SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Ahojte chlapi, neviem či som sa trafil do správnej témy, ale ak nie, snáď ma nezabijete a poviete mi váš názor, prípadne vysvetlíte moju otázku ako laikovi.
Tento týždeň som vo večerných správach postrehol príspevok o novej kompe na Váhu pod Strečnom. Tá stará bola naozaj dlhoročná atrakcia a rarita a prevážali sa na nej ľudia a autá z jednej časti Strečna na druhú stranu do Nezbudskej Lúčky. Kompa doslúžila a konečne dali do prevádzky novú. No a teraz k samotnému problému. Človek z partie ktorá kompu na mieste kompletovala v reportáži povedal, že niektoré jej časti museli priamo na mieste zvárať, ale museli zvárať klasickým oblúkovým zváraním, lebo sa jednalo o silové zvary a tie sa nemôžu zvárať Co2, nakoľko nedosahujú požadovanú pevnosť. Ako som písal, som laik, ale tvrdenie, že zváranie s Co2 nie je dostatočne pevné sa mi nejako nezdá. U nás na Novej Bani je firma ZAMKON (zámočnícke konštrukcie) kde sa zvárajú naozaj veľké priemyselné konštrukcie a zvárajú sa s Co2. Tak ako je to s tou pevnosťou? Vopred ďakujem za vysvetlenie.
Editoval Juraj.A (17-05-2019 21:49:47)
Offline
Pevnost sváru je velice nesmyslný údaj. Kritérií pro hodnocení jakosti sváru je celá řada.
Jen pro příklad:
Pevnost v tahu, vrubová houževnatost, metalurgické problémy v materiálu, vnitřní a vnější povolené a nepovolené vady atd.
Většina částí v lodní dopravě je dynamicky namáhaná, a proto jsou nároky na kvalitu svárů podstatně vyšší, než u nějakých i velkých statických konstrukcích.
Offline
Juraj.A napsal(a):
zváranie s Co2 nie je dostatočne pevné sa mi nejako nezdá.
vidíš to správně, tvrdit že co2 svár není tak pevný jako elektrodou je nesmysl. Ten člověk byl asi rozhozenej že ho točí kamera tak mlel nesmysly, nebo je blb od přírody.
Na dílně je výhodnější vařit co2 - zejména když se vaří Kompa (po našem přívoz, člun, loď). V terénu na stavbě může být jednodušší dovařit to elektrodou. Obě metody v rukou svářeče mají stejně pevný svár.
Offline
jirkati, bourač - obidvom vám ďakujem za vysvetlenie. Ja som si tiež myslel, že je to hlúposť s tou pevnosťou zvaru a som rád že ste mi to potvrdili.
Offline
si zober take bagre,rypadla a pod. na nich je skoro vsetko zvarane "co2" a co musia tie stroje v prevadzke vydrzat,ked chces yvsoku produktivitu prace tak "co2" mma je skor na udrzbu
Offline
Juraj.A napsal(a):
Ahojte chlapi, neviem či som sa trafil do správnej témy, ale ak nie, snáď ma nezabijete a poviete mi váš názor, prípadne vysvetlíte moju otázku ako laikovi.
Tento týždeň som vo večerných správach postrehol príspevok o novej kompe na Váhu pod Strečnom. Tá stará bola naozaj dlhoročná atrakcia a rarita a prevážali sa na nej ľudia a autá z jednej časti Strečna na druhú stranu do Nezbudskej Lúčky. Kompa doslúžila a konečne dali do prevádzky novú. No a teraz k samotnému problému. Človek z partie ktorá kompu na mieste kompletovala v reportáži povedal, že niektoré jej časti museli priamo na mieste zvárať, ale museli zvárať klasickým oblúkovým zváraním, lebo sa jednalo o silové zvary a tie sa nemôžu zvárať Co2, nakoľko nedosahujú požadovanú pevnosť. Ako som písal, som laik, ale tvrdenie, že zváranie s Co2 nie je dostatočne pevné sa mi nejako nezdá. U nás na Novej Bani je firma ZAMKON (zámočnícke konštrukcie) kde sa zvárajú naozaj veľké priemyselné konštrukcie a zvárajú sa s Co2. Tak ako je to s tou pevnosťou? Vopred ďakujem za vysvetlenie.
Je to v podstatě tak!!! Já jsem pracoval ve firmě zde v USA a tam se nesměly důležité součásti např. pro NAVY, NASA, Nukleární elektrárny atd... metodou MIG/MAG(CO2) vůbec svařovat. Povolené metody byly pouze TIG, MMA, nebo SAW.
