SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Sehnal jsem kyslíkovou lahev 50L a chci jí naplnit argonem - Samozřejmě, kyslík jsem vypustil, lahev uvnitř vyčistím - odmastím, vysuším, vyfoukám argonem. Flašku jsem přestříkal dle specifikace pro argon (Ral barvy šedá + zelené hrdlo - tak jak má být) a odstranil jsem etikety. Nyní ale řeším, kde nechat udělat tlakovou zkoušku v Praze a jaký koupit uzávěr lahve pro argon (300Bar ? ) . Na lahvi je vyražený nápis KYSLIK. Při revizi tento nápis přerazí na ARGON nebo XXXXXX? Na kolik vyjde revize? Jde to vůbec takto řešit? Viděl jsem článek, kde byla z hasičáku vyrobena argonová lahev. Je mi jasné, že tu flašku budu muset několikrát vyfoukat, aby byl argon čistý.
Za každý poznatek nebo radu, budu moc rád.
Offline
TomNex napsal(a):
lahev uvnitř vyčistím - odmastím, vysuším,
to v žádném případě nedělej, pokud je ta lahev nějakého seriozního původu a bylo s ní řádně zacházeno - vracet pro opětovné plnění s mírným přetlakem, je uvnitř dokonale čistá a vnitřní povrch kovově lesklý.
Jak to funguje s tlakovou zkouškou se zkus zeptat v Linde profihaus v Praze na Průmyslový ulici. Myslím že tě vyženou.
Offline
Dobrý den
Použít kyslíkovou lahev pro plnění samozřejmě lze ale za určitých podmínek.
1. nejdřív se podívejte jak je stará . Pokud je starší než 40 let tak je na vyhození a nemá cenu se s ní dál zabývat
2. Pokud má lahev ventil tak nic nerozebírejte , lahvový ventil na kyslík má stejný závit jako ventil na argon tak, že pokud je v pořádku není potřeba ho měnit.
3. Nějaké čištění vnitřku lahve doma považuji za blbost a proplachování vnitřku lahve před tlakovou zkouškou je holý nesmysl neboť při tlakové zkoušce bude ventil demontován.
4 Vždy když jsem sám takto předělával lahev tak jsem přerazil původní označení plynu a vedle vyrazil název nového.Láhev opatřil příslušným barevným označením a etiketou a potom tlakovou lahev odvezl na tlakovou zkoušku. Tlakové zkoušky na přinesené lahve dělají například v báňské záchranné službě v Praze.
5. Až budete mít platnou tlakovou zkoušku tak můžete klidně plnit argon ale před prvním naplněním je potřeba lahev vyvakuovat jinak vám vzduch v lahvi znehodnotí náplň argonu.
Zdravím Štěpán
Offline
To je hasičák? Kolik do toho pouštíte?
Offline
Dobrý den Ne není to hasičák. Byla to původně lahev na dusík 10l 200 Bar. Zdravím Štěpán
Offline
Štěpán napsal(a):
Dobrý den
Použít kyslíkovou lahev pro plnění samozřejmě lze ale za určitých podmínek.
1. nejdřív se podívejte jak je stará . Pokud je starší než 40 let tak je na vyhození a nemá cenu se s ní dál zabývat
2. Pokud má lahev ventil tak nic nerozebírejte , lahvový ventil na kyslík má stejný závit jako ventil na argon tak, že pokud je v pořádku není potřeba ho měnit.
3. Nějaké čištění vnitřku lahve doma považuji za blbost a proplachování vnitřku lahve před tlakovou zkouškou je holý nesmysl neboť při tlakové zkoušce bude ventil demontován.
4 Vždy když jsem sám takto předělával lahev tak jsem přerazil původní označení plynu a vedle vyrazil název nového.Láhev opatřil příslušným barevným označením a etiketou a potom tlakovou lahev odvezl na tlakovou zkoušku. Tlakové zkoušky na přinesené lahve dělají například v báňské záchranné službě v Praze.
5. Až budete mít platnou tlakovou zkoušku tak můžete klidně plnit argon ale před prvním naplněním je potřeba lahev vyvakuovat jinak vám vzduch v lahvi znehodnotí náplň argonu.
Zdravím Štěpán
Dobrý den Štěpáne,
děkuji Vám za odpověď!
Láhev je vyrobena roku 2000. byla pravidelně plněná u messer. Přestříkal jsem jí dle barev argonu. Barvy jsem použil klasické autolaky. Dost mě zaráží, že ten původní lak drží jako blázen - lamelovým kotoučem na 125mm flexe jsem ho dolu pořádně nedostal - odmastil jsem starý lak a nastříkal jsem nový. Evidentně ale moc nevydrží. Myslím, že kdybych se snažil, tak ho sundám lehčeji než ten originální (možná původní lak je prášková barva?).
