% ceny nahoru), ale zrovna to, aby si vyrobce nemohl monopolizovat servis to resi hodne dobre. ;-) Jak rikam, neprecenujme inteligenci protivnika.
Offline
Bohužel elektronika, internet, procesory, AI atd jsou všechno perfektní věci a přinášejí člověku obrovské možnosti, ale současně obrovsky rozšiřují možnosti, jak je člověk integrován do právě vládnoucího společenského systému.
Za komunistů byla totalita, ale mimo těch, co vzbudili pozornost, byl člověk v autě a v garáží a i jinde proti dnešku nebo blízké budoucnosti mnohonásobně svobodnější. Právě proto, že tehdy nebyly ty elektronické možnosti. Dneska jsou a vzhledem k životním nákladům je získávání dat i jejich ukládání za pár šupů, tudíž se dají aplikovat plošně na všechny. Ujetí každého jednoho kilometru s kupou příslušných průvodních dat stejně jako každá manipulace kolem auta dnes už není ani technický ani ekonomický problém někde uložit a mít to tam třeba desítky let.
Systém logicky, teda každý systém, nejen totalitní, jak se technické možnosti zlepšují, bude chtít těžit kolem občanů stále víc takových dat, aby měl stále větší možnosti "optimalizace" společnosti. Pokud se to nezarazí zárukou nějaké základní osobní volnosti a svobody občana.
Editoval Radim (06-09-2024 10:12:13)
Offline
jouda74 napsal(a):
Povzdechnuti - na to mame uz davno pripraveny mytny system.
Mýtný systém nezpoplatní auto dokud nevyjede na dálnici či podobnou silnici. A pokud by se mělo přes mýtný systém získat stejně peněz jako řidiči zaplatí díky dani na palivu, tak na dálnicích bude prázdno.
Souhlas Radime. Každy se snaží získat data, což je to nejdražší a nejsložitější. Uchovávat a zpracovat data skoro nic nestojí. Bohužel to lidem čím dál míň vadí a mladší generace v tom nevidí nic špatného. Potkal jsem spoustu lidí co o sobě a svém okolí poskytnou uplně všechno za minimální výhodu.
Offline