Offline
Frank Tak a teraz si do toho vniesol trochu chaos a pre mňa zase nejasnosť, že ako to vlastne je. Ty si teraz vlastne poprel to, čo písali chlapi pred Tebou, že zvar spravený Co2 je na také konštrukcie vhodný. Takže ja si z toho urobím asi taký záver, že zvar Co2, a MMA je rovnako dobrý, rovnako použiteľný, rovnako pevný, ak je kvalitne spravený. Dobre uvažujem?
Offline
Nevniesol - pokial ten tvoj zemkom nerobi pre NASA, NAVY, jadrovu energetiku, mimozemstanov, atd. tak by so sa tym vobec nezaoberal.
Dolezitejsie je mat dobre prepastovane CO-cko......vybavene ionizatorom od kapitana enterpraisa.....
Editoval rcp (18-05-2019 08:20:38)
Offline
Možná je i jeden předpoklad pro MMA ten, že u tzv. COčka nesmí foukat vítr, pro větší sváry jsou hrozně velké mašiny + láhve s plynem. U MMA stačí jen mašina menších rozměrů a balíky elektrod. Různé tribuny na stadionech, mosty apod. se taky svařují stále ještě elektrodou.
Offline
Když už tady Jirkati zmínil to svařování lodí, tak velké trajekty a lodě se svařují asi tak https://youtu.be/NBFSfyZoX-o Jinak pevnost sváru určuje hlavně jeho správné provedení, rozdělovat to na MMA, MIG/MAG nebo TIG je trochu mimo... Co se pak týká té reportáže, tak pokud to svařovali na místě je normální jev, záleží jak dotyčný svářeč uměl svařovat danou metodou. Mohl to jen nějak posoplit aby to nějak drželo a hotovo...
Offline
Rozdiel v tom nejaky bude - su vyrobky, kde je predpisane, aj akou metodou ma byt zvar urobeny - myslim, ze dolezitym faktorom bude teplo, ktorym kazda metoda ovplyvni zvar a material inak.
Ale na bezne veci to asi naozaj nema vyznam riesit.
Uz som to tu davnejsie pisal, u nas brusici hovoria, ze najlepsie sa im brusi zvar po MMA (udajne je najmaksi), potom TIG a nakoniec MIG/MAG (udajne je najtvrdsi). Ale ci je ten ich pocit spravny?
Editoval rcp (18-05-2019 09:10:31)
Offline
Som fakt len laik a myslím ,že pevnosť je rovnaká teda dosiahnuteľná či MMA tak aj MAG "pod CO" čo si však množstvo ľudí asi neuvedomuje,že s CO to treba vedieť a spraviť kvalitný zvar nie je to kúpiť CO zváračku chytiť do ruky zavariť a tvrdiť viem zvárať.(väčšina ľudí si to tak predstavuje) Iné je nalepiť bod na karoseriu potom to obrúsiť heftnúť týčku do brány a iné spraviť kvalitný -pevnostný zvar (tu by som povedal,že pekný zvar neznamená automaticky aj dobrý zvar a s CO sa to dá bez problémov pokaziť). rcp a chalanom čo to vedia nie je problém to spraviť ,ale stojí za tým dosť driny a skúseností. Jasné v dielni MIG-MAG je rozhodne rýchlejšia-lacnejšia metóda,ale MMA aj ja uprednostňujem na montáži tam sa to jednoducho hodí viac. Za MMA je aj množstvo a rôznorodosť prídavného materiálu, ktoré je obrovské fakt už len bukové elektródy som nenašiel. Výsledok- všetko záleží na tom čo- kde za aký čas- za akú sumu sa to má spraviť a hlavne kto to zvára. Takze Juraj.A v podstate máš pravdu všetko je o kvalite zvaru.
Offline
Coby profesí soustružník tak obrábím jak sváry co tig i elektrodou a rozdíl je jediný v použití přídavného materiálu při obrábění a tvrdosti navaření (sváru)
Co se týká provaření materiálů zas záleží který svářeč svářel Osobně u MMA hodně záleží u navařovaných hřídelí jak šikovný je svářeč a kolik po něm je bublin a poru v navaření u CO taky, nejlepší sváry na obrobení jsou po tigu
Osobně se mi zdá že při použití MMA je víc provařen materiál do hloubky při navařování hřídelí je to vidět třeba při zarovnávání na délku navařené hřídele na průměru
ale je to jen můj názor a co vidí oko
To z pohledu Soustružníka kovu a lepiče amatéra
Offline
Carls napsal(a):
se mi zdá že při použití MMA je víc provařen materiál do hloubky
to je správný postřeh pane kolego,
jde o to že svářeč MMA může dle libosti velkou silou zatlačit elektrodu do materiálu.
Klidně silou několika kg. To s drátem Co2 nejde.