Co se týče toho čištění. chci mít argon co možná nejvíc čistej. Jak lahev od kyslíku vyčistit, abych dosáhl nejlepšího výsledku? V jisté nejmenované firmě mi naplní lahev bez tlakové zkoušky, klidně zrezlou a starou. Nicméně toto řešení se mi nelíbí. Proto nevím, jestli se mám o čištění snažit sám a nebo to někomu svěřit. případně po jakém způsobu čištění se pídit? Bude stačit pouze vyvakuovat lahev?
Co se týče toho přeražení. Jaké raznice je vhodné použít? Stačí raznice a kladivo? Nebo je potřeba něco silnějšího (lis)?
Ta etiketa se dá někde koupit?
Offline
Dobrý den
K vyražení nového označení plynu na lahev jsem vždy použil raznice stejné velikosti a obyčejné kladivo.
Zda se dají etikety na tlakové lahve koupit nevím. Já jsem je našel někde na internetu a nechal jsem si je vytisknout v kopírovacím centru na bílý samolepicí arch formátu A4 . Vejde se jich tam několik a samolepka dobře drží . Já to měl tehdy asi na šest lahví.
Nechápu co pořád chcete doma čistit ?
Jinak já žádné tlakové lahve bez tlakové zkoušky neprovozuju a vám to taky nedoporučuju. Zdravím Štěpán
Offline
Ono to nemusí byť až také tip top .
Používam poľské fľaše a tam je normálne kyslík prerazený na XXXXX , vedľa toho vyrazené ARGON .
Niekde je dokonca vidno pôvodnú modrú farbu fľaše keď je poškriabaná .
Určite by som si nerobil starosti s brúsením pôvodného farebného značenia až do surového kovu.
Môj TIP na tlakovú skúšku je taký , že fľašu odviezť do Poľska a tam ju vymeniť za plnú.
Poliaci si tlakovú skúšku urobia a cenu poplatku pripočítajú k cene plnej fľaše.
Ja som platil 80 PLN za tlakovú skúšku ...
Nerobia s toho takú vedu ako v CZ alebo SK ...
Offline
mal som starsiu nemecku kyslikovu flasu...tusim ma 10L vymena ventila,kontrola,tlakova skuska,naplnenie,doplnenie klobuka a dovoz do miesta bydliska 30 eur !!!
Offline
TomNex napsal(a):
Láhev je vyrobena roku 2000. byla pravidelně plněná u messer. Přestříkal jsem jí dle barev argonu. Barvy jsem použil klasické autolaky. Dost mě zaráží, že ten původní lak drží jako blázen - lamelovým kotoučem na 125mm flexe jsem ho dolu pořádně nedostal - odmastil jsem starý lak a nastříkal jsem nový. Evidentně ale moc nevydrží. Myslím, že kdybych se snažil, tak ho sundám lehčeji než ten originální (možná původní lak je prášková barva?).
Když původní barva drží, je úplně zbytečné ji sundávat dolů. Pokud nejsou zvláštní případy, jako že je mnohonásobných přestřikem vrstva barvy velmi silná a to na láhvi nebude.
Stará barva se ale musí přebrousit, brusným papírem zrnitosti tak 400 - 800, podle požadavku na výsledný vzhled, jinak nová barva nedrží.
Stará barva prášková být nemusí, ostatně prášek znamená zahřát láhev na teplotu cca 200 st C, což by mohlo vadit. A u silnostěnných výrobků je poněkud problém s časem zahřívání.
Stará barva může být nějaká klasická rozpouštědlová , třeba dvousložková průmyslová epoxidová či polyuretanová atd. Ne nějaká obyčejná syntetika typu Industrolu, ta je měkká a ředidly autolaku by se nejspíš zvedala. A nanášena byla nejspíš na profesionálně připravený povrch, dokonale odmaštěný, očištěný a nafosfátovaný, i proto tak dobře drží.
Offline
Zdravím, jen pro jistotu, jde to i obráceně? Lze Argonovou (přesněji láhev na směsný plyn) láhev použít na kyslík nebo se musí taky nějak čistit, naplní mi ji někdo kyslíkem, když je v barvě Argonu? díky díky
Offline
Flaška na kyslík musí být tzv. kyslíkově čistá. Tedy jakoukoli lahev jen tak bez rozmyslu použít nelze.
Offline
m.evil napsal(a):
Nerobia s toho takú vedu ako v CZ alebo SK ...
No, asi preto, že poliakov je 40 mil. a slovákov/čechov je 5/10 mil. U nich zrejme jeden stratený človek nepredstavuje až takú stratu ako u nás.
