SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Dobrý den,
chtěl bych poradit ohledně svařování tenkých hliníkových plechů v tloušťkách 2 mm. Potřeboval bych svařit vanu rc modelu tanku, která je z hliníkového plechu tloušťky 2 mm. Zkoušel jsem měkké pájení s pájkou, která obsahuje tavidlo. U tohoto způsobu mám však problém s tím, že po zahřáti hliníkového plechu a po aplikaci pájky plech ztrácí svoji pevnost a stane se lehce ohebným.
Zašel jsem do svářečského obchodu s dotazem: "Čím jiným svařit hliníkový plech?". Bylo mi řečeno, že pokud chci opravdu kvalitně svářet hliník, tak musím mít svářečku okolo 100 000 Kč. Tak proto bych se chtěl zeptat, zdali je možné svařit hliník s nějakou svářečkou MIG/TIG hobby třídy?
Offline
Takže ty máš zkušenost s tím, že při pájení ten hliník ztratí pevnost a čekáš, že při svařování, kdy je teplota násobně vyšší to bude lepší? Ee, tak tomu fakt není. Jsou sice možnosti umělého stárnutí po zavaření, čímž se sice pevnost částečně obnoví, ale je otázka jestli jsi ochotný toto podstoupit a zda-li máš kde.
Pokud jde o opravu, tak bych spíš doporučil nějaké lepidlo na kov.
Editoval Jimmys3 (28-12-2017 21:32:34)
Offline
Myslím, že pokud budeš chtít investovat do svářečky na hliník, tak si vystačíš i do 20 000,- U té dvojky plechu ti bude stačit proud kolem 60A což i "levná" hobby svářečka "ustojí". MiG je levnější, ale zrovna u nádrže a u tak tenkého plechu bych ho nedoporučil...
Offline
Možná by bylo dobré uvést, jako rozměry ta "vana" má mít.
Offline
Fanda K napsal(a):
svařit vanu rc modelu tanku,
pod pojmem vana rc modelu tanku si představím krabičku velikosti cca 30cm.
Jediné reálné řešení vidím sehnat poblíž zkušeného svařeče hliníku, nechat to svařit od něj, nechat si vysvětlit záludnosti a fígle pro vaření Al.
Pak teprve, po praktických a reálných zkušenostech, do něčeho investovat.
Offline
Bourač: tak koupit dneska svářečku není problém. Záleží v jakém oboru se člověk pohybuje a jaké má možnosti a známe. Nicméně jakýkoliv vercajk se nidky doma neztratí a použití dřív nebo později vždy najde, protože když už člověk nějaký vercajk má, tak přemýšlí úplně jinak, když něco dělá.
Offline
Děkuji všem za odpovědi.
Radim: Vana tanku má délku 42 cm a šířku 15 cm.
bourač: Ano, to bude asi nejlepší postup.
Offline
Nešel by ten hliníkový plech 2mm svařit plamenem, např. mini autogenem Kemper s těmi mikro hubicemi, bez toho aniž by plech ztratil svoji pevnost?
Offline
Při každém ohřátí nad určitou teplotu dojde ke snížení pevnosti. Podle toho o jaký materiál se jedná. Je jedno,jestli je teplota dosažena plamenem, nebo el, obloukem. Rotdíl bude ve velikosti zasažené (vyhřáté) plochy. Čím pomalejší bude ohřev, tím větší zasažená plocha. Proto budou výsledky u plamenu horší než u TIGU. Pokud je potřeba obnovit pevnost, pak je nutné provést tepelné zpracování. Bez tepelného zpracování po čase se tvrdost sama zvýší.
Offline
Ten plech je čistej hliník? Co to zkusit z nějaké tvrdší slitiny třeba 6060. Akorát teda to nepujde tak pěkně ohýbat jako čistej hliník a dřív to má tendenci prasknout při ohýbání.
Možná i zauvažuj, jestli by to nešlo udělat tak, že bys nějak nařezal L ka, tím pádem některý hrany už bys měl daný tím Lkem.
Onehdy jsem z nějakých Lek a ůček, ze zbytků vařil nějaký organyzéry na vrtáky a různou drobnou šepleť a pocitově je to rozhodně tuhý (stěna 2mm).
Dělal jsem to čínským tigem.
Podle mně za těch 100t jak říkal prodavač dostaneš (oproti levnýmu tigu)spolehlivost, trvanlivost a nějaký vychytávky navíc, jinak je to hlavně rukama (zkušenostma) výslednej svár.
Editoval Sauber (30-12-2017 17:38:19)
Offline
No, jaké jsou na tu vanu požadavky, či konkrétně jak se vana RC modelu používá či k čemu tam vůbec je?
Offline
Radim: Vana tvoří základ tanku. Na vanu tanku jsou připevněna vahadýlka s listovými pružinami, na kterých jsou pojezdová kola. Dále jsou na vaně dorazy, kladková kola, napínací kolo a řetězové kolo. Uvnitř vany pak elektronika (motory, převodovky, baterie apod.)
Editoval Fanda K (30-12-2017 18:07:15)
Offline
udělej to z nerezu bude to jednoduchší
Offline
nebo rovnou z černého plechu - stejně se potřebuješ dostat na hmotnost v měřítku a určitě maskovací lak ne?
jinak se snížením pevnosti Al v tomto případě použití (RC model) bych si hlavu nelámal...
Editoval bourač (30-12-2017 21:03:27)
Offline
Nebo udělat z plechu ého dostatečně pevného klasicky snýtováním nebo sbodováním, spoje a přeložené plechy těsnit, pokud to potřebuje, neutrálním silikonem (levnější) nebo karosářským polyuretanovým tmelem (je přelakovatelný a pevnější)
Offline
Na hliníku nelse docílit tak jemných svárů jako na ocelovém plechu. Když na tom mají být přidělány ještě drobné součásti, tak bych hliník vyloučil a udělal to z "černého". Něco bych svařil TIGem, něco pájel TIGem (bronz CuSn6, CuSn, CuAg, CuSi3) a nakonec by nebyl problém připájet něco i naměkko.
Offline
Ještě to zkouším měkkým pájením. Pořídil jsem si pájecí soupravu Aluminium Repair Kit viz: http://svarecskepotreby.cz/images/al-repair-kit.jpg. Mám pár dotazů, neboť mi to nejde (pájka se nechytá na hliník a stáhne se do kuličky, pájecí kapalina se začne pálit).
1) K ohřevu používám propan-butan (bez kyslíku). Jak jsem se tak díval na různá videa, všude používají ohřev s přidáním kyslíku (autogen). Může to být tím (nemám dostatečnou teplotu)?
2) Očistil jsem hliník mechanicky ocelovým kartáčem, je potřeba ho ale také odmastit. Stačí použít odmašťovací prostředek na nádobí (např. Jar)?
Editoval Fanda K (14-01-2018 11:56:02)
Offline
Jar ne. Jestli je to tím, že je málo prohřátý pájený díl, nebo že je nevhodná souprava poznáte nejlépe tak, že si zkusíte spájet malé kousky Al, které se s jistotou prohřejí. Ale všeobecně díly silnější než tak 1mm se pouhým PB bez kyslíku budou prohřívat jen těžko.
Offline
Zdenek11: Aha, děkuji. Zkusím.
Offline
Stránky: 1