Dospělý aparát dorovnává napětí a oblouk stále hoří, dětský aparát může zdechnout a elektroda se přilepí.
Offline
Juraj.A napsal(a):
Frank Tak a teraz si do toho vniesol trochu chaos a pre mňa zase nejasnosť, že ako to vlastne je. Ty si teraz vlastne poprel to, čo písali chlapi pred Tebou, že zvar spravený Co2 je na také konštrukcie vhodný. Takže ja si z toho urobím asi taký záver, že zvar Co2, a MMA je rovnako dobrý, rovnako použiteľný, rovnako pevný, ak je kvalitne spravený. Dobre uvažujem?
Ne tak docela. Já jsem to udal jen hodně obecně. Pochopitelně na běžné konstrukce se na toto nehledí. Tak to zde naznačil pan rcp a další... Jinak je to u speciálních konstrukcí a hlavně materiálů. Nejkvalitnější spoj lze dosáhnout metodou TIG. U MAGu dochází vlivem kyslíku ve směsném plynu k vyhořívání určitých legur, kvalitu může ovlivnit i nedokonalosti v posunu drátu, nečistoty vnesené do svarové lázně ap, což u extrémně důležitých spojů není žádoucí. Také průvar(promísení se základním materiálem) nelze dosáhnout takové hodnoty jako u metody TIG a MMA.(To zde dobře popisuje ten pan soustružník Carls). U speciálních materiálů není vůbec metoda MAG dovolená, pouze TIG, neboť svár se provádí v naprosto čistém argonu, bez jakýchkoliv reakcí ke kterým dochází při použití směsných plynů. A použití metody MIG není možné, neboť v čistém argonu nelze dosáhnout požadované vysoké teploty k provedení kvalitního spoje.
Tady je překlad jak je to obecně
Svařování MMA
Jednoduché a cenově výhodné
Vhodnější pro větrné, venkovní podmínky
Pracuje na špinavém nebo rezavém kovu
Vyžaduje více post-svařování a čištění
Výsledek je méně „čistý“
Není to tak účinné u jiných metod
Svařování MIG
Nejjednodušší proces učení
Jsou možné vysoké rychlosti svařování / delší svary
Možné velmi „čisté“ svary s malým post-svařovacím čištěním
Před svařováním je třeba vyčistit obrobek všech barev a rzi
Obtížnější je dělat venku než elektrodou
TIG Svařování
Poskytuje velmi kvalitní, velmi přesné svary
Vysoce estetické svary
Mnohem těžší se naučit / zvládnout
Vyžaduje velké množství dovedností a trpělivosti
Celkově celkově pomalejší proces
Pracovní plocha musí být dokonale čistá
Editoval Frank (18-05-2019 13:01:21)
Offline
bourač napsal(a):
Carls napsal(a):
se mi zdá že při použití MMA je víc provařen materiál do hloubky
to je správný postřeh pane kolego,
jde o to že svářeč MMA může dle libosti velkou silou zatlačit elektrodu do materiálu.
Klidně silou několika kg. To s drátem Co2 nejde.
Dospělý aparát dorovnává napětí a oblouk stále hoří, dětský aparát může zdechnout a elektroda se přilepí.
Tak nějak zjednodušeně řečeno! Prostě U MAGu se obloukem roztavený kov jen tak nalepí na ten základní
Offline
Frank napsal(a):
bourač napsal(a):
Carls napsal(a):
se mi zdá že při použití MMA je víc provařen materiál do hloubky
to je správný postřeh pane kolego,
jde o to že svářeč MMA může dle libosti velkou silou zatlačit elektrodu do materiálu.
Klidně silou několika kg. To s drátem Co2 nejde.
Dospělý aparát dorovnává napětí a oblouk stále hoří, dětský aparát může zdechnout a elektroda se přilepí.Tak nějak zjednodušeně řečeno!
Prostě U MAGu se obloukem roztavený kov jen tak nalepí na ten základní
S použitím sprchoveho procesu je pruvar víc než dobrý problem je jak je zde myslim zmíněno že svářecí procesy probíhají dost rychle a není čas na proběhnutí potřebnych metalurgickych procesů(odplynění atd) u tigu nebo Mma probíha o dost pomaleji.Krom toho pokud ma material vice uhlíku a je silnějsí muže pri rychlem odvodu tepla v TOO dojít i k zakalení.
Offline
Zavařil jsem ve své době metodami TIG a MMA na tlakových systémech elektráren tisíce svárů. Ani konstrukční sváry v teplotně zatížené části elektrárenského či teplárenského kotle se nesmí dělat metodou MIG/MAG.