Ja osobne ani z ďaleka nie som osobou dodržiavajúcou predpisy, no ak ide o ohrozenie zdravia, či života, tak toto nepodceňujem!
Napr. doma mám vyše 50r. kompresor, starý Orlík so 150 l nádržou, v živote na tom nikto nerobil tlak. skúšku. Tlačí mi to na 9 Atp a počas prevádzky sa dívam na tento stroj s veľkým rešpektom. Ani neviem, u kompresorov je aká povinnosť pravidelných revízií - skúšok ?
Offline
Predpisuje vyrobca tlakovej nadoby, spravidla plati tlakova skuska 10 rokov
Offline
jean napsal(a):
Predpisuje vyrobca tlakovej nadoby, spravidla plati tlakova skuska 10 rokov
Tiež to tak poznám. Zrejme by to malo platiť aj o kadejakých hypermarketových alebo lidlkompresorov. Myslíte si, že niekto z užívateľov to rešpektuje a dodržiava pravidelné kontroly?
Offline
Tady si myslím, že periodická kontrola není stanovena výrobcem, ale obecným předpisem.
Co se týká změny lahve z kyslíkové na argonovou, neměl by být problém ji "přetypovat". To znamená, že přeražení nápisu musí potvrdit oprávněný zkušební komisař vyražením na lahvi svého "razítka" i s datumem. Protože za to zodpovídá, tak provede i tlakovou zkoušku.
Problém by byl přetypovat z Ar na kyslík. To mě niíkdo nechtěl udělat.
Offline
Famater, výrobca môže dobu platnosti skúšky skrátiť, napr. na 5 rokov.
Offline
Ale tlaková nádoba má ochranné armatury a ty se zkouší nejdéle za 2 roky .
Offline
Boobobo: To by mě zajímalo jaké! (Kromě CO2 a možná nějakých zkapalněných plynů). Myslím tlakové lahve, ne nějaké cisterny nebo stabilní nádrže. Zkrácená lhůta je u CO2, kvůli možnosti vnitřní koroze. Potápěčské lahve a laminátové lahve. Alespoň co vím.
Offline
Myslim, ze ta zkracena lhuta je u vsech lahvi urcenych na dychani. A mozna i potravinarske ucely, ale tam si nejsem jisty.
Offline
Ahoj, hodím to sem.
Mám flašku s potravinárskym Co2, je tam skúška na 250bar (neviem kde presne sa používala) a stále v nej to Co je. Flaša je ideálna pre moje použitie čo sa rozmerov týka ale potrebujem Kyslík... Je možné to nejak jednoducho zrobiť ?
Ak by bolo treba ventyl dolu tak to si nechám Co a skúsim pohladať origo kyslíkovú, riešim to hlavne pre tú jej šikovnosť.
Ďakujem za rady
Offline
Oficielně to v žádném případě nejde.
Offline
mám tady poznatek k té korozi co2 flašek
asi každý viděl někdy velký sněhový hasičák - dvě lahve (50l) na vozíku, vypadá to skoro jako velká autogení souprava, akorát lahve jsou červené.
Tak tyto láhve jsem řezal vejpůl, autogenem. Natlakované. (proč ne)
Při propálení stěny lahve došlo k odfouknutí a zbytek náplně se vlivem rychlého poklesu tlaku změníl na pevné skupenství.
Suchý led. Po rozříznutí lahve vypadly kusy ledu tvar válce a polovina válce. Jak kapalný co2 stuhnul v lahvi na ležato.
Ty kusy ledu se tam válely ještě několik hodin než to vysublimovalo. Ani řezání švajcem jim moc neublížilo.
Lahve byly uvnitř krásně kovově čisté, žádná koroze.
Offline
Rozobral som už niekoľko snehových hasiacich prístrojov kvôli vybratiu stúpacej trubičky.
Tie prázdne pohodené vonku na daždi boli hrdzavé vo vnútri.
Hlavne tie ktoré buchli na slnku (pretrhla sa pretlaková poistka).
Tie plné síce hrdzavé neboli , ale vo vnútri je taký čierny sajrajt .
Mne to pripadá , ako keby bol na závite ventilu nanesený grafit.
Ten čierny bordel sa dokonca aj z fľaše vysypal .
Editoval m.evil (12-07-2023 00:42:50)
Offline
Ahoj, tak som zohnal flašu na kyslik, je velmo šikovná ale pri skúške mydlovou vodou som zistil že fučí okolo závitu ventilu... Otázka čo s obsahom... Ukazuje asi 110bar... Mám to radšej cez redukčák pustiť rýchlo von alebo to je lepšie nechať pomaly uniknúť niekde na bezpečnom mieste ?
Vďaka
Editoval FeroMantra (28-07-2023 18:22:30)
Offline
Stránky: 1 2