Přál bych každému zažít kontrolu svařovaného drážního mostu. Měl jsem tu čest u takové kontroly pobýt. Když zástupci výrobní firmy uviděli vystupovat z auta známou špičkovou kontrolorku tak šli do kolen. A právem, protože když vylezla z téměř nepřístupných dutin a ukázala na notebooku výrobci čerstvé fotografie, tak hoši šíleli. Mizerné sváry jak rozměrově, tak vzhledově, zápaly, povrchové póry, rozstřiky, nenabarvená místa, přesazené plechy, no prostě hrůza. Zástupce dráhy most nepřevzal, dodavatel si most odvezl a dlouho předělával. Samozřejmě prošvihli všechny termíny atd. Celý most byl svařovaný metodou MAG. Jenže průser neudělala svařovací metoda, ale technologická příprava výroby, přípraváři, svářeči a kontroloři.
Offline
Přesně tak, pane jirkati. Právě na to jsem se snažil poukázat, že MIG/MAG, není povoleno použít za všech okolností a zejména ne na všech materiálech, jak správně uvádíte příklad tlakových potrubí. Mám tytéž zkušenosti jak z bývalé ČSSR, tak zejména odtud z USA. Jinak jsem nijak nechtěl dehonestovat metodu MIG/MAG. Na drtivou většinu konstrukcí plně vyhovuje a je nesrovnatelně produktivnější.
Jinak ve firmě, kde jsem pracoval, svého času jiná firma predělávala mostní jeřábovou dráhu. Když jsem jako tehdejší Welding Inspector prohlížel sváry, které tam certifikovaní svařeči provedli, pronesl jsem, že pod takovou konstrukcí se budu bát chodit.
No ale prošlo jim to, i když tedy lituji, že jsem to nevyfotil a neukázal zde. To tedy u nás ve firmě by si takoví ani neškrtli
Offline
Mag je poměrně náročný na správné provedení.Na první pohled pěkná housenka a on je to neprovařený studeňák(velká lázeň se špatně kontroluje,lehce předběhne drátovou elektrodu).Na druhou stranu se s tím dají dělat divy teď jsem navařoval hranu na plechu t2mm.Bylo to sice nutné doladit pilníkem,ale na kapilárce svítila jediná čárečka na začátku sváru.S tím penetrantem je srandy kopec,jen po omývání všechno pěkně září včetně rukou,na diskotéce bych sklízel zasloužený obdiv.
Offline
bourač napsal(a):
Obě metody v rukou svářeče mají stejně pevný svár.
po přečtení příspěvků od 3 nezpochybnitelných kapacit nademnou si sypu popel na hlavu.
Budu přemýšlet nad svojí citovanou větou.
Ten člověk na přívozu přes Váh to myslel dobře - pouze si popletl metody.
Mig/Mag je metoda na prd.
Offline
Tiez viacej verim elektrode raz v nudzovej situacii sme s co2 zavarili remenicu ku kluke a dosledne prevarili a nevydrzala a odpadla a potom sme to skusili s elektrodou a drzi dodnes ale stretavam sa s konstrukciami -priemyselne haly,mensie mostove konstrukcie alebo dokonca casti mostovky a bolo to pozvarane mag metodou a nie su s tym problemy ,zeby sa to islo rozpadnut,ze skor je nedodrzany zvaraci postup. Sam som co2 zvaral tazne zariadenie na nakladaku-tri vrstvy cez seba amatersky a ked sme to skusali -roztahovaly sa 2plne tatry lepsie povedane vytahovali a trhom a to sa niekolko krat zopakovalo a podobne som to amatersky varil aj na bagri a drzi dodnes ,ze az taky problem by som v tom
zase nevidel .Ale zase dobabrat sa da aj s elektrodou .
Offline
Lenze stych dvoch metod je napruser nachylnesjia CO ako mna, v rukach slabsieho zvaraca.
Ako si neviem predstavit ze ak by fukal vietor tak nezvarame lebo nebude ochrana atmosfera?
Tak tam fero da elektrodu a ide sa vietor nevietor.
Offline
U nas v praci sme mali poziadavku : vypalky po kysliku isli na sustruh zapali v nich sa museli vyvarat MMA taku mal sustruznik poziadavku
Ked niekto zvara lenivo a nespravi si ukos a poriadnu pripravu tak ten zvar je naozaj naprd slabo to pretaví, zvaral som uz niekolko konstrukcii niektore od pilenia az po zvaranie a nebal som sa ked som to odovzdaval zajtra vyfotim az nezabudnem
Offline
Rellik napsal(a):
... trajekty a lodě se svařují asi tak https://youtu.be/NBFSfyZoX-o
...
Tak tohle je těžký úlet! Může to být vůbec rentabilní, při téměř kusové výrobě?
Offline
Stránky: 1 2